21.03.2012

Up!

Käytiin tänään koeajamassa Volkkarin tuorein perheenlisäys eli pikkuinen up!. (Voihan välimerkki sentään, kuka keksi laittaa auton nimeen huutomerkin?) Volkswagen up! on Poloakin pienempi kaupunkiauto, joka kilpailee samassa kokoluokassa mm. Toyota Aygon, Kia Picanton ja Fiat 500 kanssa.

up! on 3,54-metrinen pikku-Volkkari.


Pienestä koostaan huolimatta Up ei ollut ollenkaan niin muovinen purkki, mitä voisi tuon kokoluokan autosta kuvitella. Ihan laadukkaalta autolta se tuntui, vaikka ei tietenkään ihan isoveljiensä tasolle ylläkään.

Minulle yksi auton laaduntuntuun liittyvä ominaisuus on se, miltä ovien sulkeminen kuulostaa. Että kuuluuko *tumps* vain *rämps*. Upin ovien sulkemisääni oli selkeästi enemmän *tumps*, mitä en kyllä osannut odottaa. Monista isommistakin autoista kuuluu nimittäin *rämps*. Joten jos verrataan Uppia vaikka Toyota Yariksen, niin laadukkaammalta tuntui, vaikka Yaris on kokoluokkaa isompi auto. Samaa kokoluokkaa olevaa Aygoa olisin halunnut mennä verrokiksi testaamaan, mutta piti jättää väliin, koska kartanlukija vaati ruokaa.

Upin sisätilat olivat kokoiselleni aika hyvät. Penkki oli pehmeä ja hyvä istua ja kuljettajan penkissä oli jopa korkeussäätö. Mieheni mielestä Upin istuin oli jopa parempi, kuin Polon istuin alimmassa Trendline-varustetasossa. Täytyy itsekin myöntää, että ei ollut ollenkaan sellainen saunanlaudefiilis kuin Trendline-Polossa.

Upin penkit näyttävät ehkä jännittäviltä, mutta olivat varsin mukavat istua.


Ratissa oli korkeussäätö, mutta etäisyyssäädössä oli säästetty jättämällä se kokonaan pois. Etäisyyssäädön puuttuessa penkki piti vetää sopivan ajoasennon saavuttamiseksi melko eteen, mikä taas aiheutti sen, että jalat olivat vähän liian koukussa mukavaan poljintenkäyttöön. Ajoasento oli vähän kuin tuolilla olisi istunut. Poljinten liikeradat olivat hämmentävän lyhyet ja vähän oudossa kulmassa, mutta puolen tunnin ajon jälkeen olin jo unohtanut niiden outouden.

Kuskin paikka.


Oli hassua huomata, miten Upin käynnistäminen sai auton pikkuisen hytkymään. Syy tärinään on kolmesylinterinen moottori, jonka käynti ei ole yhtä tasainen kuin tavallisen nelisylinterisen. Ei tärinä kuitenkaan käytössä tuntunut , vaikka siihen kiinnittikin huomiota autoa käynnistäessä.

Yksilitraisella bensamoottorilla varustettu Up ei ole mikään raketti, mutta kyllä silläkin ehti hyvin liittyä moottoritielle. Pitää vain muistaa käyttää riittävän pieniä vaihteita ja toisaalta myös muistaa, ettei alla ole se 1,2 TSI. Ajamassamme yksilössä oli tehokkaampi 55 kW (75 hv) moottori, jonka kiihtyvyys nollasta sataan on 13,2 s. Samaa luokkaa taisi olla 1,4-litraisella vaparikoneella varustettu edellinen Polomme, joten ei pitäisi parjata.

Pikkuisen Upin pikkuinen moottori pikkuisessa konehuoneessa.


Kaupunkiajossa Up oli elementissään. Sitä oli helppo pyörittää keskustassa ja isoista ikkunoista näki hyvin ulos. Myös kaikki peilit olivat riittävän kokoisia. Pieni kone riitti keskusta-ajossa hyvin, paitsi kerran meinasi tehottomuus päästä yllättämään. Käännyin tasa-arvoisesta risteyksestä vasemmalle ylämäkeen, mutta auto ei lähtenytkään liikkeelle ihan siihen tahtiin kuin olin ajatellut. Meinasin pudottaa vaihteen kakkoselle, mutta sehän olikin jo valittuna... Noin muutoin kaupungissa pienillä vaihteilla kiihdyttäessä Up päästeli "urheilullisia" ääniä ja liikkui ihan riittävän rivakasti. Melko meluisa auto oli muutenkin kyseessä, eipä tältä kokoluokalta paljon muuta voi odottaa.

Upissa oli varsin selkeät mittarit.


Vaihteita Upissa on viisi + pakki. Vaihteet olivat kevyet vaihtaa eikä lovia tarvinnut etsiä. Hyvin kotoisilta tuntuivat, kunhan ensin taas palautin itseni manuualivaihteisten autojen maailmaan. Automaattivaihteet olisivat hirveän näppärät tällaisessa kaupunkiajoon suunnatussa pikkuautossa! Kuka jaksaa jatkuvasti hämmentää vaihdekeppiä? Itse asiassa automaattivaihteinen Up on tulossa, mutta ei valitettavasti DSG-laatikolla vaan robottivaihteistolla.

Upin luvatut kulutuslukemat ovat naurettavan pienet, kaupungissakin vain 5,1 l/100 km. Itse pääsin vain 5,4 litran kulutukseen, mutta ei sekään ole paha. Manuaaliin tottumattomana ajelin varmasti aika paljon liian pienillä vaihteilla, kun unohdin aina vaihtaa isommalle vaikka vaihdesuosittelija yrittikin muistutella isommista vaihteista. Muistelen, että auto suositteli vaihtamaan vitosvaihteelle jo hieman alle 50 km/h nopeudessa.

Autotarvikkeen pihaan pysäköidessäni en meinannut saada pakkia silmään, vaan pari yritystä aiheutti hiljaista ratinaa eikä auto liikahtanut. Kartanlukijamieheni sitten laittoi pakin silmään ja sanoi, että se piti tehdä päättäväisesti. Keppiä kun ei tarvinnut edes mitenkään painaa tai nostaa pakin kytkemistä varten. Uudella yrityksellä ei itsellänikään ollut mitään ongelmia, että mikä lie tilapäinen mielenhäiriö kepillä ollut kyseessä. Peruutusvaihde oli vaihdekepin oikeassa alakulmassa vitosta vastapäätä eli eri paikassa, missä se on manuaali-Poloissa.

Kamerastani näköjään löytyi kuva Upin vaihdekepistäkin... :D


Nelipaikkaisen Upin takapenkkiä en tullut kokeilleeksi, mutta takapenkkiläisten tiloja on kehuttu ihan kohtuullisiksi kokoiseensa autoon nähden. Takakontti oli luonnollisesti lyhyt, mutta syvyyssuunnassa tilaa oli hämmästyttävän paljon. Teknisten tietojen mukaan tilaa on 251 litraa, mikä on vain 29 litraa vähemmän kuin Polossa. Kyllä sinne meidän perheen viikon ostokset menisivät siinä missä Poloonkin, kunhan vain välipohjan pitäisi alhaalla. Ja olipahan takakontin maton alle saatu kätkettyä täysikokoinen vararengaskin!

Syvä ja lyhyt takakontti.

 

Lisävarusteena Uppiin voi ostaa myös varta vasten sen mittojen mukaan suunniteltuja laatikoita eri käyttötarpeisiin.


Upin varusteet ovat mielestäni auton kokoluokkaan nähden varsin mallikkaat. Autossa on myös Start-Stop-järjestelmä, joka sammuttaa moottorin jo painaa kytkimen pohjaan ja vaihtaa auton vapaalle. Siinä on myös ominaisuus, jota ei saa edes rahalla kaikkiin automalleihin: hätäjarrutustoiminto. Jos meinaat ajaa alle 30 km/h nopeudessa jonkun perään, auto jarruttaa itse. Lisäksi autoon on mahdollista saada lisävarusteena parkkitutkaa, monitoiminäyttöä, vakionopeussäädintä ... ja manuaalinen ilmastointi. Viimeksi mainitun pitäisi kyllä olla vakiona kaikissa uusissa autoissa nykyisin!

Manuaali-ilmastointi ja radio. Minusta vähän sekavat.


Meillä ei ole mitään tarvetta eikä kiinnostustakaan vaihtaa Poloa pienempään, mutta oli mielenkiintoista käydä katsomassa, millaisen miniauton Volkswagen on saanut luotua. Ihan onnistuneen kokonaisuuden, ihan Volkkarilta tuntui ja näyttikin.

Saapa nähdä miten paljon näitä löytyy vuoden päästä Helsingin kaduilta. Joitakin vuosia sitten siellä näkyi paljon Smartteja, mutta viime vuonna bongasin aika paljon Fiat 500:sia. Seuraavaksi Uppeja? Tai samalle pohjalle tehtyjä sisarmalleja Skodalta ja Seatilta?

Keskustelu

Ekku
22.03.2012 20.26

Suurimpia syitä siihen, että noita pieniä autoja ei varustella kovin hyvin lienee kaksi: Hinta nousee liikaa ja paino lisääntyy, jolloin taloudellisuus huononee selvästi.

Kuluttaja ei ole valmis maksamaan pienestä autosta kovaa hintaa, kun samalla rahalla saa isomman ja paremman varustetun vähän käytetyn ajopelin. Ruuhkat ei Suomessa vielä ole sitä luokkaa, että pienestä autosta saisi merkittävää etua jokapäiväisessä käytössä.

3-sylinterinen kone pikkuautossa on vanha ja koeteltu ratkaisu. Ainakin Daihatsu, Subaru, Suzuki ja Opel ovat tehneet pikkuautoja 3-pyttyisinä.

Minulla on tuossa tallissa kauppakassina vanha Suzuki Alto, joka on askeetinen pikkuauto sanan varsinaisessa merkityksessä. ennemmin sillä kaupassa sateella käy kuin mopolla. Onhan sitä edes katto pään päällä :)

Jenni
22.03.2012 23.01

Juu, jostain täytyy tinkiä että hinnan saa pidettyä alhaalla. Mutta olisin silti luullut ilmastoinnin olevan arkipäivää, kun tuossa noita muita hienoja ekstroja kuitenkin oli.

Käsittääkseni up! on nytkin aika kallis jo kokoisekseen. 3000 e enemmän rahaa tiskiin ja saa alle Polon. Toisaalta 2000 e vähemmän ja saa Toyota Aygon. Sitten päästäänkin jo siihen, että mitä kuluttaja haluaa ja mitä haluaa toisaalta maksaa. Käytetyt ovat varmasti varteenotettavia kilpailijoita. Olisi mielenkiintoista tietää, millä perusteella ihmiset esim tämän upin valitsevat. Tuntuu Suomeen tarpeettoman pieniltä nämä miniautot, mutta ihmeen paljon niitä juuri Helsingissä näkyy. Käteviä keskustapyörityksessä ja vaativat vähän tilaa pysäköidessä.

Maailmalla Uppeja on tosi paljon eri malleja, mutta Suomen tuontiohjelmaan on valittu vain keskitason malli move up! ja vähän laitetumpi white up!. Ei taida olla täällä niin paljon kysyntää että olisi enempää kannattanut tarjota vaihtoehtoja.

Automyyjän kanssa muuten ihmeteltiin sitä, miten mopoautot maksavat jopa enemmän kuin Up. Myyjä totesi jotain että mopoautoissa joku todella tienaa, kun ovat niin hinnoissaan. No onhan niissä kaikkea blingblingiä, mutta pääasia on vain lasikuituinen purkki, joka ei suojaa miltään jos kolari tulee.

Ekku
23.03.2012 09.54

Noissa mopoautoissa on varmasti myyjän ja valmistajan katteet kohdallaan. Korihan niissä on toki lasikuitua, mutta käsittääkseni se kori on kuitenkin laitettu metalliputkesta kootun korikehikon ympärille. Uskoisin tällaisen rakenteen olevan melko turvallinen niissä nopeuksissa, mitä mopoautolla voi ajaa.

Tuo meikäläisen Alto antaa metallikoristaan huolimatta sellaisen tunteen, että ei sillä parane mihinkään törmätä...

Tuollainen pieni auto kuten Up! varmaan ostetaan perheeseen toiseksi tai kolmanneksi autoksi, joten ei ne markkinat isot ole.

Fiatin viissatasta on varmann myyty lähinnä hyvin onnistuneen retromuotoilun vuoksi. Siinähän tosiaan on ulkonäöllisesti jotain yhtäläisyyksiä vanhoihin Fiiatteihin. Hinta tosin on siinäkin sen verran kova, että samalla rahalla moni ostaa miellummin käytetyn isomman auton, jollei ole jotain todella hyvää syytä ostaa nimenomaan pienintä mahdollista autoa.

Antti-Juhani Kaijanaho
23.03.2012 13.27

Fiat 500 kilpailee mielestäni enemmän retrosarjassa Beetleä vastaan kuin pikkuautosarjassa Up:ia vastaan. Up vastaa enemmän Fiat Pandaa.

Jenni
28.03.2012 21.42

On se mopoauton kori varmaan metallikehikkoinen. Kuitenkin mitä oon tästä lähipiiristä kuullut niin lunastukseen meni mopoauto joka ajoi henkilöauton perään samalla kun se henkilöauto jäi suunnilleen vaurioitta. Mopoauto meni kuulemma säpäleiksi ja sen moottori tippui siitä. :D

Upissa ei ollut turvaton olo. :)

Automyyjä kertoi millä kaikilla kilpailijamalleilla olivat ajaneet Up-koulutuksessa, mutta en muista oliko niissä tuota Fiatia. Miellän Upin Fiat 500:n kilpailijaksi siinä mielessä, että niitä on paljon Helsingin katukuvassa missä ennen oli vain Smartteja. Mutta retromallihan sekin toki on että myös kuplan kilpailija.

Antti-Juhani Kaijanaho
29.03.2012 07.08

Siihen vaikuttaa paitsi materiaalit myös se, että mopoauto on kevyt. On ihan fysiikan peruslakeja, että törmäyksessä kevyempi häviää. Sama koskee henkilöauton ja rekan törmäyksessä.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Koeajo Muilla autoilla ajaminen Volkswagen

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (2) Ajovarusteet (8) AL-Sport (6) Audi (13) Autokoulu (30) Autoliitto (4) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (6) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (40) Ford (3) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (39) Hybridiautot (6) Hyundai (3) Jarrut (9) Jenni (37) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (9) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (13) Kevytliikenne (8) Kia (2) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (47) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (1) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (46) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (3) Moottori (3) Moottoripyöräily (29) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (63) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (1) Opetuslupa (3) Pimeällä ajo (8) Pohdiskelu (30) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (33) Renault (2) Renkaat (35) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (40) Seat Leon (43) Skoda (7) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (14) Takuu (4) Taloudellinen ajo (49) Talvi (35) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (34) Tesla (5) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (9) Unelmointi (14) Valot (8) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (51) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (16) Yleinen (22) Äänentoisto (4)
nwdb