28.04.2015

Energian kulutus työmatkalla, reitti 2: nopein

Tänä aamuna tein kokeen, mikä on energian kulutus työmatkallani käyttäen nopeinta reittiä.
Keli oli aurinkoinen/kostea tien pinta ja lämpötila +6c

Nopeimman reitin pituus on 39,5 km, ja kesto oli 33min 41 sek.
Tämä on 4-5km enemmän kuin eko-reitin pituus, mutta 7-9 minuuttia nopeampi.

Toimintasädettä lähtiessä ajotietokone näytti olevan 132km.

Lähtiessä akun varaus oli asetuksieni mukaiset täydet 80%.
Perillä akun varaus oli 45%



Matkalla kului keskimäärin 17,9 kwh / 100km.
Tämä on merkittävästi enemmän, kuin eko-reitillä, jonka hajonta on muodostunut 12,3 - 15,9 kwh/100km.

Matkalla kulutettu energia on laskennallisesti 6,98 Kw/h ja maksamallani sähkön hinnalla yhdensuuntaisen työmatkan hinnaksi tuli 0,84e. 
Eko-reittiä käyttäen hinta on ollut 0,52-0,65e/suunta.

Nopeimman reitin keskinopeus oli 74,8 km/h ja suurin nopeus noudatti pitkän osuuden ajan 100km/h suurinta sallittua navigaattorinopeutta, eli mittarin mukaisesti nopeus oli noin 110km/h.


Yhteenveto:
Tuolla noin 80 km päivittäisellä edestakaisella työmatkalla reitin valinta on kiinni muista kuin kuluneen energian hintaseikoista. Tällä reitillä eko-reitin valintaa ei perustele myöskään toimintasäde, koska se ei tule ongelmaksi missään tilanteessa. Eko-reitin valinnan perusteena voi olla energian säästäminen. Kyllähän sitä vihreääkin sähköä voi ja saa säästää. Tällä kertaa matka-ajan ero kasvoi lähes 10 minuuttiin, mutta useimmiten se voi olla pienempikin, koska nopein reitti on myös aamuisin ruuhkaisin.

Keskustelu

Ei kommentteja

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (3) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (11) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (1) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (56) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (30) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (5) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb