01.10.2009

Sciroccoooo <3

Käydessämme ihailemassa uutta Poloa emme saaneet sitä heti koeajettavaksi, koska se oli juuri menossa. Emme silti jääneet autotta, sillä saimme tarjouksen testata Sciroccoa Polon vapautumista odotellessa. Voitte arvata että oli ihan tohkeissani tarjouksesta, sillä kyseessä oli sentään unelma-autoni!

Koeajon paperihommia hoitaessaan myyjä kysäisi ohi mennen, että olenko ajanut aiemmin automaattivaihteisella autolla, sillä koeajettava Scirocco oli automaatti. Kerroin että kerran, mutta olen unohtanut toiminnan, missä vaiheessa myyjän kasvoilla käväisi ilme kuin hän olisi miettinyt, että olikohan tämä hyvä sittenkään idea. Sain sitten pikaisen opastuksen käytöstä ja avaimet käteeni. Liikkeelle lähtiessä vain piti muistaa painaa jarru pohjaan, jotta vaihteen pystyi vaihtamaan ajovaihteelle eli D:lle. (Siten varmistetaan, että auto on varmasti kuljettajan hallinnassa.)

Omaksuin automaattivaihteiston käytön hyvin nopeasti, sillä eihän sitä tarvitse varsinaisesti käyttää. Sen kuin nauttii ajamisesta. Saatuani auton liikkeelle olinkin siis elementissäni ja rullailin varovasti pois autoliikkeen pihasta. Ekoihin liikennevaloihin pysähtyessä oli jännä taas huomata, miten auto vain pysyy käynnissä vaikka ollaan paikallaan. Seuraavissa pysähdyksissä asiaan ei sitten tullutkaan enää liiemmin kiinnitettyä huomiota.

Mutta itse asiaan, Sciroccoon. Testasin viime syksynä manuaalivaihteista 1,4 -litraista Sciroccoa, mutta nyt alla oli 2,0 -litrainen raketti, jolla ajaminen ja erityisesti kiihdyttäminen nostatti väkisinkin hymyn huulille.

Alkumatkasta meno oli rauhallista, koska ajoin Vaajakoskentietä Jyskään. Töyssyt tuntuivat auton jäykästä alustasta melko kovasti. Vielä kun ajoin osan töyssyistä tapani mukaan vasemmasta reunasta, tuli kyydissä istuneelta mieheltäni valitusta pomppaamisesta. Vaajakoskentiellä körötellessäni tuli myös todettua, että auton ulkonäkö ei vähennä ohitushaluja, jos ajat jonkun mielestä liian hitaasti. Ajaessani 40 km/h alueella 40 km/h nopeutta, joku karautti hyvin vauhdikkaasti ohitseni.

Minun iloni alkoi toden teolla suunnatessani Jyskän rampilta moottoritielle. Rampin alussa hidastelin tarkoituksella pidentääkseni välimatkaa edellä ajaneeseen autoon. Takanani ajavan auton kuski kuulemma näytti jo hieman kyrsiintyneeltä, kun päätin että tilaa on riittävästi ja painoin kaasun pohjaan. Oli aivan mieletöntä, miten Scirocco kiihtyi! Ei mennyt kuin hetki, kun auto oli jo kiihtynyt sataseen ja takana ajanut auto jäänyt kauas taakse. SIISTIÄ...!

Moottoritielle liittyessäni jouduin itse asiassa vähän jarruttelemaan (hyi), jotta pystyin turvallisesti liittymään autoletkaan. Letka ajeli sadesäässä 80 km/h, johon päädyin itsekin sen sijaan, että olisin ajanut kiihdyttänyt rajoituksen mukaiseen sataseen ja ohittanut autot. Kävin pyörähtämässä Vaajakosken liikenneympyrässä ja palasin takaisin moottoritielle. Harmi tosissaan että keli oli hyvin sateinen, sillä sateessa en viitsinyt kiihdyttää autoa moottoritien alkumutkissa kovinkaan vauhdikkaasti.

Ennen autoliikkeelle palaamista halusin vielä käydä testaamassa, kuinka nopeasti Sciroccon saa liikkeelle rantaväylän valoista, jotka kuuluivat ennen vakiotyöreittiini. Ryhmityin jo vihreinä olleisiin valoihin vasemmalle kaistalle jonkun auton rinnalle. Käännyttyäni rauhassa (pahuksen sadesää) rantaväylälle painoin kaasun pohjaan, mikä sai taas tuntemaan auton voiman takapuolessa asti. Kiihdytys 70 km/h:iin tapahtui muutamassa sekunnissa ja ohitettuani kiihdytyksen yhteydessä vierelläni ajaneen auton siirryin oikealle kaistalle sen eteen. Kuski varmaan piti minua idioottina pullistelijana, mutta oli se sen arvoista!

Ah, rakkautta on tuo auto, ei siitä pääse mihinkään. Olisi kelvannut pidempikin koeajo, mutta piti palata liikkeelle Polon koeajoa varten. Polo oli kyllä aika tavallinen Sciroccon jälkeen... Miehenikin innostui Sciroccosta nyt paljon enemmän kuin pelkkien puheideni perusteella ja sanoi että meiltä puuttuu enää 25 tonnia että saisimme sen... No, se on sitten vaan alettava säästämään!

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (2) Ajovarusteet (8) AL-Sport (6) Audi (13) Autokoulu (30) Autoliitto (4) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (6) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (40) Ford (3) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (39) Hybridiautot (6) Hyundai (3) Jarrut (9) Jenni (37) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (9) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (13) Kevytliikenne (8) Kia (2) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (47) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (1) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (46) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (3) Moottori (3) Moottoripyöräily (29) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (63) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (1) Opetuslupa (3) Pimeällä ajo (8) Pohdiskelu (30) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (33) Renault (2) Renkaat (34) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (40) Seat Leon (43) Skoda (7) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (14) Takuu (4) Taloudellinen ajo (49) Talvi (35) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (34) Tesla (5) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (9) Unelmointi (14) Valot (8) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (51) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (16) Yleinen (22) Äänentoisto (4)
nwdb