12.07.2013

Polon kaksivuotishuolto

Meidän Polo on kasvanut jo niin isoksi, että se piti käyttää 2-vuotisneuvolassa. Aikaa varatessani huoltoneuvoja kyseli, että joko sille on puhjennut hampaita, mutta eipä ole vielä näkynyt. Saa nähdä tuleeko ollenkaan... :)

Polon huolto-ohjelmassa ensimmäinen huolto tulee vastaan kahden vuoden tai 30000 kilometrin kohdalla riippuen siitä, kumpi tulee ensin vastaan. Pololla mittariin ehti kertyä 18733 km. Polo tosin alkoi kysellä huollon perään jo kesäkuun alussa eli pari kuukautta ennen kuin käyttöönotosta ehti kulua kaksi vuotta. Huoltoneuvoja puhui että autossa on joustava huoltovälinäyttö, joten ehkä Polo päätteli itse että nyt olisi hyvä aika huoltaa.

Ensimmäisessä määräaikaishuollossa vaihdetaan öljy, öljynsuodatin ja raitisilmasuodatin ja tarkistetaan pitkä lista erilaisia pikkujuttuja kuten valojen toiminta ja renkaiden urasyvyydet. Tarkistuslista on paperinen ja huoltomies merkkaa rastin ruutuun sitä mukaa kuin on asian tsekannut. Luulisi, että asiat on siis oikeasti käytykin läpi, kun niistä on merkinnät tehty. Tuntuu vain, että nykyisin ei voi aina luottaa kaikkeen, sillä sen verran huonosti jotkut korjaamot ovat menestyneet Tekniikan Maailman huoltovertailuissa.

Määräaikaishuoltoa varatessani kerroin huoltoneuvojalle, että Polo murisee nykyisin käynnistäessä. Polo on noin puolen vuoden pitänyt käynnistäessä normaalia kovempaa ääntä 10-30 sekuntia ja sitten käyntiääni on hiljentynyt normaaliksi. Aluksi tätä tapahtui harvakseltaan, mutta viime aikoina kovempi ääni on kuulunut melkein aina, kun auton on käynnistänyt useamman tunnin ajamattomuuden jälkeen. Huoltoneuvoja mietti, että kyseessä saattaisi olla jakopään ketjun venyminen, ja että he kuuntelevat autoa ja päättävät sitten mitä tehdään. Jos liike purkaisi auton turhaan, kulut jäisivät heidän kontolleen ja sitä he eivät tietty halua.

Vein Polon huoltoon Autotarvikkeelle jo edellisenä päivänä, että saavat sen käynnistettyä varmasti kylmänä ja todennettua ongelman. Oltiin mieheni kanssa varmoja, ettei siitä mitään löydy, etenkin kun huolto oli tilannut varalta Pololle korjauspaketin. Murina oli kuitenkin kuulunut ja vaikka se ei huoltoneuvojan mukaan kovin kovalta kuulostanutkaan, he päättivät tarkistaa ketjun ja se todellakin oli venynyt. Niinpä Poloon sitten vaihdettiin jakopään ketju, öljypumpun ketju ja ketjun kiristin.

Jossain tuolla ne ketjut ovat piilossa.


Kyseessä oli siis surullisen kuuluisa VAG-konsernin jakopään ketjun venymisongelma. Jakoketjun pitäisi olla täysin huoltovapaa ja siten sen pitäisi tulla halvemmaksi kuluttajalle kuin tietyin väliajoin vaihdettava perinteisen jakohihnan. Niissä on kuitenkin ollut aika paljon ongelmia. Huoltoneuvojan mukaan ketjun venyminen johtuu siitä, että autoa käynnistäessä öljynpaineella toimiva ketjunkiristin ei saa riittävästi painetta, jolloin ketju jää löysälle ja se taas aiheuttaa venymisen. Pahimmillaan ketjun venyminen aiheuttaa moottorin rikkoutumisen ja sitten ollaankin tekemisissä tuhansien eurojen korjauskustannusten kanssa.

Meidän vuoden 2011 1.2 TSI DSG Polosta mitään ei ehtinyt hajota ketjun venymisen johdosta. Jakoketjun korjauksen hinta oli muistaakseni noin 800 euron tietämillä (mistä suurin osa muodostui työtunneista), mutta siitä ei tullut luonnollisesti mitään meidän maksettavaksemme koska Polossa oli vielä takuu voimassa.

Mutta vaikka Polossa on nyt uusi ketju, se pitää edelleen kylmiltä käynnistäessä samaa pikkasen normaalia kovempaa ääntä ja tyhjäkäyntikierrokset ovat korkeammalla. Outoa? Mieheni on lukenut enemmän alan foorumeita ja sanoi, että kyseessä on TSI-koneiden ominaisuus eikä vika. Joillain muillakin se on jatkunut huollon jälkeen ja kun huoltoneuvojan mukaan uusittuja ketjuja ei ole mennyt rikki, niin en olisi asiasta kovin huolestunut. Luultiin muutenkin että ketjun venymisen sijaan autossa olisi ollut vain tämä ominaisuus/vika joten oli aika yllätys kun venynyt ketju löytyi.

Ps. Seat-myyjä tiesi muuten kertoa, että ketjun venyminen korjataan VAGgineissa nykyisin takuutyönä viiteen vuoteen / 100000 km saakka. Korjauksen edellytyksenä on, että auto on huollettu merkkiliikkeessä.

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Huolto Polo Polo Junior Volkswagen

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (2) Ajovarusteet (8) AL-Sport (6) Audi (13) Autokoulu (30) Autoliitto (4) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (6) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (40) Ford (3) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (38) Hybridiautot (6) Hyundai (3) Jarrut (9) Jenni (37) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (8) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (13) Kevytliikenne (8) Kia (2) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (46) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (1) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (44) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (3) Moottori (3) Moottoripyöräily (29) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (62) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (1) Opetuslupa (3) Pimeällä ajo (8) Pohdiskelu (30) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (33) Renault (2) Renkaat (34) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (40) Seat Leon (42) Skoda (7) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (14) Takuu (4) Taloudellinen ajo (49) Talvi (35) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (34) Tesla (5) Toyota (8) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (9) Unelmointi (14) Valot (8) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (51) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (16) Yleinen (22) Äänentoisto (4)
nwdb