10.10.2008

Paluu liukkaalle

Osoite kopioitu

Ajoin heinäkuussa autokoulun 2-vaiheen, jolloin tulin siihen tulokseen että Poloon olisi todella hankittava uudet kesärenkaat, koska sen verran huonosti auto tuntui pysyvän kätösessä. Hankittuani viime kuussa uudet renkaat keksin, että Poloa olisi päästävä testaamaan radalla myös niillä. Kuinka hyvin uudet urasyvyydeltään 8 mm renkaat pitäisivät liukkaalla verrattuna vanhoihin, joissa uraa oli jäljellä vain 3-4 mm?

Kyselin koululta mahdollisuutta päästä uudelleen 2-vaiheen radalle ja jokunen aika sitten siihen tarjoutuikin tilaisuus. Alunperin tarkoituksenani oli vain käydä ajamassa radalla, mutta päädyin sitten seuraamaan uudelleen 2-vaiheen teoriatkin, koska rataharjoittelu ja ne pidettiin yhtenä kokonaisuutena yhden iltapäivän aikana. Kertaus on opintojen äiti ja eipähän tarvinnut selitellä kenellekään, että miksi olen mukana vain osittain.

Radalla harjoittelu meni samalla kaavalla kuin edelliselläkin kerralla. Opettajien esittämien muutaman näytön jälkeen harjoiteltiin ensin kaarreajoa ja pienen tauon jälkeen siirryttiin testailemaan auton käyttäytymistä suoralla rataosuudella.

Kesällä rata kuivui aika paljon ripeämmällä tahdilla kuin nyt, mutta kyllä sitä vieläkin piti välillä kastella.


Kaarteessa uudet renkaat eivät tuntuneet vaikuttavan Polon käyttäytymiseen juuri millään tavalla. Koska olin radalla jo toistamiseen, sain valita aika vapaasti lähetymisvauhtini. Käytännössä ajoin kuitenkin koko ajan 40-50 km/h, koska kovemmassa vauhdissa autoa ei saanut pidettyä enää omalla kaistalla ja 40 km/h nopeudessa auton hallinnassa ei ollut mitään ongelmia.

Rata on tehokkaasti käytössä: toisen koulun ryhmä harjoitteli suoralla sillä välin kuin me ajelimme kaarretta.


Kaarteessa ajaminen kävi pienen nopeusvaihtelun takia jopa hieman tylsäksi, mutta tilanne korjaantui, kun päästiin suoralle. Ensin kokeiltiin jarrutusmatkoja liukkaalla kahdesta eri nopeudesta. Ne lyhenivät radikaalisti edelliseen kertaan nähden: 50 km/h nopeudesta jarrutusmatka oli 10 m lyhempi kuin viime kerralla (45 m vs. 55 m) ja 60 km/h nopeudesta 22 m lyhempi (65 m vs. 87 m)! Sen sijaan jarrutettaessa toinen rengas pitävällä auto pysähtyi molemmilla kerroilla vasta pari metriä myöhemmin kuin vanhoilla renkailla. Ero oli kuitenkin sen verran mitätön, että se saattaa mennä mittavirheenkin piikkiin.

Väistötehtävässä uudet renkaat joko näyttivät kyntensä tai sitten vain osasin ajaa paremmin kuin viime kerralla. Parempaa ajoa puoltaisi se, että uusien renkaiden pito ei ollut kaarteessa ajettaessa juuri vanhoja kummoisempi. Joka tapauksessa keilojen väistely oli ehdottomasti mieluisin radalla tehtävistä harjoitteista. Esteen väistäminen ei ole ongelma, joten haastavaa onkin yrittää palauttaa auto omalle kaistalle heti esteen jälkeen, ettei aja esteen takana olevien kaistamerkkien ylitse.

50 km/h nopeudesta väistäminen onnistui täydellisesti, joten seuraavana oli koitettava samaa 60 km/h nopeudesta. Oli tosi lähellä että olisi onnistunut! Opettaja kehotti kokeilemaan uudelleen ja painaen jarrua hullun lailla ja hokien samalla "mene-mene-mene" onnistuin kuin onnistuinkin palaamaan takaisin omalle kaistalle juuri ennen kuin olisin osunut kaistamerkkiin. Jesh! Onnistuneen väistön jälkeen opettaja sanoi että voin yrittää vielä 70 km/h nopeudesta jos uskallan. Aika hurjaa ajatella, että se olisi sama kuin mitä rantaväylää pitkin ajetaan. Mutta tokihan mä uskalsin! Siitä vauhdista omalle kaistalle paluusta ei tullut enää mitään, vaan Polo syöksyi nätisti kaikkien kaistamerkkien ylitse. Mutta siistiä oli joka tapauksessa päästä kokeilemaan liukkaalla ajamista noin suuresta nopeudesta.

Perinteisillä jarruilla varustettu Volvo ei ihan onnistunut väistötehtävässä.


Mieheni huomautti minulle, että olinkohan ymmärtänyt rata-ajon tarkoituksen väärin, kun selitin tohkeissani väistötehtävän onnistumisesta suurissa nopeuksissa. Että pointtihan ei ole selvittää, miten kovasta nopeudesta väistäminen vielä onnistuu... Tokihan tiedän sen enkä toimi niin tositilanteessa, vaan pyrin välttämään tilanteet jo alun alkaen.

Vanhojen ja uusien renkaiden jarrutusmatkoja oli tosi siistiä vertailla, mutta tosielämään tuloksia ei voi sijoittaa, koska normiteiden pintaa ei ole päällystetty muovilla. Jarrutusmatkan lyheneminen kuitenkin todistaa, että uusilla renkailla auto todennäköisesti pysähtyy vanhoja renkaita nopeammin ja myös väistäminen märällä tien pinnalla onnistuu varmemmin kuin vanhoilla renkailla.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Autokoulu Rata-ajo Renkaat

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (4) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (2) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (15) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (17) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (28) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (56) Talvi (40) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (38) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb