ARTIKKELI

04.06.2017

Viikon autouutiset: tarpeeksi pitkä sähköauton toimintasäde ja polttomoottorin kutistuminen

 
Seuraavan sukupolven Nissan Leafiin on tulossa useampia eri akkuvaihtoehtoja, joten toimintasäteen voi valita tarpeensa mukaan. Kuvassa vielä vanha malli.   


Viikon autouutiset on kuunneltavissa myös Autotie podcastissä: 

 


Sähköauton kertalatauksella ei (toistaiseksi) Lappiin pötkitä

Sähköautojen astuttua markkinoille, on autoilijoiden suurimpiin huoliin kuulunut totuttua pienempi kantama. Nykyaikaisissa polttomoottoriautoissa luvattu toimintamatka voi hyvinkin olla reippaasti yli tuhannen kilometrin, joten sähköauton 200-400 kilometriä latauksella kuulostaa helposti pieneltä, varsinkin jos mökille on matkaa kantamaa reilummin.

Sähköautojen valmistajat ovat vastanneet haasteeseen, ja autojen toimintasäde on jokaisen uuden mallin myötä kasvanut entistä suuremmaksi. Helsingin Sanomien haastatteleman VTT:n moottoritekniikan asiantuntija Juhani Laurikon mielestä sähköautojen kantaman ei kumminkaan tarvitsisi olla edes niin hyvä, kuin tällä hetkellä. Laurikko viittaa Liikenneviraston henkilöliikennetutkimukseen, jonka perusteella Suomessa autolla suoritetuista ajomatkoista neljä viideosaa on alle 20 kilometrin pituisia. Tämän lisäksi 300 kilometrin toimintasäteisellä autolla voisi HS:n mukaan suorittaa kaikista automatkoista 95%, mikäli akkua voi ladata omistajan kotona.

Pitkät matkat ovat siis harvinaista herkkua, mutta moni kokee rajatun kantaman silti liiaksi rajoitteeksi. Nihkeää suhtautumista lisää myös Suomen vaatimaton pikalatauspisteiden verkko, johon tosin on tulevaisuudessa luvassa helpotusta. Japanissa latauspaikkojen lisääntyminen johti myös sähköautomatkojen pidentymiseen, kun autoilijat alkoivat luottaa saavansa tarvittaessa täydennystä akun lataukseen.

Mikä siis avuksi, jos kaikesta huolimatta kokee autoilun vapauden uhatuksi totuttua heikompien toimintasäteiden edessä? Yksinkertainen ratkaisu olisi ostaa sähköauto isommalla akulla, mutta patterin ollessa komeuden kallein yksittäinen komponentti, tulee ratkaisusta monelle kuluttajalle liian kallis. Tekniikan kehittyessä akkujen energiatiheys jatkaa varmasti paranemistaan, joten kantamaan on luvassa hieman lisäystä jo tämän johdosta. Latausajat tulevat myös lyhenemään, vaikka fysiikka asettaa osien kuumenemisen myötä rajoituksia nykyisille järjestelmille.

Ehkä ratkaisu piilee sittenkin kehittyvissä palveluissa. Moni varmasti nielisi lyhyemmän toimintasäteen omassa arkiautoilussaan, mikäli tietäisi saavansa tarvittaessa käyttöön oikean maanteiden triplaseiskan (Boeing 777-200LR pitää hallussaan matkustajalentokoneiden pisintä kantamaa, noin 16 000 kilometriä täydellä tankkauksella).

Polttomoottorin kutistumisellakin on rajansa

Volkswagenin johtajiin kuuluvan Herbert Diessin mukaan pitkään jatkunut autojen moottoreiden koon pieneneminen ei ole enää yhtä toimiva ratkaisu moottorin kehittämiseksi, kuin aiemmin. Päästörajoihin pääsemiseksi on alettava keksiä uusia keinoja, mikäli ajettavuuden halutaan säilyvän.

Diess kertoo Autocarin mukaan uskovansa hybridin korvaavan pelkät dieselit varsinkin pienempien autojen voimanlähteinä. Mikäli keskitytään pelkkien dieselmoottoreiden kehittämiseen vähäpäästöisemmiksi, nousee autojen hinta keskimäärin 1000 euron verran. Pienissä autoissa näin kova kallistuminen on kestämätöntä suhteessa saavutettuun (melko vaatimattomaan) taloudellisuuden parantumiseen.

Diess povaa polttomoottorille vielä pitkää elämää, mutta toteaa lopuksi, että “kun osumme termodynamiikan rajoihin, tulee hybridisaation hinta pienemmäksi, kuin kehitys ilman sitä”.

ANTTI PENNANEN

Keskustelu

Ei kommentteja

Artikkeleiden ja uutisten avainsanat

115 (1) 124 spider (1) 2016 (1) 244 (1) 4WD (2) 520d (1) 60-luku (2) a3 (1) a4 (1) a8 (1) aasia (1) AEB (1) aggregointi (2) ajokortti (1) ajoneuvovero (6) ajovalot (1) Akaa (1) akkuteknologia (3) Alfa Romeo (7) Amazon (1) amg (2) angry birds (1) apple (7) arita (2) armeija (1) Arteon (1) arttu toivonen (1) audi (15) audi a5 (1) audi a5 g-tron (1) autobahn (1) autobrändit (1) AutoCorner (1) autoilun kustannukset (1) autoilun vapaus (1) autokauppa (11) autokeskus (1) autoluotto (1) automaattiset autot (1) automainokset (1) automalli (1) autonjako (1) autonomia (5) autonominen hätäjarrutus (1) autonomous emergency braking (1) auto-onnettomuudet (1) autosalpa (1) autosalpa klubi (1) autotehdas (2) autoteollisuus (4) autotie (9) autovero (5) AWD (1) avoautot (1) bensiini (3) bensiinimoottori (1) Bentley (4) berkeley (1) big data (1) björn wahlroos (1) blogi (1) bmw (13) bmw 7 (1) bmw m3 (1) brexit (1) brändi (4) brändäys (1) budd-e (1) bugatti (1) c3 (1) c4 cactus (2) c4 picasso (1) C63 coupé (1) camaro (1) cardi (1) carrera 4 GTS (1) car-sharing (3) CC (1) celica (1) CES (1) CES Asia (1) chevrolet (3) christine (1) Chrysler (1) citroen (3) citroën (1) civic (3) civic r (2) clarity (1) Continental GT (1) corolla (3) corvette (1) cross country (1) Crossover (4) Cupra (1) cx-5 (1) dacia (1) dacia duster (1) daewoo (1) data (5) datsun (1) defender (2) delorean (2) design (1) diesel (5) dieselgate (1) dieselmoottori (1) digitalisaatio (1) dmc-12 (2) Do Not Disturb While Driving (1) driftaus (1) duster (1) ecorun (2) eko (9) eleanor (1) elokuvat (6) elon musk (5) ennätys (1) ensiauto (6) escort (1) espoo (1) etelä-korea (1) e-tron (1) EU (2) EuroNCAP (1) evankeliumi (1) FCA (1) Ferrari (3) fiat (4) fiat-chrysler (5) fiesta (2) fiesta active (1) Focus (1) Focus RS (3) ford (16) ford fiesta st (1) ford focus (1) ford mustang (1) Ford Mustang GT (1) ford ranger (1) Formula E (1) fpace (1) fractal (1) G300 (1) general motors (1) Geneven automessut (2) GenX Nano (1) Giulia (6) giulietta (1) golf (2) Goodyear (1) google (6) grand cherokee (1) Great Wall (1) gt s (2) Harley-Davidson (1) hilux (1) hinnat (1) historia (2) Honda (9) HR-V (1) h-tron (1) huracan (1) huumori (1) hybridi (3) hyperauto (1) hyundai (3) hyöty (38) hälytysajoneuvot (1) hätäjarrutus (1) i8 (2) icar (1) in english (1) infiniti (1) informaatio (5) i-ROAD (1) i-TRIL (1) ix35 (1) J.D. Power Vehicle Dependability Survey (1) jaguar (7) jakamistalous (1) japani (1) jeep (3) john cooper works convertible (1) joukkoliikenne (5) joulu (1) juhannus (1) juna (2) jussi sippola (1) kaasuautoilu (1) Kadjar (1) kamux (1) katsastus (1) katumaasturi (2) kauppa (1) kaupunkiauto (1) kaupunkiautoilu (1) kaupunkiliikenne (1) kaupunkimaasturi (1) keräilysarja (5) kesä (1) kesäauto (1) kesärenkaat (2) kia (5) kiina (3) kisa (2) koeajo (21) kolumni (16) konsepti (2) konseptiautot (3) kuga (1) kuljettajaton auto (3) kuluminen (1) kuluttajansuoja (1) kulutus (3) kuuloaisti (1) Kwid (1) käyttövoima (3) laakkonen (1) lada (2) lait (3) Lamborghini (3) land rover (3) laurel (1) leasing (1) lexus (4) lf-fc (2) lifestyle (1) liikenne (11) liikennekaari (2) liikenneruuhkat (1) liikennesuunnittelu (7) liikenneturvallisuus (1) liikennevalot (1) lincoln (1) lisävarusteet (1) Los Angeles (1) los angeles auto show (2) lotus (1) luksus (1) luotettavuus (1) länsimetro (3) m3 (1) maastoauto (1) mainonta (1) markkinatalous (1) markkinointi (1) maserati (1) maybach (1) mazda (6) melu (1) menneisyys (1) mercedes (2) mercedes-amg (2) mercedes-amg C63 (1) mercedes-amg gt s (1) mercedes-benz (16) mercedes-benz x (1) mielenilmaus (2) mielipide (1) mini (3) mirai (1) mission e (1) mobiili (3) Model 3 (2) moottori (2) moottoripyörät (2) moottoriteknologia (1) moottoritie (3) moottoriöljy (1) mopoauto (1) Moskova (1) motogp (1) muotoilu (1) musiikki (1) mustang (3) myyjäpalaute (2) mökkiauto (1) Nano (1) navigator (1) neliveto (2) Nissa Signal Shield (1) nissan (8) nissan leaf (2) nissan micra (2) nx (1) octavia (1) onnettomuustietoinstituutti (1) onnibus.com (1) opel (1) ostajan opas (23) palvelu (3) Pebble Beach (1) Perävaunu (1) peugeot (9) peugeot 508 (1) picanto (1) pickup (1) pick-up (1) piloted driving (1) pistokehybridi (6) plymouth (1) plymouth fury (1) podcast (28) pokemon go (1) polttoaine (2) polttoainehinnat (1) polttokenno (1) polttomoottori (6) polttomoottoriauto (2) pop up (2) porsche (3) porsche 911 (1) prius (1) Project One (1) promo (6) puolustusvoimat (2) puristussuhde (1) pyöräily (1) päästöhuijaus (1) päästöt (5) r8 (2) radio suomipop (1) rahoitus (4) rahtikuljetus (1) range rover (1) ranger (2) raskas liikenne (1) ratti.fi (1) rekka (1) Renault (7) Renault Zoe (2) renkaat (7) robottiautot (4) rolls-royce (1) romutuspalkkio (3) ruotsi (1) ruuhka (5) ruuhkamaksu (2) RX-Vision (1) s8 (1) s8 plus (1) s90 (1) saab (3) sakko (5) saksa (1) santander (2) scch (2) scout (1) Seat (1) Seat ateca (1) seat leon (2) sesonki (1) setsuna (1) sierra (1) silver shadow (1) singapore (1) skoda (2) Skoda Octavia (1) Skyactiv-G (1) Skyactiv-X (1) smith-polvinen (1) Sosiaalinen (1) soul ev (1) spark ignition (1) sports car club of helsinki (1) ssangyong (1) S-sarja (1) st (1) stelvio (1) steve jobs (1) ST-Line (1) subaru (2) sunny (1) suojat (1) suojatie (1) superauto (5) Supercharger (2) superkondensaattori (1) suv (4) sähköauto (8) sähköautoilu (20) sähkörekka (1) taas Teslaa (1) Takata (1) talisman (1) taloudellisuus (1) talsiman (1) talvi (1) talvirenkaat (3) tampere (1) Tata (1) tax (1) tekniikka (6) teknologia (28) televisio (1) tempaus (2) Tesla (20) Tesla Model S (1) testarossa (1) testikuski (17) tiedote (22) tieliikenne (1) tiemerkinnät (1) tieraivo (1) tietoturva (1) tietyö (1) tires (1) toimintasäde (1) top gear (2) toyota (17) Toyota C-HR (1) trendi (1) tulevaisuus (7) tuotantolinja (1) turvallisuus (10) turvallisuuskulttuuri (1) turvatyynyt (1) turvavarusteet (1) tutkimus (1) typenoksidit (1) tyyppivika (1) työturvallisuus (1) uber (5) urheiluauto (5) urheilullisuus (2) uutinen (6) uutuus (29) v60 (2) v70 (1) v90 (1) vaihteistot (3) vaihtoauto (1) vakuutus (1) varusteet (10) vauxhall (1) Waymo (2) veneet (1) verkkokauppa (1) verot (11) verotus (5) vertailu (2) vertaisvuokraus (1) vety (3) vetyautoilu (8) video (12) vihreä kaista (1) Viihde (30) vinkki (14) volga (1) volkswagen (10) volkswagen golf (2) volvo (13) volvo 240 (1) volvo xc90 (1) VR (1) vuokraus (1) värit (1) xc60 (1) xc90 (1) xe (1) xj (1) xq30 (1) yhdysvallat (2) ympäristö (2)

Uusimmat kirjoitukset

nwdb