15.12.2014

Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne

Nissan julkaisi tänä syksynä täysin uuden automallin Pulsarin, joka paikkaa mallistossa vuosia olleen Golfin kokoisen aukon. Vaikka Volkkarifani olenkin, Pulsar on mielestäni yksi syksyn kiinnostavimmista autouutuuksista C-segmentissä. Edustaahan se autona juuri sitä kokoa ja näköä, mitä olemme suunnitelleet seuraavaksi autoksemme.

 
Kävimme tutustumassa Pulsariin heti ensiesittelypäivänä Autopalella. Vaikka koeajo oli silloin alle tunnin mittainen, jäi autosta erittäin hyvä maku suuhun. Kunnon testiin Pulsar pääsi marraskuun puolivälissä, kun sain sen lainaan viikonlopun yli blogikirjoitusta varten.
 
Pidempi koeajo vahvisti ensifiiliksiä: Pulsar on laadukkaan oloinen auto, joka on miellyttävä ja vakaa ajettava.

Kuljettajan työtila.

Nissan on kuulemma sanonut, että Pulsarin kilpailijoita ovat Toyota Auris, Hyundai i30 ja Kia c'eed eikä se edes yritä kilpailla kokoluokan the (vai das?) autoa Volkswagen Golfia vastaan. Minä en näe syytä, miksei se voisi houkutella myös Golfin ostajia. Ei se ihan niin premium ole, mutta pidän sitä kuitenkin kilpakumppaneita tasokkaampana. Tämä mielipide pohjautuu tosin vain fiilikseen, sillä olen noista kilpailijoista ajanut vain Auriksen.

Ulkonäkö

Pulsarin ulkonäkö on “ihan ok”. Se ei herätä suuria riemunkiljahduksia, mutta ei myöskään inhoreaktiota. Keula noudattelee Nissanin malliston uutta ilmettä, mutta valitettavasti ilmeen suurin tekijä “LED Signature” -huomiovalot eivät ole autossa vakiona vasta kuin Business 360- ja Tekna-varustetasossa. Koeajoauto oli keskimmäisellä Acenta-varustelulla, mutta siinä ei ollut ledejä, vaikka ne lisävarusteena siihen saisikin.
 
Jostain syystä minulle tulee mieleen Pulsarin perästä Toyota Auris, vaikka eivät ne nyt niin saman näköiset ole. Sitäpaitsi siinä missä en voi sietää Auriksen perää, Pulsarin perä näyttää mukavalta.

 
Värikartta on varsin tavanomainen, mutta syvän sininen, aavistuksen violettiin taittava, Azure on todella upea väri. Jos Pulsarin ostaisin, värivalintani olisi ehdottomasti Azure.

Pulsarin väri Azure on aavistuksen lämpimämpi kuin taustalla pilkottavien Qashqai- ja Juke-mallien Ink Blue. Molemmat värit ovat joka tapauksessa upeita.

Matkustusmukavuus

Yksi suurimmista riemunaiheista Pulsarilla ajaessa on hiljaisuus. Rengasmelun kuuluu sisään todella vähän, vaikka koeajoauton alla oli nastarenkaat. Sanonpahan vaan, että ihan missä tahansa tämän kokoluokan autossa ei voi ajaa maantiellä nastarenkailla ja nauttia samalla Lindsey Stirlingin viulumusiikista! Omasta mielestäni Pulsarin äänentoisto oli hyvä, mutta mieheni mielestä melko tavanomainen. Olen itse melko puukorva, joten tästä voinee päätellä, että auton meluttomuus sai äänentoistonkin kuulostamaan paremmalta, kun musiikkia ei tarvinnut huudattaa.
 
Pulsarin kuljettajan istuimella ei tarvinnut juuri kiehnätä sopivan ajoasennon löytämiseksi. Istuin oli tosi mukava ja pehmeä ja selälle löytyi sopivasti tukea, vaikka erillistä ristiseläntukea penkissä ei ollutkaan. Istuimen sivuttaistuki oli kuitenkin varsin onneton, minkä huomasi erityisesti jyrkästi kaartavaa moottoritien liittymiskaistaa ajaessa. Omassa Polossa olisin siinä tilanteessa pysynyt aika lailla keskellä penkkiä, mutta Pulsarissa tuntui siltä, että hyvä ettei ikkunaa vasten painautunut...

Pulsarissa on mukavan pehmeät istuimet, mutta sivuttaistukea saisi olla enemmän.

Kuljettajan penkistä löytyi korkeussäätö, mutta apukuskille sitä ei Pulsarissa saa edes rahalla. Ihan sama juttu oli Mazda3:ssa. Voi miksi? Minun apukuskini ei arvosta.
 
Apukuskilta tuli kiitosta ovien kyynärnojista, jotka olivat riittävän leveät, miellyttävästi pehmustetut ja oikealla korkeudella. Myös säilytyslokerona toimiva keskikyynärnoja oli toteutettu näppärästi; sen vankan tuntuista kantta pystyi liu’uttamaan pitkittäissuunnassa ja näin hakemaan sille itseä miellyttävän kohdan.

Ovien kyynärnojat ovat pehmeät ja leveät ja sopivalla korkeudella.

Tilat

Nissanin mukaan Pulsarissa on kokoluokan suurin jalkatila takamatkustajille. Takapenkillä todellakin eletään herroiksi tilan suhteen: kun kuskin penkki oli minun asetuksillani ja istuin sen taakse, pystyin melkein nostamaan jalkani suoraksi sen selkänojaa vasten!

Takapenkin matkustusmukavuus saa jalkatilan osalta arvosanana kymmenen, mutta istuimet vain kuusi. Ne ovat kovat ja tasaiset kuin saunan lauteet. Myyjän mukaan Pulsar on suunniteltu kuskin ympärille, mutta jos takatilaan on satsattu, niin miksei sitä ole viety loppuun saakka tekemällä istuimista mukavat? Tilojen puolestahan Pulsar kävisi vaikka taksiksi!

160 cm henkilö istuu eritäin tilavasti 180 cm henkilön takana.

Pulsarin takakontti on reilun kokoinen, mutta melko syvä. Takakonttiin voi ostaa lisävarusteena koko kontin täyttävän säilytyslaatikon, joka on käytännössä sama asia kuin Polon välipohja. Laatikkoon voi viskata autossa vakiona pyörivät rojut, kuten ea-laukun, ja lastata normaalit matkatavarat sitten laatikon kannen päälle. Pieni kauneusvirhe laatikossa oli: kun takapenkin kaataa, laatikko nousee vähän ilmaan. Sen voi painaa takaisin paikalleen, mutta täydellisesti suunniteltu laatikko ei sitä vaatisi. Voi toki olla, että kyseessä oli vain näytillä olleen yksilön vika.
 
Myyjä arveli, että laatikoita tulee menemään kaupaksi tosi paljon, mitä en yhtään ihmettelisi. Sen verran näppärä lisävaruste kyseessä. Ovh 271 e tosin tekee siitä kohtuullisen arvokkaan, kun vertaa siihen, että osassa autoista välipohja on ihan vakiovaruste.

Välipohjalaatikko.

Ovien äänimaailma

Kuten Keskisuomalaisen jutussakin kirjotettiin, minulle auton laatufiilis syntyy ovien sulkeutumisäänestä. Miten Pulsar suoriutui ovien sulkemisesta, oliko ääni “tumps” vai “rämps”? No laadukas tumpsahdushan niistä kuului. Etuovet sulkeutuivat myös tosi kevyesti. Takaovet vaativat vähän enemmän voimaa/vauhtia sulkemiseen, tai muuten ne eivät lukitu kunnolla.
 
Takakontin sulkeutuminen ansaitsee erityismaininnan: sen sulkemiseen ei tarvitse käyttää voimaa ja lisäksi viimeiset 30 cm se sulkeutuu ja lukittuu ihan omalla painollaan. Tämä jos mikä luo laadun fiilistä. 

Suorituskyky, moottori ja kulutus

Auton tärkeimmät vaatimukset perheessämme ovat automaattivaihteisto, pieni kulutus, hyvä suorituskyky ja miellyttävät sisätilat. Sisätilat tuli käytyä jo läpi, mutta miten Pulsar suoriutuu muista vaatimuksista?
 
Koeajamani Nissan Pulsar oli varustettu 1,2-litraisella bensaturbokoneella, josta irtoaa tehoa 85 kW/115 hv. Auton kiihtyvyys on melko tavanomaiselta kuulostava 10,7 sekuntia, mutta se tuntui silti ihan ripeältä ja moottoritielle kiihdytys kävi vaivatta. 
 
