14.08.2008

Kesäkumit vaihtoon

Viime syksystä saakka se oli tiedossa: pakko hankkia Poloon uudet kesärenkaat tänä vuonna. Koska renkaissa oli jäljellä kulutuspintaa keväällä vielä reilut 4 mm (takana) ja 3 mm (edessä), päätin venyttää renkaiden ostoa kesään, jolloin ne saisi luultavasti sesonkia halvemmalla. Vaihto sitten pääsi vähän venymään, kun en millään jaksanut ryhtyä kyselemään tarjouksia. Nyt kesälomalla otin itseäni lopulta niskasta kiinni ja hoidin homman alta pois.

Parhaita tarjouksia metsästämässä

Soitin kahdeksaan eri yrityshakemistoista bongaamaani liikkeeseen ja pyysin tarjousta kesärenkaista asennuksineen. Osasta liikkeistä muistin pyytää jopa erikseen tarjouksen hyvistä ja keskihintaisista renkaista. Hankalaa kun ei tiedä asiasta mitään, niin on vain luotettava liikkeiden ehdotuksiin.

Tarjouksia kysellessä huomasin, että älyttömästi on "random-merkkisiä" renkaita eli nimi on tuntematon, mutta ne valmistaa jonkun merkkivalmistajan omistama tehdas. Sen verran minua olivat kaverit opastaneet, että ei kannata mitään "kiinalaisia" renkaita ostaa ja nämä merkkivalmistajien halpismerkit ilmeisesti putoavat juuri merkkirenkaiden ja kiinalaisten väliin. Mutta mistä tietää mikä on oikeasti hyvä, kun merkkivalmistajienkin renkaat saavat hyvin eri tasoisia tuloksia testeissä. Voi olla hyvät Nokialaiset ja huonot Nokialaiset. Jostain syystä suurin osa liikkeistä kertoi vain renkaiden hinnan ja valmistajan eikä lainkaan mallia.

Hieman hämmennystä minulle aiheutti myös Polon rengaskoko. Vanhat kesärenkaan olivat kooltaan "165/70 R 14 T 81", mutta kaikissa liikkeissä tätä kokoa ei ollut. Vaihtoehdoksi tarjottiin hieman matalaprofiilisempia 175/65-kokoisia renkaita. Jälkimmäisten ympärysmitta ei olisi kuin pari milliä vanhoja renkaitani suurempi, minkä ei kuulemma pitäisi vaikuttaa nopeusmittariin. Soittokierroksen puolivälissä jostain liikkestä jopa sanottiin, että vanha rengaskokoni on poistuvaa mallia ja suosittelivat harkitsemaan tuota aiemmin mainitsemaani rengaskokoa. Hintavertailu kävikin hieman vaikeaksi, kun alussa olin pyytänyt tarjouksia vain alkuperäisen kokoisista renkaista.

Kahdeksaan liikkeeseen soitettuani aloin olla jo aivan sekaisin merkeistä ja hinnoista. Toki kirjoitin kaikki tarjoukset ylös, mutta vertailu eri renkaiden kesken oli hirveän vaikeaa, kun oikeastaan missään ei tarjottu samoja merkkejä. Kahdeksan liikettä, 16 eri rengasvalmistajaa. Huh!

Renkaiden ja asennuksen keskihinta pyöri siinä 250-300 euron tienoilla, mutta huomattavasti kalliimmallakin olisi saanut. Vähän sellainen fiilis soittokierroksesta jäi, että nimekkäämpien rengasliikkeiden hinnat olivat huomattavasti korkeampia kuin pienempien pajojen. Alle renkaat olisi suurimmassa osassa liikkeitä saanut vaikka heti, mikä oli positiivinen yllätys. Kuvittelin myös että renkaiden vaihtoon kuluisi aikaa muutama tunti, mutta kaikkialla se luvattiin alle puoleen tuntiin.

Päädyin lopulta hankkimaan renkaat soittokierrokseni ensimmäiseltä uhrilta Gummisepiltä, jolta sai merkkirenkaat sopuhintaan. Renkaiksi valitsin matalampiprofiilisemmat 175/65-kokoiset GoodYear Duragripit, jotka maksoivat asennuksineen 270 e. Minulla ei suoraan sanottuna ole minkäänlaista mielikuvaa mitä ko. renkaat maksaisivat sesonkiaikaan, mutta nyt ainakin hinta tuntui ihan reilulta.

Outo kuviointi?

Tutkailin uusien renkaideni kuviointia kun viikonloppuna pesin autoa ja yllätyin, kun huomasin, että vasemman ja oikean puolen renkaiden kuviot eivät olekaan peilikuvia keskenään, vaan molempien puolien renkaat ovat samanlaisia. Renkaissa kerrotaan mikä puoli tulee ulospäin mutta pyörimissuuntaa ei määrätä, joten ehkä renkaat voivatkin olla niin. Minulla ei ole mitään käsitystä miten asian pitäisi olla, mutta luulin että kuviointi pitäisi olla samalla tavalla molemmilla puolilla. Täytyy kysyä viisaammilta.

Minusta olisi loogista jos vasemman renkaan kuviointi olisi peilikuva oikeasta, mutta nyt kuvio onkin ylösalaisin.



Kokemukset

Uusien renkaiden ajotuntumassa en huomannut mitään muutosta vanhoihin nähden. Voin siis vain ajaa ja luottaa siihen että nyt on hyvät renkaat. Liian luottavaiseksi ei tietenkään pidä ryhtyä, kyllä tiedostan että tien pinta voi olla erilainen kun vettä tulee kaatamalla. (Polttarireissulla kesäkuussa jouduin 80 km/h alueella hidastamaan 60 km/h nopeuteen kun tie muuttui yhtäkkiä kaatosateen seurauksena yhdeksi isoksi lammikoksi. Vesiliirtoon en joutunut, mutta pari muuta saman retken autokuntaa oli joutunut, joten vauhdin hidastaminen oli siis ihan kohdallaan. En suoraan sanottuna uskaltanut ajaa kovempaa!)

Nyt haluaisin ehdottomasti päästä testaamaan uusia renkaita liukkaan kelin radalle eli samaan tilanteeseen kuin mitä kakkosvaiheessa harjoiteltiin. Olisi jännä nähdä onko pito erilainen kuin kuluneilla renkailla. Kyselin asiaa jo alustavasti liikenneopettajana toimivalta kaveriltani ja saatan päästäkin radalle! Kaveri kyllä huomautti, että saatan pettyä tulokseen, koska muovipinta ei ole pidon kannalta alkuunkaan sama asia kuin oikea märkä asfaltti. Täytyy sanoa ettei tullut mieleenkään tuommoinen asia, mutta kai radalla onkin sitten ideana harjoitella auton hallintaa liukkaalla eikä oppia toimimaan omilla renkailla juuri ääriolosuhteissa. Tykkäisin kyllä silti päästä testimään.

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Huolto Renkaat

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (2) Ajovarusteet (8) AL-Sport (6) Audi (13) Autokoulu (30) Autoliitto (4) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (6) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (40) Ford (3) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (38) Hybridiautot (6) Hyundai (3) Jarrut (9) Jenni (37) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (9) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (13) Kevytliikenne (8) Kia (2) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (47) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (1) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (45) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (3) Moottori (3) Moottoripyöräily (29) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (63) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (1) Opetuslupa (3) Pimeällä ajo (8) Pohdiskelu (30) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (33) Renault (2) Renkaat (34) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (40) Seat Leon (42) Skoda (7) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (14) Takuu (4) Taloudellinen ajo (49) Talvi (35) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (34) Tesla (5) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (9) Unelmointi (14) Valot (8) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (51) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (16) Yleinen (22) Äänentoisto (4)
nwdb