30.08.2017

Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa

Toissa viikonloppuna järjestetyssä ecorunissa oli kansainvälistä tunnelmaa, kun mukana oli kilpailijoita Suomen lisäksi kolmesta muustakin maasta. Kauimpaa eli Tsekistä saakka saapuivat Marek Tomisek ja David Kazda, jotka ajoivat liki 2000 km Tsekistä Suomeen. Autona heillä oli Skoda Rapid 1.6 TDI 85 kW, jonka moottori on todettu erittäin taloudelliseksi. 

Matkalla Suomeen tavoitteena oli tehdä Tsekin ennätys siinä, miten pitkän matkan henkilöautolla pääsee yhdellä tankillisella dieseliä. Tavoitteena oli ollut 1800 km, mutta lukuisat kaupungit heikensivät tulosta, koska autolla ei päässyt ajamaan koko ajan optimaalista nopeutta. Lopputuloksena 55 litraa dieseliä riitti “vain” 1601,4 kilometriin, mikä tarkoitti 3,44 l/100 km keskikulutusta. Kyllä tällaisella kulutuksella pääsee jonkin matkaa, mutta ajapa koko tankillinen yhtä taloudellisesti!

Hengasin kilpailun jälkeen Marekin ja Davidin kanssa ja he olivat kyllä tosi mukavia tyyppejä. Yli kymmenen vuotta taloudellisuusajoa harrastanut Marek ylläpitää usporne.info (suomeksi “taloudellisesti”) -nettisivua, johon hän kirjoittaa autojen ekologisuudesta ja testaa, miten vähällä polttoaineella eri autot kulkevat. Tunsin heti jonkinlaista veljeyttä Marekin kanssa, koska kirjoitan myös itse blogia autoista ja liikenteestä!

Olin yllättynyt siitä, että Tsekissä ajetaan vuosittain vain yksi taloudellisuusajokilpailu; Skoda Economy Run, johon osallistuu vuosittain kymmeniä autoja. Olisin luullut, että sillä suosiolla kilpailuja olisi enemmänkin, kuten meillä on 3-4 kilpailun cup. Heillä on kyllä uusien energiamuotojen ralli, mutta se vastaa lähinnä suomalaista regularity- eli tasanopeuskilpailua eikä taloudellisuusajoa.

Suomen Ecorun oli ensimmäinen kerta, kun Marek ja David ajoivat taloudellisen ajon kilpailua hiekkatiellä. Se oli kuulemma todella mielenkiintoista ja toi ajoon ihan uuden ulottuvuuden. Adrenaliini virtaa, kun auto tahtoo välillä vähän luistaa hiekalla. 

Tsekkien polttoaineen kulutus kilpailussa oli aika yllättävä. Kilpailun päätteeksi ajotietokone oli näyttänyt 4,0 litraa, joka olisi tarkoittanut 4,2-4,3 l/100 km todellista kulutusta, jos mittarivirhe olisi sama kuin 1600 km ennätysajossa. Nyt kilpailun tankkauksista laskettu kulutus oli kuitenkin huimat 4,9 l/100 km eli  0,9 l/100 km enemmän kuin ajotietokoneen näyttämä! Näin suuri ero viittaa mielestäni siihen, että tankki ei ole jostain syystä tullut aamulla täyteen, mistä olen todella pahoillani tsekkien puolesta.

Skoda Rapidin aamuinen tankkaus.

Toinen outo asia Skoda Rapidin tankkauksissa oli se, että kilpailun lopun jälkimmäisessä tankkauksessa tankkiin oli mennyt yli 6,5 litraa polttoainetta, vaikka yleensä tankkiin mahtuu siinä vaiheessa enää pari litraa. Miksi tankki ei mennyt täydemmäksi ensimmäisellä tankkauksella? Miten siellä voisi olla yli kuuden litran ilmakupla?

Marek oli tutkinut tuloksia kilpailun jälkeen, ja havainnut, että suurimmat toisen tankkauksen määrät olivat uusilla VW-konsernin autoilla: Seat Ibizaan oli mennyt 5,12 l ja minun Seat Leoniini 3,99 l. Onko niiden tankeissa jokin erikoinen tekniikka? Toisaalta tämänvuotiseen Leoniin oli mennyt vain 2,13 l, joten ihan varmaa kaavaa tässä ei mielestäni kuitenkaan ole.

Marek oli kysynyt kilpailun jälkeen myös Skodalta, miten Rapidin polttoainejärjestelmä toimii, mutta ei saanut vastausta liikesalaisuuteen vedoten. 

