17.05.2015

Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista

Pidin helatorstain jälkeisen perjantain talvilomaa ja suuntasin Leonin nokan kohti Helsinkiä, jossa tapasin blogini kattosivuston Autotien porukoita sekä Twitteristä tutut autovouhottajat @panttosentero'n ja @Kikilag'in. :)

Leonin sisäänajoa

Suurin taka-ajatus Helsingin reissussa oli puhtaasti se, että sain kerrytettyä Leonin mittariin lisää kilsoja, jotta se vertyisi uutuuden jäykkyydestään. Seuraava Ecorun on kuukauden päästä ja koitan saada matkamittariin sitä ennen vähintään 2000 km. Todennäköisesti auto ei siinäkään vaiheessa ole vielä vetreimmillään, mutta ainakin 1500 km sisäänajovaihe olisi suoritettu. Nyt mittarissa on n. 1100 km.

On ollut jännä huomata, miten selkeästi Leonin ruokahalu on sisäänajokilometrien myötä pienentynyt. Auto on ollut meillä nyt reilut kaksi viikkoa ja sinä aikana olen käynyt vanhempieni luona 30 km päässä kolmesti. Ensimmäisellä kerralla kotimatkan kulutus oli ajotietokoneen mukaan 5,8 l/100 km, viikko sitten 5,4 l/100 km ja eilen 5,0 l/100 km! Nämä kotimatkat eivät ole olleet identtisiä, vaikka mahdollisimman taloudellisesti olenkin pyrkinyt ajamaan, mutta jotain suuntaa ne silti antavat! Perjantai-illan kulutus oli jo liki samaa luokkaa, mitä ajoin Pololla keskimäärin.

Matkalla Jyväskylästä Helsinkiin Leonin kulutus oli 6 l/100 km. Poimin matkalla Lahdesta mukaan siskoni ja viskasin hänet Etelä-Haagaan ja suuntasin sieltä sitten Käpylään, jossa Autotietä ylläpitävän yrityksen Netwheelsin toimitilat sijaitsevat. Paluumatkalla Helsingistä vanhempieni luokse Lievestuoreelle kulutus oli 5,7 l/100 km. Mielestäni aika mainio tulos, sillä keskinopeus oli 96 km/h. Kaikki 120 km/h nopeudet ajoin vakkarilla, mikä ei kai varsinaisesti ole edes se taloudellisin tapa ajaa. Mutta kun ei kisassa olla, niin pitää ottaa kaikki ilo irti tekniikasta. Ja nyt sitä tekniikkaa totisesti oli, sillä Leonissa on adaptiivinen vakionopeussäädin, joka säätää auton nopeuden tarvittaessa edellä ajavan mukaiseksi. Aivan mahtava ominaisuus!

Statistiikkaa väliltä Helsinki-Lievestuore: 264 km, 96 km/h, 5,7 l/100 km.

Autotie

Oli kiva päästä tapaamaan kasvotusten Autotien Eeroa ja muuta tiimiä, sillä kanssa olin aiemmin vain puhunut heidän kanssaan puhelimessa ja lähetellyt sähköpostia. Mitään sen ihmeempää juonimista ei tapaamiseemme kuulunut, vaan juttelimme kaikkea yleistä, heitin pari kehitysidea blogialustaan ja sen sellaista. Pääsin myös tutustumaan muihinkin Netwheelsin tekemiin sovelluksiin. Kyseessähän on siis Sanoman omistama ja erilaisia autoalan verkkopalveluja tuottava yritys, jolle Autotie on ensimmäinen kuluttajille suunnattu palvelu.

Todistusaineistoa Autotien toimistolta. Sain myös korruptiohupparin. :)

Erityisen vakuuttunut olin Autotiellä olevasta yhteydenotto-palvelusta, jota Eero demosi minulle. Jos löydän Autotieltä kiinnostavan vaihtoauton, voin jättää sivulla olevalla lomakkeella automyyjälle puhelinnumeroni ja sitten automyyjä soittaa minulle. Okei, ei kuulosta selitettynä kovin ihmeelliseltä, mutta palvelun hienous on siinä, että yhteydenottopyyntö menee suoraan liikkeen myyjille tekstarilla ja myyjä saattaa soittaa takaisin heti. Myyjien soittoennätys on 14 sekuntia yhteydenottopyynnön lähettämisestä! :D Asiakkaana näen myös yhteydenottopyynnön lähettämisen jälkeen, onko joku myyjä ottanut asiani hoitaakseen, vaikka soittoa ei vielä olisikaan kuulunut.

Autovouhotusta ja taskuparkkeja

Netwheelsiltä jatkoin Helsingin keskustaan moikkaamaan Teroa, jolle olin luvannut koeajon Leonilla. Kyllähän tuo tykkäsi kovasti, ja kehui autoa hiljaiseksikin! :)

Koeajon jälkeen käytiin poimimassa kyytiin vielä Kiki ja mentiin kahville Eläintarhanlahdelle Cafe Pirittaan. En muuten ole missään syönyt yhtä hyvää muffinsia kuin siellä! Istuimme kahvilassa hyvän tovin juttelemassa autoista sun muusta ja oli tosi kivaa. Tämä autovouhotusharrastus on kaiken muun lisäksi antanut minulle myös uusia kavereita ja mikäs sen mukavampaa!

Joku ihana viherrys parkissa Eläintarhantiellä!

Tehdessämme lähtöä Tero kysäisi, haluaisinko nähdä hänen harrastusautonsa. No totta kai! Tero jatkoi Leonin ratissa ja meinasi tehdä autotallinsa lähellä taskuparkin niin pieneen rakoon, että multa loppui usko kesken. Siinä vaiheessa kun Leonin etu- ja takatutkat huusivat (eivät siis enää piipanneet) punaisina, mun oli pakko sanoa, että voitko pysäköidä johonkin muualle. Okei, vaikka olisi se kuulemma siihen mennyt... :D Teron kyky hahmottaa auton mitat oli jotain ilmiömäistä sen muutaman taskuparkin perusteella, mitä istuin hänen kyydissään. Olin jo pariin otteeseen vähän huolestunut siitäkin, miten läheltä eteen jäävää autoa Leonin etukulma meni:
- “Miten kauheen läheltä sä ajat tuon viereisen auton takakulmaa?” o_O'
- “No mitä, onhan siinä vielä 15 cm väliä!”

Olen kuvitellut suunnilleen osaavani tehdä taskuparkin, mutta se on kyllä ihan eri toleranseilla, millä todellinen ammattilainen tekee. Tero on muutamaa autoa elämänsä aikana ehtinyt pyöritellä ja oppi kuulemma hahmottamaan etäisyydet jo opiskeluaikana, kun ajoi muutto- ja vaihtolava-autoja yms. Tero myös tuumasi, että Helsingin keskustassa on pakko osata ajaa taskuparkkeja pieniin väleihin, jos haluaa saada auton pysäköityä.

Itse olen etäisyyksien hahmottamisessa todella surkea ja tuntuu, etten ole siinä parantunut vuosien varrella yhtään. Siksi Leoniin hankittu pysäköintitutka eteen on tosi kiva ominaisuus takatutkan lisäksi. Nimimerkillä: pussasin Polon keulalla autokatoksemme seinää vain muutama viikkoa ennen Leoniin vaihtoa... Siinä seinässä on kyllä jokin magneetti sillä se on ainut asia, mitä päin olen autolla ajanut ja olen tehnyt sen kahdesti! Dx Muulloin hahmotuskykyni aiheuttaa lähinnä sen, että jää tosi kauas kaikesta, mutta parempi niin. :)

 

Ennen kotiin lähtöä Tero näytti mulle vielä paikan, jossa Suomen surkein kuski -ohjelman kolmoskaudella tehtiin taskuparkkia. Siis kyllähän televisiossa näkyi, että se oli mäkeen, mutta livenä paikka oli vielä jyrkempi mäki! En epäile, ettenkö olisi siihen rakoon saanut autoa survaistua, mutta kyllä mäki tekee hommaan ihan omat hankaluutensa, vielä kun kuskit olivat todella surkeita.

Siskoni antoi mukaani hieman tavaraa vanhempien luokse vietäväksi. Siilipallo matkusti asianmukaisesti turvavöissä, sillä olisi muuten saattanut kieriä ympäri takapenkkiä. :P

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Bensan kulutus Reissut Seat Seat Leon

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (2) Ajovarusteet (8) AL-Sport (6) Audi (13) Autokoulu (30) Autoliitto (4) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (6) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (40) Ford (3) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (38) Hybridiautot (6) Hyundai (3) Jarrut (9) Jenni (37) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (8) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (13) Kevytliikenne (8) Kia (2) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (46) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (1) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (44) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (3) Moottori (3) Moottoripyöräily (29) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (62) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (1) Opetuslupa (3) Pimeällä ajo (8) Pohdiskelu (30) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (33) Renault (2) Renkaat (34) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (40) Seat Leon (42) Skoda (7) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (14) Takuu (4) Taloudellinen ajo (49) Talvi (35) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (34) Tesla (5) Toyota (8) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (9) Unelmointi (14) Valot (8) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (51) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (16) Yleinen (22) Äänentoisto (4)
nwdb