24.11.2016

Onko sähköauton paino ongelma?

Sähköautojen todellisen läpimurron alkaessa häämöttää yhä useamman tietoisuuden rajamailla on myös kovaääninen sähköautojen vastustaminen kasvanut. 

Listaan ensin muutamia tyypillisiä sähköautoa vastustavien argumentteja ja kuittaan ne nyt huolimattoman ylimalkaisesti yksittäisillä omaan kokemukseeni perustuvilla lauseilla.
1. lyhyt toimintamatka:
Yllättävän monelle ei ole ongelma nykyisinkään, mutta toisaalta useille on.
Lisää esim tuolla: Zoe40 on jo yllättävän usealle erinomainen toimintamatkansa suhteen 
2. Sähköauton toiminta pakkasessa:
Sähköauto on ylivertaisen luotettava ja mukava talviauto. Toimintamatkan lasku on tosiasia talven pakkasilla, koska sähköautossa ei ole polttomoottoriauton hukkalämpöä.
Lisää esim täällä: Nissan Leaf on erinomainen talviauto varauksin
3. Sähköauto on kallis:
Tämä on osittain arvostuskysymys ja isolta osaltaan totta. Akkutekniikka vielä toistaiseksi nostaa sähköautojen hintaa. Toisaalta sähköautolla ajaminen on hyvin edullista.
Pientä kustannusvertailua mm täällä: Leaf 30 kWh ja i3 33 kWh ovat hyviä valintoja jo useille
4. Sähköauton akkujen kestävyys:
Monia epäilyttää sähköautojen akkujen kestävyys. Huoli näyttäisi olevan pääosin aiheeton ja akut tuntuvat kestävän odotettua paremmin kovaakin käyttöä.
Tuolla yksi tarina: Akkutesti Leafille
5. Sähköauton lataaminen on hidasta
Jos sähköauto aidosti kiinnostaa, kannattaa lähestyä asiaa siten, että arjen päivittäiset sekä toistuvat viikonloppureissut sujuvat ilman välilatauksia. Totta on, että päivittäinen ajo ei pidä perustua jatkuvaan reitillä lataamiseen. Pääosin sähköauto latautuu yöllä, töissä ollessa tai muutoin parkissa ollessaan. Toisaalta ihmiset yliarvioivat tyypillisesti vuorokauden ajomääräänsä.
6. Sähköautolla ei voi vetää joka viikko kovassa pakkasessa peräkärryä suksiboksi katolla Lappiin ilman yhtään kusitaukoa
Ei voikaan. Jos tuollaiseen on tarve ei kannata harkita sähköautoa. 
7. Sähköauton akut ovat painavia:
Ja vihdoin usein toistuvaan väittämään, että sähköautojen akuston paino olisi ongelma. Vastaan tuohon hyvin lyhyesti kokemuksellani: ei ole!
En keksi mitään miksi se olisi ongelma. 
Akkujen paino sijoittuu sähköautoissa alas ja usein tasapainottaa painonjakaumaa. Nämä vakuuttavat sähköauton ajettavuutta. 
En ole vielä koeajanut sähköautoa, jossa paino olisi suorituskyvyn kannnalta haitta. Esimerkiksi Tesla kiihtyy kyllä ihan tarpeeksi hyvin. Jopa oman Leafini kiihtyvyys on täysin riittävä, vaikka tehoa onkin reilusti alle 100 kW. 
Vauhdin hidastuessa suuremman massansa hitauden lakia sähköauto hyödyntää erittäin tehokkaasti arkiajossa moottorijarrutuksissa akkua ladatun. Tätä kutsutaan regeneroinniksi.
Tästä olen aiemmin kirjoittanut: Sähköauto hyödyntää moottorijarrutuksen energiaa ylivertaisen hyötysuhteen lisäksi.
Sähköauton energiatehokkuus on niin paljon polttomoottoreita parempi, että kulutuksellekaan painolla ei ole ajamisen kulujen kannalta merkitystä. 
En pysty tunnistamaan edes renkaiden kulumisen nopeutumista akkujen painon takia. Ennemminkin renkaat kuluvat nopeammin mukavasti vääntävän moottorin vaivattomasti käytettävissä olevan suorituskyvyn nautiskelusta.
Niin ja miten paljon enemmän ne sähköautot sitten painavat?
Hyundai Ioniq on hyvä ensimmäinen vertailuauto, koska siitä on saatavilla hybridi, plug-in hybridi sekä sähköversio.
Perus-hybridin omamassa on 1445 - 1552 kg ja sähköversiona 1495 - 1550 kg. Eli sähköauto painaa 2 - 50 kg enemmän. Ei taida olla ratkaiseva muutos.
Nissan Leaf 30 kWh omamassa on 1516 kg. Suoraa vertailuparia sille ei löydy, mutta otetaan vaikka Juke automaaattivaihteistolla. Sen omamassa taitaa olla noin 1364 kg, eli onhan tuossa jo 152 kg painoeroa. 
Volkswagen e-Golfin omamassa on 1585 kg. Golf 1,4l bensa-automaattina painaa 1346, eli eroa on 239 kg. Toisaalta GTE Golffille löysin omamassaksi 1524 - 1599 kg (eri lähteissä eri massat), eli saattaa painaa jopa enemmän kuin sähköversiona.
Renault Zoe40 omamassa on noin 1468 kg. Zoe on aika saman kokoinen auto kuin Clio, joka painaa automaattivaihteisena 1156 kg, joten tuossa eroa tulee jo 312 kg.
Entäs sitten sen vähän kalliimman ja pidemmän toimintamatkan sähköauton, eli Teslan paino? Model S P85D omapaino on 2239 kg. Ja sen verrokki painaa,,, niin siis mikäs se olisikaan? Alle 3 sekuntia 0-100 km/h, jopa seitsemanpaikkainen perheauto. Hmmm ei ihan heti tule mieleeni. Audi RS6 taitaa olla aika lähellä. Se painaa 2010 kg, eli 229 kg vähemmän.
Eli kyllähän sähköautoon akustot lisäävät painoa peräti 2 - 312 kg verran. Toisaalta tuo Ioniqin vähäinen painon nousu ihmetyttää, mutta on kyllä hyvä merkki siitä, että ei sähköauton ole pakko painaa huomattavasti enempää. 
Jos nyt sitten ajatellaan, että sähköauton valmistus on kuluttanut vaikka tuon 312 kg enemmän maapallon raakamateriaaleja, niin miten sitten polttomoottoriauton polttoaine siihen suhteutuu, sitä kun kuluu sitten koko ajan? Sähköautoon kuluva sähkö etenkin täällä pohjolassa on niin puhdasta tuotannoltaan, että öljyn repiminen maan uumenista ja jalostus polttoaineeksi aiheuttaa enemmän päästöjä.
Jos yksinkertaistetaan niin tuo 312 kg sähköauton lisäpaino vastaa noin 312 litraa polttoainetta. Tuolla ajaa esim 5l /100 km kuluttavalla autolla 6240 km matkan. Tuon jälkeen plttomoottoriauton maapallosta repimät luonnonvarat ylittävät sähköauton vastaavan massan.
Päätän tämän kirjoituksen omaan toteamukseni kertaamiseen sekä jatkoajatukseen:
Sähköauton akun paino ei ole ongelma, vaan mahdollisuus.
Nimittäin Zoe40 näytti sen mahdollisuuden. Nykyisen sähköauton akkujen energiatiheys voi kasvaa. Zoessa lähes saman kokoisessa ja painoisesta akussa on nyt päivityksen myötä lähes tuplasti energiaa.
Tämä on mahdollisuus parantaa jo ennestään ylivertaisen hyötysuhteen omaaavan sähköauton energiankulutusta ja siten toimintamatkaa.

Keskustelu

Turha paino silti
01.06.2017 08.17

1500 kiloa on todella paljon pikkuautolle, jonka toimintamatka jää kuitenkin melko lyhyeksi.

Sähköautoileva motor
01.06.2017 17.54

Kiitos kommentista.
Leaf on saman kokoinen auto kuin Golf ja painaa tosiaan noin 150 kg enemmän, kuin esim. saman kokoluokan automaattivaihteisista bensiiniautoista osa. Zoe on tosiaan pienemmän kokoluokan auto ja painaa 41 kWh akusta johtuen 1500kg, joka on kokoluokaansa nähden paljon. Toisaalta sen toimintamatka on sellainen, että keskivertoautoilijan ei tarvitse sitä ladata kuin kerran viikossa. En siten koe painoa vs toimintamatkaa olennaiseksi ongelmaksi. Toki useille sähköauton toimintamatka on edelleen se perusongelma, ellei ole halua tai varaa investoida Teslaan.

Sähkö tulee pistoras
02.06.2018 14.48

Kulutus tehokkuushan tuossa selvisikin. Vielä kun saadaan vertailtua tuotetun energian kustannukset sähkö vs bensiini, diesel. Suomessahan verottaja kyllä hoitaa jatkossa asian niin, että sähköautoilu tulee kallistumaan huomattavasti nykyisestä. Egoloogisuuden (ydinmiilusähkö) ja akkuteknologian (sormiparistojen) suhteen olen vielä varauksellinen.

Sähköautoileva motor
02.06.2018 23.28

Hyvä Sähkö tulee pistoras -nimimerkki
nyt oli kyllä sen verran kryptinen viesti, että en tiedä mitä tuohon haluaisin edes vastata.
Sähkö on Suomessa halpaa. Jos sen hinta lähtee yhtään nousuun, toteutan aurinkoenergia + tuulivoima paketin, jonka meinasin jo pari vuotta sitten tilata. Muuta en tuohon viestiisi nyt edes yritä kommentoida.

Marja
13.04.2019 10.13

Kyllä tuo lisääntyvä paino on ongelma teille. Jo nyt jopa päätiet ovat surkeassa kunnossa. Maalla asuvana huomaa selvästi, kuinka esimerkiksi traktorit (jopa ilman perävaunua) henkilöautoa raskaampina rassaavat teitä. Kenellä on varaa korjata kaikki pikkutiet? Kustannukset otetaan tieosakkaiden kukkarosta vaikka ulosotolla!

Sähköautoileva motor
15.04.2019 08.29

Hei Marja,
kiitos näkemyksesi jakamisesta.
Taitaa traktori ilman peräkärryäkin olla aika paljon raskaampi. Ei sähköauton painoero vs vastaava automaattivaihteinen polttomoottoriauto nesteineen ole kuitenkaan kovinkaan merkittävä pienempienkään teiden kestävyyden näkökulmasta.

Juhani Varemo
23.04.2019 22.17

Juu ei se kyllä sähköautojen paino ole joka tiet rikkoo.
Jos mä otan tuosta keskikokoisen traktorin ja vaikka aurat perään niin mennään jossain 7 tonnin huitteilla josta yhdellä akselilla ehkä 6 t. Voin ottaa myös isoimman pihalta löytyvän kärryn ja siihen täyden lastin niin lopputulos on 6+4,5+18 t eli ollaan jo lähellä 30 tonnia :-)

Totuus on kuitenkin se että heikkojen teiden runkovauriot syntyvät raskaan kaluston alla. Painot 10 - 60 t. Syvät ja kapeat kulumaurat päällysteessä taas ovat niiden nastarengasautoilijoiden ikiomia jotka ajavat koko talven tismalleen juuri sitä samaa märkää latua eikä vahingossakaan hiukan eri kohtaa. Ja hiekkateiden kuopat taas syntyvät kun vesilammikosta roiskaistaan vedet (ja hiekat) vauhdilla sivuun ja syventynyt kuoppa kerää yhä enemmän pohjaa pehmittävää vettä. Siihen vesikuopan kasvattamiseen riittää painoltaan vaikka mopo :-( Tuossa kuopan syntyprosessissa ajonopeus on merkittävämpi vaikuttaja kuin paino - jos sitä juuri syntymänsä alkuvaiheessa olevaa pientä painaumaa ei korjata tai kierretä.

Huonolla pohjalla olevaa tietä rikkomaan ei edes tarvita mitään liikennettä, tien rungon vettyminen ja talven routa pistää sen uuteen uskoon joka tapauksessa. Ojat ja vesitalous pitäisi hoitaa kuntoon.

Henkilöautoluokan painoilla (luokka 500 - 2000 kg) ei juurikaan ole suurempaa merkitystä tien kulumiseen, nastojenkin pistovoima on auton painosta riippumatta rajattu suhteellisen vakioon arvoon. Myös rengaskoko yleensä korreloi jotenkin painon kanssa, tielle on parempi mitä korkeampi ja leveämpi rengas - ja raskaassa kalustossa runsas akselimäärä auttaa myös vähentämään yksittäisen pyörän aiheuttamaa kuormitusta.
Tuossa traktorin ja perävaunun tapauksessakin 4 leveintä rengasta on yli 700 mm leveitä ja pari korkeinta taas 650 mm leveitä ja lyhyen ihmisen korkuisia. Kaikkiaan siis 8 kpl.

Nimimerkki 'tiekunnan toimitsijamies'.

Sähköautoileva motor
23.04.2019 23.16

Hei Juhani,
kiitos erittäin ammattitaitoiselta vaikuttavasta kommentista!

Tesla topi
28.12.2019 09.26

Tiestöä ei kuluta nastarenkaat vaan suuret rekkojen painot.
Esim kun metsälästä lähdetään hämeenlinnantielle siihen mäkeen.
Tämä hämeenlinnan tien möki pällystetiin kesällä.
Jo smuutamn kuuka u den kuluttua siinä oli kåjo paripyörien urat kesällä.

Ei monikaan nastarengas ollu t kuluttanut näitä uria millään.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Akku BEV omapaino sähköauto sähköautokokemus

Arkisto

nwdb