26.03.2017

Pysähdyin moottoritiellä ja muita viikonlopun autoilukuulumisia

Olen ollut tässä kohta neljä viikkoa flunssassa, minkä seurauksena olen ajanut töihin viimeisen kuukauden pelkästään autolla. Se onkin vastapainoa sille, että tammi-helmikuussa Leonidaksen mittariin tuli vain 700 km, kun pyöräilin pääosin eikä ollut mitään reissua minnekään.

Autoilun etu on myös se, että ei ole tarvinnut hermoilla keväisessä loskassa pyöräilystä. Kun tämä tauti jossain vaiheessa hellittää, voinkin vaihtaa suorilta kesäpyörään. Tosin että ensin siihen pitää vaihtaa taakse sisäkumi, kun edellisen presta-venttiili otti ja hajosi syksyllä. Tuntuvat olevan jotenkin heikkoja, sillä tämä on 4 vuoden aikana jo toinen, joka hajosi.

Hmm, otsikoin tämän jutun autoilukuulumisiksi, joten siirrytäänpä niihin...

Aikainen lintu auton pesee

Sain flunssan kylkiäiseksi viikko sitten yskän, josta ei meinaa tulla loppua lainkaan. Perjantaiaamuna heräsin kuudelta loputtomaan yskään ja kun en kerran saanut enää nukuttua, päätin hyödyntää ylimääräisen tunnin käyttämlä auton pikapesussa ennen töihin menoa.

Nyt on kyllä käsillä taas se aika keväästä, kun auto ei pysy puhtaana hetkeäkään eli periaatteessa ei ole mitään järkeä pestä sitä. Leonidas on kuitenkin ollut kiveniskemäillasta saakka niin likainen, että hyvä että on edes ovenkahvaan viitsinyt koskea… Oli siis syytä pestä se likaantumisen uhallakin.

Pesupaikaksi valitsin Palokan ABC:n, jossa harjaton pikapesu maksaa 13,90. Kuten toivoinkin, ei ollut yhtään jonoa kello seitsemän aamulla! Vaihtoehtona olisi ollut 14,20 e hintainen harjaton pesu City Car Washissa Palokanorren toiselle puolella, mutta työkaverini oli sitä mieltä, että ABC:n kone pesee paremmin. Hyvinhän kumpikaan ei pese, mutta pääsee edes suurimmista ravoista eroon. Käsinpesuun auton voi viedä sitten, kun se pysyy edes viikon puhtaana.

Hiljaista oli autopesussa klo 6:58.

... niin, nythän auto ei sitten pysynyt puhtaana edes puolta tuntia. Vaikka keli oli pari astetta pakkasella ja tiet ihan kuivia, auto oli silti töihin päästessä rapapilkkuinen. Mitä ihmettä? Oliko jossain silti lätäköitä joista olin kaahannut yli?

Työkaverini keksi, että Leonin rapakuorrutus on muuten katupölyä. Moottoritiellä oli paikoin oikein pölypilviä, ja pölyhän sitten tarttui auton kosteaan pintaan kuin täit tervaan. Ei tullut mieleenkään tällainen vaihtoehto! En tosin ollut ainut tämän ongelman kanssa, sillä postattuani alla olevan kuvan Instagramiin useampikin kommentoi kokeneensa saman kohtalon.

Ja tässä näemme, mihin kaikiin kohtiin autoa jäi kosteutta pesukoneen jälkeen...

Pakko pysähtyä moottoritien varteen!

Pesun jälkeen suuntasin töihin moottoritietä pitkin. Vajaan kilsan ajettuani jostain renkaasta alkoi kuulua “psiiiiiiif”, joka kuulosti samalta kuin se, kun pyörän rengas tyhjenee. Ulp! Mietin kyllä, että rengaspainevaroittimen pitäisi huomauttaa, mutta mitä jos se vaikka on rikki? En viitsi ottaa riskiä että ajan tyhjentyneellä renkaalla, joten kun ääni ei lakannut, päätin pysähtyä tien sivuun tarkistamaan renkaiden kunnon.

Perässäni ei onneksi ajanut ketään, joten moottoritien varteen oli helppo pysähtyä. Sitten hätävilkut päälle ja rullaus niin kauas tien pientareelle kuin mahdollista. Hetken mietin, että mitäs nyt. Jos joutuisin tilaamaan paikalle hinausauton, se kävisi kuitenkin helposti, sillä olen Autoliiton Plus-jäsen, jolle hinauspalvelut ovat ilmaiset

Moottoritien reunaan pysäköidystä autosta poistuminen vilkkaasti ohikiitävän työmatkaliikenteen aikaan olikin oma temppunsa. Vaikka auton etäisyys ajoradan reunasta oli metrin luokkaa, en silti uskaltanut raottaa auton ovea ennen kuin autojonossa oli hieman pidempi rako. Sitten vain renkaita potkimaan. Iloiseksi yllätyksekseni niissä ei ollutkaan mitään vikaa, joten ääni johtui jostain muusta.

Moottoritielle palaaminen tien reunasta oli paljon hankalampaa kuin pysähtyminen, sillä työmatkaliikenne oli kiihtynyt. Vilkkua vasemmalle en viitsinyt kytkeä ennen kuin autojono katkeaisi, ettei kukaan ala turhaan väistää. Lopulta rako tuli, vilkku päälle ja talla pohjassa kiihdytin muun liikenteen sekaan. Renkaan pihinä muuttui kiihdytyksessä vinkunaksi, joka katkesi nopeasti. Kyseessä olikin siis vain jarrulevyjen väliin juuttunut kivi.

Töissä kerroin aamuisesta seikkailustani ja sain kuulla, että jos rengas tyhjenee ajossa, äänestä ei voi erehtyä -  se verran kova se kuulemma on. Noh, tiedänpähän jatkossa. Minulla ei ole koskaan puhjennut rengas, joten en voinut tietää millainen ääni siitä tulee. Parempi katsoa kuin katua!

Pikaiset tyypit uudesta Volkswagen Golfista

Lauantaina mulla ei ollut semiflunssaisena mitään tekemistä, joten päätin aikani kuluksi lähteä kokeilemaan uutta faceliftattua Golfia. Epäilin kyllä, että  vasta viime viikolla ensiesitelty auto olisi varattu, mutta niitä olikin Jyväskylän Autotarvikkeen pihassa suorastaan kaksin kappalein. Astuessani sisään vastassa oli puolestaan heti kaksi myyjää, joten koeajo järjestyi välittömästi.

Uusi Volkswagen Golf vuosimallia 2017.

Koska olin nukkunut aamupäivän univelkoja pois, oli koeajolle aikaa vain kolmisen varttia. Siinä ehtisi kuitenkin juuri sopivasti ajaa taloudellisen ajon lenkkini! Lenkki oli kuitenkin myös hyvä testi autolle noin yleensä, koska se sisältää kaupunkia ja maantietä paljon eri nopeuksilla.

Kukaan ei varmaan ylläty, kun sanon, että Golf oli hyvä auto ajaa?! Mihinkä sitä hyvää muuttamaan, paitsi entistä parempaan. Fiilispohjalta sanoisin ainakin sisämelun vähentyneen, sillä nastarenkaista huolimatta auto tuntui todella hiljaiselta. Epäilisin sen olevan kesärenkailla jopa hiljaisempi kuin Leon, johon on kuitenkin tehty äänieristys.

Koeajon keskikulutus 4,8 l/100 km, mikä on ihan ok. Kesärenkailla ja automaattivaihteistolla tulos olisi todennäköisesti ollut pari desiä parempi. Ajoin vertailun vuoksi koeajon jälkeen saman lenkin Leonilla ja sillä tulos oli 4,7 l/100 km. Optimiolosuhteissa silläkin olisi varmaan päässyt desin tai pari vähemmällä.

Uudessa Golfissa on paljon uutta ns. tietotekniikkapuolella, kun multimedianäyttö on pistetty uusiksi ja mittaristosta on tullut samalla tavalla digitaalinen kuin alkuvuodesta koeajamassani Audissa. Nyt kaikki hienoudet oli tajuttu ottaa mukaan koeajoautoon toisin kuin 7. korin Golfia testatessani, jolloin auto oli lähes karvalakkimalli.

Ajotietokoneen kulutusnäyttö oli yhtä informatiivinen kuin ennenkin. Muut valmistajat, ottakaa mallia! Paitsi kiiltävästä pinnasta, joka peilaa ärsyttävästi.

