POLOinen

POLOinen

Jaa sivu POLOinen

Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)

keskiviikko 12.10.2016 Avainsanat: EcorunSkodaTaloudellinen ajoTapahtuma

Tsekissä järjestettiin tänä syksynä 35. kertaa Skoda Economy Run -taloudellisuusajokilpailu. Parina viime vuonna kilpailuun on osallistunut myös muutamia suomalaisia, mutta itselläni ei ole ollut kiinnostusta lähteä sinne. Kun sitten elokuussa ecorunin lajipäällikkö Jaakko Riikonen kysäisi, että lähtisinkö kisaan hänen kanssaan, kävin miettimään, että miksipä ei; se voisi olla ihan mielenkiintoinen kokemus... 

Kokeneen kaverin kanssa olisi helppo lähteä matkaan ja järjestäjiltä saisi kyllä auton lainaan. Mutta saisimmeko automaatin? Manuaalilla olisi ihan turha lähteä leikkimään. Jaakko lupasi kysyä asiaa. Kysyessäni viikkoa myöhemmin onko autoasiasta kuulunut mitään, Jaakon vastaus oli, että ei ole kuulunut, mutta hän ilmoitti meidät silti kilpailuun. Ahaa, okei. :'D Eli oikeasti vähän vahingossa päädyin kisaan!

Pari viikkoa ennen kisaa saimme tietää, että saamme autoksi Skoda Fabia Combi 1.2 TDI DSG 66 kW Monte Carlon eli kaipaamani automaatin. Dieseleillä en ole ajanut juuri lainkaan, joten en tiennyt, olisiko sellaisella jotain erityisjuttuja huomioitavana pihistellessä, mutta eiköhän DSG hoida homman kotiin.

Ennen kisaa koitin päästä koeajamaan vastaavaa autoa, mutta paikallisella Laakkosella oli Fabioita vain bensakoneella. Noh, kävin sitten ottamassa tuntumaa sellaiseen, lähinnä tutustuakseni hallintalaitteisiin. Tuttua VW-konserniahan se oli niin asettelultaan kuin käytettävyydeltäänkin, joten hyvillä mielin passasi lähteä maailmalle.

Skoda Fabia Combi 1.2 TDI DSG 66 kW Monte Carlo

Kulutuksen mittaus Skoda Ecomony Runissa

Skoda Economy Runissa käytetyn polttoaineen määrää ei lasketa tankkaamalla ennen ja jälkeen kilpailun, vaan kulutuksen mittana käytetään OBD:stä saatavaa lukuarvoa.

Tämän nopean kulutusmittaustekniikan kehitti kolmena peräkkäisenä vuonna kilpailun voittaneet insinöörit Marek ja Martin, jotka halusivat syksyn 2013 kilpailun jälkeen löytää perinteistä tankkausta luotettavamman tavan mitata auton kulutusta. Yksittäisellä autokerholla ei olisi resursseja tällaisen tekniikan kehittämiseen, mutta Skodalla työskentelevät Marek ja Martin saivat tehdä tutkimusta oman työnsä ohessa. Yhden talvikauden aikana he vertailivat mm. läpivirtausmittareita käyttäen, mikä olisi tarkin tapa mitata kulutusta. Kyseessä oli siis varsin merkittävä panostus sekä heiltä että Skodalta!

Tarkimmaksi mittariksi osoittautui polttoainetankissa olevan kohon sähköinen vastusarvo eli resistanssi, jonka voi lukea OBD:stä. Resistanssi ei tosin suoraan kerro tankissa olevaa polttoainemäärää, vaan sitä varten piti tutkia, mikä arvo tarkoittaa mitäkin litramäärää. VW-konsernin autoissa on kuulemma käytössä kahdeksaa erilaista tankkityyppiä ja nämä kaikki oli kalibroitava erikseen. Käytännössä mittaustapa toimii vuonna 2003 ja myöhemmin valmistetuilla Skodilla, joskin muutama malli on jouduttu sulkemaan pois, koska niiden täyttöastetta ei ole saatu mitattua kaksiosaisen tankin vuoksi.

Kilpailuun tullessa auton polttoainemittarin viisarin on oltava puolessa välissä, sillä siinä kohtaa polttoaineen määrä on tiedossa tarkimmin. Jos viisari näyttää muuta, on kilpailijan tankattava tai tuhlattava bensaa niin, että puoliväli saavutetaan.

Kun polttoaineviisarin asennon on todettu silmämääräisesti olevan oikea, kohon resistanssi luetaan OBD:stä. Sitten autoon tankataan 10 litraa polttoainetta, joka on määrä, minkä autojen oletetaan kisassa keskimäärin kuluttavan. Kilpailun lopussa viisarin pitäisi siis olla taas mahdollisimman lähelle keskikohtaa. Kilpailun jälkeen resistanssi luetaan uudestaan ja saaduista luvuista ja tuosta virtuaalitankiksi kutsutusta 10 litran täytöstä pystytään laskemaan, mikä auton kulutus oli kilpailussa.

Skodan kulutusmittaustapaan tutustumisen jälkeen ajatuskin perinteisestä täyteen tankkaamisesta hötkytyslenkkeineen on tuntunut niin aataminaikaiselta, että ei ole tosikaan! Sääli, ettei tekniikka ole käytettävissä kaikissa autoissa ihan sormia napsauttamalla... 

Polttoaineen kulutuksen mittauksen toimintaperiaate (Kaavio: Skoda Economy Run)

Suomesta poikkeavia käytäntöjä

Siinä missä Suomen ecoruneissa ajetaan yleensä 4-6 jaksoa, Skodan kisassa jaksoja oli vain kaksi. Aamupäivän jakso oli pituudeltaan 195 km ja iltapäivän 128 km. Jaksoille ei ollut määritelty erillisiä ihanneaikoja, vaan koko kilpailuun sai käyttää yhteensä 370 minuuttia.

Koko kilpailun minimikeskinopeus oli laskennallisesti 52,43 km/h. Oli kuitenkin tiimistä kiinni, ajoiko molemmat jaksot samalla vai eri keskinopeudella. Jaakko ajatti meillä ekan jakson vähän kovempaa keskinopeutta, jotta toisella jää varaa hidastella tietöissä.

Maaliin sai saapua omaan tahtiin, kunhan oli perillä viimeistään omalla minuutilla. Yli viiden minuutin myöhästymisestä seurasi hylkäys ja tähän sortui peräti neljä tiimiä 46 tiimistä!

Polttoaineen kulutus mitattiin vain desin tarkkuudella, joten samoja kulutuslukemia esiintyi kilpailussa jonkin verran. Jos kahdella autolla oli sama kulutus, isompi moottori voitti. Jos moottorit olivat saman kokoiset, nopeammin ajanut voitti.

Liikennesääntöjen noudattamista ja reitillä pysymistä valvottiin autoon sijoitetulla GPS-seurantalaitteella. Kilpailun jälkeen selvisi, että nopeutta ei kytätty sentään koko ajan, vaan kilpailunjärjestäjillä oli tietyt vaaralliset paikat, joiden kohdalta tarkastettiin, oliko siinä ajettu sääntöjen mukaan. Sakkoa tuli kuitenkin vasta yli 10 km/h ylinopeudesta, kun Suomessa raja on 5 km/h.

Kilpailun kulku

Skoda Economy Runin tapahtumapaikkana toimi Skodan koulutuskeskus Kosmonosyssa. Se on pikkuinen kaupunki Mladá Boleslavin kupeessa, joka puolestaan on Skodan autotehtaan kotikaupunki. Kilpailun järjestävänä tahona toimi Automotoklub Skoda, mutta autojen tekniset tarkastukset, tankkauksen yms. hoitivat Skodan mekaanikot.

Kilpailun puitteet olivat hienot ja järjestelyt todella tasokkaat. Toiminta oli tosi jouhevaa, vaikka aamun alkutarkastukseen pitikin vähän jonottaa.

Ekalla tarkastuspisteellä tsekattiin vain, että polttoainemittari oli puolessa välissä. Siitä halliin, jossa kolmella pisteellä mekaanikot laittoivat renkaisiin valmistajan ison kuorman suosituspaineet (lukevat polttoaineluukussa), tarkistivat öljyn tason ja sinetöivät konepellin sekä viimeisenä lukivat OBD:stä polttoainetankin kohon resistanssilukeman. Jossain välissä auton takapenkille oli myös laitettu GPS-seurantapalikka, mutta en huomannut milloin. Sitten hallin toisesta päästä ulos ja tankille, jossa järjestäjät tankkasivat autoon tasan 10 litraa polttoainetta. Lopuksi tankkiin sinetti ja Park Fermeen odottamaan omaa lähtövuoroa. Ja odotellessa vähän aamupalaa.

Tankkausluukku sinetöitiin tahmalla ja leimalla.

Nälkä Skodan kisassa ei todellakaan päässyt yllättämään missään vaiheessa. Aamulla oli tarjolla aamupalaa, lounas nautittiin jaksojen välisellä tauolla Vrchlabissa Skodan tehtaan ruokalassa ja kisan jälkeen oli tarjolla illallista noutopöydästä kylmine lisukkeineen ja jälkkärileivoksineen. Reitille lähtiessä saimme autoon myös matkaevääksi sämpylät ja hedelmiä, mutta en kyllä tiedä missä välissä ne olisi ehtinyt syödä!