Automaattivaihteinen versio ei oikein suorituskyvyllä loista, sillä kiihdytys nollasta sataan vie peräti 12,7 sekuntia. Meidän oma automaattivaihteinen Polo kiihtyy 9,7 sekunnissa, joten Nissanilla olisi vielä parantamisen varaa automaatin suorituskyvyssä. Nyt automaatin suorituskykyä syö varmaan sekin, että sen maksimivääntö on vain 165 Nm, kun manuaalissa se on 190 Nm.
 
Manuaalivaihteisen Pulsarin ilmoitettu kulutus l/100 km on 6,3 (kaupunki), 4,3 (maantie), 5,0 (yhdistetty). Automaatti kuluttaa vain desin enemmän, mikä on ihan hyvä suoritus.
 
Ajoin Pulsarilla testiksi autokoulun 20 km pituisen taloudellisen ajon lenkin, joka sisältää niin maantie- kuin kaupunkiajoakin. Sen kulutus oli 5,0 l/100 km, mikä on ihan ok talvirenkailla. Vertailun vuoksi uusi Volkswagen Polo 1,2 TSI söi siinä 4,7 l/100 km ja Audi A3 1,4 TFSI 4,9 l/100 km.
 
Viikonlopun aikana Pulsar nieli noin 200 kilometriä. Nollasin ajotietokoneen vahingossa ajojen välissä, joten viikonlopun keskikulutus muodostuu kahdesta osasta. Ekat 50 km oli maantiepainotteista ja keskikulutus  4,9 l/100 km. Sen jälkeisen sekalaisen 150 km ajon jälkeen kulutus oli puolestaan 5,7 l/100 km. Ihan ok, mutta olisin toivonut sen kykenevän vähän vähempään. 
 
Tällaista pihistelijää ajatellen Pulsarin ajotietokoneessa on hauskoja toimintoja. Auto näyttää jokaisen ajon jälkeen keskikulutuksen ja vertaa sitä alimpaan ajettuun kulutukseen.

Ajoin koeajoautoon pienimmän kulutuksen ennätyksen 4,9 l/100 km.

Lisäksi medianäytöltä voi seurata ajon ekologisuuarvoa, joka muodostuu kolmesta osa-alueesta: kiihdytys, ajo ja jarrutus. Runsaasta moottorijarrutuksen käytöstä sai eniten pisteitä jarrutusosioon, mutta ajon ja kiihdytyksen pisteytystä en ihan täysin hiffannut. Hauska ominaisuus silti.

Ajon ekologinen arvo.

Pulsarin ajotietokone näyttää ajon kokonaiskeskikulutuksen numerona, mutta hetkellisen arvon vain palkkina. Tämä tuntui aluksi typerän epätarkalta, mutta Nissanin edustajan todettua, että eihän hetkellinen kulutus koskaan voi olla 100% tarkka, tulin siihen tulokseen että palkki on oikeastaan aika kiva. Siitä näkee kuitenkin selkeästi sen, ajetaanko hetkellisesti yli vai alle koko ajon keskikulutuksen.

Hetkellinen kulutus vs. koko ajon keskikulutus

Yhteenveto

Lyhyestä virsi kaunis: pidin Pulsarista todella paljon!
 
Pitkä versio: nautin kovasti Pulsarilla ajamisesta. Kävin muistin virkistykseksi viime viikonloppuna kokeilemassa sitä vielä kerran, ja pidin siitä vaan edelleen tosi paljon. Pulsar on laadukkaan tuntuinen ja ihanan hiljainen! Penkit ovat miellyttävät, mutta sivuttaistukea saisi olla enemmän.
 
Pulsarin ulkonäkö ei vetoa minuun niin paljon kuin vaikka Golfin tai Leonin. Se on vaan jotenkin niin tavallinen. Komeasta sinisestä väristä täytyy kuitenkin antaa plussaa.
 
Voisiko Pulsar sitten olla vaihtoehto meidän tulevaksi autoksi? Asia on vähän kiikun kaakun. Pieni moottori jaksaa kuljettaa autoa mukavasti, mutta me haluamme automaatin ja se on speksien perusteella ihan liian vaisu. Jälleen kerran. Tosi monet autot jäävät valintalistaltamme pois automaatin heikon suorituskyvyn vuoksi!

 

Ensi vuonna Pulsarista tulee tehokkaampi 1,6-litrainen versio, jonka teho voisi riittää meille. Eniten kiinnostaisi Pulsar Nismo, joka tosin on esitelty vasta konseptiautona. Mutta olen varma, että se tulee ajastaan markkinoille! Se tarjoaisi sekä kaipaamaamme suorituskykyä että urheilullisemmat istuimet.

Keskustelu

Anonyymi
16.12.2014 00.23

Eli tämmöinen tyypillinen naisen "ulkonäkö se on tärkein" -arvio autosta. Hohhoijaa. Perään sitten parit tekniset lukemat, että vaikuttaa asiantuntevammalta. Joopa joo.

Jenni
16.12.2014 08.40

Kirjoitan niistä asioista, mitkä ovat minulle tärkeitä autossa. :) Ne ovat ulkonäkö, suorituskyky ja taloudellisuus ja nämä kaikki tulevat esiin tässäkin jutussa. Netti ja autolehdet ovat täynnä teknisempiä autoarvioita. En yritä kilpailla niiden kanssa, joten en koe tarpeen esitellä blogissa autojen tekniikkaa tätä tarkemmalla tasolla.

Zeb
17.12.2014 13.31

Kiitos kattavasta jutusta! Entisenä poloistina (vai polonistina? :D), nykyisenä Almeran omistajan tämä on kiinnostanut melko paljon.. :P Ja mä kun tykkään siitä Auriksen perästäkin ;) Samoin kun juuri tuosta sinisestä väristä!
Almerassa kuuluu rengasmelu tosi kovaa sisälle (oli ihan shokki Polon jälkeen), joten selkästi Nissan on sitten parannellut asiaa..
Almera on myös tosi avuton kiihtymään (risteyksestä lähtiessä Polo pienemmällä koneella ja vähemmillä tehoilla pieksi sen mennen tullen), joten kiva, jos kuitenkin pienelläkin moottorilla tuli edes ihan ok fiilis :)

Säätäjä-ässä
18.12.2014 10.01

Johan on taas Nissan onnistunut luomaan mitäänsanomattomuuden maailmanennätyksen. Tosin samaa autoa myydään muualla maailmassa vanhalla nimellä Tiida, joka nyt oli kyllä Nissaniltakin kaikkien aikojen pohjanoteeraus pappamaisuudessa ja yleisessä hirveydessä.

Koeajossa olleen auton järkky väri vielä korostaa auton mahdollisimman suurta epämiellyttävyyttä. Takapää on aivan suoraan kutistettu Qashqaista, kylkinäkymä on korkeuden tähden (sekä alustan että korin korkeus) ehta eläkeläisauto, ja nokka nyt on perinteistä nissanin ei-yhtään-mitään. Jutussa mainittu Azure-väri on kyllä hieno mutta sopii tähän autoon kuin keski-ikäinen mies ilman paitaa pinkin skootterin päälle.
Ulkonäön puolesta kilpailijaksi mainittu Kia Ceed ja jopa Auriskin on ihan eri tasolla, olkoonkin että Auriksen takapää on tosiaan vähintään yhtä hirveä.

Moottorivaihtoehdot ovat kyllä niin masentavia ettei ole tosikaan. Autoon ei näköjään ainakaan vielä saa minkäänlaista moottoria. Automaattivaihteisto on ilmeisesti perinteinen jäteöljyvatkain, jolloin surkea suorituskyky selittyy helposti. Teidän kriteereillä en edes huomioisi autoja joissa ei ole kaksoiskytkinvaihteistoa, jos kerran automaatti on pakollinen.

Tämä nimenomainen kapine ei näytä tosiaan olevan mitään muuta kuin kehonsiirtoväline, ei missään nimessä auto. Käytännöllinen, edullinen, toimiva ja TYLSÄ! Täysin sieluton. Juttujen perusteella kuitenkin arvon Blogistille auto on paljon muutakin, joten eiköhän oikea auto löydy jostain ihan muualta.

Heitämpä haasteen: Koeajo Alfa Romeo Giuliettasta. Täyttää kaikki muut esitetyt kriteerit paitsi automaattivaihteistoa ei valitettavasti saa. Penkit, muotoilu ja moottorit on sitten jotain ihan muuta kuin tässä kehonsiirtovälineessä. (Ja en edes omista yhtään alfaa). Saattaa olla että manuaalilaatikko on aika pieni haitta kun muut ominaisuudet ovat jollain täysin muulla tasolla.
Hintaan ja jälleenmyyntiarvoon en ota kantaa, auton ostaminen on aina niin huono kauppa, että jos moista miettii niin on syytä mennä bussilla.

