20.01.2010

Käsijarrun tärkeydestä

Osoite kopioitu

Minä en ymmärrä, mikä siinä on niin vaikeaa. Nimittäin käsijarrun käyttämisessä. En voi sietää sitä, että kun joku on siirtänyt autoani esimerkiksi huollon jälkeen, on auto pysäköity pelkän vaihteen varaan. Ilman käsijarrua auto nytkähtää inhottavasti kun siihen astuu. Myös työpaikallani olen havainnut, että monella auto hieman liikahtaa siihen istuessa tai ulos astuessa, mikä kertoo pelkän vaihteen varaan jättämisestä.

Itse olen alusta alkaen oppinut, että kun auto pysäköidään, kuuluu laittaa käsi- eli seisontajarru päälle ja vaihde ykköselle. Näin auto pysyy varmasti siinä mihin sen on jättänyt. Harvemmin auto tietenkään lähtee itsestään liikkeelle, vaikka käsijarrua ei olisikaan laitettu päälle. Pelkän vaihteen varaan pysäköintiin ei välttämättä silti kannata luottaa, mikä tuli todistettua viime syksynä...

Eräänä syyskuisena iltana mieheni pyysi minut parvekkeelle katsomaan, huomaanko näkymässä jotain outoa. Joku auto oli pysäköity kadun varressa olevalle parkkipaikalle niin, että koko keula ja vähän ylikin oli kadun puolella. Kadun varteen suunnilleen samalle kohdalle oli pysäköity toinen auto, joten katua pitkin ajavilla autoilla oli jo melko ahdasta päästä kulkemaan niiden välistä.


Mietimme, että ehkä kummallisesti pysäköidyllä autolla oli perässään peräkärry, mistä syystä auto ei olisi mahtunut kokonaan parkkiruutuun. Tämä tuntui kuitenkin epätodennäköiseltä, joten kaivoin esiin järkkärin ja kuvasin sillä tilanteen nähdäkseni paremmin, mistä on kyse. Kuvaa tarkastellessani huomasin, auton perässä ei todellakaan ollut peräkärryä, vaan toinen auto. Mitä ihmettä?


Tilanteesta kiinnostuneena nappasin kameran mukaani ja lähdin ulos katsomaan, mitä oikein oli tapahtunut. Kun pääsin ulos, paikalle oli ilmestynyt poliisiauto, joten en kehdannut kuvata tilannetta vaan kävelin vain pihan poikki. Näytti kuitenkin siltä, että kummallisesti pysäköity auto olisi vierinyt parkkipaikalle pysäköidyn auton perään. Parvekkeelta tarkkailin hetken poliisien puuhia, mutta siirryin sitten television ääreen.


Tv-ohjelman loputtua menin uudelleen parvekkeelle katsomaan tilannetta, mutta sekä kummallisesti pysäköity auto että poliisiauto olivat ehtineet lähteä. Koska halusin saada varmistuksen siitä, oliko auto todellakin vierinyt toisen perään, lähdin uudelleen ulos katsomaan, näkyisikö autoissa vaurioita. Näkyihän niitä. Kummallisesti pysäköity auto löytyi pihaan pysäköitynä perä komeasti rutussa.


Vierineen auton perän kohdalta pihasta suoraan tielle katsottuna näkyi punainen auto, jonka perään auto oli pysähtynyt. Koska piha on jonkin verran korkeammalla kuin tie, saa auto ilmeisesti ihan hyvin vauhtia, jos se jostain syystä lähtee paikaltaan vierimään.


Valitettavasti punainen autokaan ei ollut säilynyt ehjänä törmäyksestä, vaan senkin perä oli ottanut osumaa. Vihreän auton suuremmat vauriot johtuivat varmasti punaisen auton peräkoukusta, joka on ottanut vastaan törmäyksen suurimman iskun.


Mielestäni on hyvin epätodennäköistä, että vihreässä autossa olisi ollut käsijarru päällä ja se olisi silti valunut pihasta tien yli punaisen auton perään. Auton omistaja sai sen nyt kokea kantapään ja kukkaron kautta. Niinpä tähän voikin vain todeta, että muistetaan käyttää sitä käsijarrua!

Osoite kopioitu

Keskustelu

Antti-Juhani Kaijanaho
21.01.2010 06.31

Onhan se jarru voinut periaatteessa pettääkin.

Jostain (olisiko ollut edelleen se legendaarinen Samaran käsikirja) olen oppinut, että alamäkeen pysäköidessä vaihde pitäisikin laittaa peruutukselle.

Ville
13.10.2010 13.26

Hauska ja hyvin kirjoitettu blogi autoilusta naisnäkökulmasta. Jatka samoin :)

Syy miksi kommentoin vanhaan viestiin, on juttu käsijarrusta. Käsijarrun käyttö on hyvä juttu mutta talvella siinä on yksi huomioitava seikka.

Sen kerran kun käsijarru jäätyy päälle ja autolla ei pääse minnekään ennen plussakelejä tai purkamista niin saattaa ottaa pattiin ja raskaasti. Ei ole mitenkään tavatonta tämäkään.

Toki uudemmissa autoissa tapahtuu harvemmin kun vaijerit ovat paremmassa kunnossa, mutta ~10v ikäluokan autoissa on syytä miettiä kannattaako käsijarrua laittaa jos on talvi ja tarvetta ei ole....

Höpö höpö.
24.07.2019 09.23

Höpö höpö. Kymmenen vuotta vanhassakaan autossa ei käsijarru jumitu jos a) sitä käsijarrua on käytetty b) jarrut on muuten pidetty kunnossa.

Vesa Turpeinen
05.10.2019 14.33

Minulla Volvo v40:ssä on kässärin jäätymistaipumusta räntäkelistä pakastuessa. Onneksi löydän pihastani tasaisen kohdan, johon voi parkkeerata ilman "käkkäriä". Tällöin on tietysti vedeltävä käsijarrua lämpimänä, muutoin se ehkä lakkaa toimimasta vaikka olisi hyvätkin säät.
Minäkin inhoan jättää autoa (omaa tai vierasta) vaihteen varaan. Tasaisella tämä on tietysti anteeksiannettavaa, mutta mäessä ei (riippumatta mäen kulmasta!). ((Villelle terveisiä!))

Jenni
05.10.2019 23.27

Kiitos kommentista Vesa! (Ja kaikki muut vuosia sitten :) Onpas haastava käsijarru sulla. :o Ymmärrän kyllä tunteen, kun on tottunut käyttämään käsi- eli seisontajarrua, niin kyllä sitä vaan kaipaa. Ja vaikka automaattivaihteisessa autossa on oikein P- eli parkkivaihde, niin silti.

Vesa Turpeinen
25.10.2019 13.26

Minulla on nimen omaan automaattivaihteinen tuo Volvo. Automaattia ei nimen omaan jätetä P -asennon varaan, siis ilman käsijarrua.
Jos käsijarrua ei voi käyttää, jostain syystä. Etsin kyllä autolle tasaisen paikaan, oli se oma tai toisen. Ei manuaaliakaan saa jättää vaihteen varaan, vaikka niin moni tekeekin.. tyhmyyttään!

Jenni
26.10.2019 19.53

Jep, parempi käyttää voimansiirtoa (vaihteistoa) voiman siirtämiseen ja jarrua paikallaan pitämiseen. :) Ja siis todellakin tasainen paikka oltava mihin pysäköi jos ei jostain syystä voi käsijarrua käyttää!

Vesa Turpeinen
28.10.2019 06.58

????

Jenni
28.10.2019 19.18

Niin että vaihteiston P-asento on parkkinimestään huolimatta osa voimansiirtoa eikä ole tarkoitettu yksinään jarruksi. :)

Vesa Turpeinen
29.10.2019 14.24

Sori, kun vastasin sinulle (28.10.2019). Laitoin siihen peukun ylöspäin, en noita kysymys-merkkejä. Ne on wintoosan omaa keksintöä.

Jenni
29.10.2019 23.02

Hahaa mä mietin kun sain kysymysmerkkejä, että olinko niin epäselvä viestissäni. :'D Kiitos että korjasit. Ei näköjään tue tämä blogialusta emoji-merkkejä...

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (4) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (1) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (14) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (17) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (27) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (55) Talvi (39) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (37) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb