24.11.2016

Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar

Autojen täyteinen viikonloppu takana! Myös toinen messupäivä sujui yhdessä hujauksessa, mutta ehdinpäs käydä koko messualueen läpi. Ainakin suunnilleen. :)

Koeajot

Koeajoin sunnuntaina kuusi hyvin erilaista autoa: BMW i3, Opel Astra, Honda HR-V ja Renault Twizy. Lisäksi kävin kokeilemassa ulkonäyttelyalueella Subarun hätäjarrutusta ja kiipeämässä Land Roverilla metallimäen päälle. Havittelemani Jaguar F-Typen missasin, vaikka suuntasin koeajojonoon heti ovien auettua. Muut olivat nopeampia ja klo 10.07 viimeinenkin koeajoaika oli täytetty minun ja parin edelläni jonottaneen jäädessä nuolemaan näppejään.

Upea Jaguar F-TYPE 5.0 V8 R Coupe AWD

BMW i3

Nyt puhutaan asiaa! Lauantaina testaamani sähköauto Renault Zoe ei juuri tunteita herättänyt, mutta BMW i3 oli eri maata. Sähäkkä sähköauto oli persoonallisen näköinen niin ulkoa kuin sisältäkin ja sillä oli oikeasti makea ajaa!

BMW i3:ssa oli todella voimakas regeneroiva moottorijarrutus. Renault Zoe sentään rullasi hetken, mutta i3 tuntui pysähtyvän melkein heti, kun kaasupolkimen päästi ylös.  En tainut mihinkään risteykseen osata hiljentää niin, ettei auto olisi pysähtynyt liian ajoissa... Moottorijarrutuksessa jarruvalot syttyvät kuulemma aina ja ihan syystä kyllä.

Kulutus koeajolenkillä oli 15,7 kW/100 km, mikä on ilmeisesti kohtuullisen vähän? Olisi ollut kiva verrata Zoeen, mutta siitä on tiedossa vain koko päivän keskikulutus: 18 kW/100 km.

Opel Astra

Minua on jo jonkin aikaa kiinnostanut kokeilla Opel Astraa, etenkin sen jälkeen, kun se valittiin vuoden autoksi Suomessa ja Euroopassa. En ole kuitenkaan saanut raahattua luitani paikalliselle jälleenmyyjälle, joten nyt oli sopiva hetki lopulta tutustua autoon. Jos se olisi kiva, voisi sitä käydä koeajamassa kotosalla vähän pidemmänkin lenkin.

Täytyy sanoa, että Astra ei pettänyt odotuksia. Pidin sen ajotuntumasta todella paljon. Onko se sitten saksalainen jämäkkyys vai mikä? Ainakin istuimet olivat huikean hyvät. Säätöjä on enemmän kuin uskaltaisi toivoa; jopa penkin leveyden pystyi muuttamaan mieleisekseen. Nämä lisävarusteiset istuimet ovatkin kuulemma saaneet Saksassa selän terveyttä edistävän kampanjan sertifikaatin.

Honda HR-V

Hetkellisen päähänpiston johdosta kävin koeajamassa Hondan pientä katumaasturi HR-V:tä. Muistelin, että ystäväni harkitsi kesällä vakavasti sen hankkimista, joten päätin katsoa, mikä se on autojaan.

Pettymyksekseni HR-V ei herättänyt minussa mitään tunteita. Se oli vain henkilön kuljetin. Plussaa siitä, että se rullasi kaasu ylhäällä ihan mielettömän pitkään, ja miinusta siitä, että liikkeelle lähtiessä moottori piti todella kovaa ääntä. Ihan kuin CVT-vaihteisto ei olisi millään halunnut vaihtaa isommalle (vaikka se portaaton onkin).

Siivouskonemies piti huolta, että lattia oli aina puhdas. Taustala myös Honda HR-V.

Renault Twizy

Viikonlopun hassuimman auton tittelin saa ehdottomasti kaksipaikkainen sähköauto Renault Twizy. Se ei ollut tapahtumassa virallisesti koeajettavissa, mutta nähtyäni sen lauantaina liikenteessä kyselin vähän sen perään ja pääsin kuin pääsinkin testaamaan sitä! Oli kyllä hauskaa huristella sillä muun liikenteen seassa ja katsoa, miten se käänsi ihmisten päitä. :) Enempää en tällä erää paljasta, vaan kirjoitan Twizystä lähipäivinä ihan erillisen blogimerkinnän.

Toimintaa ulko-osastoilla

Messuilla oli myös pari toiminnallista autoesittelyä: Subarun ulko-osastolla testattiin törmäyksiä ehkäisevää Eyesight-järjestelmää ja Land Roverilla kiipeilemään huimalla metallisella kukkulalla. 

