22.04.2012

Päivävalot ja pimeiden perien ongelma

Uusissa autoissa ovat viime vuosina yleistyneet nopeasti erilliset huomiovalot eli päivävalot. Viime vuoden heinäkuusta lähtien ne ovat olleet pakolliset kaikissa uusissa autoissa koko Eurooppaa koskevan ECE-säädöksen nojalla.


Nimensä mukaisesti päivävalot on tarkoitettu käytettäväksi päivällä valoisaan aikaan ja niiden idea tehdä autosta helpommin huomioitava. Normaalien lähivalojen tarkoitus on ennen kaikkea tien valaiseminen ja onkin tarkkaa, että ne on suunnattu siten, että vastaantulijat eivät häikäisty. Tästä syystä ne eivät toisaalta erotu valoisaan aikaa kovin hyvin. Päiväajovalot sen sijaan on suunniteltu niin, että ne edesauttavat auton havaitsemista kirkkaalla kelillä. Lähivalojen kulma on pikkaisen alaspäin suuntautunut, kun taas päivävalot osoittavat jopa 10 astetta ylöspäin.

Lähivalojen ja päivä- eli huomiovalojen valokeilojen suunnat eroavat aika paljon toisistaan.


Sen lisäksi, että päivävalot parantavat auton näkyvyyttä, ne myös vähentävät auton polttoaineen kulutusta koska niiden polttaminen kuluttaa lähivaloja vähemmän energiaa. Maksimaalisen energiansäästön ja siten pienempien päästöjen saamiseksi säädös lisäksi määrää, että päivävalojen kanssa auton takavalojen ei kuulu palaa lainkaan. Suomessa Trafi eli Liikenteen turvallisuusvirasto on kuitenkin sallinut takavalojen palamisen myös päivävalojen kanssa liikenneturvallisuussyistä.

Minun mielestäni autoissa pitäisi palaa takavalot myös päivävalojen kanssa. Auton takaosan pitää olla valaistu, jotta siitä hahmottaa auton olevan ajossa. Aurinkoisena päivänä takavaloja ei välttämättä edes huomaa auton perästä, mutta aina valoisa keli ei ole sama asia kuin selkeä keli ja silloin takavalot tulevat tarpeeseen. Talvella auringonpaisteisellakin kelillä lumi voi pöllytä niin, että auton takaosa muurautuu umpeen ja auton erottaminen ympäristöstä heikkenee. Tokihan se lumi voi peittää takavalotkin, mutta on ainakin vähän parempi mahdollisuus havaita auto, kun takavalot ovat päällä.

Viime helmikuussa pääkaupunkiseudulla sattuneessa kolarisumassa oli osallisena useita autoja, joilla oli ajettu lumipyryssä perä pimeänä eli päivävalot päällä. Lumisateessa kuljettajan pitäisi itse laittaa autoon ajovalot päälle, mutta etenkin valoautomatiikalla varustetuissa autoissa kuljettaja ei sitä välttämättä tajua. Sankassa lumipyryssä pitäisi tietysti  laittaa myös takasumuvalo päälle, mutta olisi nyt edes ne takavalot. Ja nehän olisivat automaattisesti, ellei EU-direktiivissä olisi haluttu säästää polttoainetta viimeiseen pisaraan saakka.

Takavalojen käytölle valoisaan aikaa löytyy myös vastustajia, jotka perustelevat väitettään mm. sillä, että ihmisen pitää pystyä havaitsemaan auto vaikka takapää olisikin pimeänä. No, se vähän riippuu... Sen sijaan ihan hyvä perustelu valoisan ajan takavalottomuuteen on se, että pimeään perään syttyvät jarruvalot on helpompi huomata.  Olen katsellut ikkunasta työpaikan pihasta lähteviä autoja ja tuo on pakko kyllä myöntää.

Tiedotusvälineiden mukaan poliisi on havahtunut pimeiden perien ongelmaan tänä talvena, kun uusia päivävaloilla varustettuja autoja on tullut liikenteeseen yhä enemmän. Osa maahantuojista luovuttaa autot niin, että takavalot palavat päivävalojen kanssa ja osa ei. Saapa nähdä tuleeko Trafilta tämän talven ongelmien perusteella vielä uusia ohjeita takavaloihin liittyen, vai mennäänkö vain jatkossa näin eli yritetään muistaa laittaa valot päälle tarvittaessa eikä luoteta liikaa automatiikkaan, jos sitä autosta löytyy.

Edit 20.5.2012: Tässä vielä joitain merkinnän kirjoittamiseen käyttämiäni lähteitä:
- Trafi: Uusiin ajoneuvoihin tulossa enemmän valaisimia
Trafi: Valot ja renkaat kuntoon pimeälle ja liukkaalle
- Tuulilasi: EU-huomiovalot vaara liikenneturvallisuudelle

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Lainsäädäntö Valot

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (2) Ajovarusteet (8) AL-Sport (6) Audi (13) Autokoulu (30) Autoliitto (4) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (6) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (40) Ford (3) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (38) Hybridiautot (6) Hyundai (3) Jarrut (9) Jenni (37) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (8) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (13) Kevytliikenne (8) Kia (2) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (46) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (1) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (44) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (3) Moottori (3) Moottoripyöräily (29) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (62) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (1) Opetuslupa (3) Pimeällä ajo (8) Pohdiskelu (30) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (33) Renault (2) Renkaat (34) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (40) Seat Leon (42) Skoda (7) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (14) Takuu (4) Taloudellinen ajo (49) Talvi (35) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (34) Tesla (5) Toyota (8) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (9) Unelmointi (14) Valot (8) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (51) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (16) Yleinen (22) Äänentoisto (4)
nwdb