27.02.2010

Ratapäivä

Eilinen työpäivä jäi lyhyeksi, sillä lähdimme kymmenen jälkeen Nioben kanssa Poloisella ja Pablolla kohti Joutsan seudun ratakeskusta. Autokoulu Moottorin järjestämä liukkaan kelin ratapäivä alkoi vasta 12:lta, mutta lähdimme ajoissa, jotta ehtisimme pistäytyä Karoliinan kahvimyllyssä.

Suussa sulavien kakkupalojen jälkeen jatkoimme matkaamme radalle, jonne saavuimme viittä vaille 12. Muutama muukin autokunta oli jo ehtinyt paikalle, mutta raidalliset kouluautot loistivat poissaolollaan. Niobe ehdotteli että minä voisinkin vetää ratapäivän, mutta ei sentään tarvinnut, vaan Moottorin porukka saapui jonkin ajan kuluttua paikalle perässään vielä muutama ratapäivään osallistuva auto.

Osallistujien autot rivissä.


Näytöt

Tilaisuuden alustuksen ja evästyksen jälkeen siirryimme radalle katsomaan muutaman näytön. Ensimmäinen oli viime vuodelta tuttu jarrutusmatkavertailu. Ensin yksi opettaja ajoi radalle 50 km/h ja iski merkin kohdalla jarrun pohjaan. Pysähtymispaikkaan nostettiin iso vaahtomuovitörppö ja saimme arvioida, mikä olisi auton nopeus törmäyshetkellä, kun äskeinen jarrutus tehtäisiin 60 km/h nopeudesta. Nopeusehdotuksia heiteltiin huutokauppatyyliin 30, 40, 50 km/h ja kun opettaja sitten ajoi päin törppöä, oli nopeus 44 km/h. Kyllä siinä sattuisi jos jalankulkija olisi.

Tyylikkäästi taipui vaahtomuovi törmäyksessä!


Toisessa näytössä vertailtiin jarrutusmatkoja 60 km/h nopeudesta erilaisilla renkailla ja jarrutekniikoilla varustetuilla autoilla. Kaikki lukkiutumattomilla ABS-jarruilla varustetut autot (etuveto kitkoilla, neliveto kitkoilla, etuveto nastoilla) pysähtyivät noin 60 metrin päähän jarrutuspisteestä; nastarenkailla varustettu kaikkein nopeiten. Seuraavaksi kitkarenkailla varustetusta kouluautosta otettiin ABS pois päältä ja toistettiin jarrutus: auto pysähtyi 23 metriä kauemmas kuin edellisellä kerralla eli 83 metrin päähän jarrutuspaikasta.

Alustusta seuraavaan näyttöön.


Seuraavaksi vaihdettiin kokoluokkaa isompaan eli koulun kuorma-autoon, joka oli ajettu radalle ihan tätä näyttöä varten. Lukkojarrutus 60 km/h nopeudesta ja kuormuri vain luisui ja luisui eteenpäin, pyörähtäen jarrutuksen loppuvaiheessa vielä kokonaan ympäri ennen kuin pysähtyi 101 metrin päähän jarrutuspaikasta. Aika hurjan näköistä oli se! Yleisön pyynnöstä kuorma-auton jarrutus toistettiin vielä niin, että jarrua höllättiin välillä, jotta auto pysyi suorassa. Pysähtymispaikka oli kuitenkin aika sama kuin lukkojarrutuksessa eli noin sadan metrin päässä jarrutuspaikasta.

Kuorma-auton lukkojarrutus 60 km/h nopeudesta ...

 

... päättyi pyörähdykseen.


Jarrutusmatkavertailussa oli hämmästyttävää, kuinka kouluauto pysähtyi ilman ABS-jarruja niin paljon pidemmälle kuin ABS:llä. Olen ajatellut, että ABS-jarruilla varustettu auto saattaa pysähtyä pikkuisen nopeammin kuin ilman, mutta nyt ero oli todella huomattava. Ehkä se johtui siitä, että radan pinta oli jäässä ja kouluautossa kitkarenkaat, sillä Puntoilun AJ pysähtyi nastarenkaisella ABSittomalla Puntollaan suunnilleen samalle kohdalle kuin autot ABS-jarruilla. Näyttö olisikin pitänyt toteuttaa vielä nastarenkaallisella autolla sekä ABS päällä että ilman. Pikkuveljelläni ollut isäni auto olisi ollut juuri sopiva, pahus kun tulikin nyt vasta mieleen...

Jarrutuksissa ABS vs. ilman oli jännä huomata, kuinka viimeiset metrit ennen pysähtymistä erosivat toisistaan. ABS:llä auto hidastuu viimeisillä metreillä rajusti, kun taas renkaiden ollessa lukossa auto vain luisuu ja luisuu kunnes lopulta pysähtyy. Järjellä ajateltuna ehkä itsestään selvääkin, mutta huomioinpa nyt kumminkin.

Rata-ajo

Näyttöjen jälkeen pääsimme itse ajamaan radalle. Kuten pelkäsinkin, jonotteluksi meni, sillä autoja oli yhteensä kymmenen.

Vuorollaan kukin sai testata, mihin oma auto pysähtyy 60 km/h nopeudesta äskeisen näytön tapaan. Radalla oli tutka näyttämässä nopeutta, mutta itse seurasin sitä Ecosesta jonka näyttäessä 60 km/h tutka näytti 68 km/h. Hölläsin vähän kaasua mutta en oikeasti ihan tiedä, mikä nopeuteni oli kun aloitin jarruttamisen. Polo pysähtyi tyyliin metrin ennen näytön ensimmäistä merkkitörppöä eli noin 60 m päähän jarrutuspaikasta.

Jarrutuksen loppuvaiheessa Polo kääntyi hieman oikealle, mikä oli outoa, koska ainahan se on kulkenut jarruttaessa suoraan. Radan reunassa lähettäjänä ja palautteen antajana toiminut opettaja kertoi, että jarrutuksessa Polon oikea eturengas meni lukkoon. Ei pitäisi, kun kerran on ABS-jarrut.

Seuraavalla kerralla sai oman valinnan mukaan ajaa väistöä tai kaarretta, mutta päätin kokeilla jarrutusta toistamiseen, koska edellisen kierroksen nopeus oli mitä oli ja jarrukin meni lukkoon. No, en taaskaan osannut toimia tutkan kanssa vaan päästin nopeuden tipahtamaan viiteenkymppiin yrittäessäni saada sitä näyttämään kuuttakymppiä, joten Polo pysähtyi tosi nopeasti. Etujarru meni jälleen lukkoon eli Pololla on vaihteeksi edessä käynti Mikan Asentamolla. Kummallista, että mittaristossa ei pala ABS:n merkkivaloa, vaikka ABS:ssä on nyt selvästi jotain vikaa.

Seuraavalla kierroksella siirryin perinteiseen väistötehtävään, jossa lyödään jarru pohjaan, kierretään omalla kaistalla oleva este vasemmalta ja palataan sitten takaisin omalle kaistalle. Reilun 70 km/h lähtövauhdista väistö sujui vielä ihan hyvin, mutta paluu omalle kaistalle epäonnistui täysin (lukkiutuvasta jarrusta johtuen?), minkä seurauksena kaadoin yhden törpön ja toinen tarttui mukaani Polon puskuriin.


Väistötehtävän ajolinja. (Kuva on otettu parin sadan metrin päästä, joten väistöalue näyttää todellista kapeammalta.)


Henkilökohtaista opetusta

Epäonnistuneen väistön jälkeen sain tilauksesta kyytiini yhden opettajista, mikä oli ehdottomasti päivän parasta antia. Vaikka lähettäjänä toiminut opettaja antoikin suorituksen jälkeen palautetta, oli kuitenkin ihan eri asia että opettaja istuu kyydissä ja antaa vinkkiä niin ennen kuin jälkeenkin suorituksen. Juteltiin siinä kaikenlaista muutakin mutta mulla jäi kysymättä muutamia asioita, mikä jäi harmittamaan.

Ensin sain opetella jarruttamaan Pololla perinteiseen tyyliin. Ainut kerta kun olen kokeillut täysjarrutusta ilman ABSeja oli ykkösvaiheen radalla, joten neuvot olivat tarpeen. Ei siinä loppujen lopuksi ollut kuitenkaan mitään ihmeellistä. Ensin jarrutetaan, sitten vapautetaan jarru ohjaamisen eli esteen väistön ajaksi ja sitten jarrutetaan lisää. Eri asia vain on, että pystyisinkö ajatusta vaativaan toimintaan tositilanteessa, kun on kumminkin ABS:ään tottunut.

Ensimmäisessä väistössä 75 km/h nopeudella paluu omalle kaistalle ei onnistunut alkuunkaan, mutta toinen yritys 70 km/h nopeudesta meni mallikkaasti. Tästä innostuneena piti testata väistö vielä 75 km/h, mikä menikin toisella yrittämällä ihan hyvin. Hyvä minä.

Onnistuneen väistötehtävän jälkeen esitin varovaisen toiveen, josko saisin kokeilla radan loppupäässä olevassa kitkaympyrässä (= radalle törpöillä merkitty iso liikenneympyrä) pyörimistä autokoulun Audi A3:lla. Opettajalla ei ollut mitään sitä vastaan, vaikka kaikki muut jo häipyivätkin kahville. Ajoin kouluautolla pariin kertaan väistötehtävän ja lisäksi kierrettiin monta kierrosta kitkaympyrässä välillä luistonesto päällä ja välillä ilman. Jännästi se rutisi ja kyllä auto paremmin pysyi käpälässä sen kanssa kuin ilman. Mielestäni ero oli kuitenkin yllättävän pieni. Tietenkään mikään tekniikka ei pysty pitämään autoa radalla, jos on liikaa vauhtia.

