16.03.2009

Katsastus

Jo viime kuussa A-Katsastus lähestyi minua kirjeellä, jossa tarjottiin ennakkoon varattua katsastusaikaa, jonka voisi vahvistaa helposti maksamalla katsastusmaksun ennakkoon heidän tililleen. En kuitenkaan tarttunut tarjoukseen, sillä halusin vertailla hintoja ja lisäksi suunnittelin pakollisten mittausten teettämistä muualla.

Viime viikolla tutkin katsastusasemien hintavertailua ja totesin, että K1-Katsastajat on Jyväskylän halvin katsastusasema. Sinne siis. Katselin aamulla netistä tämän viikon vapaita katsastusaikoja ja päädyinkin varaamaan ajan heti tälle päivälle, koska klo 16 oli vapaa vuoro. Tulisipahan sekin homma hoidettua heti pois päiväjärjestyksestä.

Ehdin katsastusasemalle pari minuuttia vaille neljä, mutta ihan neljältä en vielä saanut autoa halliin. Toimistossa kaksi naista varasi hyvin tehokkaasti ainoan toimistovirkailijan ja katsastusmiehet kävivät välillä kyselemässä katsastettavien autojen perään. Joskus kymmentä yli tuli vuoroni ja lähdin katsastusmiehen mukaan seuraamaan katsastusta, sillä olisihan se nyt kiva nähdä mitä siellä tapahtuu.

Koska Polo oli juuri viime viikolla huollettu, pidin katsastusta lähinnä pakollisena toimenpiteenä, mutta en muuna. Ihan kunnossa Poloinen ei kuitenkaan ollut. Ensinnäkin selvisi, että vasemman ajovalon kulman säätö ei toiminut lainkaan. Oikea kyllä liikkui iloisesti, mutta vasen oli jumahtanut paikalleen. Itse en ollut koskaan edes koskenut koko säätimeen. Lisäksi toinen oikeanpuoleisista takavaloista ei palanut ennen kun katsastusmies vähän kopautti sen umpiota. Kosketushäiriö siis.

Valojen viat eivät käsittääkseni olleet kovin vakavia, mutta sitten paljastui, että edessä oikealla oleva jousi oli katkennut, minkä seurauksena katsastuksesta tuli hylkäyspäätös. Jousesta kuulemma puuttui pala niin, että se oli yhden kierroksen lyhyempi kuin toinen. Mitä ihmettä, ehdin ajaa Pololla huollon jälkeen kokonaiset 150 km ja se ei mene katsastuksesta läpi. Olin lähinnä hämmentynyt tuloksesta, sillä ajattelin että käväisen katsastuksessa ja se siitä. Nyt ei auttanut auttanut kuin lähteä käymään Mikan Asentamolla valittamassa katkenneesta jousesta.

Paparazzasin Polon katsastuksessa. Vaikka kuva ei sitä kerro, niin tässä meneillään jokin hämärä heilutustesti.


Huollossa iskin vähän liiankin voimalla katsastuksen tarkastuskortin pöytään, mikä näin jälkeenpäin vähän nolottaa. Kyllähän katsastuksen hylkäys vähän ärsytti, mutta eipä sille voinut mitään. Jousen katkeamista ei kuulemma huomaa ajossa mitenkään, joten on täysin mahdollista, että se katkennut sinä lyhyenä aikana, kun auto ehti minulla olla huollon jälkeen. Esimerkin vuoksi Mika kertoi asiakkaasta, joka oli nostanut hirveän haloon huollon laadusta, kun kuukautta aiemmin huollettu auto ei ollut mennyt katsastuksesta läpi katkenneen jousen vuoksi ja kuinka jousi ei ole voinut katketa huollon jälkeen. Kun auto sitten oli tuotu huoltoon, oli toisenkin puolen jousi ehtinyt katketa. Että ihan oikeasti jouset olivat menneet ajossa.

Jos Polon jousi ehti katketa ajamani 100 km aikana niin täytyy sanoa, että huono tuuri on ollut. Jos ei, niin sitten huolto ei ole jostain syystä huomannut sitä viime viikolla. Niin pienellä vilkaisulla katsastusmies katkenneen jousen huomasi, että ihmettelen kyllä, miten huolto ei olisi sitä huomannut. Ei voi tietää.

Nyt pitää odottaa ensi viikon tiistaihin, jolloin vien Polon taas päiväksi huoltoon. Sopivia jousia piti ilmeisesti metsästää Ruotsista saakka, joten vaikka vika olisi havaittu jo viime viikon huollon yhteydessä, olisi auto pitänyt silti viedä sinne uudelleen, koska jousia ei ollut hyllyssä. Ärsyttävintähän tässä toistuva huollossa ramppaaminen, kun pitää järjestellä kyytejä, että pääsee töihin. Samalla kertaa on takuun vuoksi vaihdettava molempien puolien jouset, joten arvokas huoltohan tästä taas tuli. Hinta-arvio oli 230 e.

En jaksa olla kuitenkaan kovin kyrsiintynyt asiasta, sillä minusta pääasia on kuitenkin se, että auto saadaan korjattua ja sillä on taas turvallista ajaa. Mika lupasi myös hyvittää jälkikatsastuksen hinnan laskussaan, joten ihan hyvä mieli kumminkin jäi.

Keskustelu

Ei kommentteja

Kirjoituksen avainsanat

Huolto Katsastus Polo Senior

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (2) Ajovarusteet (8) AL-Sport (5) Audi (12) Autokoulu (30) Autoliitto (1) Auton hankkiminen (6) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (39) Ford (3) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (38) Hybridiautot (6) Hyundai (2) Jarrut (9) Jenni (34) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (8) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (13) Kevytliikenne (8) Kia (2) Kilpailu (2) Koeajo (46) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (1) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (42) Lexus (3) Liikennesäännöt (15) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (3) Moottori (3) Moottoripyöräily (28) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (62) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (1) Opetuslupa (3) Pimeällä ajo (8) Pohdiskelu (29) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (28) Renault (2) Renkaat (33) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (40) Seat Leon (40) Skoda (7) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (13) Takuu (4) Taloudellinen ajo (49) Talvi (34) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (34) Tesla (4) Toyota (8) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (9) Unelmointi (14) Valot (8) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (50) Volvo (1) Vuokraus (5) Yhteistyö (16) Yleinen (22) Äänentoisto (4)

Uusimmat kirjoitukset