Kirjoitusten taso on taas parempi, pari juttua tuossa välissä (glosspoint ja auton vanteet netistä) oli jo siinä ja siinä että myynninedistäminen olisi alkanut nyppimään, vaikka erittäin asiallisesti olitkin yhteistyökuviot ilmoittanut..

Anonyymi
19.12.2014 09.46

Nissanista on minullakin omat mielipiteeni, mutta jätetään ne nyt toiseen kertaan :) Automaattina on Pulsarissa ilmeisesti portaaton CVT-vaihteisto. Teoriassa voi siis olla lähellä (kuivan) kaksoiskytkimen taloudellisuutta, mutta käytännössä on tainnut jäädä monilla merkeillä perinteisen automaatin tasolle. Pulsarin toteutuksesta ei taida kuitenkaan vielä olla kokemuksia. Pidempi koeajo sillä on kuitenkin varmasti tarpeen, selviää onko portaattoman vaihteiston erilainen tuntuma mieluinen.

Robin
23.12.2014 12.06

Mielenkiintoinen artikkeli. Yllättävää että melu on vähäinen. Yleensä Nissaneissa on riittänyt tuota melua. Muistan tuulilasin koeajosta, että moottoritiellä manuaalin kierrokset nousee varsin korkealle ja näin myös kulutuskin. Automaattia suosin itsekin. Harkintaan menee tuon koeajo jos se isompi motti tulee. Jotenkin arvasin, että tuolla on vaikea päästä alle 5:n litran lukemiin.

Robin
23.12.2014 12.16

Kuten Zeb tuossa totesikin niin itsellä oli Almera ja sen melu oli ihan järkyttävä. Kierrokset nousi johonkin 4000:n paikkeille satasen vauhdissa. Ja muutenkin Almera oli ihan järkyttävän herkkä ruostumaan maalipinnoiltaankin ja sen vuoksi arvo tippui tuntuvasti. Toivon mukaan Nissan on panostanut tuon ruostesuojaukseen ja myös siihen maalipintaankin.

Zeb
29.12.2014 13.13

Mulla 2004 almerassa kierrokset pysyy kyllä satasen vauhdissa 3000 paikkeilla. Mutta rengasmelu kuuluu ihan vauhdista riippumatta todella lujana vanhaan Poloiseen verrattuna.

Ruostesuojaus olisi kova juttu, omassa Almerassa alkaa kaaret kukkia, vaikka edellinen omistaja (vanha vaari) on sitä suojauttanut ja suojannut viimeisen päälle ihan ammattilaisen työnä..

Robin
31.12.2014 10.34

Mun Almera oli edellisen sukupolven korimallia vuodelta 98. Näköjään Almera ei parantunut seuraavassa sukupolvessakaan. Mulla pukkasi ruostetta maalipinnoille jo 9 vuoden ikäisenä. Aluksi ovista puski läpi ja sitten kaarista. Helmakotelot olivat takaa haperon kuuloiset jo 10:n ikäisenä. Auto meni piakkoin vaihtoon vaikka siinä oli melkoista vääntämistä, että keneltä saa järkevimmän vaihtoehdon. Suoralla kaupalla en olisi saanut järkevää hintaa.

Trafilta sai kerran vuodessa lapun josta näki edelliset omistamat autot ja niiden tila liikenteessä. Ei kauaa kestänyt, kun edesmennyt Almerani poistui liikenteestä. Arvelen suurimmaksi syyksi ruostetta ja kyseisten ajopelien arvoakin. Eli arvoon nähden ruostevaurioiden korjaus ei ilmeisesti ollut kovin kannattavaa.

Jenni
31.12.2014 19.02

Hei, kiitos kaikille runsaista kommenteista! Ja sori etten muistanut vastata kaikkiin heti tuoreeltaan. Vastaukset tulee nyt tähän perään kaikki kootusti, kun blogger-templateni ei salli yksittäisiin kommentteihin vastaamista...

Zeb: Kiva kuulla että tykkäsit jutusta. Pulsar voisi tosiaan sopia sulle! Ja sininen on mahtava! Mietinkin sua, kun kirjoitin Auriksen perästä... :P Joku kaveri kommentoi meidänkin vanhaa Poloa joskus hiljaiseksi, joten ilmeisesti se tosiaan oli sitä. Minusta se oli ihan normaali, mutta enpä saman ikäisillä muilla saman koon autoilla koskaan ajanutkaan. :)

Säätäjä-ässä: Kiitos pitkästä ja perustellusta kommentista! Vaikka emme samaa mieltä aiheesta olekaan, niin tällaisia kommentteja on ilo lukea. :) Minusta takapään kopioiminen toisesta saman merkin mallista ei ole mikään ongelma. Vähän kaikki automerkit pyrkivät malleissaan pitämään sukunäköä ja tämä on selkeästi Nissanin tämän sukupolven näkö. Mutta joo, ei Nissan ole tässä onnistunut pääsemään ihan riittävään nuorekkuuteen. Olen miettinyt, että mikä siinä tökki ja tullut lopulta siihen tulokseen, että kai sen muotoilu sitten tökkii vähän tavalla kuin Skoda Fabiassa, joka vaan näyttää liikaa pappamaiselta Skodalta vaikka periaatteessa näyttää ihan hyvältä. En siis vertaa näitä keskenään, vaan sitä fiilistä.

Pulsarin moottoreita on joka paikassa arvosteltu tehottomiksi, viimeksi tänään luin Tuulilasin kommentit. En oikein ymmärrä, miten se tuntuu minusta ihan hyvältä. Koska onhan se paperilla aika keskinkertainen. Minähän kävin sen vielä kolmannen kerran koeajamassakin, kun oma fiilis ja muiden fiilis oli vastakkain ja silti pysyin omassa kannassani...

Alfa Romeo Giulietta olisikin mielenkiintoinen koeajettava, kiitos vinkistä! Sääli ettei Jyväskylässä ole jälleenmyyjää eikä käytettynäkään näkynyt olevan tarjolla lähimailla. Mutta automaatti on kyllä ehdoton, menen lopulta silti käytännöllisyys enkä fiilis edellä, vaikka fiiliksellä onkin merkitystä. Ja kuten merkinnässä kirjoitin, olin lopulta aika hyvissä fiiliksissä Pulsarista.

Parit myynninedistämiset syksyn blogauksiin tosiaan mahtui, mutta koitan tosiaan merkitä ne mahfdollisimman hyvin. Hyvä että siinä onnistuin. Vannejuttu oli täysin sponssattu, Glosspointin kirjoitin koska halusin itse mainostaa heitä, se on ihan omaa hehkutusta multa. Mutta totta kai ideana oli antaa siitä heille hyötyä.

Anonyymi: Jeps, Pulsarin Xtronic-automaattivaihteisto on CVT. Ovat saaneet sen tosiaan (speksien mukaan) melko taloudelliseksi, mutta tehokkuus sen sijaan...

Robin: Pulsar hämmästytti minutkin hiljaisuudellaan! Tietenkin minulla on vertailukohteena Polo, joka on kokoluokkaa hiljaisempi auto. Mutta kun verrataan vaikka saman kokoluokan Mazda3:een, niin onhan sen äänimaailma ihan eri tasolla! Parasta olisi verrata niin, että ajaisin Pulsarin jälkeen samana päivänä Golfin ja Leonin, joita pidän omassa luokassaan hiljaisina autoina.

Robin ja Zeb: Kuulostaapa pahalta ruostumiselta, ja Zebillä vielä kunnon suojauskäsittelytkin! ;( Toivottavasti nyky-Nissanit kestävät paremmin...

wiljam
09.03.2015 17.43

Polttoainekulutuksia mainitsit artikkelissa useampiakin, tarkentamatta mittaustapaa. Vähän harmi.

Omistamistani autoista ainakin pari edellistä ovat näyttäneet hetkellisen kulutuksen ja laskevat siitä keskikulutuksen. Käytännössä tyhjäkäynnin aikaista kulutusta ko. autot eivät laskeneet mukaan "keskikulutukseen". Tällä on iso merkitys esim. talvella lyhyeehkössä ajossa, jolloin auto käy aluksi tyhjäkäynnillä samaan aikaan kun kuljettaja pyhkii lumet pois auton päältä.

