ARTIKKELI

05.09.2017

Viikon autouutiset: Bentley Continental GT ja Tesla-rekka


Uusi Bentley Continental GT on tunnistettavissa Bentleyksi, ei Porscheksi. KUVA: Bentley

Viikon autouutiset on kuunneltavissa myös Autotie Podcastissä: 

 

Bentleyn uusi Continental GT tavoittelee porschemaisuutta

Uuden automallin lipuessa tuotantolinjan päästä hiljalleen kohti autokauppaa, käynnistyy myös valmistajan rummutus mallin ylivertaisuudesta edeltäjiinsä ja kilpailijoihinsa nähden. Bentleyn uusi Continental GT ei ole tässä suhteessa poikkeus. Yhtiön johtava insinööri Rolf Frech kuvaa mallia Autocarille mitä nöyrimmin “autoksi, joka määrittelee luksusajamisen jälleen kerran uudelleen”.

Menestyksekkään Bentayga SUV:n jälkeen Bentley odottaa Continental GT:stä uutta rahasampoa, ja lähtee tavoittelemaan vanhan lisäksi täysin uutta asiakaskuntaa panostamalla erityisesti auton ajettavuuteen ja sporttisuuteen. Kolmannen sukupolven Continental GT seisookin tukevasti Porschen kehittämän MSB-alustan päällä, joka löytyy myös uusimmasta Porsche Panamerasta. Bentleylle tyypillisen luksuksen ja Porschen ajokokemuksen yhdistelmän toivotaan vetoavan erityisesti Porschelle (tähän saakka) uskollisiin autoihmisiin.

Auton rakenteesta on Bentleyn mukaan saatu jäykempi, vaikka paino on hieman vanhaa mallia pienempi. Parantuneisiin ajo-ominaisuuksiin vaikuttavat myös muun muassa Bentaygalle kehitetty elektroninen kallistuksenhallintajärjestelmä, joka tekee autosta Bentleyn mukaan kevyemmän ja tarkemman ajaa. Ajomoodeja löytyy neljä: Sport, Comfort, Bentley ja Custom, joista Bentley on valmistajan näkemys ihanteellisesta ajettavuuden ja mukavuuden yhdistelmästä.

Continental GT:ssä on myös uusi aktiivinen neliveto, joka säätelee etu- ja takarenkaille jakautuvan vedon suhdetta. Oletuksena auto on takavetoinen, mutta sen haisteltua ajo-olosuhteita ja kuljettajan toimintaa ratissa, se voi tarpeen tullen siirtää osan moottorin tuottamasta voimasta etuakselille saadakseen aikaan paremman pidon. Uutta on myös aliohjautumista vähentävä järjestelmä, joka on aiemmin löytynyt esimerkiksi Continental GT3-R -mallista.

Ensimmäisenä ja pääasiallisena moottorivaihtoehtona Bentley tarjoaa kaksoisturbolla varustettua 6,0-litraista W12-bensakonetta, joka on yhteydessä 8-portaiseen kaksoiskytkinvaihteistoon. Kyseisellä moottorilla Continental GT:n pitäisi suoriutua nollasta sadan kilometrin tuntinopeuteen 3,7 sekunnissa, mikä on vajaan sekunnin nopeammin kuin edellinen malli. CO2-päästöt ovat 278 grammaa kilometrillä. Autocarin mukaan myöhemmin on tulossa vaihtoehdoiksi myös 4,0-litrainen V8-moottori, sekä Porsche Panamera 4 E-Hybridissä käytetty bensahybridikone. Hybridillä varusteltuna Continental GT:n pitäisi pystyä vajaan 50 kilometrin kantamaan pelkällä sähköllä.

Tuotantoon uutta mallia kaavaillaan tämän vuoden lopulla, ja mikäli olet jo tilannut omasi, voit odotella sitä toimitettavaksi todennäköisesti kevään 2018 aikana.


