15.03.2009

Vuosihuolto

Tammikuun lopusta saakka Polo on muistuttanut vuosihuollon tarpeesta sanomalla joka käynnistyksen yhteydessä "pim" ja näyttämällä samalla matkamittarin näytöllä jakoavaimen kuvaa. Tässä on kuitenkin ollut kaikenlaista hässäkkää kolarikorjauksista lähtien, joten vasta tällä viikolla ehdin lopulta viedä Poloisen huoltoon vakiopaikkaani Mikan Asentamolle.

Jakopään hihna pitää vaihtaa Polossa 90000 km välein, mutta koska koska autolla oli viime vuoden määräaikaishuollon aikaan ajettu yli 80000 kilometriä, suositteli Mika vaihtamaan sen jo silloin. Viedessäni auton nyt huoltoon matkamittari näytti 89941 km, joten käytännössä jakopään hihnan olisi ehtinyt vaihtaa vasta tänäkin vuonna, mutta tulipahan tehtyä ajoissa. Nyt Polosta ei tarvinnut vaihtaa kuin öljy, öljynsuodatin ja raitisilmasuodatin, mikä maksoi yhteensä 152 euroa (työt 99 e, varaosat 59 e). Minun mittakaavallani se oli kohtuullisen vähän auton huollosta, ainakin jos vertaan viime vuoteen, jolloin huollolle tuli hintaa reilu 800 e. Silloin autosta vaihtui osia oikein urakalla ja vielä ylimääräisenä kulueränä siitä jouduttiin vaihtamaan takajarrulevyt ja -palat, koska ne olivat niin ruosteessa.

Koska joudun viemään Polon tänä vuonna (ja jatkossa joka vuosi) katsastukseen, päätin teettää Pololle huollon yhteydessä myös katsastukseen liittyvät mittaukset. Valitettavasti huollon OBD-mittari oli korjattavana maahantuojalla, joten vain pakokaasumittaus pystyttiin suorittamaan. Säästin siinäkin kuitenkin neljä euroa, sillä kun Mikan Asentamo laskutti pakokaasumittauksesta 14 euroa, maksaa se jyväskyläläisillä katsastusasemilla vähintään 18 euroa.

Periaatteessa minulla ei ole vielä mitään kiirettä Polon katsastamisessa, sillä se on suoritettava heinäkuun alkuun mennessä ja pakokaasumittauskin on voimassa kolme kuukautta. Mika kuitenkin suositteli viemään auton katsastukseen mahdollisimman pian huollon jälkeen. Hänen mukaansa nykyautoihin saattaa tulla kaikenlaisia vikakoodeja, vaikka mitään vikaa ei oikeasti olisikaan ja sitten auto palaa bumerangina takaisin. Taidanpa siis viedä Polon katsastukseen heti ensi viikolla.

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Huolto Katsastus Polo Polo Senior

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (2) Ajovarusteet (8) AL-Sport (6) Audi (13) Autokoulu (30) Autoliitto (4) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (6) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (40) Ford (3) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (38) Hybridiautot (6) Hyundai (3) Jarrut (9) Jenni (37) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (8) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (13) Kevytliikenne (8) Kia (2) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (46) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (1) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (44) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (3) Moottori (3) Moottoripyöräily (29) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (62) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (1) Opetuslupa (3) Pimeällä ajo (8) Pohdiskelu (30) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (33) Renault (2) Renkaat (34) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (40) Seat Leon (42) Skoda (7) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (14) Takuu (4) Taloudellinen ajo (49) Talvi (35) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (34) Tesla (5) Toyota (8) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (9) Unelmointi (14) Valot (8) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (51) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (16) Yleinen (22) Äänentoisto (4)
nwdb