Suomen taloudellisuusajokilpailuissa auto tankataan niin sanotusti kurkkuaan myöten täyteen. Skoda Economy Runissa tästä tekniikasta luovuttiin jo vuonna 2011, koska se todettiin epäluotettavaksi uudempien autojen monimutkaisten polttoainejärjestelmien kanssa. Skoda Rapidin ohjekirja suorastaan kieltää näin täyteen tankkaamisen!

Ecorunin Skodat. Ahti ja Kari ajavat 2. korimallin Skoda Octavialla. Davidilla ja Marekilla oli kilpailussa puolestaan upouusi Skoda Rapid.

Marek mietti, että suomalaisten kannattaisi ehkä muuttaa taloudellisuusajokilpailujen polttoaineen mittaus toisenlaiseksi. Hän on tässä asiassa mielestäni ihan oikeassa! On todella turhauttavaa ajaa kilpailussa mahdollisimman hyvin mutta lopputulokseen ei voi luottaa. Ja jos auton manuaali kieltää täyteen tankkaamisen, niin sitä olisi parempi noudattaa. Ei vi tietää, mitä kaikkea tekniikkaa sinne kätkeytyy, minkä voi rikkoa liialla polttoaineella. Marek arveli, että Rapid tuskin on ainut auto, jossa täyteen se on kielletty. Tiedä vaikka minun autossanikin olisi, sillä en ole lukenut käyttöohjetta.

Kaikista parasta olisi, jos tankkauksista päästäisiin kokonaan eroon, mutta miten, on hyvä kysymys. Jos Drivecon tyyppisen ajotavanseurantalaitteen saisi kalibroitua näyttämään kulutuksen luotettavasti, se olisi yksi vaihtoehto.

Yksi mahdollinen tapa tankata auto olisi Skoda-kilpailuissa muutamana vuonna käytetty “kolmen naksahduksen tekniikka”, jossa polttoainetta lasketaan tankkiin kunnes pistooli katkaisee syötön automaattisesti. Ensimmäisen naksahduksen jälkeen odotetaan 40 sekuntia, jotta vaahto tankissa laskeutuu. Sitten lasketaan taas bensaa täysillä naksahdukseen saakka, pidetään tauko ja sitten sama juttu vielä kolmannen kerran. Sitten ajetaan tankkauslenkki kuten meillä nykyisinkin ja toistetaan tankkausrutiini. Tällä tekniikalla he myös mittasivat 1600 km ennätyskulutuksen.

Epäselvästä tuloksesta huolimatta tsekit pitivät suomalaisesta ecorunista tosi paljon ja olisivat valmiit tulemaan uudestaan ensi vuonnakin, tosin vanhemmalla tekniikalla varustetulla autolla. Hiekkatiet toivat kuulemma perinteisen rallin tunnelmaa ja maisemat olivat mahtavia. Hauska huomata, miten uudet maisemat ovat itse kullekin mahtavia. Rakastuin viime vuoden Skoda Economy Runissa Tsekkien äärettömiin peltomaisemiin, jotka ovat heille arkipäivää. Meille taas järvet ja metsät ovat tuttuakin tutumpia.

Olen jutellut kilpailun jälkeen monta kertaa Marekin kanssa Messengerissä tankkaustekniikoista yms., mikä on ollut tosi mukavaa. Ensi kuussa näemme jälleen, kun me suomalaiset lähdemme vuorostamme Tsekkiin Skoda Economy Runiin! :) 

Katso alla olevalta videolta Marekin ja Davidin tunnelmia kilpailusta! Video on puhuttu tsekiksi, mutta siihen saa tekstitykset englanniksi, kun klikkaa oikeassa alakulmassa olevaa CC-nappia.

 

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Ecorun Taloudellinen ajo

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (2) Ajovarusteet (8) AL-Sport (6) Audi (13) Autokoulu (30) Autoliitto (4) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (6) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (40) Ford (3) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (38) Hybridiautot (6) Hyundai (3) Jarrut (9) Jenni (37) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (8) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (13) Kevytliikenne (8) Kia (2) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (46) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (1) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (44) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (3) Moottori (3) Moottoripyöräily (29) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (62) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (1) Opetuslupa (3) Pimeällä ajo (8) Pohdiskelu (30) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (33) Renault (2) Renkaat (34) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (40) Seat Leon (42) Skoda (7) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (14) Takuu (4) Taloudellinen ajo (49) Talvi (35) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (34) Tesla (5) Toyota (8) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (9) Unelmointi (14) Valot (8) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (51) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (16) Yleinen (22) Äänentoisto (4)
nwdb