01.02.2020

Autolla Espanjassa - nopeusrajoitukset, liikenneympyrät ja havaintoja liikennekulttuurista

Työpaikan etätyöviikoilla Espanjassa ja Teneriffalla pääsin tutustumaan espanjalaiseen liikennekulttuurin, kun ajelimme vuokra-autoilla katsomaan nähtävyyksiä, syömään ja ruokakauppoihin. Erityisesti mieleeni jäivät monenlaiset liikenneympyrät ja ihmisten tapa pysäköidä auto mihin tahansa hetkeksi hätävilkut päällä. Kadulle - check. Torille - check. Keskelle katua - check. Ei se ole niin justiinsa, kun vaan kertoo, että ei tässä kauan mene! 

Espanjan nopeusrajoitukset ja ajonopeudet

Espanjan teillä taajaman yleisrajoitus on 50 km/h, moottoriliikennetiellä 90 km/h ja moottoritiellä 120 km/h. Kätevä liikennesääntö on, että muualla kuin moottoriteillä hitaasti ajavan auton saa ohittaa ihan laillisesti 20 km/h ylinopeudella. 

Molemmilla reissuilla tuntui, että nopeusrajoitukset ovat lähinnä suosituksia, sillä niitä noudatettiin hyvin vaihtelevasti. Juuri kukaan ei malttanut ajaa 30 km/h alueella 30 km/h. Yöllä taksimme puolestaan painoi reilua 150 km/h moottoritiellä, kun rajoitus oli 120 km/h. 

Ilmeisesti ymmärsin myös väärin jotkin taajamien nopeusrajoitusmerkit. Jäin esimerkiksi ajamaan välillä 30 km/h koska liikennemerkki näytti niin, jolloin paikalliset painoivat ohi. Kun katsoin myöhemmin vastaavia merkkejä tarkemmin, osassa luki alla "50 m”. Ilmeisesti alempi nopeusrajoitus oli voimassa vain 50 metriä esimerkiksi koulun kohdalla ja palasi sitten taas yleisrajoitukseen eli 50 km/h:iin. 

Havaintoja moottoriteiltä

Moottoriteillä ajonopeudet vaihtelevat paljon. Välillä liikenne hidastuu ihan randomisti ja välillä taas mennään kovempaa. Huomasin kyllä välillä myös oman nopeuteni pumppaavan. Moottoriteillä voi olla huimia korkeuseroja, mitä ei välttämättä huomaa ennen kuin auton nopeus on tipahtanut ylämäessä tai auto on kiihtynyt alamäessä ylinopeuteen.

Osa moottoriteiden erkanemiskaistoista ilmoitetaan samaan tyyliin kuin Suomessa rautatien lähestyminen: 300, 200, 100 m liittymään. Ehdottomasti hyödyllinen ominaisuus, kun tiessä on mutkaa ja mäkeä, eikä poistumisliittymää muuten havaitsisi riittävän aikaisin. 

Heti erkanemiskaistan alussa saattaa olla  moottoritietä puolet alempi nopeusrajoitus 60 km/h. Seuraava rajoitus saattaa olla jo 40 km/h ja saman tien edessä on liikenneympyrä. Poistuessa motarilta saa siis jarruttaa ihan huolella.

Ajovalojen käyttö Espanjassa ei ole pakollista päiväsaikaan autoille muuten kuin tunneleissa, mitä ennen niistä muistutetaan liikennemerkillä. Tunnelien jälkeen puolestaan kerrotaan liikennemerkillä, että valoja ei tarvitse enää käyttää.

Liikennemerkki muistuttaa valojen sytyttämisestä.

Tunnelin jälkeen ei tarvita enää ajovaloja.

Liikenneympyröitä joka lähtöön

Espanjassa liikenneympyrässä ajavilla on etuajo-oikeus ympyrään tuleviin nähden kuten Suomessakin. Suuntamerkkiä kuuluu myös käyttää samalla tavalla ympyrästä poistuessa kuin Suomessa, vaikka näin sitä tapaa tosi vähän. 

Ehkä tärkein sääntö on, että liikenneympyrästä saa poistua vain uloimmalta kaistalta. Jos kaistaa ei ehdi vaihtaa ennen poistumista, on suositeltavaa kiertää ylimääräinen kierros. Liikenneympyrässä ja -ympyrään saa ajaa mitä kaistaa tahansa, mutta jos aikoo poistua vasta kolmannesta (vasemmalle) tai neljännestä (U-käännös) liittymästä, on suositeltavaa ajaa ensin sisäkaistalla ja poistumisliittymää lähestyessä vaihtaa ulkokaistalle.

Espanjan liikenneviraston tekemä kuva kiertoliittymän oikeista (Bien) ja vääristä (Mal) ajolinjoista. (Tässä koko artikkeli kiertoliittymissä ajamisesta espanjaksi.)

Suomessa liikenneympyrät ovat keskenään aika samanlaisia, mutta Espanjassa niitä oli vaikka millaisia. Pieniä, suuria ja jättimäisiä. Jostain luin, että Espanja on liikenneympyröiden luvattu maa, jossa on peräti 38 000 ympyrää. Väkilukuun suhteutettuna niitä on kolmanneksi eniten euroopassa.

Pienimmässä bongaamassani liikenneympyrässä oli yksi vaivainen palmu keskellä, kun taas suurimmat olivat todellisia kiertoliittymiä. 

Pikkuinen liikenneympyrä palmun ympärillä.

Teneriffalla yksi ympyrä oli maalattu vain katuun ja ajoin siitä vahingossa suoraan yli, kun en hahmottanut mitä kadussa olevat maalaukset olivat. Hups!

Toisella kertaa pysähdyin kuvaamaan liikenneympyrän, josta olin ekalla kerralla ajanut suoran viivan mukaista ajolinjaa suoraan läpi.

Eräs kiertoliittymä Malagan lähellä oli erityisen jännä, sillä sitä halkoi useampikaistainen tie. Liikennevalot määrittivät, kierrettiinkö ympyrän kehää vai mentiinkö siitä läpi.

Parissa kiertoliittymässä kiertäjän piti puolestaan väistää ympyrään tulijoita. Bongasin ainakin yhden ympyrän kehältä liikennevalot ja toisesta kolmion väistämisvelvollisuutta osoittamaan. Jossain ympyrässä oli puolestaan liikennevalo-ohjaus ympyrään saapuessa tavallisen kärkikolmion sijasta. 

Eräs liikenneympyrä Malagan lähellä oli tukittu: sitä ei voinut kiertää ympäri, vaan oli poistuttava viimeistään siihen suuntaan mistä tulikin. Kokonaisen kierroksen ajaminen oli estetty yksinkertaisesti muoviporsailla (betoniporsaiden kevyempi versio :).

Kiertoliittymiä käytetään Espanjassa moni paikoin yhdistämään moottoritie ja seututiet. Jättimäinen kiertoliittymä kiertää joko moottoritien yli tai ali ja ja siitä voi poistua moottoritielle vievälle kaistalle.

Vasemmalla moottoritien päällä oleva kiertoliittymä ja oikealla moottoritien alla kiertävä kiertoliittymä Teneriffan Adejessa.

Isoissa kiertoliittymissä kaistoja saattoi olla kolmekin. Osassa kaistoja ei näkynyt, vaan ympyrän kehä oli vain todella leveä. Tiedä sitten, olivatko kaistaviivat kuluneet pois vai oliko niitä koskaan maalattukaan. 

Kun kerran ajoin nätisti ympyrän ulointa kaistaa tarkoituksenani ajaa ulos kolmannesta liittymästä, meinasin saada sisäkaistalta ulkokaistalle vaihtavan auton vasempaan kylkeeni juuri ennen poistumista ympyrästä. Kuskille taisi tulla yllätyksenä, että en ajanutkaan suoraan ympyrän läpi. Onneksi huomasin auton ja hidastin, niin emme poistuneet ympyrästä kylki kyljessä vaan nätisti peräkanaa.  

Mietin jälkeenpäin, että tilannetta olisi voinut selkiyttää maassa yleinen sisäänpäin vilkutus, mistä kaveri itse asiassa huomautti minulle jo alkumatkasta. Tämän tapauksen jälkeen otinkin tavakseni käyttää vasenta vilkkua niin kauan kuin olin liikenneympyrässä, vaikka se jälkeenpäin tekemäni selvityksen mukaan se ei ole suositeltavaa. (Yksikaistaisissa, sillä monikaistaisessa se merkitsisi kaistanvaihtoa!) Omaksuin tavan itse asiassa niin hyvin, että kun palasin Suomeen, vilkku vasemmalle meinasi napsahtaa päälle useampaankin kertaan. Tapa on mielestäni ihan hyvä, sillä ympyrään saapuja näkee vasemmasta vilkusta, että ympyrässä ajava aikoo vielä pysytellä siinä.

Ovatko liikennesäännöt vain suuntaa antavia? 

Olin yllättynyt siitä, miten rauhallista liikenne oli Malagan seudulla. Joukosta löytyi toki kaahareita ja punaisia päin ajajia, mutta pääosin espanjalaiset ajoivat ihan nätisti. Myös kaistaa vaihtaessa tilaa annettiin ihan hyvin, kun vaan pisti vilkun päälle. Yleisimmät virheet olivat ikivanhoilla vihreillä risteykseen ajaminen sekä naurettavan pienet turvavälit moottoritiellä. 

Eräänä iltana Malagassa lähestyin valo-ohjattua risteystä, johon oli samaan aikaan tulossa oikealta pyöräilijä. Jostain syystä minulle tuli sellainen olo, että tuo ei välttämättä pysähdy punaisiin valoihin. Hyvin aavistin, sillä pyöräilijä kaahasi samoilla vauhdeilla päin punaisia valoja ja sain oikeasti hypätä jarrulle, etten ajanut hänen päälleen. Pojilta kyydissä tuli vähän noottia, koska en huomannut töötätä pyöräilijälle kuuluvasti. En selkeästi ollut omaksunut maan tapoja riittävän hyvin, kun unohdin tämän tärkeän seikan ja pysähdyin vaan. :D 

Maan tavoille pääsin itse Malagan keskustassa, kun ajoin vahingossa päin punaisia valoja. Ne olivat jotenkin oudossa kohdassa ja tajusin ne vasta kun olin risteysalueella. Hups! 

Jollain kadulla Malagassa liikennevalot oli sijoitettu puoleen väliin korttelia turvaamaan jalankulkijoiden tienylitys. Pysähdyin niihin nätisti viereisen kaistan autoilijan kanssa ja kävelijät tallustivat tien yli. Kun jalankulkijat olivat menneet viereinen autoilija totesi, että ei tässä jaksa pidempään seistä ja jatkoi matkaansa, vaikka valot olivat edelleen punaiset. Että näin heillä... 

Espanjassa risteysalueelle on monin paikoin maalattu keltainen ruudukko. Sen päälle ei saa pysähtyä, ettei estä muista suunnista tulevien autojen kulkua. Mielestäni fiksu sääntö, mitä voisi käyttää Suomessakin! 

Benalmadenassa erään parkkipaikan keskelle oli myös maalattu keltainen ruudukko. Sen olisi voinut kuvitella kertovan, että siihen ei saa pysähtyä ettei estä muiden kulkua. Ilmeisesti espanjalaisilla oli kuitenkin jotkut muut säännöt, koska ruudukon päälle oli pysäköity autoja melkein aina, kun ajoin siitä ohi. 

Kerran olin kääntymässä vasemmalle kaksikaistaisessa risteyksessä, jonka risteysalue oli ruudutettu. Koska seuraavan risteyksen liikennevalot olivat punaiset ja väli täyttynyt autoista, en ajanut risteysalueelle, koska olisin joutunut muuten pysähtymään ruudukon päälle. Mitä tekivät espanjalaiset? Tööttäsivät minulle ja kiersivät viereisen kaistan kautta, jotta pääsivät seisomaan sinne ruudukon päälle! 

Tunnollinen turisti seisoi ruudukon ulkopuolella kun paikalliset tunkivat siihen.

Satunnaisia havaintoja

Taajamassa osa teiden reunoista on merkitty tiestä kohollaan olevilla heijastimilla, jotka loistavat oikeassa reunassa valkoisena ja vasemmassa oransseina. Joihinkin korotettuihin suojateihin oli myös upotettu ledejä, jotka vilkkuivat pimeässä. Tämä on minusta oivallinen keino herättää autoilijoiden huomio! Suomessa ne eivät ihan toimisi, vaan ensimmäinen lumiaura raastaisi heijastimet pois… 

Kadun reunan heijastimet loistavat hienosti autojen valossa.

Yhteenveto

Espanjan liikenneympäristö tuntui alkuun ajatuksena hieman jännittävältä, mutta kun sekaan pääsi, niin ei se mielestäni ollut hirveän haastava, vaan siellä pärjäsi hyvin normaalilla varovaisuudella. 

Liikenneympyröiden vilkunkäyttötavat olivat moninaisia ja oikeiden tapojen selvittäminen reissun jälkeen netistä yllättävän vaikeaa. Teneriffalla tarkkailin pitkään yhtä liikenneympyrää ja koitin vetää johtopäätöstä oikeasta vilkun käytöstä, mutta tapoja oli melkein niin paljon kuin autojakin. Turistikohteessa tosin on varmaan paljon ulkomaalaisia kuskeja, jotka kukin vilkuttavat omalla tyyillään.

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (2) Ajovarusteet (8) AL-Sport (6) Audi (13) Autokoulu (30) Autoliitto (4) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (6) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (40) Ford (3) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (38) Hybridiautot (6) Hyundai (3) Jarrut (9) Jenni (37) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (9) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (13) Kevytliikenne (8) Kia (2) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (47) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (1) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (45) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (3) Moottori (3) Moottoripyöräily (29) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (63) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (1) Opetuslupa (3) Pimeällä ajo (8) Pohdiskelu (30) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (33) Renault (2) Renkaat (34) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (40) Seat Leon (42) Skoda (7) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (14) Takuu (4) Taloudellinen ajo (49) Talvi (35) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (34) Tesla (5) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (9) Unelmointi (14) Valot (8) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (51) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (16) Yleinen (22) Äänentoisto (4)
nwdb