Kaikkea tätä olisi kiinnostavaa päästä testaamaan vähän pidemmin, joten sovinkin jo alustavasti viikonlopun mittaisen koeajon lähitulevaisuuteen. Nyt pitäisi enää päättää, otanko koeajoon manuaalivaihteisen hatchbackin vai automaatti-farkun. Farkut ovat laivoja ja manuaalivaihteet oldskool. Voikin olla, että valitsen hatchbackin ihan vain siksi, että se on makean keltainen, kun taas farkku oli tylsän harmaa. Onko tämä aika kliseistä, että nainen valitsee auton värin perusteella? :D Mutta kyllähän värikäs auto näyttää aina paremmalta valokuvissa! 

Keskustelu

zsi
28.05.2017 13.26

Eikös jokainen autonostaja valitse autoon jonkun värin ihan sukupuolesta riippumatta? Itse sain ajokortin edellisellä vuosituhannelle ja siihen aikaanhan autot olivat vielä lähtökohtaisesti kirkkaita väreiltään. Ensimmäinen autoni oli kirkkaan sitruunankeltainen ja kaikki aina senkin jälkeen värikkäitä - saatavuuden rajoissa - sinistä, keltaista, vihreää ja punaista.

Kun tänä päivänä katselee uusien autojen värikarttoja iskee melkein masennus. Musta, valkoinen, harmaa - metallisena tai sitten ei. Ehkä punainen ja joku haalean sinertävä lisäksi. Siinä se. Itse ainakin ilahdun, kun liikenteessä tulee eteen joku vihreän Leonisi tai tuon uuden Golfin kultainen/keltainen, tai mikä se sävy nyt sitten onkaan, ajopeli.

Manuaalivaihteet "oldskool"? Hmmm... Ei kai makuasioista voi kiistellä. Aiemmin automaattia vastaan puhuivat suurempi kulutus, heikompi suorituskyky, viat ja lisähinta. Nykyisin ei eroja ole juuri muussa kuin hankintahinnassa vähäsen. Itse ajelen harvemmin kaupunkien ruuhkissa, mutta sellaisessa ajossa automaatti on tietysti lyömätön. Maantiellä ja moottoritiellä en sitä osaa kaivata vaan manuaalin antama totaalisen kontrollin tunne vetoaa enemmän ja leppoisan matka-ajon hoitaa silloinkin kuitenkin vakionopeudensäädin. Tietysti, kun mennään kohti aikaa, jolloin autot ajavat itse itseään on väistämätöntä, että vaihteistotkin muuttavat automaateiksi tai katoavat kokonaan, kun voimanlähteet vaihtuvat uusiin. Eli kannattaa hifistellä ja nauttia manuaaleista, nyt kun niitä vielä on yleisesti.

Jenni
29.05.2017 14.31

Uusien autojen värikartat on niin masentavia nykyisin! Ja just kuten sanoit, monta eri sävyä harmaat, valkoista ja mustaa. Voi plääh! :< Seat oli kiva kun niillä oli muutama oikeasti kirkas väri, mutta nyt kun katsoo uuden Leoninkin värikarttaa niin poissa on vihreä ja turkoosi. Vain "arvokkaita" värejä eli Seatista tuli samanlainen kuin muistakin valmistajista.

Värikkäät autot on kyllä aina silmänilo. Viime aikoina olen bongannut täällä sellaista sinertävän vihreää bemaria ja se on kyllä todella upean värinen. En tiedä onko teipattu vai maalattu, tuskin on alkuperäisväri kuitenkaan.

Onhan nuo vaihteistot toki makuasioita, mutta tosi paljon suomalaiset on alkaneet kallistua automaatteihin. Eli suuren yleisön maku muuttuu vähitellen. Sitä en ymmärrä, millaisen kontrollin manuaali antaa sulle maantiellä. Jos haluan ripeän ohituksen automaatilla, niin sekin onnistuu. Tarvittaessa vaihtaa vaikka sportille ajomoodin. Muuta kontrollia en keksi... Mutta vielähän noita manuaaleja saa ken haluaa, tuskin automaattiautot ihan valtaa maailmaa vielä aikoihin.

Zsi
31.05.2017 13.33

Se nyt vaan tuntuu oikealta, kun kauniina kesäpäivänä ajelee ruuhkattomalla ja mutkaisella tiellä ja saa käsin hämmentää vaihteistoa tilanteen mukaan. Kai se on sitä nostalgiaa. Jos minulla on tietty etukäteen päätetty budjetti autoa ostaessa ja valitsen siihen rajaan saakka lisävarusteita, ei automaatti itselleni ole aivan kärkipäässä, mutta en sitä toisaalta erityisesti kaihdakaan.

Jenni
31.05.2017 13.36

Jos se tuntuu susta oikealta, niin silloin se on sulle oikea! :) Ei tähän sovi väittää vastaan. :)

Mika
05.06.2017 21.01

Tässä ennen juhannusta vaihtuu nykyinen Polo tommoseen keltaiseen farkkugolffiin. 1.0tsi 81kw comfortline ja nyt tulee sitten ensimmäinen joka on dsg-laatikolla :) Vakiovarusteethan tuossa on todella hyvät. Takalasit tummennukseen jälkeenpäin ja muuta se ei tarvitsekkaan :)

Jenni
05.06.2017 21.07

Vau, onneksi olkoon uudesta Golfista! Ja vielä tuo mahtava keltainen! :) Luulen ettet kaipaa enää muuta kun FSG:n tavoille opit. :)

Mika
05.06.2017 21.38

Kiitos! Uuteen autoon uskalsin tuon laatikon ottaa ja onhan se kyllä näppärä. Myös tuo uusi moottori yllätti kun liikkuu ripeämmin farkkuna mitä tuo polo 1.2 tsi koneella(ja kulutus voi olla jopa pienempi) :) Sain vielä hyvän vaihtohinnan ja isompaa autoa katellu ni nyt oli oikea aika :)

Jenni
05.06.2017 21.59

Joo, uuteen autoon kun ottaa ja vielä jos on huolenpitosopimus niin voi olla huoleton vaikka pahamaineinen DSG. Näin meillä ainakin. :D

Uskomatonta kyllä miten ne saa revittyä niin paljon tehoa irti pikkuisesta moottorista! Vai hämääkö automaatti? Onko samat kiihtyvyysarvot?

Mika
06.06.2017 05.58

Kiihdytysarvot paperilla noin 0,5 sekuntia golffin eduksi. Se on ihan hyvin kun tuosta moottorista otettu se 200Nm vääntöä :)

Jenni
06.06.2017 08.28

On tosiaan, kyllä tuolla kelpaa ajella. :) Ja musta on kyllä edelleen mahtavaa että otit tuon massasta poikkevan värin!

Mika
06.06.2017 08.48

Nojoo semmonen oli maahantuojan varastossa valmiina ja ei tuo väri kuitenkaan liian räikeä ole omasta mielestä. Toki hyvin erottuu esim valkoisesta joita suurin osa on noista uusista :D

Jenni
06.06.2017 10.21

Mä olin ihan saanut päähäni, että keltainen olisi vain hatchbackin väri. Kiva että sai farkkuunkin! Ja erottuminen on kivaa, Golfeja kuitenkin niin paljon liikenteessä.

Bea
27.06.2019 11.23

Joo itsekkin saman virheen tein vähän aika sitten, että säikähdin pientä ääntä luulleen sitä renkaan tyhjentymiseksi. Myös minulle sanottiin samaa jälkikäteen, että jos rengas tyhjenee ajossa, äänestä ei voi erehtyä. No siitä selvittiin säikähdyksellä mutta tietysti viikko tämän jälkeen rengas sitten oikeasti tyhjeni ja auto jäi tien päälle. Onneksi hinauspalvelu oli lähellä!

Jenni
27.06.2019 23.01

Hyvä että apu löytyi!

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (2) Ajovarusteet (8) AL-Sport (6) Audi (13) Autokoulu (30) Autoliitto (4) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (6) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (40) Ford (3) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (39) Hybridiautot (6) Hyundai (3) Jarrut (9) Jenni (37) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (9) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (13) Kevytliikenne (8) Kia (2) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (47) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (1) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (46) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (3) Moottori (3) Moottoripyöräily (29) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (63) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (1) Opetuslupa (3) Pimeällä ajo (8) Pohdiskelu (30) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (33) Renault (2) Renkaat (34) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (40) Seat Leon (43) Skoda (7) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (14) Takuu (4) Taloudellinen ajo (49) Talvi (35) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (34) Tesla (5) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (9) Unelmointi (14) Valot (8) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (51) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (16) Yleinen (22) Äänentoisto (4)
nwdb