Reitille lähtö tapahtui Suomen tapaan kahden minuutin välein. Ennen ruutulipun heilautusta tiimiä saatettiin vähän haastatella ja lisäksi otettiin valokuvat lähtöviivalta. Kilpailun jälkeen saimmekin sitten mukaamme muutamat valokuvat (ihan paperilla!) omasta tiimistämme. Aika siistiä.

Lähtöviivalla valmiina kilpailuun. (Kuva: Skoda Economy Run)

Vain kahteen jaksoon jaettu kilpailureitti tuntui etukäteen järkyttävän pitkältä matkalta yhtä soittoa pihisteltäväksi (ja pidäteltäväksi x), mutta kilpailussa aika meni kuitenkin hämmästyttävän nopeasti. Ekaa 195 km jaksoa ajoimme 3 h 40 min ja vasta kolmen tunnin kohdalla alkoi tuntua pientä puutumista kaasujalassa. Toinen jakso oli "vain" 128 km ja 2 h 30 min ja tuntui, että se loppui ihan ennen aikojaan!

Reitistä tykkäsin tosi paljon, sillä maisemat olivat tosi upeita. Välillä peltoja silmänkantamattomiin, välillä kyliä laaksoissa ja välillä ajettiin niin hämärillä puiden muodostamilla kujilla, että navigaattorikin meni yötilaan. Niinä hetkinä, kun ei tarvinnut keskittyä 100% ajamiseen, turistivaihde iski päälle ja ihastelin kaikkea näkemääni. Jopa niin paljon, että Jaakko kävi jossain vaiheessa nauramaan mulle. Ja jossain vaiheessa puolestaan sain kommenttia, että nyt keskity ajamaan! :D

Peltoja silmänkantamattomiin...

Puiden reunustamia teitä...

Taajamia taajamien jälkeen...

Yksinkertaisesti vaan ihan mielettömän hienoja maisemia!

Kilpailun ensimmäisen jakson ajoimme hieman kovemmalla keskinopeudella kuin toisen. Reitti oli pääosin tasaista ja helppoa maastoa. Fabian kulutus vakiintui monesti 3,0-3,2 l/100 km tienoille ja mitä pitemmälle ajettiin, sitä luontevammalta diesel-DSG:llä ajaminen tuntui. Kehuinkin Jaakolle, että alan olla yhtä auton kanssa. Mutta sitten välillä tuli pitkiä pätkiä, että kulutus pomppasi viiteen litraan enkä tajunnut miksi, sillä maasto tuntui ihan tasaiselta. Ilmeisesti kyseessä oli kuitenkin hyvin loivat nousut.

Miten näyttää siltä että puristan rattia rystyset valkoisina? :D Hetkellinen kulutus 2,3 l/100 km, nopeus maantiellä 70 km/h. Auton oma navi oli tosi kiva lisä kun siitä näki nopeusrajoitukset,

Kilpailun toinen jakso oli mielestäni ekaa huomattavasti haastavampi pihistelyn kannalta, sillä reitti muuttui mutkaisemmaksi ja mäkisemmäksi. Taajamia oli tosi tiheään, joten maantiepätkillä sai todella pitää vauhtia yllä, että pysyttiin aikataulussa. Aikaa tuhraantui myös tietöissä, joiden liikennevaloissa jouduttiin odottelemaan välillä useampikin minuutti. Iltapäivän reitille osui myös lukuisia vartioimattomia tasoristeyksiä, joissa oli pysähdyttävä STOP-merkeille. Yllättäen osa tsekeistä ajoi stoppien ohi hidastamatta, vaikka siitä sai sääntöjen mukaan 5% sakkoa.

Reitille osui tällaisetkin tietyön liikennevalot, jotka kertoivat, miten kauan pitää vielä odottaa. Tällaisia meillekin, kiitos!

Ennen kuin huomasinkaan, olimme jälleen palaamassa Kosmonosyyn. Maaliin tulo tapahtui lentäen eli maaliviiva ylitettiin pysähtymättä ja rullattiin suoraan huoltohalliin, jossa luettiin OBD:stä polttoainemäärä (eli sen kohon resistanssi) ja poistettiin sinetit. Sitten parkkiin ja aikakortti toimitsijoille. Sitä mukaa kun toimitsijat saivat kirjattua aikakortin tiedot järjestelmään, kulutuslukemat tulivat näkyviin aulan tv-ruudulle sijoituksen mukaisesti lajiteltuun taulukkoon. Tämä oli hieno systeemi!

Tankissa olevan polttoaineen määrän lukeminen auton diagnostiikasta. (Kuva: Skoda Economy Run) 

Kun kaikki olivat tulleet maaliin ja vastalauseaika umpeutunut, oli aika jakaa kilpailun palkinnot. Ja niitähän riitti! Sarjoja oli sekä bensa- että diesel-luokassa usealle eri moottorikoolle. Erikseen palkittiin myös media-luokan voittaja ja jopa paras ulkomaalainen tiimi, vaikka ulkomaalaisia oli kokonaiset kolme autokuntaa... :D Tämän palkinnon nappasivat Markku Lehisto ja Raimo Alm.

Markku ja Raimo vastaanottamassa parhaan ulkomaalaisen tiimin palkintoa. (Kuva: Skoda Economy Run)

Meidän sijoituksemme Jaakon kanssa oli 39/42, mihin olin ihan tyytyväinen. Ehkä minun pitäisi alkaa ottaa kovempia tavoitteita kuin olla ei-viimeinen?! Joka tapauksessa tulos oli mielestäni hyvä, kun ottaa huomioon että ajoin autolla ekaa kertaa yleensäkään ulkomailla ja alla oli vieras auto ja vielä diesel. Kartturikin oli uusi; tämä oli kymmenes taloudellisuusajokilpailuni ja Jaakko oli yhdeksäs kartturini, mutta siitä ei ollut haittaa vaan pelkkää etua, sillä hän on äärimmäisen kokenut harrastaja!

Kilpailun päätteeksi ajotietokone näytti kulutukseksi 3,7 l/100 km, mutta virallinen OBD:stä mitattu kulutus olikin 4,1 l/100 km. Tosi iso ero enkä ollut yhtään tyytyväinen todelliseen kulutukseen! Ihmettelin eroa kilpailun mittaustekniikan kehittäneille insinööreille, jotka selittivät, että ajotietokone on kalibroitu keskimääräisen kuljettajan ajotyylille yhdelle rengaskoolle, mutta kisassa ajo on ihan erilaista. Okei?

Kilpailun voitti Skoda Citigo 1,0 MPI 44 kW kulutuksella 3,0 l/100 km. On kyllä todella hyvin pihistelty bensamoottorilla! Toiseksi tuli 55 kW Citigo samalla kulutuksella, ja voiton ratkaisikin ensimmäisen hyväksi pikkuisen kovempi keskinopeus.

Palkintojenjaon päätteeksi Jaakko esitti yleisesti kiitokset suomalaisten puolesta ja ojensi AL-Sportin standaarin Autoklub Skoda Mladá Boleslavin puheenjohtajalle Josef Palkalle. Lopuksi vaihdoimme vielä muutaman sanan järjestäjien kanssa ja sitten oli aika palata hotellille. Oli huikea päivä!

Onnellisesti maalissa. Oli kivaa! :D (Kuva: Skoda Economy Run)

--

Blogikirjoituksen jälkimmäisessä osassa kerron, minkälaisia haasteita matkalle sattui ja mitä ajatuksia kilpailu nostatti suomalaisia kisoja ajatellen. Pysykää kuulolla!

Tilaa Autotien uutiset sähköpostiisi!

Keskustelu

Kirjoita kommentti

Tämä on tietoturvatarkistus. Mikä seuraavista on lemmikkieläin?

Tietoa blogista

POLOinen on liikenne- ja autoblogi, jonka perustin kesällä 2008. Aiemmin autot eivät kiinnostaneet yhtään, mutta hankittuani auton olosuhteiden pakosta innostuinkin autoilusta oikein kunnolla. Liikenne on minulle peliä, jossa pyrin menestymään aina vain paremmin!

Kirjoittelen blogiin kaikenlaisista autoiluun liittyvistä asioista moottoripyöräilyä unohtamatta. Erityisesti sydäntäni lähellä ovat Volkswagen, liikenneturvallisuus ja taloudellinen ajaminen.

Ota yhteyttä: poloinenblogi(a)gmail.com

Arkistot
2018 (17)
syyskuu (2)
Banaaninkuorilla baanalle! (bio)kaasuautojen päästöt, verotus ja tankkaus
Kaasuautolla taloudellisuusajokilpailussa - Suurajot EcoRun 12.8.2018
elokuu (1)
Tampere - jännittävimmät, hienoimmat ja vaarallisimmat liikennekohteet
heinäkuu (2)
Auton vuokraaminen ulkomailla - ensikertalaisen kokemuksia
Leonin ensimmäinen katsastus ja päivä filmitähtenä
kesäkuu (1)
Leonin 3-vuotishuolto - katolle pissiminen vaihtui karkkikaupan tuoksuun
toukokuu (3)
Seat Leon - murtumat takavalojen umpioissa
Seat Leon - DSG-vaihteiston kytkimen vaihto
Kaaharizombie pihtaamassa - Neste Pusula EcoRun 15.4.2018
huhtikuu (3)
Leonin pienin kulutus ikinä! AL Helsinki EcoRun 14.4.2018
Kulutustestailuja ennen kauden ensimmäisiä Ecorun taloudellisuusajokilpailuja
AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä
maaliskuu (1)
Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?
helmikuu (2)
Koeajossa upea coupé Lexus RC 300h
Pitääkö vilkkua käyttää aina risteyksessä kääntyessä?
tammikuu (2)
POLOinen 10 vuotta!
Auton lattian, takaluukun ja konepellin vaimennus
2017 (30)
joulukuu (3)
Kiire ja liikenne - testatusti huono yhdistelmä!
Leonidaksen kuusenhakureissu
Polkupyörän valot - miten niitä käytetään oikein?
marraskuu (2)
Startti - oppikirja opetuslupaopetukseen
Autoliiton opetuslupainfo - kaikki mitä halusit tietää ajokortin hankkimisesta opetusluvalla
lokakuu (3)
Toyota Ecorun - uudenlainen taloudellisuusajokilpailu
Lotus Elise ja täydellisen rypsipellon metsästys
Pihistelyä ja mahtavia maisemia - Skoda Economy Run 2017
syyskuu (1)
HJC R-PHA 70 - ei enää ikinä aurinkolaseja moottoripyöräillessä!
elokuu (3)
Vuoroin vieraissa - tsekkiläiset taloudellisuusajajat tuhansien järvien maan ecorunissa
Liikaa hifistelyä, liian vähän pihistelyä - Suurajot NEZ EcoRun 13.8.2017
Pikaisessa koeajossa Volkswagen Arteon ja ennakoiva adaptiivinen vakionopeussäädin
heinäkuu (3)
Tampereen liikennejärjestelyt yllättivät turistin
Skootteri ei ole lälläripyörä, ainakaan kaupungissa
Illalla olin voittaja, aamulla enää toinen - AKU EcoRun 9.7.2017
kesäkuu (3)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 2.)
Motoristi Survival Tour - mahtava moottoripyöräkoulutus! (osa 1.)
Auto jäi pikapesun ulkopuolelle - asiakaspalvelu keräsi pisteet kotiin + Voita ilmainen autopesu!
toukokuu (3)
Leonin 30 tkm huolto - öljynvaihto, vajavainen akku ja rasittavat natinat
Takatalvi yllätti - 270 km kesärenkailla loskakelissä
POLOinen PINGailemassa eli autobloggaaja sisällöntuottajafestareilla
huhtikuu (2)
Auton kuntotarkastus
Autourheilijat Pohojanmaalla
maaliskuu (3)
Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia
Kiveniskemän korjaus Leonin tuulilasista
Kauhea naarmu auton maalipinnassa!
helmikuu (2)
Koeajossa Lexus IS 300h - se parempi Toyota?
Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?
tammikuu (2)
Minkä näistä koeajaisin? Uusi Seat Leon, Toyota C-HR vai Lexus IS 300h?
Autojen sijaintitiedot vuotivat nettiin jo nyt
2016 (30)
joulukuu (1)
Auto 2016 -messujen hauskin koeajo: pikkuruinen sähköauto Renault Twizy
marraskuu (3)
Auto 2016 - lisää koeajoja, vuoristorata ja Opel OnStar
Auto 2016 -messut - autojen Mega Pop-Up myymälä ja paljon muuta
Muuttaako urheiluauto käyttäytymistä? Testissä Lotus Evora 400
lokakuu (4)
Onko yksisuuntainen Puistokatu oikeasti turvallinen pyöräilijöille?
Rengashotelli ja puuttuvat pultit
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 2/2)
Skoda Economy Run 2016 - taloudellisen ajon kilpailu Tsekissä (osa 1/2)
syyskuu (1)
Ford Driving Skills for Life
elokuu (3)
Koeajossa huikea urheiluauto Lotus Evora 400
Seat Leon äänieristys
Seat Leon resonoi ja natisee
heinäkuu (1)
Harjoittelu kannattaa! 1000 Lakes EcoRun 2.7.2016
kesäkuu (2)
Taloudellisen ajon vinkit hiekkatiellä ajamiseen
Leonin ensimmäinen öljynvaihto ja säästövinkki
toukokuu (4)
Kirottu kilpailu? Neste Myllylampi Ecorun 21.5.2016
Koeajossa faceliftin saanut superpihi Toyota Auris Hybrid
Yksi vai 50 hevosvoimaa?
Että sellainen moottoripyöräilykauden aloitus!
huhtikuu (3)
Rekisterikilpibongaus
Milloin U-käännös on kielletty?
Leonin takuukorjauksia
maaliskuu (2)
Ecorun ja autoslalom kilpaileminen
Onnistuuko taloudellinen ajaminen talvella? Savon Pihistys Kuopion Autokauppa Ecorun 27.2.2016
helmikuu (3)
Kokemuksia Leonin kitkarenkaista
Teslan lataaminen
Vertaisvuokralla unelma-auto Tesla Model S P85D
tammikuu (3)
Pysäköinti Jyväskylän satamassa
Auton lainaaminen naapurille - uhka vai mahdollisuus?
Nissan Juke Nismo RS - terrierimäinen möhköfantti koeajossa
2015 (40)
joulukuu (2)
Hauskaa joulua!
Autoslalom kilpailu Leonilla
marraskuu (3)
Around View Monitor ja muita lisäapuja kuljettajalle a'la Nissan
Päästöskandaaliauton(?) kulutusennätys
Koeajossa superhauska Mazda MX-5
lokakuu (4)
Volkswagenin vieraana Jyväskylän MM-rallissa
Nastarenkaat vai kitkarenkaat? Talvirenkaiden valinta Leoniin
Volkswagen Demo Tour 2015
Leonilla yli 1000 km yhdellä tankillisella!
syyskuu (4)
Jyväskylän Autotarvikkeen naistenilta
Ratti.fi - ajokortin opetuslupien välityspalvelu
Hipoen ohi ja kolmion takaa känny korvalla - suomalainen liikenne takapenkkiläisen silmin
Tehotytöt vauhdissa: Vesijärven Auto Ecorun
elokuu (3)
Yritys päihittää vakionopeussäädin ja hieman Ecorun-pohdintaa
Onnellista autoslalomia
Moottoripyörän talvisäilytys sekä huolto- ja myyntipohdintaa
heinäkuu (2)
Kurkku Kalajoella
Leonin CQuartz Finest -pintakäsittely
kesäkuu (2)
1000 Lakes EcoRun - taloudellisen ajon soratieralli?
Poloinen pysyy Poloisena, mutta Leon on nyt Leonidas
toukokuu (6)
Polon viimeiset pihistelyt: LänsiAuto Ecorun 18.4.2015
Leonin renkaiden vaihto uusiin ja pyörien suuntaus
Uudet vanteet ja renkaat Leoniin
Kilometrien kerryttämistä ja autovouhottajien tapaamista
Leonin luovutus
Leonin luovutushuolto
huhtikuu (4)
Leonin maahantulotarkastus
Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?
Onnellisten ajokoulu vm. 2015
Lisensoitu autourheilija!
maaliskuu (5)
Kitkarenkaat liukkaan kelin radalla
Koeajossa Toyota Auris Hybrid - ekotietoisen taviksen valinta
Automerkkien kevään kovimmat #some #kampanjat
Autourheilu todella kiinnostaa naisia!
Autoja, moottoriurheilua ja naisia
helmikuu (4)
Oho, tilattiin auto
Volkswagen Winter Drivingschool
Seat Leon jälleen testissä - onko Polo saamassa seuraajan?
Poloisen ensikosketus kitkarenkaisiin
tammikuu (1)
Mitä kaikkea POLOiselle tapahtui vuonna 2014?
2014 (41)
joulukuu (3)
Joulukuun lopun löpinät
Nissan Pulsar - ei mikään tähdenjäänne
Leidi liikenteessä
marraskuu (3)
Karvalakki-Leon vuokralla
Glosspoint - palvelua vailla vertaa
Testissä Ford Ranger Wildtrak -pick-up
lokakuu (3)
Renkaiden vaihto hintavertailu
Törttöilijöitä liikenteessä - blogaus vanhan ajan malliin
Auton vanteet netistä
syyskuu (4)
Rullahiihto liikenteessä
Sumussa ajaminen ja sumuvalojen käyttö
Polon toinen taloudellisen ajon kilpailu: maantiekulutuksen haamuraja rikki kirkkaasti!
EcoRun taloudellisuusajokilpailu Pololla
elokuu (2)
Kohta pihistellään taas!
Uudet keskikupit vanteisiin ja virallinen pysäköintipaikka
heinäkuu (3)
Moottoripyörän parantelua
Jyväskylä - Kuopio - Jyväskylä
Polon 3-vuotishuolto
kesäkuu (3)
Uusi Mazda3 - taviksesta katseenvangitsijaksi
Polon ensimmäinen katsastus
Testissä kuljettajan pikku-apurit: mukautuva vakionopeussäädin ja kaistanpitoavustin
toukokuu (2)
Ihana uusi Polo <3
Taloudellisen ajon kilpailu Ecorun
huhtikuu (3)
Kevään renkaanvaihtokuviot ja DSG:n öljynvaihto
Keski-Suomen Moottoripyöränäyttely vm. 2014
Ensiesittelyssä uusi Volkswagen Polo
maaliskuu (5)
Ja sitten kuolo korjasi Polon akun
Polkupyörien huoltoa
Seuraa Poloista!
Poloinen goes off-road
Volkswagen hyötyautojen talviajokoulu kevätkelissä
helmikuu (4)
Tänä talvena liukasta on vain radalla
Onnellisten ajokoulun opit käytännön kokeessa
Kohti onnellisempaa ajokulttuuria
Onnellista liukastelua
tammikuu (6)
Pohdiskellen Pohjanmaalle
Lyhyitä ajoja + kireät pakkaset = tyhjä akku
Onnellisten ihmisten ajokoulun startti ja läheltä piti
Koeajossa Seat Leon FR
Parhautta!
Hakkapedia-blogaajaksi
2013 (31)
joulukuu (2)
Tonttu-Polo
Taloudellinen ajotapa - kokemuksia Drivecon käytöstä
marraskuu (4)
Demo Tour 2013 ja kestohymy
Uudet nastarenkaat polkupyörään
Toyota Auris Hybrid
Kesäinen koeajorupeama
lokakuu (3)
Taloudellisen ajon harjoittelua Toyotan tapaan
Renkaiden vaihto Poloisen tapaan
Ongelmalliset vaihteet
syyskuu (5)
Uusi leiska!!
Jyväskylä - Toivakka - Kangasniemi - Hankasalmi - Lievestuore - Jyväskylä
Vähän erilainen ratapäivä
Puhdas auto - pahempi mieli?
Uusi polkupyöräni - Nishiki Hybrid Comp SLD
elokuu (2)
Harjaton pesu
Ja korvat lepää!
heinäkuu (2)
Nissan Juke Nismo
Polon kaksivuotishuolto
kesäkuu (2)
MP-kauden avaus
Polkupyörän renkaanvaihtopulmia
toukokuu (2)
Facebookista voi oikeasti voittaa jotain!
Kops!
huhtikuu (2)
Kuinka tyhjentää lompakko moottoripyöränäyttelyssä
Talven suruja
maaliskuu (3)
Uusi Golf ja Polo GT
Vihreä unelma
Rata 2013
helmikuu (2)
Nastarenkaat kaksipyöräiseenkiin - lopulta
Uuden vuoden kilpailun voittaja on...
tammikuu (2)
Yhteenveto ajokaudesta 2012
Uuden vuoden kilpailu
2012 (30)
joulukuu (2)
Herkkua on siinä monenlaista.
Ylimääräinen öljynvaihto ja takuukorjauksia
marraskuu (2)
Ei niin yllättävät ensilumet
Uusi Golf ja Robo-up!
lokakuu (2)
Moottoripyörä talvisäilöön
Lisää näkyvyyttä
syyskuu (2)
Se oli hyvä vanne
Uusi Audi A3
elokuu (4)
Kaahaavat motoristit vs. ohiteltava motoristi
Eerik pesussa
Yhden pysäköintiruudun ongelma
Polo 1 v!
heinäkuu (2)
Polo ja rätisevä Media-In
Auton kulutuksen seuranta
kesäkuu (3)
Jennin ja Eerikin ensimmäiset seikkailut
Varusteostoksilla
Moottoripyörän hankinta
toukokuu (4)
Sateiset pikakuulumiset
Sumuvalopelle ilman sumuvaloja
Vielä niistä jäljistä ovenkahvassa...
Kevätpesu - ja mitä kuran alta löytyikään
huhtikuu (1)
Päivävalot ja pimeiden perien ongelma
maaliskuu (4)
Ei Golfkärryä meille
Up!
RSS ja muuta yleistä
Näin poliisin, mokasinkohan?
helmikuu (3)
Liukastelua Lievestuoreella
Polo 6R 1.2 TSI DSG Highline
Poloa ulkoiluttamassa
tammikuu (1)
Analyysi pienestä punaisesta paholaisesta
2011 (37)
joulukuu (3)
Hauskaa joulua!
Paras häälahja ikinä!
Polon suojauskäsittely
marraskuu (2)
Polo Simoissa
Kuulumisia autonhuoltokurssilta
lokakuu (4)
Jyväskylä - Ylivieska - Jyväskylä
Tunnustus
Volkswagen Demo Tour 2011
Inssi läpi ... vaivoin
syyskuu (6)
Moottoripyörän teoriakoe läpi!
Olenko hidas oppimaan vai muuten vain hidas?
Rohkeasti liikenteen sekaan
Onko tämä nyt niin hämmentävää?
