11.07.2021

Autoileva koiratalous: vahva suositus ostaa sähköauto

Osoite kopioitu

Teimme kesä-heinäkuun taitteessa 2021 helteisessä Suomessa 4034 kilometrin pituisen automatkailun kahden espanjanvesikoiramme kanssa. Kuvassa viitteellisesti reitti kartalla, mutta kuvan latauspaikat ja ajat eivät ole oikein sekä ajoimme  vielä runsaasti pieniä mm museoteitä.

Koirien kanssa pitkää matkaa tehdessä täytyy jo pakkausvaiheessa huomioida koirien mukava ja turvallinen matkustus ihmisten ja tavaroiden lisäksi. Meitä oli liikenteessä kaksi aikuista ja kaksi keskikokoista seniori-koiraa ja kulkupelinä Volkswagen ID.4 sähköauto.

Koska matkatavarat mahtuivat hyvin ja turvallisesti takaistuimelle, saivat koirat tällä kertaa koko 543 litran tavaratilan itselleen. Toki tila oli vielä huomattavasti suurempi, koska hattuhylly jätettiin kotiin. Koira/tavaraverkko lisää turvallisuutta. Meidän pojilla oli siis tilaa yllin kyllin. Tarvittaessa ID.4:n tavaratilan pystyy myös jakamaan kaltereilla tai koirahäkillä niin että myös tavarat mahtuvat konttiin ja takapenkit jäävät matkustajien käyttöön.

Autossamme on mustat takaikkunat, verholla peitettävä kattoikkuna ja erittäin tehokas kolmialueinen ilmastointi. Koirilla on siis hyvä olla matkan aikana myös kuumalla kelillä.

Koirien kanssa pitkää matkaa tehdessä on hyvä pitää taukoa noin kerran tunnissa ja tämä erityisesti houkutteli valitsemaan pieniä teitä. Ajoimme länsirannikkoa Kilpisjärvelle, sieltä Nuorgamiin ja itärajaa alas etelään. Löysimme runsaasti mukavia ulkoilupaikkoja koiriemme kanssa. Valtasimme Saanan huipun useiden muiden tuntureiden lisäksi.


Vaikka matkaa tehdään koirien ehdoilla tulee pitkällä matkalla vastaan tilanteita, jolloin me ihmiset asioimme paikoissa, joihin koirat eivät pääse. Silloin sähköauton eduksi nousee etähallittava jäähdyttävä ilmastointi. Pystyimme helposti laittamaan auton pysäköityämme auton infotainmentista välittömän jäähdytyksen päälle samalla kun poistimme varashälyttimen sisätilavalvonan käytöstä. Mobiilisovelluksella pystyn valvomaan etänä jäähdytyksen päällä olemista ja tarvittaessa käynnistämään uudestaan. ID-sarjan sähköautoissa pysäköintijäähdytys pysyy nykyisillä ohjelmistoilla 30 min kerrallaan päällä.

Tilaa takana oli niin hyvin, että sinne voi aina jättää myös vesikupin koirille. Koirilla olikin matkamme ajan oikeastaan luxus-aikaa isäntiensä kanssa kotia viileämmissä oloissa uusia asioita jatkuvasti kokien.

On kuitenkin syytä selkeästi informoida muita ihmisiä koirien hyvistä oloista pysäköidyssä ilmastoidussa sähköautossa. Meillä oli tuulilasilla ja etuistuimilla asiasta kahdella kielellä kertovat A4-laput puhelinnumerollani varustettuna ja säästyimme muiden ihmisten ylireagoinneilta.

Vahva suositukseni siis kaikille autoileville koiratalouksille: tutustu ja hae rohkeasti koeajolle sähköautoja.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Koiruus
19.07.2021 17.15

Mistä olet hankkinut koiraverkon ID.4:een? Onko se mallikohtainen vai yleismalli? Mallikohtaisia ei oikein tahdo löytyä mistään vielä.

Sähköautoileva motoristi
19.07.2021 23.16

Moi,
Se tavara/koiraverkko tuli mulle auton mukana, joten en osaa sanoa sen enempää sen saatavuudesta muutoin.

Autoilija
14.10.2021 15.35

Ihqu teksti. Ei yhtään esimerkkiä mitä hyötyä sähköautosta on verrattuna normaaliin autoon. Ainoastaan kokonsa puolesta koomisen pieni tavaratila :)

Sähköautoileva motoristi
14.10.2021 16.02

Moi Autoilija
Nyt et taida tietää mistä kirjoitat.
Ei muuta kuin rohkeasti matkailemaan ja kokeilemaan ensi kesän helteillä sähköautoa ja koirat voivat odottaa parkissa jäähdytetyssä autossa kun käyt itse asioilla.

Tavaratilan koko on kyllä erinomainen, ehkä se aiheuttaa sinussa koomisuutta. :-)

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #evwintertour2021 (4) #rapdigate (3) 100 000 km (1) 3.2 (1) A4 avant (1) ABB FIA Formula E (3) ABC-lataus (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (27) akkuruohonleikkuri (1) akkutakuu (1) Akun kesto (1) akun koko (13) Akuston lämmitys (1) alustan äänet (1) Ampera-e (2) Ariya (1) Audi (5) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) Autotalo Ampeeri (1) Barentsinmeri (1) BEV (205) BMW (7) Borgward (1) Born (1) Bridgestone (1) bZ4X (1) Canyon (1) Charlie (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Cupra (1) DAF (1) Daimler (1) DS3 (1) e-208 (15) EcoFlow (1) e-Corsa (1) e-Expert (2) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Endurance:ON7 (1) Energiankulutus (27) Energica (3) e-Niro (3) ENYAQ (2) enyaq coupe (1) enyaq coupe rs (1) EQC400 (1) EQE (1) E-Tech (1) E-Tense (1) E-Transit (1) eTROPHY (1) e-Up (1) EV Challenge 2020 (1) EV6 (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (2) evxstore (1) EX30 (1) Fazua (2) Ford (1) Formula E (6) frunk (1) Groupe PSA (1) hakkapeliitta R3 (1) Hakkapeliitta R3 (1) Hankook (2) hiihtoloma (1) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (17) Hyötysuhde (2) i3 (4) i4 (2) i4 eDrive40 (1) i6 (1) IAA2017 (14) ID.4 (26) ID.7 (2) ID.Buzz (2) ID.Cargo (1) ID3 (2) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Infotainment (1) Innohome (1) Ioniq Electric (7) ioniq5 (3) Ioniq6 (1) I-PACE (3) Jaguar (2) joululiikenne (3) Juhannusliikenne (1) kaasuauto (4) kallistuksen vakaajan pystytanko (1) kattoboksi (1) kattotaakka (5) Kattoteline (1) Kempower (3) Kenworth (1) kesärengas (1) kesärenkaat (1) Kia (5) kitkarengas (1) koeajoraportti (35) Kona (8) korjaus (1) Kulutusvertailu (3) kW (1) kWh (1) kWh/100 km (1) Kymiring (1) Käytetty sähköauto (14) lappi (1) Lappi (1) Latauksen hyötysuhde (1) lataushäviö (2) Latauslaite (5) latausluukku (1) latausluukun lukko (1) latauspaikkaruuhka (5) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (2) legoland (1) Liikennemyymälä (1) Lion Electric (1) liukkaan kelin ajo (2) Lofootit (3) maailmanennätysyritys (1) Mach-E (1) MAN (1) McDonalds (1) Megane (1) Mercedes Benz (3) Mercedes-Benz (1) MG (1) MG4 (1) Mini (3) Model 3 (6) model s (2) Model S (3) model x (1) Model X (2) Model Y (1) Moottoripyöränäyttely (1) moottoritiekulutus (2) moottoriurheilu (4) motopark (1) MP 2017 (1) Mustang (1) Muuntuva Oy (1) Navigointi (1) Nexo (1) Nissan (42) Nopeusvalvontakamera (1) Norja (3) Norkapp (1) nuorgam (1) Ohelmistopäivitys (1) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Peugeot (10) Pikalataus (6) Polestar (1) Polestar 2 (1) porsche (1) päivitys (1) pääsiäisliikenne (1) range (3) rata-ajo (7) Recharge infra (1) Rekisteröintitilasto (82) Renault (7) renkaiden kestävyys (2) Roadlite (1) Roadster (3) ruskaretki (1) satelliittilatausjärjestelmä (1) Scania (2) Skoda (3) Smart (1) SOH (1) Soul EV (2) Stellantis (1) sähköauto (240) sähköauto konversio (2) Sähköauto talvella (37) sähköautokokemus (24) Sähköautolla euroopassa (2) sähköautolla via baltica (1) sähköautomatkailu (57) sähköauton kulutus (2) Sähköauton lataaminen (33) Sähköauton lataaminen taloyhtiössä (2) sähköauton ostaminen (1) sähköautosanasto (1) Sähköautot -Nyt! (1) Sähköautot Suomessa 2024 (1) sähköautotradalla (1) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (2) sähkölinja-auto (2) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpakettiauto (3) sähköpolkupyörä (1) sähköpyörä (8) sähköruohonleikkuri (1) Sähköskootteri (1) sähkötaksi (1) taksi (1) Talvi (3) talvirengas (2) Tampere (2) Taycan (2) TEM-tuki (1) tesla (5) Tesla (19) Tesla Light Show (1) Thule (1) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (8) Toyota (1) Tulossa olevia sähköautoja (1) Turanza (1) utsjoki (1) WALLe (3) Varangin vuono (1) Vetyauto (1) video (1) vika (1) village valle (1) virta-asema (1) WLTP (1) WLTP-kulutus (1) WLTP-toimintamatka (1) Volkswagen (19) Volvo (2) vuotuinen ajomäärä (1) VW (9) Zoe (10)
nwdb