19.07.2020

Auton rengas puhki soratiellä - kuka korvaa?

Osoite kopioitu

Sain taannoin Leonin uusia talvirenkaita koskevaan juttuuni kommentin, että Continentalin kesärenkaat eivät kestä sepeliä eikä maahantuoja korvaa vaan ohjeistaa olemaan ajamatta sorateillä.

Mutta onko asia näin mustavalkoinen? Päätin ottaa selvää.

Tavallisia renkaita ei ole suunniteltu sorateille

Juttelin asiasta aluksi tutun rengasmyyjän kanssa ja hän kertoi, että on kuullut nämä syytökset tyyliin jokaisesta rengasmerkistä. Joka viikko heille tulee asiakkaita joiden rengas on mennyt rikki soratiellä ja on kuulemma kamalaa katsoa, miten ihmiset kohtelevat kaltoin omaisuuttaan.

Tiesittekö, että autojen renkaat suunnitellaan sitä silmällä pitäen, että niillä ajetaan asfaltilla erilaisissa keliolosuhteissa? Ei niitä optimoida siihen, että voisi ajaa normaalilla nopeudella soralla.

Ei ihme jos et ole, sillä en minäkään ollut tullut ajatelleeksi asiaa tarkemmin!

Olen ajanut taloudellisuusajokilpailuissa vauhdikkaasti monen tasoisilla sorateillä, mutta lähinnä olen ollut niillä huolissani siitä a) pysyykö auto irtosoralla tiellä ja b) pystynkö väistämään syvät kuopat, etten riko auton alustaa/ripustuksia/vanteita. Ihan olen unohtanut olla huolissani siitä tärkeimmästä, mikä auton pitää tiessä, eli renkaista! “Nehän on kumia, kyllä ne kestää…”

Sorateitä on toki monenlaisia. Parhaat ovat tamppaantuneet niin sileiksi, että ne ovat kuin asfalttia. 

Toisesta päästä löytyy tiet, jotka ovat täynnä monttuja tai joilla on terävää kivimursketta. Sitä käytetään erityisesti teiden kunnostuksessa ennen kuin päälle tulee hienompi sora. Tai joskus vain säästetään ja annetaan autojen tampata pinta. Joskus myös teiden lanaamisen yhteydessä pinnan alle painuneet terävät kivet nousevat takaisin pintaan uhittelemaan. Maantielle suunniteltu rengas ei kestä sellaista.

Koitin löytää tätä juttua varten terävää kivimursketta mutta ei löytynyt kuin tämmöistä mediumia  nelostien työmaalta.

Vuonna 2016 1000 Lakes EcoRunissa oli vajaa 10 km pituinen pätkä soratietä, jossa oli kunnostus kesken ja tiellä oli hillitöntä murikkaa. Löysin koneeltani videon tuosta kisasta ja nyt kun katselin sitä uudestaan, niin mietin vain, että oli kyllä hyvää tuuria, ettei siinä puhjennut rengas! Ja minä olin vain huolissani kiveniskemistä auton maalipinnasta. (Lopputuloksena osumaa ottivat Leonin vanteet, jotka olivat kisan jälkeen täynnä kiveniskemiä :(

Aika rouhean kokoista murikkaa oli ecorunreitillä!

Terävää soraa koko tien leveydeltä.

Kysyin renkaiden puhkeamisesta sorateillä myös Continental Renkaan markkinointipäälliköltä Marko Pursiaiselta. Hän kertoi, että rengasrikkojen määrä alkoi lisääntyä muutama vuosi sitten. He alkoivat silloin maahantuonnissa seurata asiaa ja selvisi, että rengasrikot kohdistuivat tietyille alueille ja että myös muilla rengasvalmistajilla oli ilmennyt aiempaa enemmän rengasrikkoja. 

Autoilijoita haastattelemalla kävi ilmi, että renkaita puhkesi  erityisesti paikoissa, joissa sorateillä joille oli ajettu tietöiden yhteydessä uutta soraa. He kävivät tutustumassa näihin teihin ja Pursiaisen sanoin tie näytti siltä, että “tämä ei pääty hyvin”. Uusi sora oli pitkulaista ja terävää, joka oli omiaan rikkomaan autojen renkaita.

Pursiainen kertoi myös, että autojen eco-tyyppiset ensiasennusrenkaat eivät ole niin kestäviä soralla, koska niissä on tavallisia renkaita vähemmän kulutuspintaa ja siten ne ovat herkempiä pistoille. Kulutuspintaa on vähemmän, koska silloin renkaalla on pienempi vierinvastus, autolla pienempi kulutus ja sitä kautta auton päästöt ovat myös pienemmät. Tämä ei ole vain Continentalin juttu, vaan koskettaa kaikkia ekorenkaita. Asfaltilla ajaessa ekorenkaiden kestävyydessä ei ole eroa tavallisiin renkaisiin. 

