24.02.2016

Nissan Leaf -sähköautolla Kangasalta hiihtoloman viettoonViitasaarelle:matkatarina

Tänä on matkakertomus hiihtolomaretkestä Viitasaarelle sähköauto Nissan Leafilla lauantaina 27.2.2016

 
Matkasuunnitelman kirjoitin blogiini 21.2.2016: matkasuunnitelma
HUOM! Tiistaina 1.3 kirjoitan pitkästä koeajosta Nissan Leaf 30 kWh -sähköautolla. Seuraa blogiani!

Tämä on tarina hieman erilaisesta hiihtolomalle menomatkasta autolla.
Kyydissä on:

  • aika paljon tavaraa (ks videon alkutekstien aikainen pikkukuva)
  • minä ja kolme nuorinta lapsistamme
  • kaksi villakoiraa.
Tämän tarinan idea on oikeastaan siinä, että miksi aina pitää olla niin kiire päästä perille? Nyt kun olemme lomalla, voimme mitoittaa matkan pituuden, käytettävän resurssin ja ajan yhteen siten, että matkasta tulee hauskaa yhteistä ajanvietettä.
 
Matkan pysähdysten lukumäärän ja osittain paikat määritteli sähköauton lataustarpeet. Pysähdysten aikaisen tekemiset tehtiin täysin lasten ehdoilla.
 
Tartteeko aina olla niin kauhea kiire?
Eikö kannattaisi opetella nauttimaan jo matkasta?
Aina perillä ei ole välttämättä yhtään sen hauskempaa.
 

Tässä on koko matka videona:

1. Etappi 79 km kotoa Jämsään Neste Jämsän Porttiin



Ensimmäinen osa retkestä eli kotoa Kangasalta Jämsään Neste Jämsän Porttiin, alkoi kello 6:21 pienessä lumipyryssä ja lämpötilan vaihdellessa -10..-12 välillä.

Alkumatka (noin 50km) on hyvin pieniä maaseututeitä. Ne ovat kyllä asfaltoituja, mutta näin talvella vaihtelevan laatuisella lumipolanteella kuorrutettuja. Tämä oli koko matkan kriittisin osuus akun riittävyyden suhteen, joten säästelin energiaa pikkutieosuuksilla ajamalla noin 60 km/h keskinopeuksia ja pitäen lämmityslaitteen puhaltimen koko ajan asennolla 1, ja tavoitelämpönä +16C.

Tämä kyllä riitti mukavaan matkantekoon, mutta ikkunat jäätyivät pian tukkoon tuulilasia lukuunottamatta.
Vilja 6-vuotta nukahti kohta lähdettyämme ja heräsi vasta vähän ennen Jämsää.
 
 
 
 
 
Neste Jämsän Porttiin pääsimme kello 7:45.

Auton akussa oli vielä runsaasti jäljellä latausta, mutta Jyväskylään sillä ei olisi päässyt ilman lisälatausta.

Latausmaksu 2e kassalle ja auto saamaan 6kW-tehoista latausta.
 
 
 
Aikaamme ryhdyimme kuluttamaan aamupalaa syöden sekä pulkkamäessä.
 
Matkan jatkuessa akkua oli 15,7 kWh eli reilut 72%. Sen pitäisi riittää muun liikenteen tahtia ajellen reilun -10 asteen pakkasesta huolimatta. Auto on valmiiksi lämmitettykin latauksen aikana
 
 

Matka jatkuu kello 9:24 kohti Jyväskylän pikalaturia.
Eli Jämsän latauspysähdys kesti 1h 39 min.





Jämsään tarvitaan erittäin nopeasti pikalatausasema! 
Mistä löytyisi nyt vihdoin tämä rohkea ja tulevaisuuteen katsova yritys, joka ratkaiseisi tämän käsittämättömän puutteen Suomen sähköisen liikenteen latauskartastossa?

 

2. Etappi 60 km Jämsästä Jyväskylään

 

Jämsästä Neste Jämsän Portista Jyväskylään Virtapisteen pikalaturille osoitteeseen Kivääritehtaankatu sujui odotetusti ilman erikoisia tapahtumia. Tämä väli ajettiin muun liikenteen mukana jonomuodostelmassa noin 80 km/h keskinopeuksilla.

Matkalla huomasin pian, että meillä olisi Jyväskylään päästyämme noin 13% akkua jäljellä. Latasimme siis aivan turhan paljon Jämsästä. Päätin tehdä kokeellista matkailua, ja puhallutin matkan aikana erittäin paljon lämmityslaitteella käyttäen samaikaisesti lämmitystä sekä ilmastointia.

Olihan minulla nyt erityinen tilaisuus kokeilla huurteenpoiston kyvykkyyttä, kun autossa on sisällä neljä lumileikeistä erittäin kosteaa ihmistä ja koiraa.
 
Kivääritehtaankadun pikalaturille saavuimme 10:15. Akkua oli jäljellä auton mittariston mukaan 8% ja LeafSpy näytti 2,2 kWh jäljellä olevaa energian määrää. 

Jyväskylän pikalaturi sijaitsee keskeisellä paikalla jos kulkee idästä, pohjoisesta tai etelästä päin. Ainoastaan idästä etelän suuntaan ajavalla sähköautoilijalle tulee tulee poikkeama reitiltä saadakseen pikalatausta Jyväskylässä.

Jyväskylässä auto sai ensin hetken Virtapisteen ja Jyväskylän energian nopeaa latausta CHAdeMOsta käynnistettyäni latauksen mobiilisovelluksella.

 

Alussa ajolämpimään ja alle 10% varauksessa olevaan akkuun sai jopa 120A virtaa.

Katkaisin pikalatauksen noin 69% kohdalla ja siirsin auton P-Paviljonkiin saamaan samaisten toimijoiden tarjoamaan Type2-latausta, koska halusimme viettää vielä hetken Jyväskylässä luistellen.

Jyväsjärvellä on erinomaisen hienot luisteluradat hyvin hoidettuina. Hiihtoloman kunniaksi kävimme tietenkin siis hetken luistelemassa Jyväsjärven jäällä.

 
 

Jyväskylästä matka jatkuu luistelun jälkeen kello 12:25 kohti Hirvaskangasta akun ollessa 99% ladattuna.
Jyväskylästä olisimme auton akkujen lataamisen puolesta voineet jatkaa jo noin 45 minuutin kuluttua, mutta nyt siis halusimme vai kuluttaa täällä enemmän aikaa.




Kiitos vieläkin kerran Jyväskylän energia ja Virtapisten Jyväskylän laturista ja Keski-Suomen saamisesta vihdoin jo alustavasti sähköisen liikenteen latauskartastolle.

3. Etappi n. 32 km Jyväskylästä ABC Hirvaskankaalle


Jyväskylästä ABC Hirvaskankaalle lataukseen ja lounaalle oli vain 30 minuutin pyrähdys noin 80 km/h etenevässä jonossa.
 
Akkua perille päästyämme oli 71% jäljellä.
Täällä saamme Max Angelman lainaamalla Charge-Amps Spark -kaapelilla 16A latausvirtaa ABC Hirvaskankaan liikennemyymäläpäällikön kanssa ennalta sovitusti.
 
Kahden tunnin latauksen jälkeen pitäisi olla 100% lataus valmis. 
 
Eihän sille mitään voi, että lounaan lomassa hiipii kateus Tesla-kuskeille :-)
Hirvasen koulun johtajan neuvoilla tiesimme kävellä 1,2 km matkan. Lounastimme sen verran rauhalliseen tahtiin että päätimme keskittyä jälleen pulkkamäkeen. 
 
Kello 15:15 matka jatkuu 100% ladatulla akulla kohti Viitasaaren ABC:tä.
 
 

Hirvaskankaalle tarvitaan pikaisesti pikalatausasema!
Mistä löytyisi tänne se rohkea ja tulevaisuuteen katsova yrittäjä joka sen tekisi?
Teslan Super Charger -asemahan sieltä kyllä jo löytyykin, mutta se ei ole vielä aivan kansanautohintaluokassa.

4. Etappi n. 67 km Hirvaskankaalta Viitasaaren ABC:lle


Hirvaskankaalta Viitasaaren ABC:lle ajettiin muun liikenteen tahtiin noin 80 km/h keskinopeudella. Keli oli mitä hienoin.

Vaikka kuvan ottohetkellä onkin tie aution näköinen, tuntui välillä, että koko etelä-Suomi ajaa minua vastaan kerralla, ja molemmilla kaistoilla vieläpä. Hirveä kiire taas ihmisillä.
 
 
 
Viitasaaren ABC:n kohdalla totesin, että akku olisi riittänyt suoraan perille mökillekin, mutta kun piti pysähtyä kauppaan, ja olin latauksen ABC:lle valmiiksi sopinut, niin päätin ottaa sitten varulta lisää sähköä.
 
 

Jos normaalin kansan ulottuvissa olevien sähköautojen toimintamatkaa halutaan laajentaa pohjoiseen päin, tulee myös Viitasaarelle saada pikalatausasema.

5. Etappi n. 28 km ABC Viitasaarelta mökille

Viimeinen etappi Viitasaaren ABC:ltä mökille Viitasaaren Kolimajärven rannalle alkoi 16:40.
Viimeiset pari kymmentä kilometriä ennen mökkitietä on mukavaa Suomalaista maalais-hiekkatiemaisemaa.
 
Perillä mökillä kello 17:11.



Yhteenveto menomatkasta:

Kokonaismatka-aika oli siis hieman yli kymmenen tuntia, josta tosin arviolta kaksi paikallaan olotuntia kului muista kuin auton lataamisesta johtuvista syistä.

Totta on, että perheemme dieselautolla olisimme tuon matkan taittaneet noin 4,5 - 5,5 tunnissa riippuen haluamistamme pysähdyksistä.


Koko menomatkan kokonaiskulutus oli 52,1 kWh (lähde Carwings),
eli keskikikulutus koko menomatkalla oli 18,7 kWh/100km.
Paluumatkalla keskikulutus putosi lukemaan 17,5 kWh/100km pakkasen lauhduttua noin 5ºC

Oliko tässä sitten mitään järkeä? Aina pelkkä matkan nopeus ei ole ratkaisevin. Nyt olennaista oli nauttia matkasta ja tehdä se ympäristöä säästäen. Nämä siis toteutuivat.

Nissan Leaf 24 kWh -akkuinen malli ei ole tarkoitettukaan pitkän matkan tekoon, etenkään olosuhteissa, joissa ei ole tarjolla pikalatausta, mutta se tuli taas kerran tehtyä. Ja kivaa oli.
 
 
 
 

Paluumatka oli vuorossa karkauspäivänä, eli 29.2.2016.

Tällä kertaa matkassa on mukanani vain kaksi villakoiraamme ja vain pari laukkua.
Startti mökiltä tapahtui noin kello 7:35 pilvisessä -10C kelissä.
 
 
Auto oli jo aikaisemmin saavuttanut Charge-Ams Spark -kaapelilla 100% lataustason ja ajastettu auton lämmitys käynnistyi jo kello 6:45 (olin ajastanut 8:00 lähtöajaksi).

Lähtiessä siis oli lämmin auto ja akun varaus oli niiannut lämmityksen takia hieman, koska 16A latausvirta ei aivan riittänyt kattamaan lämmityksen tarvitsemaa tehoa.

LeafSpy näytti 21,5 kWh, ja auton mittaristo 99% lataustasoa.
 
 
 
 
Alkumatkan Viitasaaren ABC:lle koitin ajaa todella tarkoin sähköä säästellen. Hiekkatieosuuden ajoin 50 km/h ja E75 ajoin muun liikenteen kokonaan puuttuessa noin 70 km/h navinopeutta. 
 
Lämmitys oli koko ajan asetettuna manuaalisäädöllä 1-puhallusnopeudelle ja 16C tavoitelämmölle.
 
Tavoitteeni oli saavuttaa ennen ABC Viitasaarta auton akku-% -näyttöön kymmenen prosenttiyksikköä suurempi lukema, kuin on matkaa siinä kohdalla jäljellä Hirvaskankaan ABC:lle. Ajatus oli ajaa suoraan Hirvaskankaalle asti. En saanut, vaan Viitasaaren ABC:n kohdalla erotus oli vain + 6% prosenttiyksikköä.
 
 
Siispä Viitasaaren ABC:ltä ennalta sovittua schuko-latausta henkilökunnan autojen lämpötolpasta saamaan aamukahvin ja koirien ulkoilutuksen merkeissä.
 
 
 
Havainto Schuko 16A latauksesta:

Charge-Amps Spark -latauskaapeli osaa hyödyntää schukosta saatavaa maksimivirtaa, eli 16A. Tämä tarkoittaa noin 3kW lataustehoa. Eli tunnissa saa noin 15 km matkaa vastaavan latauksen.

