26.05.2015

Matka-ajoa Kangasala - Helsinki - Kangasala 365 km päivässä



Nyt oli kyseessä päivän työmatka Helsingin Jollakseen ja takaisin. Yhteensä noin 365 km.
Liikkeellelähtö kello 5:05 jatkuvassa tasaisessa vesisateessa + 10 c kelissä. Akku näytti 99% ja oli + 16,6 c lämmin noin 15 min ilmastointilaitteen ennakkokäytön ja 20A latauksen jäljiltä.


Alkumatka oli vesisateessa maantieajoa 12-tien kautta Hämeenlinnaan. Ajovalot olivat koko matkan automatiikan päälle kytkemät ja lämmityslaite +20c automaattisäädöllä koko ajan päällä. Silti lämmityslaite ei oikeastaan lainkaan vienyt virtaa. Valot ja lasinpyyhkijät sen sijaan kyllä veivät pientä siivua koko matkan ajan.





Tiiriössä oli ensimmäinen pikalataus. Tiiriöön saapuessa matkaa oli ehtinyt kertyä 73,1 km keskinopeudella 77,9 km/h. Reitillä ei ollut mitään poikkeuksellisen suuria korkeuserojakaan. Keskikulutuksen näyttäessä 16,7 kWh/100km. Akkua oli jäljellä saapuessa 29%. Eli tuolla reitillä, käyttäen nopeusrajoituksia, tällä vesisateisella kelillä olisi ajanut yhdellä akulla laskennallisesti 94,29 km. Akun lämpötila ei käytännössä ollut tuolla ajolla muuttunut, lähdön 16,6c ja perillä 18,3c. Yhden ekopuunkin olin saanut :-)





Alku latauksesta on huikean nopea, 16 minuuttia nosti akun lataustason jo 72%. ja 30 minuutin lataus nosti sen 85 %:iin. Hintaa RFID-avaimenperällä kuitatulle lataukselle tuli 6 euroa. Akkujen lämpö nousi latauksen aikana vain 24,6c asteeseen.






Tiiriöstä matka jatkui moottoritietä ja moottoritienopeutta (132 km/h mittarissa) 120 km/h navinopeutta käyttäen Hyvinkään ABC:lle saamaan seuraavaa CHAdeMO-pikalatausta. 
Matkalla sai jo laittaa aurinkolasit, kun sade lakkasi ja aurinko kuoriutui pilvien takaa näkyviin. Valoautomatiikka vaihtoi luonnollisesti päivävaloille, ja lämmityslaite pääsi vieläkin helpommalla automaattiasennossaan.

Vaikka matka ei ollut kuin 51,4 km, vajosi akun varaustaso 85%:sta 29%:iin, eli -56 prosenttiyksikköä!
Keskinopeudeksi muodostui 109km/h, ja ajoin koko matkan ylimpiä sallittuja nopeuksia navin mukaan. Eli lähes koko matkan 120 km/h. 
Akun lämmön moottoritien pätkä nosti 0,7 asteella 25,3 c asteeseen. Eli vielä noilla lämmöillä ei ole mitään merkitystä.

Laskennallisesti tuolla 120 km/h nopeudella akku olisi riittänyt vain 69 km ajoon, kun lähtötasona oli 85%. 

Hyvinkäällä kyllä kelpasi ladata aamupalaa nauttiessa akkua, etenkin kun CHAdeMO-pikalataus on täällä edelleen ilmaista. Tuli jälleen mieleen, että sähköautoilun merkittävän laajentumisen kannalta tuo ilmaisuus tuo myös toisen tärkeän elementin, latauksen aloittamisen totaalisen helppouden. Iski positiivinen Tesla-kateus jälleen.


Hyvinkäällä lataus kuitenkin keskeytyi 91% kohdalla virheeseen. Se riittää, joten matka jatkukoon auringonpaisteessa. Akku oli lämmennyt 32,6c asteeseen, jolla tuskin on vieläkään mitään merkitystä.
Paitsi että auton mittaristoon jäi käynnistyksen jälkeen palamaan keltainen  merkkivalo, joka kuvasti autoa ja sen keskellä huutomerkki. Uudelleen sammutus ja käynnistys kadotti merkin. Eli nyt matka jatkuu...



Seuraavaksi on 68 km siirtymä itä-Helsingin Jollakseen. Eli äskeisen moottoritiesiirtymän kokemuksella saatu 91% lataustaso riitti hyvin perille.  





Akkuun jäikin vielä 34% lataus jäljelle. Keskinopeus loppumatkalla muodostui täysin liikenteen sujuvuuden ja rajoitusten mukaan 72,2 km/h.












Perille pääsin 8:45 eli kokonaismatka-aika oli 3 tuntia 40 minuuttia. Se on niiden kahden latauspysähdyksen, eli tunnin verran enemmän kuin olisi ollut perheemme diesel-autolla.

Hintaa tuolle matkalle kertyi pikalatauspisteellä 6 euroa ja sitten tietenkin hieman lisää kotona tapahtunut lähtölataus. Eli nyt, kun Hyvinkäällä vielä sai ilmaista pikalatausta, oli matka merkittävästi halvempikin kuin diesel-autolla. Mutta jos/kun pikasähköstä maksaa joka kerta 20 senttiä/minuutti, tulee diesel-auto joissain tilanteissa jopa halvemmaksi kilometriä kohden. 

Mutta ympäristöarvot ovat kirkkaasti sähkön puolella.



Perillä latasin 2 tuntia 45 minuuttia Schukolla, joka ehti nostaa akun varaustason 61%:iin 34%:sta.

Paluumatka oli pääosin käänteinen menomatkaan nähden.
Paitsi että epäilin tuon varaustason riittävyyttä Hyvinkäälle asti, joten pyysin navigaattorilta eco-reittiä. Jälleen konkretisoitui se, mihin Leaf on tehty, ja missä se ei ole omimmillaan, vaikka toimiikin molemmissa käyttötavoissa. Helsingin läpi ajaessa akun lataustaso tippui todella hitaasti, ja välillä oli ihan uudenlainen näkymä rangen ja akun % välillä. 52% akkua ja range vakkari päällä väittää 100km! Eli teoreettisesti niitä ydinkeskustan noin 30km/h keskinopeuksia tasaisesti ajelemalla jossain voisi tosiaan saavuttaa sen 200km toimintasäteen.


Hyvinkää - Tiiriö välillä tein tasaisen 120 km/h (navi) kulutustestin. 49 km matkalla keskinopeudella 120,6 km/h (tasaisella vakkarilla) kulutus oli auton mittarin mukaan 23,4 kWh/100km.


Yhteenveto päivän 365 km matka-ajoista:
Jälleen kerran todistus siitä, että Leaf on omimmillaan kaupunkiajossa sekä lähitaajamien ajossa. Kaikki sujuu täydellisen vaivattomasti, kun siirtymät ovat 50 km luokkaa, ja sen jälkeen on aikaa antaa auton latautua omia aikojaan.

Nopeisiin (120km/h) moottoritiesiirtymiinkin Leafia voi käyttää, jos vähintään toinen näistä edellytyksistä toteutuu:
1. Pikalatauspisteitä on noin 50 km välein
2. Kuljettajalla ja kaikilla matkustajilla riittää sisäistä motivaatiota puolen tunnin välein pitää puolen tunnin tauko.

Maltillisemmalla matkanopeudella toimintasäde kasvaa merkittävästi. Moottoritiesiirtymään 100 km/h kunhan seuraavat edellytykset toteutuvat:
1. Pikalatauspisteitä on noin 50 - 75 km välein
2. Kuljettajalla ja kaikilla matkustajilla riittää sisäistä motivaatiota sietää muuta liikennevirtaa hitaampi ajonopeus. 100 km/h ei kuitenkaan vielä ole ongelma, koska raskas liikenne ajaa hiljempaa.

Alhaisella, 80 km/h moottoritienopeudella Leaf sopii myös matkan tekoon, kunhan jälleen kaksi ehtoa toteutuu:
1. Pikalatauspisteitä on noin 75 - 100 km välein
2. Kaikki autossa olijat sietävät sitä, että ajetaan merkittävästi muuta liikennevirtaa hitaammin.

Sade ja kylmyys voivat sitten tuoda muutoksia toimintasäteeseen.

Jos on tarve siirtää nopeasti viisi henkeä Tampereelta Helsinkiin, niin meillä ainakin perheen toinen auto, BMW e91-koppainen 320dA on vielä Leafia järkevämpi ratkaisu kaikilta muilta osin, paitsi ympäristön kannalta. Silti valintani on aina tuohonkin Leaf, jos se vain on mahdollista aikataulujen suhteen.







Keskustelu

Ei kommentteja

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) EQC400 (1) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (4) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (12) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (2) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (58) Renault (6) Roadster (3) Scania (1) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (31) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) Sähkökuorma-auto (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (6) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb