30.06.2014

Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi

Mazda. Automerkki, jota kohtaan minulla ei ole ollut tunteita suuntaan eikä toiseen. Kaverillani on edellisen sukupolven Mazda3, “Pikkumusta”, jota kaverini rakastaa kovasti, mutta minussa se ei herätä mitään tunteita. Se on varmatoiminen, mutta äärimmäisen tavallinen perusauto, joka vie minne pitää tekemättä itsestään numeroa. Ei riitä meille!
 
Onnellisten ihmisten ajokoulusta sain kuukaudeksi käyttööni uuden Mazda3:n, jonka luvattiin lisäävän onnellisuutta entisestään. Miten kävi?
 
Jotta auto voi voittaa minut puolelleen, ovien pitää tumpsahtaa kiinni. Tiedättekö, se on se laadun fiilis, minkä tuntee jo pelkistä ovista! Edellisen Mazda3:n ovien ääni ei vakuuta, mutta uuden Mazda3:n ovet tumpsahtivat oikein laadukkaan oloisesti kiinni. Ne ovat tukevat, mutta avatessa silti höyhenenkevyet ja antoivat hyvän ensivaikutelman autosta.
 
Myös Mazda3:n kaunis ulkonäkö antaa odottaa autolta paljon. Sen muotokielessä on vain sitä jotain. Ei kummallisia kikkailuja, vaan voimaa ja sulavia linjoja, jotka saavat auton erottumaan massasta. Etenkin keula on upea! Vaikka tykkään yleensä enemmän hatchbackeista, Mazda3:n kohdalla kallistun enemmän sedanin, koska sen pikkuisen pidempi perä saa auton näyttämään tasapainoisemmalta.
 

Mazda3:n muotoilu on todella onnistunut. Päälle vielä punainen väri, niin autoa vain jää tuijottamaan lasittunein silmin... 

Pitkäkeulainen auto näyttää tasapainoisemmalta sedanina.

Aika tiukkailmeinen perä.

Sisätilat

Jatkuuko Mazda3:n laatu sitten sisäpuolelle? Enimmäkseen kyllä, jos minulta kysytään. Apukuskin paikalla istunut mieheni sanoisi tähän väliin tosin tiukan vastalauseen, mutta palataan siihen myöhemmin…
 
Kojelaudan koputtelutestin mukaankin kyse oli laadukkaasta autosta. Mulla on siis sellainen tapa, että koputtelen auton eri kuulostellen osien muovisuutta. Muovisuudesta tulee aina miinus. Mazda3:ssa muoviset kopinat olivat suurimmaksi osaksi poissa, hyvä!
 

Mazda3:n ohjaamo.

Sitten itse työtilaan - kuskin paikalla kelpaa istua. Penkki oli minulle juuri sopivan kokoinen ja siinä on hyvät säädöt ristiseläntukea myöten. Lisäksi penkissä on hyvä sivuttaistuki, jonka hyödyn huomasi viimeistään Ecorunin tiukoissa mutkissa. 
 
Kun kuljettajan ajokokemus on Mazda3:ssa näin hyvin viimeistelty, herää kysymys, miksi siitä on käyty pihistelemään matkustajan puolella. Penkki on käsittääkseni sama kuin kuskillakin, mutta siitä puuttuu korkeussäätö ja ristiseläntuki. 183 cm pitkä mieheni ei löytänyt matkustajan istuimesta millään hyvää asentoa, koska se oli hänelle liian korkealla. (Minulle se puolestaan oli liian matalalla.)
 
Myös oven käsinojasta tuli valitusta. Mieheni tykkää hirveästi Polon käsinojasta, mutta Mazda3:ssa käsi ei pysy siinä, koska se kapenee kyynärpäätä kohden. Lisäksi kun penkkiä siirsi taaksepäin, että mahtui paremmin istumaan, käsinoja jäi ulottumattomiin. Yhteenvetona mieheni ei tykännyt Mazda3:n matkustajan penkistä yhtään, vaan haukkui sen surkeaksi.

Mittaristo

Mazda3 oli minulla käytössä kahdessa erässä. Ensin automaattivaihteinen Premium Plus -malli tammikuussa kolme viikkoa ja nyt toukokuussa vielä viikon verran manuaalivaihteinen Luxury, jotta pystyin kertaamaan manuaalilla ajoa Ecorunia varten. (Valokuvissa esiintyvä punainen Mazda3 Sedan on työkaverini.)
 
Premium Plus -mallissa nopeusmittari on perinteinen iso ympyrä keskellä mittaristoa. Luxuryssa siinä kohtaa on kierroslukumittari ja nopeus näytetään mittariston päälle sijoitetussa läpinäkyvässä aktiivisessa heijastusnäytössä. Heijastusnäyttö oli mielestäni tosi siisti ominaisuus, koska se on lähempänä ikkunaa kuin tavallinen mittaristo, jolloin katse pysyy paremmin tiessä ja ajaminen on turvallisempaa. Lisäksi se kertoo navigointiohjeet risteyksissä, mikä on mainio lisäominaisuus.
 
Heijastusnäyttö toimi hämmästyttävän hyvin myös vastavalossa. Ja jos siitä ei saisi selvää, näkyy nopeus digitaalisena lisäksi normimittariston puolella. Minun puolestani Luxuryn kierroslukumittarin tilalla olisi voinut olla hyvin perinteinen nopeusviisari, koska sitä on kivempi lukea kiihdyttäessä. Kierroslukumittari mahtuu kyllä pienempäänkin tilaan.
 
Mazda3:n heijastusnäyttö oli muuten kaikkien aikojen tarkin auton nopeusmittari, jonka olen nähnyt! Harjoitellessani taloudellista ajoa otin mukaan navigaattorin nähdäkseni auton todellisen nopeuden. Yllätys oli suuri, kun auton mittari näytti vain 1-2 km vähemmän kuin navigaattori! 
 

Mazda3:n Luxury ja Luxury Plus -malleissa on kätevä heijastusnäyttö. Kuten kuvastakin näkyy, nopeusmittari on todella tarkka.

Mazda3:n ajotietokone ei ollut kovin kummoinen. Olen tottunut Polossa kahteen ajotietokoneeseen, joista 1. nollautuu ajon jälkeen itsestään ja 2. nollautuu vain erikseen pyydettäessä. Mazda3:n ajotietokoneessa oli ensinnäkin vähemmän tietoa kuin Polossa (ajon kesto ja matka puuttui), mutta lisäksi se piti muistaa nollata erikseen joka ajon jälkeen ja vielä keskikulutus ja nopeus erikseen. Hirveän epäkäytännöllistä! Jossain vaiheessa sentään löysin asetuksen, että trippimittarin nollaus nollaa myös keskikulutuksen. Trippimittareita autossa oli kaksi, mutta muita tietoja vain nuo yhdet erikseen nollailtavat.
 

Premium-malleissa nopeusmittari on mittariston keskellä, kun taas Luxuryssa tuolla kohdalla on suuri kierroslukumittari. Pimeällä mittaristossa on hieno valaistus.

Mazda Connect audio- ja navigointijärjestelmä

Siinä missä Mazda3:n ajotietokone ei vakuuttanut, voitti 7” audio- ja navigointijärjestelmä kaikki aiemmin testaamani mennen tullen. Sillä voi tehdä ihan perusjuttuja eli kuunnella musiikkia, navigoida (lisävaruste) ja katsoa auton kulutustietoja. Erona moniin muihin autoihin on kuitenkin erinomainen käytettävyys.
 

Kulutusseuranta. Ylärivillä viimeisimmän ajon kulutus viimeisen tunnin ajalta. Alartivillä auton koko käyttöajan kulutus, tosin en ole ihan varma miten sitä luetaan. :D

Auton ollessa parkissa näyttöä voi ohjata kosketuksella, mutta liikkeellä ollessa ohjaus tapahtuu intuitiivisella HMI-ohjaimella. Ohjaintatti on sijoitettu käsijarrun viereen, missä käsi lepää luonnollisesti, joten ei tarvitse liikkeessä yrittää hosua yleensä autoissa näytön ympärille sijoitettuja nappeja. Sitä oli todella nopea oppia käyttämään irrottamatta katsetta tiestä ja se toimi myös talvella rukkaset kädessä. Ohjainta voi pyörittää, kääntää joystickin tyyliin ja lisäksi painaa hyväksymisen merkiksi. Tatin ympärillä on viisi toimintonäppäintä viidelle sormelle - hieno idea!
 

Mazda3 audiojärjestelmän HMI-ohjain oli todella miellyttävä käyttää.

Infotainmentin turvallisuutta lisäävät ominaisuudet eivät lopu tähän. Mazda3:lle voi jutella suomeksi, ja järjestelmä tajuaa puhetta todella hyvin! On ihan sairaan kätevää, kun ajon aikana voi sanoa autolle osoitteen, mihin haluaa navigoida, kun ennen on pitänyt pysähtyä näppäilemään osoite navigaattorin ruudulle. Aika moni lienee näppäillyt osoitetta ajon aikanakin, mikä ei koskaan ole kovin turvallista. Puheohjauksen soisi todella tulevan kaikkiin autoihin, koska se lisää turvallisuutta niin paljon.
 

Mazda3 navigointi näytti paljon tietoa lähelle olevista kohteista.

Puhelimen sai liitettyä autoon vaivattomasti bluetoothilla. Mazda on nimennyt tämän yhteyden MZD Connectiksi. Puhelimesta pystyi kuuntelemaan musiikkia ja selaamaan auton käyttöliittymällä vapaasti musiikkikirjastoa. Pidin ominaisuutta Mazda3:n jälkeen itsestäänselvyytenä kaikkien autojen bluetooth-liitoksissa, mutta yllättäen ainakaan yksikään Volkswagen ei tarjoa samanlaista hallittavuutta. Loistava ominaisuus Mazdassa, mutta katkera pettymys Volkswagen-fanille! :(
 
MZD Connectin kanssa puhelimella pystyi myös soittamaan auton valikoiden kautta, mikä lienee jo melko tavallinen ominaisuus. Uutta sen sijaan oli se, että voit sanoa autolle, kenelle haluat soittaa. En tajunnut valitettavasti tätä itse koittaa, vaan bongasin ominaisuuden tästä Digiauton videosta.
 
Pikkuisen sentään löysin miinustakin infotainmentista. Talvella sopivassa valossa en saanut näytöstä mitään selvää, kuin se heijasti niin kovasti. Valikoita ei pysty kelaamaan ympäri, vaan listan loppu on todella listan loppu. Esimerkiksi puhelinluettelo loppuu Ö:hön, eikä sitä seuraa listan eka A. Pieni juttu, mutta lisäisi käytettävyyttä. Lisäksi sovelluksista kulutusnäytölle pääseminen vaatii turhan monta "seuraava näyttö" valintaa.

Ajettavuus

Kompaktin kokoiseen Poloon verrattuna Mazda3 tuntui aikamoiselta laivalta ja minun oli vaikea hahmottaa sen kulmia. Peruuttamisessa auttoi pysäköintitutka, mutta Premium Plussassa se heräsi henkiin vasta aika myöhään. Luxuryssä tutka oli myös edessä ja etäisyys esteisiin näytettiin infotainmentin näytöllä palkkeina, mistä tykkäsin paljon enemmän.
 
Ajettavuudeltaan Mazda3 oli ok, mutta ohjaus on saksalaiseen jämäkkyyteen tottuneelle vähän turhan herkkä. Talvella ajaessamme Ylivieskaan mieheni ihmetteli, että mitä mä oikein seilaan. En tee vastaavaa Pololla. Tulin siihen tulokseen, että herkkä ohjaus ja hetkenkin ohjaamiseen keskittymisen herpaantuminen aiheutti pientä seilausta. Eli pienen pienikin ratin liikautus saa auton reagoimaan. Keväällä en kiinnittänyt ohjaukseen enää mitään huomiota. Ehkä olin vain tottunut tai sitten auto oli vakaampi kesärenkailla.
 

Kävin kokeilemassa Delta-autolla alkukeväästä manuaalivaihteista Mazda3 hatchbackia.  

Ajoin Mazda3:lla yhteensä 3800 km, joista automaatilla 2700 km ja manuaalilla 1100 km. Automaatti oli hyvän tuntuinen, eikä siinä tullut kiihdyttäessä kuminauhaefektiä. Valitettavasti automaatti ei ole DSG:n veroinen, vaan se hukkaa osan moottorin tehosta. Se kiihtyy nollasta sataan puolitoista sekuntia manuaalia hitaammin (8,8 vs 10,3 s) ja kuluttaa puoli litraa enemmän bensaa satasella.
 
Kuusivaihteinen manuaalilaatikko oli ihan ok, mutta kolmosta sain välillä hakea. Vaihteet eivät siis menneet silmään yhtä täsmällisesti kuin esimerkiksi uudessa Polossa. Muuten vaihteissa ei ollut valittamista. Auto veti älyttömän hyvin matalillakin kierroksilla (lähellä tonnia) enkä saanut sitä sammumaan kertaakaan.
 
Mazda3:ssa oli kätevä kuolleen kulman varoitin. Jos joku on tulossa ohitse, sivupeiliin ilmestyy ikoni. Jos siitä huolimatta laittaa vilkun päälle, auto piippaa varoitukseksi.

 

Video: Mazda3 kuolleen kulman varoitin (RVM)

Ajomelu

Mazda3:n suurin ongelma on mielestäni turhan iso rengasmelu. Moottorista ei kuulu mitään autoon sisälle, mutta renkaat jyrisevät riippumatta siitä, onko alla nastat, kitkat vai kesärenkaat. Mazda3 on sentään meidän Poloa hiljaisempi, mutta mielestäni sen äänimaailma on Poloa ärsyttävämpi. Polon rengasmelu on tasainen humina, kun taas Mazda3:n rengasmelu on jyrinää.
 