Suuntasin pihalle aikaisin aamupäivällä, jolloin siellä oli vielä todella hiljaista, osittain varmaan sateisen kelin takia. Mikä iloinen yllätys olikaan, kun bongasin sieltä pari tuttua kaveria Mazdan ja Volkswagenin ajokoulutuksista! Siinä me sitten vaihdettiin kuulumisia ja käytiin vähän ajelemassa. 

Land Rover Urban Adventure Terrapod

Land Roverilla pääsi testaamaan käytännössä samoja maasto-ominaisuuksia kuin mitä olen muutaman kerran kokeillut Volkswagen Amarokilla: alamäkihidastinta ja ristitiipuntaa. Nyt ei oltu luonnon maastossa, vaan esteenä oli asfalttikentälle pystytetty "Urban Adventure Terrapod"; Land Roverin ominaisuuksien esittelyyn varta vasten kehitetty, hydraulisesti kokoontaittuva, metallinen mäkihärveli.

Hurjinta terrapodissa oli ylämäkeen ajaminen. Kun edessä näki vain kaksi metallista ajouraa ja lopulta vain taivaan, toivoi, että auto on todella suorassa, eikä tipahda yli laidan. Mäki tuntui myös sairaan jyrkältä, mutta ei se kuulemma ollut kuin 30 astetta. Amarokiin verrattuna Land Roverissa oli siistiä se, että ajotietokone näytti renkaiden kulloisenkin asennon, joten ei tarvinnut arvailla, ovatko ne suorassa vai eivät.

Jyrkän mäen lisäksi terrapodissa oli kukkulaosuus, jossa testattiin ristiriipuntaa. Autolla ajaessa se ei oikeastaan tuntunut miltään, mutta ulkoa näki hyvin, miten rengaat pyörivät tyhjää ja sitten pysähtyivät, kun maassa olevat renkaat jatkoivat auton kuljettamista. Keskelle kukkulaa pysähtyessä auto jäi kahden renkaan varaan paikalleen, mikä oli myös jännää. Olisi luullut, että se keikahtaa siitä etu- tai takarenkaiden varaan, mutta niin se vain kellui kahden renkaan varassa.

Asiakkaiden puuttuessa yksi tuttu kouluttaja ajeli terrapodia ajan kuluksi näytösluonteisesti ylös ja alas myös takaperin. :D Minulla oli tarkoitus ottaa video siitä, mutta sitten tuli asiakkaita, joten videoni ovat vähän rauhallisempaa ajoa...

Video: Land Rover ja urbaani kukkula

Subaru EyeSight

Subaru Outbackien vakiovarustukseen kuuluva EyeSight-järjestelmä tarkkailee liikennettä kahdella kameralla ja ehkäisee törmäyksiä. Pysähtyneiden autojen lisäksi järjestelmä havaitsee myös jalankulkijat, pyöräilijät ja eläimet. Hirvetkin se huomaa, mutta jos nopeutta on 100 km/h, niin se ei välttämättä pysty estämään törmäystä. Muistaakseni 50 km/h nopeudesta se kuitenkin saa vielä pysäytettyä auton ennen estettä.

EyeSight-järjestelmän Toiminta on kolmivaiheinen: estettä kohti ajaessa auto varoittaa kuljettajaa ensin äänimerkillä, sitten se hidastaa vauhtia ja jos kuljettaja ei vieläkään reagoi, pysäyttää auton. Jos este liikkuu, auto vain hidastaa vauhdin liikenteeseen sopivaksi. Järjestelmää ei kuitenkaan saa käyttää ruuhka-avustimena, joten se kytkeytyy pois päältä kolmen pysäytyksen jälkeen eikä toimi ennen kuin auton käynnistää uudelleen.

Testasimme järjestelmää parilla eri nopeudella ja sitten vielä pyynnöstäni niin, että jarrutin itse siinä vaiheessa, kun auto varoitti esteestä. Tietenkin itse pysähdyin paljon aikaisemmin kuin järjestelmä, mutta myös paljon repivämmin. Selkeästi siis erotti, että EyeSight hidastaa tasaisesti vauhtia ennen täyspysäytystä.

Tutustuminen Opel OnStar -palveluun

Astran koeajolta palatessani tapasin Opelin osastolla PR-päällikkö Johanna Launeen, joka tarjoutui esittelemään minulle Opel OnStaria - Opelin henkilökohtaista avustajaa. Istuimme Opel Mokkaan ja Johanna painoi OnStar-nappia.

"Haluako sä kysyä sieltä jotain?" 

"Ee-en, kysy sä vain."

"OnStar-avustaja hei, kuinka voin auttaa?"

"No Johanna tässä terve, meillä on sellainen juttu, että pitäisi saada tietää mitkä on meidän auton rengaspaineet. Ei olla nyt sellaisessa paikassa, että päästäisiin itse mittaamaan."

"Hetkinen, luen auton diagnostiikasta..."

Ja sitten saimme kuulla kPa tarkkuudella kunkin renkaan paineen. Ja tiedon, että diagnostiikan mukaan autossa on kaikki kunnossa. Seuraavaksi Johanna halusi tietää, missä olemme, ja saimme kuulla tarkan osoitteen. "Tosiaan, mehän taidamme olla täällä messukeskuksessa!" Lopuksi pyysimme vielä ajo-ohjeet lähimmälle ABC:lle, ja avustaja lähetti automme navigaattoriin.

Ilmeeni oli varmaan kuin Hangon keksillä, kun seurasin Johannan ja OnStar -avustajan keskustelua. Ei vitsi, ihan liian siistiä! Voiko tätä oikeasti käyttää näin? Eikö tämä ole vain hätätapauksiin?

Kyllä, sitä voi käyttää juuri näin. OnStarista voi hyvin esimerkiksi pyytää ajo-ohjeet määränpäähän sen sijaan, että koittaisi samalla ohjata autoa ja näpytellä osoitetta navigaattoriin. Puheluun vastaa oikea ihminen omalla kielellä, oli autolla liikenteessä lähes missä päin eurooppaa tahansa.

Jos auto on varastettu, OnStarin kautta voidaan selvittää auton sijainti, ilmoittaa ne poliisille ja estää auton käynnistys uudelleen. Italiassa kuulemma oli tapaus, jossa autovarasta erehtyi pöllimään OnStar-auton ja sai yllätyksekseen vastaan poliisit. 

OnStar toimii tietenkin myös hätätilanteessa. Kolarin jälkeen auto ilmoittaa tapahtuneesta automaattisesti OnStar-palveluun, josta soitetaan autoon ja tehdään tilannekartoitus ja tilataan tarvittaessa pelastuslaitos paikalle.

Johanna totesi esittelyn jälkeen jollekin kollegalleen, että Jenni on nyt aivopesty. Jep, tuli todella puhdasta jälkeä! xD Luin kyllä palvelusta taannoin jonkun lehtiartikkelin, mutta vasta live-esitys vakuutti, miten hieno systeemi on kyseessä. Se on sitten eri asia, omaksuvatko suomalaiset sen käyttöönsä. Koska eihän sitä nyt turhaan viitsi häiritä! 

OnStar on auton ostajalle ensimmäisen vuoden ajan ilmainen, mutta muuttuu sitten maksulliseksi. Vuosi siis aikaa tottua sen käyttöön tai unohtaa kokonaan. Tosin automaattinen hätäpuhelu on sen verran tärkeän tuntuinen ominaisuus, että tuntuisi tyhmältä peruakaan palvelua... Vaikka onhan palvelun vuosimaksu 99,90 euroa taas yksi lisäkulu autoiluun.

Satunnaisia bongauksia

Pääsin tutustumaan messuilla ekaa kertaa Seatin uuteen katumaasturimalliin Atecaan. Siinä on kyllä onnistuneen näköinen auto, tosin mitä muuta voi odottaa kun on Leonille sukua?! Harmi ettei Ateca ihan yltänyt vuoden autoksi 2017, vaan jäi muutaman pisteen päähän kilpailun voittaneesta Volvo S90/V90:stä.

Kirkkaiden värien ystävänä petyin kyllä Atecan oranssiin väriin. Se oli näyttänyt kuvissa niin upealta, mutta ainakin messukeskuksen valaistuksesta siitä tuli mieleen lähinnä porkkanasosekeitto... Oranssi on silti ainut hienompi väri, sillä muuten värimaailma on perusmaasturivärikarttaa eli paljon erilaisia harmaan sävyjä plus yksi vihertävä harmaa, voi plääh. Poissa ovat Leonin ihanan kirkkaat vihreä ja sininen.

Seat Ateca

Skodan osastolla minun piti käydä vähän fiilistelemässä Monte Carlo -varusteltua Skoda Fabiaa. Ajoimme sen farkkuversiolla Tsekissä Skoda Economy Run -taloudellisuusajokilpailussa syyskuussa ja tykkäsin autosta kovin. Silloin en muistanut ottaa kuvaa auton penkeistä mutta nyt on. Komean näköiset ja hyvät istua!

