18.02.2016

Teslan lataaminen

Kerroin viime merkinnässä viikonlopustani Tesla Model S P85D kanssa* ja nyt olisi vuorossa katsaus sen lataukseen. Tutustuin ennen auton lainaamista sähköautojen lataustekniikoihin ja -paikkoihin ja sain pääni totta puhuen melkoisen pyörälle. Mikä pistoke lataa milläkin nopeudella, miten lataus maksetaan ja mitä lataustekniikoita Tesla yleensäkin tukee?!

Supercharger

Sekä meno- että paluumatkalla pysähdyin lataustauolle Vierumäen Matkakeitaalle. Siellä sijaitsee yksi Suomen viidestä Tesla Supercharger-latausasemasta, joka on ilmainen ja ennen kaikkea supernopea. Se lataa jopa 120 kW teholla, mikä tarkoittaa akun varauksen lisäämistä 40 minuutissa 10 prosentista 80 prosenttiin tai toimintasäteen kasvatusta 30 minuutissa 270 km.

En yleensä pidä alle neljän tunnin matkoilla vessapysähdyksiä pidempiä taukoja, koska ruokaa saa määränpäässäkin. Teslalla ajaessa tauoille piti kuitenkin varata aikaa, sillä vaikka Supercharger on supernopea, on lataaminen silti huomattavasti hitaampaa kuin normiauton tankkaus. 270 km matkan Jyväskylästä Helsinkiin ajaisi kesällä kevyesti ilman välilatausta, mutta nyt kovalla pakkasella akku hupeni huomattavasti nopeammin ja energian riittäminen olisi voinut mennä vähän liian tiukille.

Ensimmäisellä kerralla minulla oli hieman haasteita osua autolla riittävän lähelle Superchargerin latauspistettä, koska sen johto (vai pitäisikö sanoa letku, sillä se oli varmaan neljä senttiä paksu?!) oli tosi lyhyt ja lumi peitti pysäköintiruutujen ääriviivat, joista olisi heti tiennyt sopivan pysäköintikohdan. Ensin olin liian sivussa, sitten liian kaukana. Kolmannella yrittämällä sain lopulta peruutettua auton riittävän lähelle latauspistettä.

Superchargerin käyttäminen oli kyllä helppoa: vasemman takavalon vieressä oleva luukku auki, liitin kiinni ja parin sekunnin päästä lataus jo alkoikin. Latausluukku tosin meinasi olla jäässä vaikka se vielä Helsingistä lähtiessä aukesikin. Minunhan piti alunperin saada lainaan autopilotilla varustettu Model S, mutta auto vaihtui toiseen, kun ekan latausluukku oli jäätynyt pesun jälkeen totaalisesti kiinni eikä auennut edes varovasti talttapäällä houkuttelemalla.

Lataustauko Vierumäen Matkakeitaan Tesla Superchargerilla.

Muut lataustavat

Superchargerin lisäksi Model S:ää pystyy lataamaan kolmivaiheisesta 11 kW työmaapistokkeesta, joka antaa toimintasädettä noin 55 km/h. Normipistorasiasta (=Schucko) latauskin luonnistuu, mutta sillä toimintasäde kasvaa vain vaivaiset 14 km tunnissa...

Lisävarusteena hankittavilla johdoilla Model S:ää voi ladata myös latausasemien 22 kW Type2 (=Mennekes) ja nopeammasta 50 kW CHAdeMO -pistokkeesta. Type2 antaa rangea maksimissaan 50 km/h ja CHAdeMO 240 km/h.

Mulla käytössä olleessa Model S:ssä oli lisävarusteena Dual Charger, jonka ansiosta latausnopeus Type2:sta voi olla jopa 100 km/h.

Type2- eli Mennekes-liitin.

Schucko- eli tavispistorasia-adapteri oli aika sympaattisen näköinen tapaus muihin pistokkeisiin verrattuna. :) 

Laina-Teslassani oli mukana kaapelit/adapterit kaikkia lataustapoja varten, joten yhteensopivuudesta ei tarvinnut huolehtia. Kaapeleilla oli säilytyslokero takakontin välipohjan alla.

Kokemuksia lataamisesta

Missä sitten lataisin Teslaani? Jyväskylässä julkisia latauspisteitä on tarjolla ainakin Paviljongin ja Sokoksen parkkihalleissa (Type2) sekä CHAdeMO-pikalaturi Tourulan Nesteen lähellä. Jälkimmäinen vaikutti loistavalta, koska se oli Virtapisteen kartan mukaan ilmainen ja julkisessa käytössä. Satuin sitten juttelemaan latauspisteestä erään Nissanin myyjän kanssa ja hän kertoi, ettei hänen asiakkaansa ollut saanut ladattua autoaan siinä, koska se vaati jäsenyyden. Mitäs ihmettä?

Tourulan latauspiste on Virtapisteen hallinnoima, joten joutuisinko kuitenkin sen jäseneksi ja maksamaan 30 e prepaid-maksun? Sähköauton omistajana liittyisin heti, mutta Tesla olisi minulla vain yhden viikonlopun, joten jäsenyys ei tuntunut järkevältä. Etenkin kun latauspiste oli ilmainen. Tiedustelin asiaa Virtapisteen asiakaspalvelusta ja selvisi, että latauksen voi käynnistää myös kerta-asiointina, josta maksetaan minimiveloitus 0,50 e per lataus. Asia olisi varmaan kerrottu myös lataustolpalla, mutta en tajunnut käydä katsomassa sieltä, kun luulisi, että kaikki tiedot ovat myös netissä.

Stressaaminen latauspisteen löytymisestä oli lopulta täysin turhaa. Kävi nimittäin niin kätevästi, että mieheni työpaikalla Technopolis Innova 2:n on sähköautojen Type2-latausasema ja sain käyttää sitä ilmaiseksi. Kiitos sinne!

Ilman mutkia lataaminen ei sentään ihan sujunut. Suuntasin lauantaiaamuna keskustaan tarkoituksenani jumpata pari tuntia ja ladata Tesla sillä välin. Dinosaurukset aka. polttomoottoriautot olivat kuitenkin ottaneet asiakseen pysäköidä sähköautojen latausruutuihin, joten enpäs sitten ladannutkaan autoa... Oikeasti latausruuduista oli varattu vain 2/4, mutta minulla oli kortti vain ykkösruudun tolppaan, jossa uinui vanha Passat. Ei auttanut kuin jättää Passatin omistajalle vihainen viesti tuulilasiin ja pysäköidä Tesla työpaikalle muutaman sadan metrin päähän. Jumppatuntien aikana dinot olivat tajunneet lähteä ja sain Teslan lataukseen, mutta päivän aikataulut se kyllä sekoitti.

Jälkeenpäin tajusin, että olisin voinut ajaa auron kakkosruutuun, koska latausjohto oli tosi pitkä. Toisaalta 1. ja 3. ruudun autot olivat niin ruutujensa reunoissa, etten olisi uskaltanut yrittää tunkea Teslaa niiden väliin.

Lauantaiaamun ruuhka Innovan latauspisteellä. Olisi niin tehnyt mieli jättää auto poikittain tuohon eteen, mutta en kuitenkaan kehdannut...

Teslan lataaminen Type2-pistokkeesta oli kohtuullisen helppoa. Kaapeli kiinni autoon ja tolppaan, minkä jälkeen vilautin tunnistekorttia tolpalle, jotta kaapeli lukittui ja lataus pystyi alkamaan. Latauksen loputtua painetaan Teslasta latausluukun avausnappia (vaikka se onkin jo fyysisesti auki), jotta auto tietää lopettaa latauksen ja irrottaa kaapelin lukituksen. Sitten kortin vilautus tolpalle, jotta sekin suostuu irrottamaan johdosta. Parilla ekalla latauskerralla en meinannut saada latausjohtoa irti tolpasta. En ole ihan varma, mitä tein väärin, mutta ilmeisesti en irrottanut johtoa riittävän nopeasti tolpasta kortin vilautuksen jälkeen. Lopulta tolppa kuitenkin suostui luopumaan johdosta.

Lauantain vastaista yötä ja dinosaurusten valtakautta lukuun ottamatta Tesla oli aina latauksessa, kun en ajanut sillä. Ajoin Leonilla työpaikalle, kävelin Teslalle ja lähdin ajelemaan. Sitten taas Teslan palautus laturiin, vaihto omaan autoon ja kotiin. Oikeasti oli kyllä tosi kätevää, että työpaikkani ja latauspiste sijaitsevat vain muutaman sadan metrin päässä toisistaan, koska nyt sain pidettyä oman auton lämmöissä aina kun oli ajamassa Teslalla.

Tesla latauksessa Innovan sähköautojen latauspisteessä.

Yhteenveto

Jos itsellä olisi Tesla, se pitäisi ehdottomasti voida ladata myös kotona. Auto illalla seinään ja aamulla akku täynnä baanalle nauttimaan äänettömästä menosta! Minun kilometreilläni autoa ei tarvitsisi välttämättä ladata kuin kerran viikossa, mutta käytännössä se olisi tietysti kotona aina johdon päässä samalla tavalla kuin Leonkin on talvisin lämmitysjohdossa. Pidemmillä reissuilla olisi kätevintä käyttää Superchargeria, ja Vierumäen SC osuisikin yleensä reitille. Ylivieskaan puolestaan pääsisi Pyhäjärven SC:n kautta. Hmm ... täytynee alkaa säästämään!

Lataus-selfie. Tuon kaapelin jälkeen oman auton lämmitysjohto tuntui aika heppoiselta.

* Sain Teslan käyttööni Shareit Blox Carilta palkkiona blogiyhteistyöstä.

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Sähköauto Tesla Vuokraus Yhteistyö

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (2) Ajovarusteet (8) AL-Sport (6) Audi (13) Autokoulu (30) Autoliitto (4) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (6) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (40) Ford (3) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (38) Hybridiautot (6) Hyundai (3) Jarrut (9) Jenni (37) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (8) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (13) Kevytliikenne (8) Kia (2) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (46) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (1) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (44) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (3) Moottori (3) Moottoripyöräily (29) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (62) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (1) Opetuslupa (3) Pimeällä ajo (8) Pohdiskelu (30) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (33) Renault (2) Renkaat (34) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (40) Seat Leon (42) Skoda (7) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (14) Takuu (4) Taloudellinen ajo (49) Talvi (35) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (34) Tesla (5) Toyota (8) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (9) Unelmointi (14) Valot (8) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (51) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (16) Yleinen (22) Äänentoisto (4)
nwdb