07.09.2020

Peugeot e-208 -sähköauton pinnan alle kurkistus: e-CMP-alustarakenne

Mitä on Peugeot e-208 -sähköauton nättien kuorien alla piilossa? Tein pientä nettitutkielmaa ja löysin tähän blogitarinaan kirjoittamiani tietoja auton taustalta, alta ja muutoinkin sen sisältä.

Groupe PSA on aloittanut modulaarisen EMP2-alustarakenteen kehittämisen yhteistyössä kiinalaisen Dongfengin kanssa jo vuonna 2013 pyrkiessään päästöjen vähentämiseen ja tuotannon tehostamiseen. (EMP2 = Efficient Modular Platform 2). EMP2-alustalle tehdään useita Groupe PSA:n tuotteita polttomoottoreilla ja hybrideinä. Myös seuraava eCMP-alusta kehitettiin saman yhteistyökumppanin kanssa. Lähde: https://www.wardsauto.com - artikkeli Dongfeng ja Groupe PSA yhteistyöstä

Vuonna 2019 yritys julkisti ensimmäisenä DS 3 Crossback -autossa toisen alustan, CMP:n (Common Modular Platform). Alustasta käytetään myös lyhennettä eCMP, jolle valmistetaan täyssähköautoja. Peugeot e-208 -sähköautot kootaan Slovakian Trnavassa. DS3:set kootaan Ranskan Poissyssa, Opel Corsa-e:t kootaan Espanjassa Zaragozassa ja e-2008:sit Espanjan Vigossa.

PSA:n strategisena tavoitteena on vuonna 2025 saavuttaa 100% sähköistetty automallisto näiden kahden modulaarisen alustan ympärille koottuina.

Joidenkin tietojen mukaan ensimmäisten Groupe PSA:n sähköautojen moottorit olisivat tulleet Continentalilta ja olisi valmistettu Ranskan Tremeryn tehtaalla. Kuitenkin jo vuonna 2018 Groupe PSA ja Nidec perustivat yhteisyrityksen -Nidec-PSA emotorsin, joka valmistaa Groupe PSA:n käyttöön sähköautojen ja hybridien moottoreita Ranskan Mosellen-alueella sijaitsevassa Tremeryn tehtaalla. Sieltä siis eCMP-alustarakenteeseen tulevat ainakin jatkossa nämä 100 kW:n tehoiset 260 Nm vääntävät sähkömoottorit ja ne sijoitetaan etuakselille. lähde: https://www.groupe-psa.com/en/newsroom

Sähkömoottorin kyljessä on Groupe PSA:n omaa suunnittelua ja tuotantoa oleva alennusvaihteisto ja moottorin päälle on kasattuna Eatonin valmistama invertteri ja AC-laturi. Laturi on 7 kW:n tehoinen yksivaihelaturi tai 11 kW:n tehoinen kolmivaihelaturi, kuten omassa autossanikin. Lähde inverterille: https://www.greencarcongress.com


Sähköautoa lämmitetään ilmalämpöpumpulla ja jäähdytetään myös erillisellä ilmastoinnillla. Siksi auton keulalle on asennetuna 3 kW:n tehoinen 400V sähköinen ilmastointilaite ja sille kompressori.  Lämmittämisestä vastaa energiatehokas lämpöpumppu, josta olen lukenut väittämän, että se tuottaisi lämpöä peräti -37°C alkaen, mutta sen teholukemista en löytänyt tietoja. Nokkapellin alla on runsaasti vielä muuta elektroniikkaa pieneen tilaa laitettuna, mutta silti olen sitä mieltä, että sinne olisi saanut edes yhden varakaapelin kokoisen frunkin järjestelemällä tavarat hieman tiiviimmin. Lämpöpumpun tietojen lähde: https://cleantechnica.com, Kuvan lähde: Groupe PSA PDF, löydetty Googlella

Nestejäähdytteinen 50 kWh (45 kWh netto) akusto on sijoitettu auton pohjaan. Pääosin etu- ja takamatkustajien istuiminen alle ja ihmettelinkin jo omassa e-208:ssa tyhjää muovikaukaloa peräkontin alla. Autoon olisi mahtunut tuntuvasti syvempikin peräkontti. Samalla myös heräsi epäilys, että polttomoottorisen 208:n vetokoukku sittenkin käy e-208:aan. Tuo pitää selvittää lähiaikoina. Akustolle luvataan 8 vuoden tai 160 000 kilometrin takuu (SOH70% tasolle laskemisesta).

Löytämieni tietojen mukaan e-208:n 300 kg painava ja 200 litran tilavuuksinen akusto koostuu 18 moduulista, joissa jokaisessa on 12 kennoa. Kennot tulevat kiinalaiselta akkujättiläiseltä CATLilta ja kaikkien Groupe PSAn sähköautojen akustot kootaan Trnavassa ja Poissyssa. Muutama päivä sitten Groupe PSA teki sopimuksen, jonka ACC-yrityksen (Automotive Cell Company), josta alkaa vuonna 2023 tulla ulos heidän sähköautojen akustot. lähde: https://www.saftbatteries.com/media ja https://www.groupe-psa.com/en/newsroom/

Modulaariselle e-CMP -alustalle siis kootaan useissa eri tehtaissa eri kokoisia ja näköisiä Groupe PSA:n sähköautoja, joissa on 100 kW:n tehoinen sähkömoottori, etuveto ja 45 kWh nettokapasiteetin akku. Groupe PSA:lla on jo olemassa myös pakettiautoalusta, johon samaa tekniikkaa sovelletaan mm Peugeot e-Expert, Opel e-Vivaro, Citroen vastaavassa sekä Opelin Zarifa-e Life -tila-autossa. Pakettiautoihin saa akustosta myös 27 moduulin version, jolle luvataan 75 kWh kapasiteetti. Laskemalla 18 moduulin akusta samalla suhdeluvulla, saan tulokseksi, että siitä on noin 67,5 kWh käytettävissä. Voi toki olla enemmänkin sallittu BMS:n ohjelmoinnilla.

 

Keskustelu

Mika Kiiski
11.09.2020 21.02

Jostain oli jäänyt mieleen että eCMP-rakenteen kehittämisessä olisi muukin yhteys Kiinaan kuin CATL:in kennojen käyttö - ja niin näyttäisi olevankin: Ainakin oheisen jutun mukaan kehityksessä ja sen rahoituksessa on ollut mukana PSA:n sikäläinen yhteistyökumppani Dongfeng.

https://www.wardsauto.com/engines/psa-dongfeng-co-develop-new-ev-platform-2019

Sähköautoileva motoristi
12.09.2020 09.50

Moikka ja kiitos linkistä. Lisääkin tuonne tekstiin myös pari sanaa yhteistyöstä.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

e-208 Peugeot

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (200) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (9) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (22) Energica (3) e-Niro (2) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) EV Challenge 2020 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) Hyötysuhde (1) i3 (4) IAA2017 (14) ID3 (1) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (4) Kattoteline (1) Kenworth (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) Lofootit (3) MAN (1) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (6) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (3) Rekisteröintitilasto (63) Renault (6) Roadster (3) Scania (2) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (179) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (33) Sähköauton lataaminen (17) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (7) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (17) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) WALLe (1) video (1) Volkswagen (4) Volvo (1) VW (4) Zoe (10)
nwdb