Yleisesti ottaen nykyiset renkaat ovat kuitenkin hyvin kestäviä eikä rengasrikkoja ole mitenkään valtavasti.

Summa summarum. Jos autolla on pakko ajaa terävällä soralla, aja tosi varovasti, sillä maantierenkaita ei ole suunniteltu sellaiselle alustalle. Vaikka tietyön kohdalle olisi laitettu nopeusrajoitukseksi 50 km/h, se ei tarkoita että olisi pakko ajaa niin kovaa. Hissuttelemalla pääsee varmemmin perille ehjänä.

Tiekarhu viikonloppulevolla ja murikkaa sen kun riittää. Ei tosin taida karhu auttaa niiden tasoittamisessa muun tien tasalle vaan päinvastoin?

Entä mitä jos rengas soratiellä kuitenkin puhkeaa? 

Jos rengas puhkeaa, pysähdy välittömästi turvalliseen paikkaan. Tyhjällä renkaalla ajaminen rikkoo sen varmasti korjauskelvottomaksi ja samalla saattaa hajota vanne tai jopa auton alusta.

Jos reikä on renkaan kulutuspinnalla, se voi olla mahdollista korjata rengasliikkeessä. Terävä murske tekee kuitenkin niin ison reiän, että tutun rengasmyyjän mukaan niitä saa harvoin paikattua. Autoissa nykyisin monesti mukana olevalla renkaan paikkausvaahdolla sellaista reikää ei saa tukittua myöskään edes väiaikaisesti, vaan paikkasarja on tarkoitettu lähinnä hyvin pieniin reikiin, joita voi tulla esimerkiksi naulaan ajamisesta.

Renkaan kylkeen tullutta reikää ei voi korjata vaan rengas on vaihdettava uuteen. 

Kyselin paikalliselta FB-kanavalta ihmisten kokemuksia rengasrikoista ja tässä yksi. Kuvassa korjauskelvottomaksi tuhoutunut rengas, joka oli puhjennut soralla ajaessa ja sillä oli ajettu vähän aikaa ennen kuin tyhjeneminen on huomattu.

Kuka korvaa rikkoutuneen renkaan?

Valitettavasti todennäköisesti sinä itse.

Jos rengas menee rikki siksi, että tiessä oli kuoppa tai terävä kivi, siitä voi tehdä vahingonkorvaushakemuksen tien haltijalle: kaupungille/kunnalle, ELY-keskukselle tai tiekunnalle. Pelkkä tien huono kunto ei tosin oikeuta korvaukseen, vaan tien hoidossa on pitänyt tapahtua laiminlyönti, jotta korvauksen voi saada. Esimerkiksi jos tien kunnosta on varoitettu liikennemerkillä, vastuu on autoilijalla. 

Monet vakuutusyhtiöt korvaavat kaskovakuutuksesta tiepalvelun tai hinauksen lähimpään rengasliikkeeseen, mutta eivät uutta rengasta. Kannattaa selvittää oma vakuutusturva. Myös Autoliiton plus-jäsenyys kattaa vararenkaan vaihtamisen tai jos vaihto ei ole mahdollista, hinauksen lähimmälle korjaamolle.

Jos tällä tiellä olisi puhjennut rengas, se olisi mennyt autoilijan omaan piikkiin, koska tietyöstä varoitettiin liikennemerkillä.

Osoite kopioitu

Keskustelu

Ikrakki
21.07.2020 09.47

Rengaspaineilla on myös vaikutusta sorateillä puhkeamisriskiin. Moni ajaa nykyään kovilla rengaspaineilla kun haluavat parempaa kulutusta kun soralla ajettaessa pitäisi olla matalammat paineet.

Turhautunut
11.11.2020 08.27

Ostin vajaa vuosi sitten uuden Toyota Hybridin, jossa oli ensiasennustenkaina Continental Eco Contact 6 -kesärenkaat. Asensin renkaat alle huhtikuussa ja elokuun loppuun mennessä olin ajellut autolla noin 4000 km.

Elokuun alkupuolella puhkesi kerralla kaksi rengasta. Toinen niin pahoin, että sitä ei voinut enää paikata ja toinen siten, että se paikattiin. Elokuun loppupuolella puhkesi kolmas rengas ja se paikattu alkoi puhkesi uudestaan. Tämän jälkeen luovutin ja ostin alle tavalliset Continental Premiumit.

Käsittämätöntä, että autoon ylipäätään asennetaan tehtaalla renkaat, jotka eivät kestä tavanomaista ajoa suomalaisilla sorateillä!

Jenni
14.11.2020 23.16

Ikrakki: Hyvä huomio, korkeat rengaspaineet tosiaan lisää riskiä rengasrikkoihin soralla.

Turhautunut: Onpa sulla ollut huonoa tuuria renkaiden kanssa! Toivottavasti uudet renkaasi kestävät sorateitä paremmin. Valitettava fakta on, että renkaita ei suunnitella soralle. Olin aika järkyttynyt itsekin kun kuulin tästä. Toki sorateistäkin on eri tasoisia ja hyvillä renkaat kestääkin hyvin, mutta isommat terävät murikat ovat tosi pahoja renkaille ja sellaisilla teille pitäisi melkein olla maastorenkaat.

Äärimmäistä ajovakautta
14.04.2021 14.56

Hei vaan,
Continental Ecocontact 6 n.2000km ajetut,n.10 mm sepelikivi renkaaseen jossain 30 kilometrin matkalla E75 ( ja E18 (Kehä III) teitä ajettaessa ja Ikea Vantaan parkkihallissa rengas tyhjänä. Syyllinen löytyi uponneena kulutuspintaan. Ei soratietä, ei tietyötä...

Jenni
27.04.2021 20.44

Nyt on kyllä ollut tosi huonoa tuuria matkassa! Aina ei tarvita edes huonoa tietä että alle sattuu kivi joka puhkaisee renkaan. :/

Ecot hajoaa täälläkin
16.08.2021 10.44

Taitaa soratie olla Continentalien kauhu... Alla XC40 ja ensiasennusrenkaat Contin Ecocontact 6 (ensimmäinen kesä). Molemmat takarenkaat puhkesivat mökkitiellä n. 10tkm kohdalla parin viikon välein, ja nyt toinen eturengas tyhjeni 20tkm kohdalla. Hiukea vikaantumisprosentti, 75! Miksi tällaista kuraa saa edes laittaa suomalaisten autojen alle? Muuten hyvä automerkkikin saa osansa harmituksesta, kun vein Volvon kolmatta kertaa huoltoon ja kävelin vesisateessa töihin, niin aika taikuri saa olla myyjä joka mulle Volvon vielä kauppaa.

Jenni
21.08.2021 12.55

Kylläpäs näitä puhkeaa! :o Samoilla renkailla taitaa autot mennä kaikkialle maailmaan...

Mutta älä toki renkaiden takia Volvoa hylkää. Voithan vaihtaa uuteen autoon heti toisen merkkiset renkaat. Rengasliike hyvittää vaihdossa lähes käyttämättömistä renkaista. Omaan autoon vaihdoin toiset renkaat heti kun se tuli, koska halusin siihen matalan vierinvastuksen renkaat taloudellisuusajokisoja silmällä pitäen.

Äärimmäistä ajovakautta
07.05.2022 17.52

Jälleen puhki Continental Ecocontact 6 rengas... eikä ajettu hiekkatietä. 40 vuoden ajohistorian aikana ennen näitä ecorenkaita ei ainoatakaan rengasrikkoa, tästä rengaskerrasta jo toinen... Voinee vetää Continental laadusta ja vastuusta johtopäätöksen...

Rauhallisesti soratiellä
15.08.2023 18.46

Kyllä ne renkaat tuhoaa soratiellä ajotyyli.
Soratie on huono valinta kiireiselle, siellä pitää ajaa rauhallisesti välttäen kiihdytyksiä sekä voimakkaita jarrutuksia.
Varsinkin ohittamiset ovat typerintä mitä soratiellä voi tehdä, siinä tuhoaa omasta autostaan niin renkaat, vanteet, kuin maalipinnan, lisäksi saa muhkean laskun kiveniskemien aiheuttamista vaurioista ohitettavaan autoon.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Renkaat

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (3) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (5) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Crowdsorsa (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (45) EV Challenge (2) FLTP (1) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (43) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (40) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (54) Kojelautakamera (1) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (58) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (4) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (71) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (9) Pohdiskelu (30) Polestar (13) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (35) Renault (2) Renkaat (36) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (45) Seat Leon (49) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (27) Sähköauton lataus (1) Takuu (4) Taloudellinen ajo (55) Talvi (38) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (37) Tesla (7) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (10) Unelmointi (14) Valot (9) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (17) Yleinen (22) Yliteippaus (1) Äänentoisto (5) Äänieristys (3)
nwdb