Pelottava moottoripyörätunti
Eka ajotunti moottoripyörällä
elokuu (8)
Ensimmäinen ja viimeinen kerta (MP 1/2)
Autonhuoltokurssi tulee taas!
Lelun ohjaksissa ja museoesineen kyydissä
Motoristin henkivakuutukset: jarruttaminen ja kääntäminen (MP 5/6)
Lisää kirjaimia ajokorttiin (MP 3/4)
Oho, ostettiin auto
Polo Junior ja Polo Senior
Terveisiä Pololta
heinäkuu (2)
Bilteman kromiset pölykapselit, osa 2
Helsingin keskusta taas vähän tutummaksi
kesäkuu (1)
Katsastus vm. 2011
toukokuu (2)
Pyöräilyneuvontaa
Econen
huhtikuu (2)
Matelua pääsiäisen paluuliikenteessä
Oikealle kääntyvä väistää ... jos väistää
maaliskuu (2)
Vuosihuollon paikka
Ratapäivä 2011
helmikuu (2)
Uudet talvirenkaat
Nissan JUKE
tammikuu (3)
Polkupyörä vuorostaan huoltoon
Uusi leiska
Mitä sanoo Polo 95 E10 bensasta?
2010 (30)
joulukuu (1)
Turvallista uutta vuotta!
marraskuu (3)
Käsittämätöntä toistoa
Polo GTI ja jokasyksyinen Scirocco-koeajo
Epätaloudellista taloudellista ajoa
lokakuu (4)
Saija ratissa
No nyt se sitten levisi
"Eivät renkaat kesää tee"
Simuloitu rengasrikko
syyskuu (6)
"Jarrut - vauhdin surma"
Voidellaan ettei leikkaa kiinni
Kuinka moottori toimii?
Auton perusrakenne tutuksi
Audi A1
Autonhuoltokurssi
elokuu (1)
Kaikkien aikojen ilotulitus ja kaikkien aikojen ruuhka
heinäkuu (1)
Pysäköinti Ainolanrannassa
kesäkuu (1)
Myöhäinen katsastus
toukokuu (2)
Outo ohituskaista
Kilpisenkatu - pyöräilijän inhokki
huhtikuu (1)
Kesärenkaiden vaihtoaika x 2
maaliskuu (2)
Pikavisiitti Helsinkiin
Hämärä ABS-ongelma
helmikuu (5)
Ratapäivä
Hieno Audi ja nuiva Audimies
Enää viikko!
Polo palasi elävien kirjoihin
Koskaan ei ole Polo jättänyt tielle ...
tammikuu (3)
Käsijarrun tärkeydestä
Ei tullut BC:tä, tuli pelkkä B
Paras synttärikortti
2009 (36)
joulukuu (1)
Pimeällä ajamisen kurssi - perinteisesti vai simulaattorilla?
marraskuu (1)
Ajelemassa
lokakuu (4)
Vahaa pintaan ja talvirenkaat alle
Jos edes joku ottaisi opikseen...
"Kiesi-kohu ei kolhinut Audi-kauppaa"
Sciroccoooo <3
syyskuu (2)
Uutta Poloa ihailemassa
Kootut seikkailut Helsingissä
elokuu (2)
Kutsu
Ylinopeusvalvonta: kootut selitykset
heinäkuu (1)
Jyväskylä-Lahti-Jyväskylä
kesäkuu (4)
Läheltä piti juhannuksena
POLOinen 1 v.
Peruuttelua
Polo kesäkuntoon
toukokuu (3)
Taas ratin takana!
Kyytiläisenä
Kun jarrua ei voikaan painaa
huhtikuu (3)
Taas Tampereella
Talvi väistyy
Pablo Picassoa testaamassa
maaliskuu (6)
Huolto ja katsastus - uusi yritys
Katsastus
Vuosihuolto
Vaajakosken liikenneympyrässä ajaminen
Pesua kaivattaisiin
Ilmaista liukastelua
helmikuu (5)
Volkswagen Polo vm. 2008 vs. 2004
Automaattia testaamassa
Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä
Kunnossa!
Palautetaan korjaamolle
tammikuu (4)
Oma Polo kullan kallis
Yksi Polo korjaamolle, toinen Polo vuokralle
Kolareita kerrakseen
Polo kolarissa
2008 (24)
joulukuu (1)
Valoton risteys sekoittaa päät ja aiheuttaa vaaratilanteita
marraskuu (3)
Pysäköintipaikasta sakkopaikaksi
Talvea odotellessa
Pientä koristelua
lokakuu (4)
Uudet autot tuoksuvat hyvälle
Ei ole pakko mennä jos ei mahdu
Kirkkaita kilometrejä!
Paluu liukkaalle
syyskuu (5)
Unelma-autoni
Autoton päivä
Inssimuistoja
Jopas oli ohitus
Jyväskylä-Hämeenlinna-Jyväskylä
elokuu (6)
Kuukauden viimeinen päivä
Ollaanpa sitä nyt niin kiireisiä
Törttöilijöitä liikenteessä
Jenni testaa
Kesäkumit vaihtoon
Hetken loisto
heinäkuu (2)
Liukastelua 2-vaiheessa
Arvioiva ajo
kesäkuu (3)
Uudet matot
Tyhmiä ohituksia rauhallisessa juhannusliikenteessä
Taustaa

Katso suosituimmat vaihtoautomme juuri nyt!