Tuo 16A ei kuitenkaan riitä samanaikaiseen auton lämmittämiseen ja lataamiseen. Kun käynnistän auton lämmityksen, putosi akun varaustaso 81%:sta 78%:iin, eikä siitä enää halunnut kivuta lämmitys päällä.
Matka jatkuu Viitasaarelta kello 9:05 kohti Hirvaskankaan ABC:tä 17,1 kWh sähköenergian määrällä, jossa on noin 11%-yksikön varmuusmarginaali. 
 
Tie E75 on erittäin hiljainen, ja on helppo ajaa omaan tahtiin haittaamatta lainkaan kiireisempiä autoilijoita.
 
 
Matka Hirvaskankaalle on mäkinen.
 
 
 
 
 
ABC Hirvaskankaalle saavuin kello 10:04 auton mittariston näyttäessä akussa olevan 16% lataustason. Sillä ei noin 32 km matkaa Jyväskylään taiteta, joten ABC:lle lataamaan schukosta.

3,7 kWh sähköenergian määrä ajoakussa pitää saada nousemaan noin 8,6 kWh tasolle. Eli lisää tarvitaan noin 4,9 kWh, jonka lataaminen 16A latausvirralla kestää  hieman yli 1h 30 min.
Hirvaskankaalta matka jatkuu kello 11:28 mittariston näyttäessä 39% latausta ja LeafSpy kertoo 8,8 kWh olevan akussa latausta. Ja tietenkin taas valmiiksi lämpimällä autolla.
 
 
Tie E75 ruuhkautui ja etenimme jonossa kohti Jyväskylää käyttäen 80-100 km/h nopeuksia aika lähelle rajoitusten salliman mukaan. Vain satasen alueilla jono ei kulkenut suurinta sallittua ennen rantaväylää.
 
 
 
Jyväskylässä olen kello 11:58 Kivääritehtaankadun pikalaturissa.
Ehdin käydä lounastamassa auton latautuessa.

DC-lataus keskeytyy itsestään auton mittarin näyttäessa 93% latausta. Tuossa ajassa sain 18,2 kWh latauksen, ja se kesti hyvin tasan tunnin.

 
Matka Jyväskylästä Jämsäänkin oli jonossa ajoa muun liikenteen tahtiin.
Matka Jyväskylästä Jämsäänkin oli jonossa ajoa muun liikenteen tahtiin.
 
 
 
 
 
Jämsässä Neste JämsänPortissa olen kello 14:00 ja auto saa jälleen täällä Type2-rasiasta 6kW-tehoista latausta.
 
Saapuessa auton mittaristo näytti akussa olevan 33% latauksen ja LeafSpy vahvistaa sen 7,5 kWh:ksi.

Jämsästä lähtiessä pitää olla lähes 80% lataus, joka on noin 18 kWh, joten tarvitaan noin 11 kWh lisää. Sen saaminen kestää 6kW-latausteholla hieman alle kaksi tuntia.
 
Joten kahville ja lenkille koirien kanssa on jälleen hyvä tilaisuus.
 
Matka jatkuu Jämsästä viimeisellä etapilla kotiin Kangasalle 15:40 ja akussa on silloin perille pääsemisen riittävällä varmuusmarginaalilla mahdollistava 80% lataus, jolla LeafSpy kertoo kyseessä olevan 17,7 kWh sähköenergianmäärän.
 
Kotona olin kello 16:51.
Akkuun jäi vielä 10% eli 2,4 kWh varaus, joten olisin voinut Jämsästä lähteä noin 20 minuuttia aikaisemminkin.
 
 






Paluumatkan kokonaiskesto oli noin 9,5 tuntia.
Sen olisi toki saanut tiivistettyä 9 tuntiinkin. Tämä olisi ollut mahdollista jos olisin jättänyt ne viimeiset kWh:t varmuuden vuoksi lataamatta ABC-asemilla Viitasaarella ja Hirvaskankaalla sekä Jämsässä Neste Jämsänportissa. Mutta kun nyt ei näillä matkan kokonaiskestoilla ole enää puolella tunnilla mitään väliä, niin mieluummin ajelee ilman toimintamatkakammoa.

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (3) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (11) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (1) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (56) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (30) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (5) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb