11.10.2021

Sähköautojen osuus kasvaa kiihtyvästi - silti edelleen alle prosentin

Sähköautojen ensirekisteröinnit sekä käytettyinä yksittäin tuotujen määrät nousevat jyrkästi, kun vertailua tehdään kvartaalitasolla. Lue lisää Sähköautot ennätyssuosittuja Q3/2021 -blogikirjoituksestani.

Ajoneuvokanta uusiutuu kuitenkin Suomessa huomattavasti hitaammin. Q3/2021 sähköautojen osuus kaikista manner-Suomessa tieliikennekäytössä olevista henkilöautoista kiipesi jyrkällä käyrällä 0,64% tasolle. Edelleen ollaan siis alle prosentin luokassa.

Tieliikennekäyttöön rekisteröityjen ajoneuvojen määrien lähde: Traficom, tilastotietokanta, Liikennekäytössä olevat ajoneuvot neljännesvuosittain

Väestömäärä tilastokeskus, väestö, Suomi lukuina

Henkilöautojen ajoneuvokannan kehitys seitsemän viimeisimmän kvartaalin ajalta kertoo, että sähköautojen osuus on jo ohittanyt kaasuautojen määrän. Dieselien ja bensiiniautojen määrä näyttää vakiintuneen tai jopa kääntyneen lieveään laskuun.

Latausautoja (sähköautot + lataushybridit) on Suomen teillä jo lähes 90 000 kappaletta ja tämä näkyy kauppakeskusten asiointilatauspaikoilla, kerrostalojen kasvavana kotilataustarpeena ja muissa julkisissa latauspaikoissa.

Sähköhenkilöautojen lisäksi tieliikennekäyttöön rekisteröitynä oli 660 sähköpakettiautoa, 263 sähkölinja-autoa ja kahdeksan sähkökuorma-autoa.

Sähköautotieheys maakunnittain

Sähköhenkilöautot keskittyvät eteläiseeen Suomeen edelleen melko paljon. Osan tästä selittää väestön maantieteellinen rakenne, mutta myös sähköautotiheydessä on eroa. Tarkastelen seuraavaksi sähköhenkilöautojen tiheyttä maakunnittain kpl/1000 henkilöä.

Sähköautojen tiheys on ollut aina Uudellamaalla suurin ja on nyt 5,4 sähköautoa/1000 henkilöä, mutta varsinais-Suomi ja Pirkanmaa tulevat hyvin perässä 3,4 sähköautoa/1000 henkilöä. Ainoastaan Kainuussa on edelleen alle 1 sähköauto/1000 henkilöä.

Kun sähköautotiheyttä vertaa vuoden takaiseen (Q3/2020) tilanteeseen, on kehitys ollut merkittävää. Koko maassa nousu on ollut 1,43 autoa/1000 henkilöä tasolta 3,3 autoa/1000 ihmistä tasolle. Varsinaissuomi on ottanut nyt kiinni vuosi sitten Pirkanmaalla olleen pienen etumatkan. Vuosi sitten yli puolessa maakunnista jäätiin alle 1 sähköautoa/1000 henkilöä tasolle. 

Tesla yleisin sähköautomerkki

Tesla oli edelleen yleisin sähköautomerkki, mutta Volkswagen nousee kovalla vauhdilla ja kun lasketaan koko Volkswagen Group, niin on valmistajakonserni jo yleisin Suomen teillä 5 590 autollaan (Volkswagen, Skoda, Seat, Audi ja Porsche). 

Vanha autokanta uudistuu hitaasti

Henkilöautokantamme on jo yli 12-vuotta vanhaa ja keskimääräinen romutusikä on yli 21-vuotta. Nämä luvut vieläpä ovat nousseet viimeaikoina. Olisipa meidän hallituksella rohkeutta tehdä nopeita päätöksiä ja lisätoimia ajoneuvokannan uudistamisen nopeutumiseksi vähäpäästöisillä autoilla.

 

Keskustelu

Kari Hällström
13.10.2021 10.14

Moi!
Onkohan sähköautoja ostettu 2- autoiksi, koska henkilöautojen määrä on lisääntynyt merkittävästi?
Q3 2019 2 774 577kpl ja Q3 2021 2 821 851kpl liikennekäytössä. 47 274 kpl lisäys tuntuu aika isolta.

Sähköautoileva motoristi
13.10.2021 10.46

Moi Kari,
varmasti pieniakkuisempia, edullisempia uusia sekä käytettyjä sähköautoja ostetaan nyt kiihtyvällä tahdilla kakkosautoiksi. Kalliimmat ja isompi akkuiset suurella todennäköisyydellä päätyvät ykkösautoksi tai ainoaksi.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Rekisteröintitilasto

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) BEV (205) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (23) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (1) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) Formula E (4) Groupe PSA (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) Hyötysuhde (2) i3 (4) IAA2017 (14) ID.4 (8) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Ioniq Electric (7) I-PACE (3) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) Kia (4) koeajoraportti (15) Kona (8) Käytetty sähköauto (8) Lappi (1) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) Lofootit (3) MAN (1) McDonalds (1) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Model X (1) Model Y (1) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Navigointi (1) Nissan (41) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (10) Pikalataus (6) päivitys (1) range (3) rata-ajo (3) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (70) Renault (6) Roadster (3) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Skoda (2) Smart (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (195) Sähköauto talvella (21) sähköautokokemus (21) sähköautomatkailu (43) Sähköauton lataaminen (24) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (2) sähköpyörä (7) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) Tampere (2) Taycan (1) TEM-tuki (1) tesla (1) Tesla (18) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) WALLe (3) video (1) Volkswagen (9) Volvo (1) VW (5) Zoe (10)
nwdb