06.04.2015

Pikalatausverkoston kummastelua

Pian autoa odotellessa nälkä alkoi kasvaa syödessä.
Tekisi kovasti mieli käyttää Leafia muuhunkin kuin lyhyisiin arkiajeluihin.

Pikainen selailu julkisista pikalatausverkoston pisteistä alkoi tuottaa ahdistusta.
Tampereelta etelään on kohtuullisesti verkostoa olemassa.
Ja jopa Kouvolassa sijaitsevasta autoliikkeestä saan ajettua auton kotiin parilla pikalatauksella. Lahdessa ja Hämeenlinnassa ABC:llä.

Mutta Tampereelta Jyväskylään ei ole sitten mitään tarjolla.
Ja ennalta selvittelemäni perusteella Leaf ei mene kertalatauksella Tampereelta Jyväskylään, vaikka Nissan ilmoittaakin jopa 199km toimintasäteeksi.

Jyväskylässä on nyt avattu kaksi latauspistettä.
Ne ovat kahdessa eri P-talossa. Hyvä asiahan se on, että pysäköidessään saa ladattua, mutta minä en tarvitse maksullista P-paikkaa, vaan pikalatauksen! Vaikka Jyväskylän energia ilmoittaa latauksen olevan toistaiseksi ilmaista, niin eihän se ilmaista ole käytännössä. 

Ensinnäkin se pysäköintimaksu. Sen lisäksi näitä latauspisteitä hallinnoi Virtapiste, jonka toimintamalliin kuuluu rekisteröityminen ja prepaidmaksut omalle tilille. Summat eivät ole suuria, mutta periaatteesta harmittavia. Rekisteröitymisvaiheessa luottokortilta ladataan 30e prepaid-tilille, ja siitä maksetaan lataukset. Jyväskylässä siis ne lataukset toistaiseksi ilmaisia. Mutta ko. firma perii joka kuukausi prepaidilta 1 euron, vaikkei lataisi lainkaan.

Ja vielä sellainen ongelma, että niitä Virtapisteen latauspaikkoja ei sitten ole täällä Tampereenseudulla ensimmäistäkään.

Eli, jos haluan mennä Leafilla Tampereelta Jyväskylään, ja saan akun kestämään jollain konstilla kesällä sinne asti, niin maksan 30e latauksesta, jota mainostavat ilmaiseksi! 

Onneksi useat S-ryhmän alueosuuskaupat ovat lähteneet ennakkoluulottomasti ABC-asemillaan kehittämään sähköautojen pikalatausverkostoa. Kuvassa ABC-asemat.fi -sivulta kuvakaappaus pikalatauspisteistä ABC-asemilla 7.42015. Silti painavana toiveena on verkoston nopea laajeneminen Pori-Tampere-Lahti-Lappeenranta -linjaa pohjoisemmaksikin.

Keskustelu

Ei kommentteja

Uusimmat kirjoitukset

nwdb