Skoda Fabia Monte Carlo

Kaverini vinkkasi lauantaina, että Nokain Renkaiden osastolta saa vihreitä pysäköintikiekkoja. Ooh, pakko saada vihreä pysäköintikiekko vihreään autoon! Mutta olipas työn takana löytää Nokian Renkaiden osasto. Koitin messualueella bongata vihreää ständiä, mutta ei vain näkynyt, vaikka kuvittelin tietäväni, missä se on. Lopulta kaivoin vielä kerran kartan esiin ja suunnistin sen mukaan ja kappas, siellähän se osasto oli stagen lähellä, mutta tavallaan nurjalla puolella. Yrityksellä oli kyllä iso mainoslakana seinällä, mutta siinä olikin Hakkapeliitta-renkaan 80-vuotiskuva, joten en sitten ollut noteerannut sitä. Enivei, sain pysäköintikiekkoni ja olin onnellinen. :)

Nokian Renkaiden osastolla oli esillä Nokian Kumitehtaan vuonna 1949 hankkima Cadillac 75 Imperial Limousine. Auto myytiin toiselle omistajalle vuonna 1977, jolta se palasi takaisin Nokian Renkaiden omistuksen vuonna 2015.

Useammalla messuosastolla oli tarjolla autoja myös vähän pienemmille kuskeille. Lähi-Tapiolalla oli sähköautorata, Hyundailla radio-ohjattavia ralli-Hyundaita ja Opelilla hauskoja potkuautoja. BMW:n ja Fordin osastoilla sen sijaan oli myynnissä upeita sähköautoja lapsille. 

Sympaattisia pikku-Opeleita, jotka olivat suurimman osan ajasta menossa. Ihan messujen lopulla sain juuri ja juuri napattua kuvan potkuautoparkista, ja sittenkin piti pyytää yhtä lasta odottamaan hetki, että täti saa otettua kuvan. :D

Upea sähköinen Ford Ranger Wildtrak pikkuisille oman tiensä kulkijoille. Ford arpoi tällaisen jokaisena messupäivänä kävijöiden kesken.

Minikokoinen BMW i8 meni kaupaksi jo ensimmäisenä messupäivänä. 

Lapset oli mahdollista jättää koeajojen ajaksi joko lapsiparkkiin tai ottaa kyytiin koeajolle. Tätä varten koeajohallin seinustalla oli vino pino turvaistuimia. Koeajovarausta tehdessä piti vain ilmoittaa, tarvitaanko turvaistuinta. Hienoa, että perheet huomioitiin näin hyvin!

Turvaistuinlasti palaamassa Opelin osastolle.

Yhteenveto messuista

Auto 2016 oli mielestäni oikein onnistunut tapahtuma, eikä tule mieleen oikein mitään valittamisen aihetta. Koeajojärjestelyjen onnistumista ilmeisesti vähän jännitettiin ennakkoon, mutta viiden koeajon perusteella järjestelyissä ei ollut mitään valittamista. Homma toimi sujuvasti ja aikataulussa. Ainoastaan siitä miinusta, että ajattajat eivät tunteneet autojaan, joten niiden teknisistä tiedoista ei voinut keskustella.

Toivottavasti automessut eivät jää ainutkertaiseksi tapahtumaksi. Vuoden välein olisi ehkä liian tiheä tahti, mutta parin vuoden päästä mikä ettei! 

Keskustelu

Aki
25.11.2016 14.53

Tuli vaan mieleen, että myös Trafin osastolta sai vihreitä parkkikiekkoja. Sekin tosin oli aika piilossa...

Jenni
27.11.2016 19.58

Ai niiltäkin sai? :) Jotenkin tuolla messuilla kaikki pienemmät kojut hukkuivat isompien taakse! En huomannut Trafia nimittäin ollenkaan. Onneksi yksi vihreä pysäköintikiekko riittää.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (2) Ajovarusteet (8) AL-Sport (6) Audi (13) Autokoulu (30) Autoliitto (4) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (6) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (40) Ford (3) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (39) Hybridiautot (6) Hyundai (3) Jarrut (9) Jenni (37) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (9) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (13) Kevytliikenne (8) Kia (2) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (47) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (1) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (46) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (3) Moottori (3) Moottoripyöräily (29) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (63) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (1) Opetuslupa (3) Pimeällä ajo (8) Pohdiskelu (30) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (33) Renault (2) Renkaat (35) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (40) Seat Leon (43) Skoda (7) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (14) Takuu (4) Taloudellinen ajo (49) Talvi (35) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (34) Tesla (5) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (9) Unelmointi (14) Valot (8) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (51) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (16) Yleinen (22) Äänentoisto (4)
nwdb