Uusiksi muotoillun perän ansiosta Continental GT:llä kelpaa ajaa vaikka... vaikka auringonlaskuun! KUVA: Bentley

Elon Muskin uusi Tesla-rekka tavoittelee sekin porschemaisuutta, mielenkiintoista kyllä

Syyskuun aikana esiteltävä Teslan sähkörekan prototyyppi tulee omaamaan luultavasti 200-300 mailin (n. 320-480 km) kantaman, ja vaikka se jää toistaiseksi kauas polttomoottorillisista kilpakumppaneistaan, pitää moni sähkömoottorillisia rekkoja tulevaisuudessa myös pitkiin rahtikuljetuksiin soveltuvina. Päivämatkoihin sopivasta Tesla-rekasta povataan alan muutoksen uranuurtajaa.

TED-järjestölle antamassaan haastattelussa Teslan johtaja Elon Musk kehui sähkörekkaa itselleen tyypilliseen tapaan vuolain sanoin, ja mainitsi sen vetävän dieselmoottorilla varustetun vastineensa vetokilpailussa vaikka ylämäkeen. Itse asiassa Musk kertoi testanneensa rekkaa ja ajaneensa sitä urheiluauton tavoin parkkipaikalla (“this is crazy”). Urheiluautoon vertaamisen perusteella jäämme mielenkiinnolla odottamaan koeajovideoita, joissa rekkaa pyöritellään kuin mitäkin Porschea.

Reutersin mukaan akkujen koko, paino ja hinta rajoittavat kumminkin toistaiseksi sähkörekkailun nopeaa laajenemista, vaikka mielenkiinnon ja hypen määrä sitä kohtaan kasvaa jatkuvasti. Nykyaikaisen dieselrekan hinta pyörii Yhdysvalloissa noin 120 000 dollarin tietämillä, kun sähkörekkaan pelkät akut maksavat saman summan. Sähkörekkojen käyttökustannukset ovat kuitenkin todennäköisesti polttomoottorillisia rekkoja pienemmät, mikä tasoittaa hintaeroja jonkin verran. Akkuteknologian kehitys nostaa sähkörekkojen kantamaa hiljalleen, ja lisäksi ympäristövaatimusten tiukentuminen tulee ohjaamaan teillä tapahtuvia kuljetuksia hiljalleen sähkörekkailun suuntaan. Sähköllä toimivien rekkojen tulevaisuus näyttää siis melko valoisalta, ja tähän rakoon Tesla pyrkii nyt iskemään ensimmäisen kiilan.  

Elon Musk on toivonut nyt esiteltävään prototyyppiin pohjaavaa tuotantomallia valmistukseen muutaman seuraavan vuoden aikana. Siihen mennessä tapahtuvaa tekniikan kehitystä on vaikea ennustaa, ja näkymät voivat kuljetusalallakin olla hyvin erinäköiset kuin nyt. Erityisesti automaation vaikutukset koko alaan voivat olla rajut.

ANTTI PENNANEN

Keskustelu

Ei kommentteja

Artikkeleiden ja uutisten avainsanat

115 (1) 124 spider (1) 2016 (1) 244 (1) 4WD (2) 520d (1) 60-luku (2) a3 (1) a4 (1) a8 (1) aasia (1) AEB (1) aggregointi (2) ajokortti (1) ajoneuvovero (6) ajovalot (1) Akaa (1) akkuteknologia (3) Alfa Romeo (7) Amazon (1) amg (2) angry birds (1) apple (7) arita (2) armeija (1) Arteon (1) arttu toivonen (1) audi (15) audi a5 (1) audi a5 g-tron (1) autobahn (1) autobrändit (1) AutoCorner (1) autoilun kustannukset (1) autoilun vapaus (1) autokauppa (11) autokeskus (1) autoluotto (1) automaattiset autot (1) automainokset (1) automalli (1) autonjako (1) autonomia (5) autonominen hätäjarrutus (1) autonomous emergency braking (1) auto-onnettomuudet (1) autosalpa (1) autosalpa klubi (1) autotehdas (2) autoteollisuus (4) autotie (9) autovero (5) AWD (1) avoautot (1) bensiini (3) bensiinimoottori (1) Bentley (4) berkeley (1) big data (1) björn wahlroos (1) blogi (1) bmw (13) bmw 7 (1) bmw m3 (1) brexit (1) brändi (4) brändäys (1) budd-e (1) bugatti (1) c3 (1) c4 cactus (2) c4 picasso (1) C63 coupé (1) camaro (1) cardi (1) carrera 4 GTS (1) car-sharing (3) CC (1) celica (1) CES (1) CES Asia (1) chevrolet (3) christine (1) Chrysler (1) citroen (3) citroën (1) civic (3) civic r (2) clarity (1) Continental GT (1) corolla (3) corvette (1) cross country (1) Crossover (4) Cupra (1) cx-5 (1) dacia (1) dacia duster (1) daewoo (1) data (5) datsun (1) defender (2) delorean (2) design (1) diesel (5) dieselgate (1) dieselmoottori (1) digitalisaatio (1) dmc-12 (2) Do Not Disturb While Driving (1) driftaus (1) duster (1) e350 (1) ecorun (2) e-expert (1) eko (9) eleanor (1) elokuvat (6) elon musk (5) ennätys (1) ensiauto (6) escort (1) espoo (1) etelä-korea (1) e-tron (1) EU (2) EuroNCAP (1) evankeliumi (1) FCA (1) Ferrari (3) fiat (4) fiat-chrysler (5) fiesta (2) fiesta active (1) Focus (1) Focus RS (3) ford (17) ford fiesta st (1) ford focus (1) ford mustang (1) Ford Mustang GT (1) Ford Puma (1) ford ranger (1) Formula E (1) fpace (1) fractal (1) G300 (1) general motors (1) Geneven automessut (2) GenX Nano (1) Giulia (6) giulietta (1) golf (2) Goodyear (1) google (6) grand cherokee (1) Great Wall (1) gt s (2) Harley-Davidson (1) hilux (1) hinnat (1) historia (2) Honda (9) HR-V (1) h-tron (1) huracan (1) huumori (1) hybridi (3) hyperauto (1) hyundai (3) hyöty (38) hälytysajoneuvot (1) hätäjarrutus (1) i8 (2) icar (1) in english (1) infiniti (1) informaatio (5) i-ROAD (1) i-TRIL (1) ix35 (1) J.D. Power Vehicle Dependability Survey (1) jaguar (7) jakamistalous (1) japani (1) jeep (3) john cooper works convertible (1) joukkoliikenne (5) joulu (1) juhannus (1) juna (2) jussi sippola (1) kaasuautoilu (1) Kadjar (1) kamux (1) katsastus (1) katumaasturi (2) kauppa (1) kaupunkiauto (1) kaupunkiautoilu (1) kaupunkiliikenne (1) kaupunkimaasturi (1) keräilysarja (5) kesä (1) kesäauto (1) kesärenkaat (2) kia (6) kia sorento (1) kiina (3) kisa (2) koeajo (25) kolumni (16) konsepti (2) konseptiautot (3) kuga (1) kuljettajaton auto (3) kuluminen (1) kuluttajansuoja (1) kulutus (3) kuuloaisti (1) Kwid (1) käyttövoima (3) laakkonen (1) lada (2) lait (3) Lamborghini (3) land rover (3) laurel (1) leasing (1) lexus (4) lf-fc (2) lifestyle (1) liikenne (11) liikennekaari (2) liikenneruuhkat (1) liikennesuunnittelu (7) liikenneturvallisuus (1) liikennevalot (1) lincoln (1) lisävarusteet (1) Los Angeles (1) los angeles auto show (2) lotus (1) luksus (1) luotettavuus (1) länsimetro (3) m3 (1) maastoauto (1) mainonta (1) markkinatalous (1) markkinointi (1) maserati (1) maybach (1) mazda (6) melu (1) menneisyys (1) mercedes (2) mercedes-amg (2) mercedes-amg C63 (1) mercedes-amg gt s (1) mercedes-benz (17) mercedes-benz x (1) mielenilmaus (2) mielipide (1) mini (3) mirai (1) mission e (1) mobiili (3) Model 3 (2) moottori (2) moottoripyörät (2) moottoriteknologia (1) moottoritie (3) moottoriöljy (1) mopoauto (1) Moskova (1) motogp (1) muotoilu (1) musiikki (1) mustang (3) myyjäpalaute (2) mökkiauto (1) Nano (1) navigator (1) neliveto (2) Nissa Signal Shield (1) nissan (8) nissan leaf (2) nissan micra (2) nx (1) octavia (1) onnettomuustietoinstituutti (1) onnibus.com (1) opel (1) ostajan opas (23) pakettiauto (1) palvelu (3) Pebble Beach (1) Perävaunu (1) peugeot (10) peugeot 508 (1) peugeot e-expert (1) picanto (1) pickup (1) pick-up (1) piloted driving (1) pistokehybridi (6) plymouth (1) plymouth fury (1) podcast (28) pokemon go (1) polttoaine (2) polttoainehinnat (1) polttokenno (1) polttomoottori (6) polttomoottoriauto (2) pop up (2) porsche (3) porsche 911 (1) prius (1) Project One (1) promo (6) puolustusvoimat (2) puristussuhde (1) pyöräily (1) päästöhuijaus (1) päästöt (5) r8 (2) radio suomipop (1) rahoitus (4) rahtikuljetus (1) range rover (1) ranger (2) raskas liikenne (1) ratti.fi (1) rekka (1) Renault (7) Renault Zoe (2) renkaat (7) robottiautot (4) rolls-royce (1) romutuspalkkio (3) ruotsi (1) ruuhka (5) ruuhkamaksu (2) RX-Vision (1) s8 (1) s8 plus (1) s90 (1) saab (3) sakko (5) saksa (1) santander (2) scch (2) scout (1) Seat (1) Seat ateca (1) seat leon (2) sesonki (1) setsuna (1) sierra (1) silver shadow (1) singapore (1) skoda (2) Skoda Octavia (1) Skyactiv-G (1) Skyactiv-X (1) smith-polvinen (1) Sosiaalinen (1) soul ev (1) spark ignition (1) sports car club of helsinki (1) ssangyong (1) S-sarja (1) st (1) stelvio (1) steve jobs (1) ST-Line (1) subaru (2) sunny (1) suojat (1) suojatie (1) superauto (5) Supercharger (2) superkondensaattori (1) suv (4) sähköauto (8) sähköautoilu (20) sähkörekka (1) taas Teslaa (1) Takata (1) talisman (1) taloudellisuus (1) talsiman (1) talvi (1) talvirenkaat (3) tampere (1) Tata (1) tax (1) tekniikka (6) teknologia (28) televisio (1) tempaus (2) Tesla (20) Tesla Model S (1) testarossa (1) testikuski (21) tiedote (22) tieliikenne (1) tiemerkinnät (1) tieraivo (1) tietoturva (1) tietyö (1) tires (1) toimintasäde (1) top gear (2) toyota (17) Toyota C-HR (1) trendi (1) tulevaisuus (7) tuotantolinja (1) turvallisuus (10) turvallisuuskulttuuri (1) turvatyynyt (1) turvavarusteet (1) tutkimus (1) typenoksidit (1) tyyppivika (1) työturvallisuus (1) uber (5) urheiluauto (5) urheilullisuus (2) uutinen (6) uutuus (29) v60 (2) v70 (1) v90 (1) vaihteistot (3) vaihtoauto (1) vakuutus (1) varusteet (10) vauxhall (1) Waymo (2) veneet (1) verkkokauppa (1) verot (11) verotus (5) vertailu (2) vertaisvuokraus (1) vety (3) vetyautoilu (8) video (12) vihreä kaista (1) Viihde (30) vinkki (14) volga (1) volkswagen (10) volkswagen golf (2) volvo (13) volvo 240 (1) volvo xc90 (1) VR (1) vuokraus (1) värit (1) xc60 (1) xc90 (1) xe (1) xj (1) xq30 (1) yhdysvallat (2) ympäristö (2)

Uusimmat kirjoitukset

ARTIKKELI 30.11.2020

Testikuski-koeajo: Kia Sorento Hybrid 2021

Kiasta ei ole voinut aina puhua samassa lauseessa saksalaisten premium-merkkien kanssa. Köyhien ihmisten autoksikin aikoinaan tituleerattu KIA on kuitenkin nostanut osakkeitaan merkittävästi viime vuosien aikana. Ulkoinen habitus on muuttunut räyheämmäksi, sporttisemmaksi ja ennen kaikkea katu-uskottavammaksi, ja laatuvaikutelma on valovuosia edellä sitä mitä se joskus oli. Tällä hetkellä on vaikeaa keksiä järkisyitä olla ostamatta Kiaa, jos täytyy autokaupoille suunnata. Uusi Sorento ei ole tähän poikkeus, vaan se jatkaa Kian nousujohteista linjaa ja kurottelee taivaalta esim. saksalaista johtotähteä. Uusi Sorento on tyylikäs ja moderni, tälle sukupolvelle rakennettu auto. Ja kun puhun tälle sukupolvelle rakennetusta, todella tarkoitan sitä. Otetaan esimerkkinä autosta löytyvät 6 USB-porttia. Siis 6?! Kia haluaa todellakin ajatella erilaisten digitaalisten välineiden suurkuluttajia ja pitää huolta siitä, että sitä omaa laitetta on aina mahdollista ladata. Vaikka meidän koeajamamme yksilö ei ollutkaan varusteiden osalta se kattavin mahdollinen vaihtoehto, vaan varustelutaso oli ”ainoastaan” Business, löytyi autosta silti esim. kaukovaloautomatiikka, kaista-avustin, mukautuva vakionopeudensäädin, mäkilähtöavustin, navigaattori sekä suomenkielinen Supervision -mittaristo. Mitä muuta sitä tavallinen Matti Meikäläinen autoonsa edes tarvitsee?Mikä parasta (ainakin perheellisiä ajatellen), uusi Sorento on 7-paikkainen, eli takakonttiin saa nostettua vielä yhden ylimääräisen penkkirivin tarvittaessa. Jos molemmat auton takana olevista penkkiriveistä puolestaan kaataa, toimii Sorento melkeinpä pienenä pakettiautona. Eli mikäli tie vie usein Tallinnaan, uusi Sorento voi olla erittäin hyvä vaihtoehto kuljettamaan vähän isompiakin kuormia.Köyhien ihmisten autoksi uutta Sorentoa ei voi irvistelemättä kutsua, sillä hintaa meidänkin koeajamallamme yksilöllä oli lähes 60 tuhatta euroa. Sillä 60 tonnilla saa kuitenkin auton, jossa on oikeastaan kaikki mitä autolta voi vaatia. Ulkonäköä, lisähärpäkkeitä ja mukavuutta.

ARTIKKELI 28.10.2020

Testikuski-koeajo: Ford Puma

Kevythybridien määrä on lisääntymään päin, mutta onko se tekniikkana tarpeeksi kiinnostavaa tavalliselle kadun tallaajalle? Tällä kertaa meillä oli testissä uusi Ford Puma, joka on Fiestan pohjalle rakennettu crossover. Puma muistuttaa muotoilultaan jonkin verran Nissan Jukea, eli sen ulkonäkö tulee varmasti jakamaan mielipiteitä. Koeajamamme Puma oli kevythybridi, mikä tarkoittaa siis sitä, että sähkömoottoria käytetään autossa vain pienentämään pienen bensamoottorin kuormitusta, esimerkiksi kiihdytystilanteissa. Auto myös kerää jarrutusenergiaa talteen. Mutta, toisin kuin tavallista hybridiä, kevythybridiä ei voi ajaa lainkaan pelkällä sähköllä. Ajettavuudeltaan Puma on taattua Fordia, eli äärimmäisen miellyttävä auto ajaa. Ohjaustuntuma on herkkä ja auto liikkuu ketterästi pienessäkin tilassa, vaikka katumaasturi onkin. Ajettavuuden lisäksi autossa säväytti sen varustepuoli. Koeajamamme mallin hinta oli alle 25 000 euroa, mutta silti siitä löytyi esimerkiksi aktiivisen vakionopeudensäätimen, hierovien etupenkkien ja puhelimen langattoman latauksen kaltaisia ominaisuuksia. Melko hyvää vastinetta rahalle siis. Puma tarjoilee myös luokkansa suurimman tavaratilan, sillä varsinaisen tavaratilan alta löytyy erillinen Megabox -lisätila, joka laajentaa jo ennestään isohkoa tavaratilaa vielä 80 litran verran. Kaiken kaikkiaan Puma oli erittäin positiivinen yllätys jo valmiiksi kilpailtuun crossover-luokkaan. Katso videolta, mitä muuta kerrottavaa meillä oli tästä Fordin uutuudesta.
nwdb