28.03.2011

Vuosihuollon paikka

Osoite kopioitu

Käytin Polon viime viikolla lopulta vuosihuollossa, minkä perään se oli ehtinyt kysellä tammikuusta saakka. Ensin se laski päiviä huoltoon ja kun huoltoa ei vain kuulunut, se otti järeämmät aseet käyttöön esitellen jakoavaimen kuvaketta ja heläyttäen äänimerkin aina, kun sen käynnisti. Mutta minä en jaksanut pitää kiirettä. Ajattelin että vien sen huoltoon sitten kun ratapäivä on ohi, niin mahdolliset siellä ilmenneet viat voi korjata samalla.

Mikalle tuntuu olevan hirveän vaikea saada puhelua läpi, joten kun viime tiistaina lopulta satuin kulkemaan ohi liikkeen aukioloaikana, käväisin varaamassa huoltoajan paikan päällä. Sainkin sen kätevästi heti torstaille. Pienen mokan tosin tein päivän valinnassa, sillä keskiviikkona työpaikallani oli liikuntailtapäivä, joka aiheutti jostain kumman syystä yleensä huollosta töihin kyydittäville työkavereilleni krapulan ja myöhäisen töihin tulon. Työkaverini T puolestaan oli varannut Mikalta omalle autolleen huollon samalle päivälle. Onneksi löytyi kumminkin yksi työkaveri joka tuli kahdeksaan töihin ja pääsin T:n kanssa hänen kyytiinsä, joten ei tarvinnut kävellä keskustaan.

Tämän vuotinen huolto oli ns. öljynvaihtohuolto, jossa ei vaihdeta kuin öljy, öljynsuodatin ja raitisilmasuodatin. Se tehtiin 135 tkm mukaan, joskin Pololla oli ajettu vasta 105 tkm. Polo ei tällä kertaa ystävällisesti tarjonnut mitään yllätyksiä, vaan sille riittivät huolto-ohjelman mukaiset toimenpiteet. Mainitsin huollolle oikean etupyörän jumittuvasta ABS-jarrusta, mutta totesin, että sille ei tarvitse tehdä mitään kun ei viimeksikään löytynyt mitään. Autoa pois hakiessa totesivat, että kaikki oli kunnossa eli nähtävästi jumittumisesta ei edelleenkään näkynyt mitään jälkeä vikakoodeissa.

Huoltokäynnin kokonaishinnaksi muodostui 176,90 e, josta työn osuus oli 108 e ja varaosien 68,90 e. Kaksi vuotta sitten suoritettuun vastaavaan huoltoon nähden sekä työ että osat olivat kallistuneet 9 eurolla.

Työkaverini T kysyi minulta, että miksen vain vaihdata autoon öljyjä kokonaisvaltaisen huoltamisen sijasta. Minä vain teen huolto-ohjelman mukaan, kun en muusta tiedä. Kysyin huollosta, että miten usein näin vähän ajossa (alle 10 tkm vuodessa) oleva olevaa autoa pitäisi oikeasti huoltaa, mihin vastasivat että kyllä se kannattaa ohjeen mukaisesti vuoden välein. Muuta vastausta ei huollolta oikeastaan voi odottaakaan. Se on kyllä ihan ok minulle, koska parempi hoitaa säännöllisesti niin on varmuus että auto on kunnossa. Polon huoltokirjasta tosin alkavat sivut loppua kesken...

Mites lukijat, mitä mieltä te olette auton säännöllisestä huoltamisesta?

Osoite kopioitu

Keskustelu

Antti-Juhani Kaijanaho
29.03.2011 08.35

Itse kääntäisin kysymyksen päälaelleen: miksi tahallani tekisin vähemmän kuin suositellaan?

Itse olen tosin tähän syyllistynyt kaksi kertaa ihan sillä, että huoltofirma tarjoaa plushuoltoa, jota se aina ennen tekemistä mainostaa vuosihuoltoa vastaavaksi ja jälkikäteen sanoo että eihän se tokikaan ole sama asia. Mutta se on minulta enemmän huolimattomuutta kuin tahallisuutta.

Onniponi
05.04.2011 22.39

Oma Ensio-poloni (jolla tuli juuri 100tkm täyteen) sai uudet öljyt ja suodattimen viimeviikonloppuna, työ made by isä. Kun katsoin tuon huoltosi työn hintaa, niin kiitän onneani isukista, hommaan kun meni kuitenkin vain 15min. Vaikka tokihan oikeassa huollossa katsovat aina koko auton läpi vähän eri lailla.. Itsellä on seuraava jännäily edessä, kun pitäisi polo katsastaa tässä kevään aikana. Aiemmin on aina mennyt kerrasta läpi, mutta mun tuurilla tietysti jostain pomppaa.. :D

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Huolto Polo Polo Senior

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (3) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (1) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (13) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (27) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (55) Talvi (38) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (37) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb