17.01.2018

Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus

* Yhteistyössä Audiovision

Teetin Leoniin kesällä 2016 äänieristyksen, koska en kestänyt enää sen ovien resonointia. Auto hiljeni kohtuullisesti, mutta vaimentamatta jäänyt lattia jäi vähän kaihertelemaan mieltä. Saisiko sillä vielä rengasmelua pois?

Asia ei selviä kuin kokeilemalla. Vein Leonin viime kesänä takaisin Kokkolaan Audiovisionille, missä teetin edellisenkin eristyksen.

Lattian lisäksi pyysin eristämään konepellin ja takaluukun sekä parantelemaan eristystä oikeasta ovesta, joka oli alkanut natista uudelleen.

Lattia

Lattian vaimentamista varten auton sisusta piti purkaa lähes kokonaan pois, mikä on varsin aikaa vievää hommaa.

Auton pohjapellin päälle liimattiin 2 mm paksua butyylimattoa ja sen päälle vielä 4 mm paksua kaksikerrosmattoa, joka on yhdistelmä butyylimattoa ja solukumia. Tätä paksummin vaimennusmattoja ei voi laittaa, koska muuten auton alkuperäinen lattiaverhoilu ei istuisi enää nätisti siihen päälle.

Sisusta purettuna.

Ensin lattiaan liimattiin 2 mm paksua butyylimattoa.

Butyylimaton päälle liimattiin 4 mm paksua kaksikerrosmattoa.

Vaimennusmattojen päälle laitettu auton oma lattiaverhoilu pullottaa aluksi hieman, mutta käytännössä sitä ei huomaa.

Lattian eristyksen yhteydessä keskikonsolin, vaihdekepin ja keskikyynärnojan alueelle eli kardaanitunneliin sekä takapenkin sivujen muovipaneeleihin liimattiin sentin paksuista villakangastyyppistä mattoa. Se on samanlaista, jota monet autotehtaatkin käyttävät.

En suoraan sanottuna tunnistanut näitä villakangasmatolla eristettyjä muoveja, mutta ovat kuulemma takapenkkien sivuilta.

Takaluukku

Jo viime vuonna Leonin takaluukusta kuului outoa natinaa, mistä tein YouTube-videonkin. Autohuollossa koittivat korjata sitä huopanauhalla, mutta se ei vienyt ääntä kokonaan pois. Nyt pyysin Audiovisionia eristämään senkin, eikä ääntä ole sen jälkeen kuulunut.

Takaluukun äänieristyksessä ei voinut käyttää painavia materiaaleja, koska sen kaasujouset eivät tahdo jaksaa nostaa luukkua ylös yhtään kylmemmillä keleillä.

Luukun äänieristeeksi laitettiin 15 mm paksuista kevyttä ja pyramidikuvioista pehmytmattoa, joka vaimentaa kaikumista. Se myös painuu kasaan, kun paneelit painetaan paikalleen ja tiivistää näin luukun.

Takaluukun sisustan vaimennus.

Konepelti

Kertoessani somessa äänieristyssuunnitelmistani minulle suositeltiin, että auton konepelti kannattaisi myös eristää. En ollut ihan varma sen hyödyllisyydestä, mutta kun auto nyt kerran oli Audiovisionilla, niin teetin sitten senkin.

Konepellin eristys ei ollut iso homma. Sen alkuperäinen huopamatto irrotettiin, liimattiin tilalle kaksikerrosmattoa ja pistettiin huopamatto takaisin paikoilleen.

Eristetty konepelti saa moottorin lämpeämään nopeammin talvella. Meluun sillä sen sijaan ei ole oikeastaan mitään vaikutusta, koska Leonin moottoriäänet kuuluvat muutenkin niin vähän sisälle. Dieselautoissa tilanne olisi varmaan ihan eri.

Alkuperäinen vaimennus purettuna.

Konepellin eristeenä käytettiin samaa kaksikerrosmattoa kuin auton lattiassa.

Konepellin alkuperäinen eristys lisäeristeen päällä.

Oven fiksaus

Leonin matkustajan ovi alkoi resonoida viime keväänä uudestaan todella rasittavasti, joten pyysin Audiovisionia korjaamaan sen vaimennusta.

Vesa ei keksinyt, mikä kohta ovessa erityisesti resonoi, joten hän fiksaili ovea hieman fiilispohjalla. Mahdollisesti natisevia kohtia täytettiin äänieristysmassalla ja lisäksi verhoilujen kiinnitysklipsejä uusittiin, koska ne löystyvät verhoiluja aukoessa.