Työkaverini vaihtoi vastikään vuoden -97 Ford Mondeonsa uuteen Mazda3:een. Olisi luullut, että siinä vaihdossa olisi saanut paljon hiljaisemman auton, mutta niin vain hänkin pitää Mazda3:n ikävimpänä ominaisuutena rengasmelua.
 

Mazda3 - meluisa niin nasta-, kitka- kuin kesärenkaillakin. :(

Luxury-varustetasolla Mazda3:ssa on vakiona Bose-audiojärjestelmä. Laittaessani sillä ekaa kertaa musiikin soimaan, vääntyi naamani väkisin hymyyn - sen verran hyvältä kuulosti! :) Bose-audiojärjestelmä sisältää myös vastamelutoiminnon. Se kompensoi ulkoa kuuluvia ääniä ja saa musiikin kuulostamaan paremmalta. Ominaisuus toimi hyvin, mutta siinä mielessä sekään ei tee autuaaksi, että auto muuttuisi hiljaisemmaksi.
 
Voih, miksi äänimaailmaa ei ole voitu huomioida paremmin? Ehkä Japanissa on tasaisemmat tiet?

Yhteenveto

Olin kirjoittanut talvella muistiinpanoihini, että uusi Mazda3 ei herättänyt minussa tunteita. En ymmärrä, miksi olen kirjoittanut niin. Auto on upean näköinen ja mitä enemmän sillä ajoin, sitä enemmän siitä pidin. Ja olisin halunnut pitää vielä enemmän. Harmittaa oikeasti, että sen rengasmelu ja automaatin kulutus ovat liian suuret. Ja se matkustajan penkki. Jos nämä asiat olisivat kunnossa, olisi Mazda3 ollut vahva ehdokas seuraavaa autoa hankkiessa.

 

Edellinen Mazda3 oli mielestäni keskinkertainen ja tavallinen auto, eikä saanut minua kiinnostumaan merkistä pätkän vertaa. Uusi Mazda3 sen sijaan nosti Mazdan automerkkinä silmissäni ihan uudelle tasolle! Kuukauden koeajoni perusteella näkisin, että uusi Mazda3 voi kilpailla nyt hyvinkin mm. Volkswagen Golfin, Audi A3:n, Seat Leonin, A-Mersun ja Volvo V40:n ostajista. (Tuo on alkuperäinen listamme vaihtoehdoista seuraavaksi autoksi.) Vielä kun niistä haaveilevat tajuaisivat käydä koeajamassa Mazda3:n. Saattaisivat meinaan yllättyä!
 
 

Keskustelu

Aki Pouta
01.07.2014 04.51

Olipa perusteellinen arvio. Takaa päin otetun kuvan kuvateksti on kyllä hyvä!

Tuo vaihtistoa koskeva lause jäi mietityttämään. Olin selvittävinäni, että Mazda3:n automaatti käyttää momentinmuunninta, onko sulla tietoa? Se voisi selittää DSG:tä isomman kulutuksen, koska momentinmuunnin hukkaa energiaa kampiakselin ja vaihteiston välillä.

Jenni
04.07.2014 21.31

Hih, kiva että tykkäsit. Ja muutama asia jäi edellene mainitsematta... :D

Momentinmuuntimella se toimii ja sinne kai sitä energiaa hukkuu. Kovasti kyllä mainostavat tehneensä vaihteiston, jossa on kaikkien vaihteistojen parhaat puolet, mutta energiankulutusta voisi vielä optimoida. Tuossa jotain taustaa http://www.mazda.com/technology/skyactiv/transmission/skyactiv-drive.html ja tuossa hauska video aiheesta https://www.youtube.com/watch?v=6h4GDaUP7gA =)

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (2) Ajovarusteet (8) AL-Sport (6) Audi (13) Autokoulu (30) Autoliitto (4) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (6) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (39) Ford (3) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (38) Hybridiautot (6) Hyundai (3) Jarrut (9) Jenni (36) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (8) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (13) Kevytliikenne (8) Kia (2) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (46) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (1) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (43) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (3) Moottori (3) Moottoripyöräily (29) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (62) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (1) Opetuslupa (3) Pimeällä ajo (8) Pohdiskelu (29) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (33) Renault (2) Renkaat (33) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (40) Seat Leon (41) Skoda (7) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (14) Takuu (4) Taloudellinen ajo (49) Talvi (34) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (34) Tesla (5) Toyota (8) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (9) Unelmointi (14) Valot (8) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (51) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (16) Yleinen (22) Äänentoisto (4)
nwdb