08.12.2019

Sähköauton tulipalon sammuttaminen keskusteluttaa -ei suurta dramatiikkaa

  • Paloturvallisuus on yksi sähköautoiluun liittyvä puoli, joka ei vaikenemalla paremmaksi muutu, mutta on taatusti hallittavissa tai kierrettävissä kohtuullisella vaivallakin.

Kuten Yle-uutinen jo vuonna 2013 kirjoitti, on ajoneuvopalon syttymiselle useita yleisiä syitä ja niistä varmasti suurin osa on ajoneuvon liikenne-energiamuodosta riippumattomia. Pidän myös kovin uskottavana, että ajoneuvopalon todennäköisyys kasvaa kaluston ikääntymisen myötä.

Sähköauton syttymistä ei voitane pitää todennäköisempänä, kuin polttomoottoristen autojen tuleen syttymistä. Todennäköisesti sähköauto syttyy tulee harvemmin uutisoi CNN vuonna 2018.

Sähköautokin siis saattaa syttyä tuleen. Millään tavalla muita energiamuotoja tyypillisempää se ei ole, mutta on se mahdollista. Sähköauton palossa on vielä kovin eritasoiset asiat kyseessä riippuen siitä mitä palaa. Jos autossa on syttynyt tuleen sisustus tai mitä tahansa muuta kuin ajoakku, on palo normaalisti sammutettavissa samalla kalustolla kuin minkä tahansa ajoneuvon alkava palo.

Omalla noin viiden vuoden aikaisella sähköautoilun kokemuksella pidän sähköautosta alkavaa paloa epätodennäköisempänä, kuin lataukseen käytettävän laitteiston heikentyneestä ja kuluneesta tekniikasta tai ylikuormittamisesta johtuvaa ajoneuvon ulkopuoleista paloa. Toivoisin kaikkien sähköautoilijoiden lataavan vain merkityiltä sähköautojen latauspaikoilta autojaan. Ei siis pidä mennä koskaan omin luvin lataamaan parkkihallin vapaasta pistorasiasta useastakaan syystä. Jos lataamista tehdään sähköauton lataamiseen merkitystä tai luvalla normaalista pistorasiasta on syytä noudattaa annettua ohjeistusta enimmillään 8 Ampeerin latausvirrasta, jotta pistorasia tai johdotus sen takana eivät ylikuumene pitkästä rasituksesta ja aiheuta näin jopa tulipaloriskiä.

Kolmivaiheinen voimaivrtapistorasia, supersuko tai karavaanaripistoke sen sijaan kestävät suurempien lataustehojen käyttämistä pitkäkestoisestikin. Luonnollisesti myös sähköasentajan kiinteästi asentama sähköauton latauslaite on turvallinen käyttää kaikilla sen antamilla AC-lataustehoilla. Sähköautojen latauskaapeleiden tulee olla aina asianmukaisia siihen käyttöön tarkoitettuja ja ehdottoman ehjiä, puhtaita sekä muutoin hyväkuntoisia, eikä niitä pidä kenenkään amatöörin mennä aukomaan tai muutoin peukaloimaan. Vaikka pidänkin näitä ulkoisia paloja sähköauton paloa todennäköisempänä, ovat nekin sammutettavissa normaaleilla palokalustoilla.

Ajoakuston palo on sen sijaan uskottavien lähteiden mukaan aivan eri tasoinen haaste. Kun sähköauton ajoakusto syttyy palamaan, palaa se korkealla kuumuudella ja sytyttää itse itseään toistuvasti tuleen. Sähköauton ajoakun tulipalo sammutetaan runsaalla vesimäärällä tai jopa upottavalla veteen. Lähde: https://pelastustieto.fi/pelastustoiminta/operatiivinen-toiminta/litiumioniakut-autopalossa/#a9a202c9

.

Aiheesta uutisoi hiljattain YLE Uutiset, Paloturvallisuuden asiantuntija kieltäisi sähköautojen latauspisteiden rakentamisen maanalaisiin parkkihalleihin. Mielestäni uutisen otsikko on klikkiotsikkomaisesti yli dramatisoiva, mutta sisällä tässäkin jutussa on hyvää asiaa.

Pystyn myös sähköautoilijana allekirjoittamaan sellaisen henkilökohtaisen vastuunkantoni sekä orastavan huolen, että jos asuisin taloyhtiössä, jonka alakerrassa on parkkihallissa kymmeniä sähköautoja toistuvasti latautumassa, niin haluaisin tietää paloturvallisuuden ja riskien olevan hallittuja. Tietoisuus siitä, että suuret paloturvallisuusriskit on kaikilla liikenne-energiamuodoilla käyvistä autoissa edellämainitussa tilanteessa ei muuta asiaa. Paloturvallisuudesta pitääkin olla selvillä jo ennen ensimmäistä onnettomuutta. Itselläni sähköautoilun amatöörikäyttäjänä ei ole oikeita vastauksia miten asiaa tulee edistää, mutta seuraan mielenkiinnolla aiheesta käytävää keskustelua. Olisi kiva saada tähän blogitarinaanikin muutamia rakentavia keskusteluita ja kommentteja sekä linkkejä tutkimuksiin ko aiheesta.

 

 

 

 

Keskustelu

Ulos vaan
09.12.2019 02.04

Autovalmistajilta tulisi vaatia yhtenäinen standardi jolla palokunta voisi tarvittaessa täyttää akkukotelon vedellä edestä tai takaa, autohan on joka tapauksessa entinen jos syttyy.

Sähköautoileva motor
13.12.2019 08.40

Moro nimi Ulosvaan,
olen herkästi samaa mieltä, että näihin voisi laittaa standardoitu palokunnan sammutusveden tms syöttöputki, josta saisi tukahdutettua kätevästi palavan ja itseään kuumentavan ja uudelleen sytyttelevän kennoston.

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#evvintertour2020 (7) #rapdigate (3) ABB FIA Formula E (1) AIWAYS (1) Ajo-opetus (4) Ajo-opetus sähköautolla (4) Akku (26) akkuruohonleikkuri (1) akun koko (13) Ampera-e (2) Audi (4) Aurinkosähkö (1) Autonäyttely (17) BEV (197) BMW (4) Borgward (1) Chery (1) Citroen (2) Cooper SE (3) Daimler (1) DS3 (1) Ego (4) Ego Power + (1) eGolf (2) e-Golf (2) E-Mehari (1) Energiankulutus (18) Energica (3) e-Niro (2) E-Tense (1) eTROPHY (1) Eva (1) evlapland (1) evwintertour (1) Formula E (4) historia (1) Honda (1) hybridipyörä (1) Hyundai (13) i3 (4) IAA2017 (14) ilmansaaste (2) ilmastonmuutos (2) Ioniq Electric (7) I-PACE (2) Jaguar (2) kaasuauto (4) kattotaakka (3) Kattoteline (1) Kia (4) koeajoraportti (11) Kona (8) Käytetty sähköauto (7) Latauslaite (4) Leaf (38) Leaf+ (1) Leaf40kWh (27) Leaf62kWh (1) Liikennemyymälä (1) Lofootit (3) Mercedes Benz (1) Mini (3) Model 3 (5) Model S (3) Moottoripyöränäyttely (1) moottoriurheilu (4) MP 2017 (1) Nissan (41) Norja (2) omapaino (1) Opel (2) Opetuslupa (2) ostajan opas (2) Pikalataus (5) range (3) rata-ajo (2) Rekisteröintitilasto (56) Renault (6) Roadster (3) Skoda (1) Smart (1) Soul EV (2) sähköauto (175) Sähköauto talvella (16) sähköautokokemus (20) sähköautomatkailu (30) Sähköauton lataaminen (16) sähköbussi (1) Sähkökelkka (1) sähkölinja-auto (1) Sähkömoottoripyörä (6) Sähkönysse (1) sähköpyörä (5) sähköruohonleikkuri (1) Tampere (2) TEM-tuki (1) Tesla (14) Thunder (1) tietopankki (1) Toimintamatka (7) video (1) Volkswagen (3) VW (3) Zoe (10)
nwdb