16.02.2011

Uudet talvirenkaat

Kävin toissa viikolla vaihdattamassa Poloon uudet nastarenkaat. Vanhoissa vuonna 2004 valmistetuissa Goodyear Ultragrip 500 -renkaissa oli kulutuspintaa ja nastoja jäljellä vielä ihan riittävästi, mutta ne alkoivat olla turhan iäkkäät. Nastarenkaiden pito heikkenee käytöstä riippumatta ajan kuluessa, sillä renkaiden kumiseos vanhenee eikä vanha rengas tartu enää niin hyvin tien pintaan kuin uutena.

Meinasin ostaa Poloon uudet talvirenkaat jos syksyllä, mutta autonhuoltokurssin vetäjä oli sitä mieltä että kyllä niillä vielä yksi talvi menee. Niin olikin parempi, sillä ei tarvinnut lähteä ostoksille pahimpaan ruuhkaan. Jotta ensi syksynäkään ei tarvitsisi, päätin ostaa uudet talvirenkaat nyt puolessa välissä talvea. Rengasliikkeet ovat mainostaneet jo pidempään alennuksia, ja ajattelin että renkaat voisi saada nyt myös sesonkia halvemmalla. Käytännössä minulla ei ole kuitenkaan aavistustakaan mitä nyt ostamani renkaat ovat maksaneet syksyllä.

Rengastarjouksia kyselin seitsemästä liikkeestä. Ylivoimaisesti eniten tarjottiin Nokian renkaita, joita olin kuitenkin päättänyt välttää, koska olin kuullut että ne ovat melko äänekkäitä ja rengasmelu kuuluu Poloon sisään aika selkeästi. Vianorin edustaja kertoi, että Nokian Hakkapeliitta 4 oli äänekäs rengas, mistä syystä Nokian on saanut äänekkään maineen Volkkarien ja Audien omistajien keskuudessa. Rengasnuoran edustaja puolestaan tuumasi, Nokian on heidän eniten myyty merkkinsä ja nastarenkaat pitävät aina ääntä paljaalla sillä talvirenkaat on tarkoitettu lumella ajamiseen.

Nokian renkaiden lisäksi kaikki liikkeet tuntuivat tarjoavan eri merkkisiä renkaita, joten hintavertailua samojen renkaiden kesken voinut juurikaan tehdä. Lopulta päädyin ostamaan Gummisepiltä 310 eurolla Goodyear Ultragrip Extreme -renkaat, jotka olivat Tekniikan maailman viimesyksyisen talvirengasvertailun keskikastia. Renkaat ovat "tasapainoinen kooste pitoa ja ajettavuutta kaikissa olosuhteissa". Renkaita kehuttiin hiljaisiksi, mutta miinuspuolena oli suuri vierintävastus. TM:n arkistoa enemmän selailtuani huomasin, että samaiset renkaat olivat tulleet myyntiin jo vuonna 2007 ja olleet aina vertailun keskivaiheilla.

Sain seurata renkaiden vaihtoa Gummiseppien hallissa ja täytyy sanoa, että vaikka tekijöitä oli vain yksi, oli työskentely sitäkin tehokkaampaa. Vain 25 minuuttia siitä kun olin ajanut pihaan, ajoin jo pois.

Rengastarjouksia kysellessäni kyselin liikkeiltä myös sisäänajosuositusta eli matkaa, mikä pitää ajaa renkailla rauhallisemmin ilman kovia kiihdytyksiä ja jarrutuksia. Suurin osa suositteli ajamaan noin 1000 km ja muutama 500-1000 km. Sisäänajossa nastat kuulemma asettuvat lopullisesti kohdilleen ja renkaan pinnassa oleva muovi(?) kuluu pois. Normaali ajotyylini on varsin rauhallinen joten siltä kannalta minun ei erityisesti tarvitsisi panostaa sisäänajoon, mutta kyselin asiaa siksi, että helmikuun lopussa on taas liukkaan kelin ratapäivä, missä jarrutellaan urakalla enkä halua tuhota heti uusia renkaitani. Sisäänajon vaatimat 1000 km saan ajettua sopivasti ennen rataa, sillä helmikuussa minulla oli tiedossa pari käyntiä Tampereella ja yksi Kuopiossa, mikä tekee yhteensä noin 900 km. Jos reissuja ei olisi ollut, olisin hankkinut uudet renkaat vasta ratapäivän jälkeen.

Uusilla renkailla oli kyllä miellyttävä ajaa. Niin tasaista kyytiä että! Vain tasainen ropina. Viime syksyisen alle laiton jälkeen tuntui että vanhat talvirenkaani olisivat täristäneet tietyillä nopeuksilla enemmän kuin ennen. En tiedä mistä johtui vai kuvittelinko vain muutoksen. Ainakaan Gummiseppien asentaja ei huomannut että renkaista olisi tippunut painoja. Sanoi että voi johtua vanteistakin, mutta ilmeisesti ei, koska uudet renkaat eivät täristä yhtään.

Tampereelle ajaessani ihmettelin että miten ilmastointi humisee niin paljon, mutta sitten tajusin että äänen lähteenä olikin uudenkarheat nastat... Jos nämä renkaat ovat hiljaiset, niin millaisia ovat äänekkäät nastarenkaat? (Ymmärrän toki että nastoista kuuluu ääntä, mutta mietinpähän vain.)

Keskustelu

talvirengas
26.09.2011 14.31

Yksinkertaisesti halu sanoa artikkeli on ällistyttävää.Selkeys ja viestisi on yksinkertaisesti loistava ja voin olettaa olet asiantuntija tässä aiheessa.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Polo Polo Senior Renkaat

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (2) Ajovarusteet (8) AL-Sport (6) Audi (13) Autokoulu (30) Autoliitto (4) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (6) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (40) Ford (3) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (38) Hybridiautot (6) Hyundai (3) Jarrut (9) Jenni (37) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (8) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (13) Kevytliikenne (8) Kia (2) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (46) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (1) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (44) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (3) Moottori (3) Moottoripyöräily (29) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (62) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (1) Opetuslupa (3) Pimeällä ajo (8) Pohdiskelu (30) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (33) Renault (2) Renkaat (34) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (40) Seat Leon (42) Skoda (7) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (14) Takuu (4) Taloudellinen ajo (49) Talvi (35) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (34) Tesla (5) Toyota (8) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (9) Unelmointi (14) Valot (8) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (51) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (16) Yleinen (22) Äänentoisto (4)
nwdb