03.11.2012

Uusi Golf ja Robo-up!

Volkswagen Demo Tour pysähtyi tällä viikolla Jyväskylään. Tänä vuonna minua kiinnosti robottivaihteinen up! ja showroomiin näytille saatu ihkauusi Golf.

Perinteisesti olen käynyt Demo Tourilla koeajamassa ikirakkauteni kohteella Sciroccolla, mutta nyt mieheni ilmoitti että se on testattu jo niin monesti, että ei kyllä ajeta sillä enää... Vähän kyllä tuntui itsekin siltä joten asiasta ei tarvinnut vääntää sen enempää. Onko rakkauteni haihtumassa? Ehkä ennemmin rakkauteni on alkanut odottaa uutta korimallia, sillä nyt kun Golfkin uudistuu konsernin kulmikkaampaan lookkiin, niin mielestäni myös Scirocco alkaa pikkuhiljaa kaivata faceliftia.

Uusi Golf

Täytyy tunnustaa, että uusi seiskakorimallin Golf ei herättänyt mitään erityisen suuria tunteita. Vaikka auto on täysin uusi, se näyttää vain faceliftatulta. Kevyt uudistus on silti mielestäni erittäin onnistunut ja on hyvin linjassa Volkkarin nykyisen lookin kanssa. Ulkonäkö oli saanut edelliseen malliin nähden särmikkyyttä, ja edestä katsottuna Golf muistuttikin varsin kovasti meidän Poloa mikä ei ole paha asia.

 
Uusi Golf.


Eniten uudessa Golfissa kiinnosti kuskin paikka. Kuten keväällä kirjoitinkin, minulla on ollut edellisten Golfien kanssa ongelmana polven osuminen ratin kannattimeen. Mutta ei enää! Seiska-Golfissa ratin kannatin oli suora ja jalkaa mahtui siirtämään kaasulta jarrulle polvea kolhimatta. Kuten miehenikin totesi, jatkossa on mahdollista ostaa Golf nyt kun minulla ei ole enää polviongelmaa.

 
 Jee, lopulta polveni mahtuu Golfin ratin alle!


Automyyjä-Mikan mukaan uusi Golf tulisi varsinaiseen ensiesittelyyn muutaman viikon kuluttua. Täytyy lähteä sitten katsomaan tarkemmin ja toivoa että pääsee myös koeajamaan.

Up!

Golfiin tutustumisen jälkeen lähdimme koeajamaan robo-up!:ia. Minulla on jonkinnäköinen fiksaatio  pieniin autoihin: Demo Tourillahan on tarjolla vaikka mitä hienoja autoja, mutta ei, minä haluan vaan kokeilla sitä kaikista pienintä.

Viime keväänä ekaa kertaa koeajamamme up! oli varustettu kiertueelle käytännössä kaikilla herkuilla, mitä autoon on mahdollista saada. Neliovisuus oli ehdottomasti plussaa, sillä lyhyemmät ovet ovat kätevämmät kapeisiin paikkoihin pysäköidessä.

Demo Tourin up!:in halusin koeajaa, koska halusin verrata, miten robotin ohjaama manuaalivaihteisto eroaa oikeista automaattivaihteista. Koska automaatti on kätevimmillään taajama-ajossa, suuntasimme Jyväskylän keskustaan. Rantaväylällä vaihteiden vaihtamisesta sai ekat tyypit ja myös ekat naurut, kun kiihdyttäessä auto pörisi hauskasti. Kunnon ralliäänet ja silleen.

Automatisoitu vaihteisto ei odotetusti toiminut ihan yhtä hyvin kuin automaattivaihteisto. Rantaväylälle kiihdyttäessä vaihdoissa oli vähän kuminauhan tuntua. Keskustassa ajaessa puolestaan auto selkeästi nykäisi vaihteen vaihtuessa. Ripeässä kiihdytyksessä nykäys oli tosi iso, mutta pelkällä pintakaasullakin ajaessa vaihdon tunsi hämmästyttävän selkeästi. Tuntui kuin itse jatkaisi matkaa ja auto hidastaisi.

Yllättävin tapaus vaihteiden kanssa tapahtui uudelleen rantaväylälle kiihdyttäessä. Lähtönopeuden ollessa noin 20 km/h runttasin kaasun ihan pohjaan, minkä jälkeen ei tapahtunutkaan mitään. Hämmennyin ja ehdin päästää jo vähän irti kaasustakin, kun auto lopulta sai juonesta kiinni ja alkoi kiihdyttää. Miehenikin ehti melkein kysyä, että miksi jarruttelen, kun mitään ei tapahtunut. Tämä oli varsin yllättävä tilanne ja jos olisi ollut ruuhkaa, niin olisi voinut jäädä vähän jalkoihin, kun auto ei lähtenytkään kiihdyttämään odotetusti. Kyllähän Polon DSG:kin tuumaa hetken kun tallaa kaasun pohjaan, mutta se tapahtuu kuitenkin sekunnin murto-osassa verrattuna up!:iin, jolla reagointiaika oli arviolta pari sekuntia.

Vaikka robottivaihteisto ei täydellinen ollutkaan, olisi se kuitenkin ihan toimiva. Mieheni ainakin oli sitä mieltä, että jos pitäisi ostaa up! niin kyllä hän siihen valitsisi automatisoidun vaihteiston. Erityisesti keskustaruuhkissa automaatti vain on niin kätevä.

 
White up! ja takana tällä kertaa ajamatta jäänyt Scirocco.

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (3) Ajovarusteet (8) Akku (1) AL-Sport (6) Audi (13) Autokauppa (3) Autokoulu (32) Autoliitto (6) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (7) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (42) Ford (5) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (40) Hybridiautot (6) Hyundai (6) Jarrut (9) Jenni (38) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (10) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (14) Kevytliikenne (8) Kia (4) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (52) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (2) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (47) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (4) Moottori (3) Moottoripyöräily (30) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (68) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (2) Opetuslupa (5) Pimeällä ajo (8) Pohdiskelu (30) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (33) Renault (2) Renkaat (35) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (42) Seat Leon (45) Skoda (8) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (17) Takuu (4) Taloudellinen ajo (51) Talvi (35) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (35) Tesla (5) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (9) Unelmointi (14) Valot (8) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (52) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (16) Yleinen (22) Äänentoisto (4)
nwdb