POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen

Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018

maanantai 07.05.2018 Avainsanat: EcorunLeonidasSeatSeat LeonTaloudellinen ajo

Tupla-ecorun-viikonlopun jälkimmäinen kilpailu järjestettiin sunnuntaina Pusulassa. Jos en olisi maksanut kisaa ennakkoon, olisin varmaankin jättänyt sen väliin. 

Lauantain kisan jälkeen kysyttiin kilpailijoiden mielipidettä kahden kisan viikonlopusta. Kaikki olivat tyytyväisiä paitsi minä, joka mietin kauhulla miten väsyneenä joudun ajamaan 300 km kotiin sunnuntai-iltana. Siinä vaiheessa en vain arvannut, että olisin jo sunnuntaiaamuna niin väsynyt, että meinaisin torkahtaa rattiin 75 km siirtymällä hotellilta kisapaikalle!

Kisapaikalle päästyäni olo oli kuin zombiella, paitsi että en örissyt. Koska en jaksanut… Kartturini Jaakkokin kommentoi, ettei ole nähnyt minua koskaan niin hiljaisena kuin olin silloin.

Onneksi sain kisan jälkeiselle kotimatkalle kuskiksi toisen jyväskyläläisen tiimin kartturin, koska kisan jälkeen ajamisesta ei olisi tullut enää mitään.

Zombiekuski odottamassa auton tankkauksen valmistumista.

Vauhdikas kilpailu

Vaikka olin tosi väsynyt, ajaminen kilpailussa tuntui hyvältä! Kaikki energia kuluikin sitten ajamiseen, eikä minusta ollut reitillä juttuseuraa. Mutta tulipahan keskityttyä 110% ajamiseen.

Jatkoin ajamista edellisen päivän tyyliin kiihdytä-ja-rullaa-tekniikalla, missä otin aina vauhtia alamäistä ja annoin nopeuden pudota ylämäissä.

Siinä missä lauantaina ajettiin varsin maltillisilla nopeuksilla, päästiin sunnuntaina jo ihan vauhdin makuun, koska suurimmalla osalla jaksoista keskinopeus oli yli 60 km/h. Vieläkin vauhdikkaampaa olisi ollut, ellei osalla kilpailun teistä olisi tiekirjan painamisen jälkeen pudotettu nopeusrajoitusta 80 -> 60 km/h:iin teiden huonon kunnon takia.

Lehdissä on uutisoitu, että kelirikko on tänä vuonna pahempi kuin vuosiin. Tämä ecorun-viikonloppu todellakin näytti kaikessa kaameudessaan, miten luokattoman huonossa kunnossa tiet ympäri maata ovat talven jäljiltä!

Kilpailun ainut hiekkatiepätkä poistettiin lisämääräyksellä, koska se oli niin huonossa kunnossa. Lisäksi tienpitäjä oli laskenut muutamien teiden nopeusrajoituksia kuoppien takia.

Yhden 60 km/h rajoitetun alamäen laskettelin vauhdikkaasti alas 69 km/h nopeudella suoraan tutkaan. Kyllä, tiesin että ajan ylinopeutta, mutta kun en halunnut surmata hyvää vauhtia jarruttamalla. Yksi kilpailija kommentoi mulle, että kumpi on nolompaa: ajaa ecorunissa alamäessä tutkaan 69 km/h vai 59 km/h alinopeutta kuten he. Niinpä... 

Alamäen tutkan huomasin, mutta lisäksi järjestäjät olivat tutkanneet jotain risteystä. Ei mitään havaintoa missä! Kilpailun järjestäjä kommentoi mulle, että ajoit siitä aika vauhdikkaasti, mistä huolestuin, että nytkö meidät diskataan koko kisasta?! Onneksi oli kuitenkin ajanut sen ihan rajoitusten puitteissa.

Yhdellä jaksolla oli liki 30 km pätkä 120 km/h rajoitettua moottoritietä, mikä vaati hieman taktikointia.

Millä nopeudella pitäisi ajaa, että pysyy aikataulussa, muttei myöhästy? Muistelen ajaneeni motarilla parin vuoden takaisessa kisassa pääosin 80 km/h, mikä on toki tasaista, mutta ylämäissä kulutus nousee.

Nyt ajoin kaikki alaspäin viettävät osuudet satasen pintaan ja ylämäissä annoin vauhdin hiipua 80 km/h pintaan. Hetkellisen kulutuksen mittaria seuraamalla pyrin pitämään kulutuksen matalalla ja onnistuinkin siinä mielestäni ihan hyvin, koska ajoin pitkiä matkoja satasta tyyliin 3,2 l/100 km kulutuksella.

Turhan paljon virheitä

Harhauduimme kilpailureitiltä harmillisen monta kertaa. Yksi kohta tiekirjassa oli ihan outo ja päädyimme jonkun rakennuksen pihaan pyörimään. Siitä päästyämme käännyimme seuraavasta risteyksestä väärään suuntaan.

Siitä olikin paha tehdä uukkaria, sillä liikennevirta oli jatkuva eikä missään mitään risteystä kääntymistä varten. Lopulta Jaakko käski tehdä uukkarin ihan vaan tien varteen pysähtyen ja kyllä se Leonidas siitä juuri ja juuri mahtui kääntymään, kun pientareita vähän käytti hyväksi.

Lounastauolta lähtiessä käännyimme ekasta risteyksestä väärään suuntaan, minkä Jaakko tajusi jo 50 metrin jälkeen ja pyysi pysähtymään. Siinä ei ollut hyvää kääntymispaikkaa, joten jatkoin toisen mokoman eteenpäin. Tästä tuli noottia, että minun pitäisi pysähtyä nopeammin. Mutta ei siinä pystynyt kääntymään!

Parisataametriä uukkarin jälkeen Jaakko tajusi, että olimmekin nyt väärässä suunnassa (eli alkuperäinen suunta oli oikea) ja pyysi pysähtymään. Aaargh, ei nyt oikeasti!

Tuppaan välillä kiihtymään nollasta sataan nopeammin kuin autoni, joten kimpaantuneena jarrutin niin, että asfaltiin jäi mustat jäljet. Joko nyt oli riittävän nopeasti pysähdytty?

Ennen kuin pääsimme taas liikenteeseen, seuraavana lähtövuorossa oleva autokunta näkyi jo lähtevän. Eli tähän uukkarisekoiluun tuhraantui kaksi minuuttia kallista aikaa. Maantiet joutui posottamaan vauhdilla, että saimme aikataulun kiinni. Mutta emme myöhästyneet!

Tiekirjaan oli yhdelle jaksolle eksynyt ikävä matkavirhe: yksi risteys oli merkitty tulevaksi monta kilometriä ennen todellisuutta. Tämä ei meitä kuitenkaan hämännyt, sillä olimme varmoja, ettemme olleet kääntyneet mitään edeltävää risteystä väärin. Niinpä vain jatkoimme matkaa ja saavutimme siinä sivussa seuraavan joukkueen.

Yhtä vakaata uskoa ei ollut jyväskyläläisellä Seat Leon -tiimillä, joka ajoi jossain vaiheessa meitä vastaan. He olivat päättäneet lähteä tarkistamaan edellistä risteystä, mutta kun kaksi autokuntaa tuli vastaan, he tekivät uukkarin ja karauttivat pian ohi.

Seat Leon ohittamassa Seat Leonia.

Tulokset

Kilpailun bensaluokassa oli kaksi osanottajaa kuten edellisenäkin päivänä: Minun Seat Leon 1,4 TSI ACT ja toisen jyväskyläläisen tiimin Seat Leon 1,0 TSI. Mietimme ennen kilpailua, että voisimme jakaa viikonlopun voitot. He voittaisivat hitaan kilpailun ja minä nopean, koska autoni sopii paremmin nopeaan ajoon.

Valitettavasti Leonidas jäi tässäkin kisassa kakkoseksi eli viimeiseksi. Seatien kulutusero oli kuitenkin huomattavasti pienempi kuin edellisenä päivänä: voittajien kulutus oli 4,248 l/100 km kun taas minun 4,475 l/100 km/h. Ennen ylinopeussakkoa kulutukseni oli 4,336 l/100 km eli vain reilun desin ero! 

Auton ajotietokone näytti molemmilla Seateilla samaa kulutusta kuin mitattukin.

Yksilitraisen Leonin kulutus kasvaa todella radikaalisti, kun ajetaan kovempaa, sillä edellisen päivän hitaasta kisasta mun kulutus kasvoi vain 2 dl/100 km, mutta yksilitraisella Leonilla 5 dl/100 km.

Tästä voi päätellä, että isommalla moottorilla varustettu Leonidas todella tykkää kovemmista nopeuksista kuin pienimoottorinen veljensä.

Hauskana sivuhuomiona täytyy mainita, että samansuuntaiset erot kulutuksissa oli myös dieseleissä. Edellispäivän hitaassa kisassa yleensä tosi hyvin pärjännyt Markku Lehisto jäi yleiskilpailun viimeiseksi isolla Jaguar XE:llä, jonka kulutus oli 4,117 l/100 km. Sunnuntain maantiepainotteisessa kisassa Jaguar näytti kyntensä ja Markku voittikin yleiskilpailun 3,668 l/100 km kulutuksella.

Mutta takaisin Leoneihin.

Vaikka kisasta olisi karsinut muutamat harhaanajot, niiden aiheuttaman kirimisen ja ylinopeuden, olisi Leonien ero ollut varmaan jo aika pieni. Epäilen silti voittomahdollisuuksia. Nyt alla oli myös kitkarenkaat, joista sain etua kesärenkailla varustettuun Leoniin verrattuna. Kesärengaskisassa ero olisi taas kasvanut.

Summa summarum: nopeissa kisoissa Leonidaksella on vielä periaatteessa mahiksia, mutta hitaissa kisoissa sillä ei tee mitään. Harmittaa oikeasti, sillä rakastan autoani ja haluaisin kisata sillä. :(

Koko traditional-luokka tuntuu kyllä olevan kuolemassa ecoruneista kun kilpailijat siirtyvät kisaamaan yhä enenevissä määrin hybrideillä. Autot ovat järjestäin lainattuja ja uusinta tekniikkaa. Mieheni ehdotti, että pitäisikö harrastelijaluokka olla niille, jotka ajavat omilla autoillaan? Voisin siirtyä itsekin siihen... Kun mieluummin ajan huikealla alustalla ja istuimilla varustetulla Leonilla kuin esimerkiksi Hyundai Ioniqilla, jonka penkit ovat kuin sohvat.

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (14)
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Vertaisvuokralla unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!