Lopputuloksena ovi hiljeni ja minä olin taas onnellinen!

Vaimennusmassaa oven sisäpuolelle.

Auton äänieristyksen hinta

Lattian, takaluukun ja konepelli äänieristykset maksoivat yhteensä 525 euroa. Sain tuosta hinnasta kuitenkin hieman alennusta, koska lupasin kirjoittaa eristyksestä blogijutun. Olisin tosin teettänyt työn joka tapauksessa, sillä alennus ilmeni vasta laskulla.

Materiaalien osuus hinnasta oli 205 e ja työn 320 e. Työhön kului paljon aikaa, koska ei ole ihan pieni homma purkaa auton koko sisustaa eristysten tieltä.

Leonin äänieristys on tullut maksamaan kokonaisuudessaan vähän vajaa 1300 euroa, kun lasketaan hintaan mukaan nyt tehdyt lattia, konepelti ja takaluukku sekä aiemmin vaimennetut ovet ja takakontti.

Kannattiko äänieristys?

On sanottava suoraan, että ensimmäistä kertaa autolla ajaessa olin pettynyt. Tuntui, ettei lattian vaimennus vähentänyt rengasmelua juurikaan.

Mieheni mielestä rengasmelun sävy sen sijaan muuttui miellyttävämmäksi. Hänen mielestään musiikkikin kuulosti selkeästi aiempaa paremmalta!

Nyt kun olen ajanut autolla enemmän olen samaa mieltä. Leonin äänimaailma on selkeästi rauhallisempi kuin ennen. Odotin vaan alussa vähän liikoja...

Kunnon todisteen Leonin vaimennuksen toimivuudesta saimme käydessämme koeajamassa kesällä uuden Volkswagen Golfin. Voi hyvänen aika, miten meluisalla se tuntuikaan!

Meidän Leon on nyt ihan selkeästi Golfia hiljaisempi, vaikka meillä on 17" renkaat ja siinä oli 16". Ja vaikka Seat on konsernin halvempi merkki, johon ei todennäköisesti laiteta niin paljon eristyksiä kuin uuteen isoveljeensä.

Tällä perusteella Leonin vaimentaminen kannatti siis ehdottomasti. Tarkoitan nyt siis kokonaisuutena kaikkea mitä siihen on tehty: viime vuonna ovet, takakontti ja katto sekä nyt viimeisenä lattia ja takaluukku.

Yhteensä äänieristysmateriaaleja on laitettu autoon noin 25 kg verran. Äänen lisäksi vaimennusmateriaalit toimivat yleisenä eristeenä eli auto pitää paremmin myös lämpöä. Tämä on talvella mukava asia.

Ainut asia mitä Leonista voisi enää vaimentaa, on lokasuojien sisäpuolet. Materiaalia lokasuojiin ei kuluisi paljonkaan, mutta aikaa menisi tosi paljon, koska se vaatisi reipasta alustan purkua (pyörät, lokasuojat, pohjapanssari pois). Lisäksi tarvittaisiin mielellään nosturi, jota Audiovisionilla ei ole käytössään. Jätetään siis vaimennukset tähän.

Leon on oikeasti nyt niin hiljainen, kuin mitä on järkeä tehdä. Nyt vain kovaa ajoa ja toivottavasti ei tule hetkeen autonvaihtoaikeita!

* Olen saanut Leonin äänieristyksen hinnasta alennusta. Kaikki mielipiteet ovat omiani eikä yhteistyö vaikuttanut ostopäätökseen. Linkkien klikkaaminen ei tuota minulle mitään. Kuvat ovat Audiovisionin ottamia.

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Leonidas Seat Seat Leon Yhteistyö Äänentoisto

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (2) Ajovarusteet (8) AL-Sport (6) Audi (13) Autokoulu (30) Autoliitto (4) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (6) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (40) Ford (3) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (38) Hybridiautot (6) Hyundai (3) Jarrut (9) Jenni (37) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (8) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (13) Kevytliikenne (8) Kia (2) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (46) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (1) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (44) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (3) Moottori (3) Moottoripyöräily (29) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (62) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (1) Opetuslupa (3) Pimeällä ajo (8) Pohdiskelu (30) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (33) Renault (2) Renkaat (34) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (40) Seat Leon (42) Skoda (7) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (14) Takuu (4) Taloudellinen ajo (49) Talvi (35) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (34) Tesla (5) Toyota (8) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (9) Unelmointi (14) Valot (8) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (51) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (16) Yleinen (22) Äänentoisto (4)
nwdb