Omasa ajossa näillä autoilla heitto todellisen (mittarilta tankatun ja maksetun polttoaineen) ja ajoneuvon laskeman keskikulutuksen välillä on ollut luokkaa 0,5 - 1 litra sadalle kilometrille. Vuodenajasta ja ajosta riippuen.

En ole itse tarkistantu Nissanin keskikulutusta "bensapumpulta", mutta kulutusmittari toimii keskikulutuksen laskemisessa kuitenkin "oikein". Se laskee tyhjäkäynnin aikaisen kulutuksen mukaan ajettujen kilometrien sekaan. Henkilökohtaisesti pidän tästä, olkootkin että ensimmäisenä itsekkin kaipasin tuota hetkellistä kulutusta .... vanhasta muistista.

Polon keskikulutuksen mittauksesta ei vielä ole kokemusta, joten en pysty vertaamaan =)

Jenni
19.03.2015 22.34

Moi! Kiitos pitkästä kommentistasi ja pahoittelut, että olen unohtanut vastata siihen aiemmin.

Pulsarin ja kaikkien muidenkin koeajoautojen kulutuksen katson ihan vain auton ajotietokoneesta. Ei ole oikein muuta vaihtoehtoa, sillä kun en tankkaa autoa, en voi laskea kulutusta siitä. Naisten ajopäivän Auris Hybridistä sen olisikin voinut laskea (juttu tulossa), kun se oli 600 km mulla, mutta en tajunnut tankata täyteen lähtiessä.

En osaa sanoa mitään tuohon tyhjäkäynnin aikaisen kulutuksen huomiointiin matkan keskikulutuksessa. Polossa (ja lienee kaikissa vw-konsernin autoissa sama?) keskikulutus vaan kasvaa liikennevaloissa seistessä, joten se ainakin huomioi. Mistä merkeistä sulla on kokemusta ettei huomioi, kiinnostaisi tietää? Aika outoa toimintaa sellainen, kun tosiaan tyhjäkäyntiä voi tulla paljonkin.

Polon kulutuksen laskeminen tankkauksen perusteella on aika arpapeliä, sillä välillä mennään yli ja välillä ali siitä, mitä ajotietokone näyttää. Kakkosajotietokoneen nollaan siis vain tankatessa.

Näyttäähän se Pulsarikin hetkellisen kuultuksen, ei vain niin tarkkana lukuna kuin jossain autoissa. Mutta tosiaan siihen palkkiin kyllä tottui ja sitten se olikin ihan kiva käyttää. Aurisissa oli samanlainen.

"täysin uusi"
25.08.2015 16.46

Anteeksi nyt vain mutta ensimmäinen pulsar tuli jo vuonna 1978, nimittäin N10 Datsun Cherry. Paras ja viimeinen oikea pulsar nissanilta perustuu n14 kopan sunnyyn ja on varustettu SR20DET tekniikalla ja ATTESA nelivedolla. Viimeisin kunnon nissani tavan pulliaiselle on Nissan Primera P11-120 GT jonka jälkeen alkoi järkyttävä alamäki. R.I.P Nissan

Jenni
25.08.2015 19.19

Okei, tuota en tiennytkään. Pulsar-nimistä Nissania on siis myyty maailmalla iät ja ajat, mutta nyt vasta Eurooppaan on tuotu automalli nimeltään Pulsar. Sitä Nissan omilla sivuillaankin mainostaa täysin uudeksi, joten tähän pohjautuu minun tietoni. Jännästi menee kyllä nuo nimeämiset, kun esimerkiksi jossain meidän Tiida on Pulsar.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Koeajo Muilla autoilla ajaminen Nissan

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (2) Ajovarusteet (8) AL-Sport (6) Audi (13) Autokoulu (30) Autoliitto (4) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (6) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (40) Ford (3) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (39) Hybridiautot (6) Hyundai (3) Jarrut (9) Jenni (37) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (9) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (13) Kevytliikenne (8) Kia (2) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (47) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (1) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (46) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (3) Moottori (3) Moottoripyöräily (29) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (63) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (1) Opetuslupa (3) Pimeällä ajo (8) Pohdiskelu (30) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (33) Renault (2) Renkaat (35) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (40) Seat Leon (43) Skoda (7) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (14) Takuu (4) Taloudellinen ajo (49) Talvi (35) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (34) Tesla (5) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (9) Unelmointi (14) Valot (8) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (51) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (16) Yleinen (22) Äänentoisto (4)
nwdb