Tauon jälkeen jatkui

Audin testailun jälkeen käväisin tauolla, minkä jälkeen jouduin luovuttamaan "ylimääräisen" opettajan pikkuveljelleni, joka lähti kokeilemaan liukastelua kuorma-autolla. Opettajiahan radalla oli yhteensä kolme: yksi seisoi radan reunassa lähettämässä ihmisiä matkaan ja antamassa palautetta, toisen kanssa sai testata autoliikkeestä lainattua nelivetoa ja kolmas istui kyydissä ihmisten omissa autoissa tai kouluautoissa tarpeen mukaan.

Tauon jälkeen testasin muutamaan kertaan pujottelun, mikä oli ihan hauskaa, mutta oikeaan liikenteeseen en sitä osaa yhdistää.

Puntolle palautetta pujottelusta, taustalla vanha nelivetoinen Audi lennättää lunta kiertäessään kitkaympyrää.


Viimeiseksi kokeilin kertaalleen kaarreajon. Siinä radalle oli merkitty keiloilla melko loivan näköinen kaarre, johon opettaja kehotti ajamaan 70-75 km/h nopeudella. No minähän annoin mennä ja kaahasin siihen 75 km/h. Kaarteeseen tullessani tajusin sen olevan paljon jyrkempi kuin miltä se näytti. Tiukka jarrutus, mutta silti menetin auton hallinnan täysin, ajoin ulos kaarteesta ja Polo pyörähti 180 astetta ympäri ennen kuin pysähtyi. Se oli oikeasti aika hurjan tuntuista...! Eipä tekisi mieli kokeilla maantiellä. Radalla olisi tehnyt mieli kokeilla uudelleen, mutta siihen ei valitettavasti ollut enää aikaa.

Ajotaitokisa

Päivän päätteeksi oli vuorossa vielä nelivedolla ajettava kilpailu, jossa piti pujotella, kiertää iso törppö, pujotella vielä takaisin ja pysähtyä auton kokoiseen maaliruutuun. Virheistä tuli aikasakkoa. Omasta suorituksestani ei ole muuta sanottavaa kuin että sijoitun siihen tasaiseen massaan, jolta maaliintulo meni pitkäksi ja ajan päälle lätkäistiin 10 sekunnin aikasakko.

Ajotaitokilpailun pujotteluosuus.

Todella hyvät palkinnot Moottori oli saanut haalittua kisan voittajille. Kaksi parasta sai autoon ensiapulaukun ja kolmannellekin riitti vielä Audi-pipo. =)

 

Kilpailun jälkeen nopeimmat pääsivät vielä kokeilemaan rataa omilla autoillaan.


Yhteenveto

Päivä oli oikein onnistunut, tosin jonossa seisoskelua oli liikaa. Viime vuonna liikkeelle pääsi lähtemään yleensä heti kun vain ehti palaamaan lähtöpisteeseen, joten ajokertoja tuli paljon enemmän kuin nyt. Asiaa voisi auttaa kahvitaukojen porrastus sekä tietenkin päivän pidentäminen, mitä ratamestari ehdottikin. Mä olisin kyllä mukana!

Radan reunassa seisseeltä opettajalta sai enemmän palautetta kuin viime vuonna, mikä oli hyvä juttu. Ehdottomasti parasta oli kuitenkin se että sain yhden opettajan kyytiini neuvomaan ja sain ajaa myös koulun Audi A3:lla. Oikeastaan kaikki viime vuotisessa sekä viime viikkoisessa merkinnässä esittämäni toiveet toteutuivat.

Nelivetoa en ehtinyt testata, mutta se ei haitannut pätkääkään. Testasimme kuitenkin sellaista jo viime viikonloppuna Nioben kanssa ja nelivedolla ympyrässä pyöriminen tuli puolestaan kokeiltua jo viime vuonna. Nioben Pabloa ja isin Audia piti testata, mutta niihin ei todellakaan ollut aikaa.

Ajan loppumisesta huolimatta oli tosi mahtava päivä. Ensi vuonna uudestaan!

Radan taukotuvan seinällä oli tyylikäs juliste näön testaamiseen: E-kirjaimien sijasta pitää katsoa, mihin suuntaan hirven jalat osoittavat.

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (2) Ajovarusteet (8) AL-Sport (6) Audi (13) Autokoulu (30) Autoliitto (4) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (6) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (40) Ford (3) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (39) Hybridiautot (6) Hyundai (3) Jarrut (9) Jenni (37) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (9) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (13) Kevytliikenne (8) Kia (2) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (47) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (1) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (46) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (3) Moottori (3) Moottoripyöräily (29) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (63) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (1) Opetuslupa (3) Pimeällä ajo (8) Pohdiskelu (30) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (33) Renault (2) Renkaat (34) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (40) Seat Leon (43) Skoda (7) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (14) Takuu (4) Taloudellinen ajo (49) Talvi (35) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (34) Tesla (5) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (9) Unelmointi (14) Valot (8) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (51) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (16) Yleinen (22) Äänentoisto (4)
nwdb