23.09.2020

Nummela EV-Challenge 2020 - sähköautojen taloudellisuusajokilpailu tulee taas!

Ensi viikon lauantaina 3.10.2020 ajetaan Nummelassa sähköautojen taloudellisuusajokilpailu, johon minäkin yllättäen päädyin lähtemään.

Kirjoitin viime talvena blogiini, että “jos taivaalta sattuu tipahtamaan mulle kilpailukykyinen auto, kartturi ja majoitus niin kyllä voin tälläkin kaudella kisata, mutta nyt en jaksa itse järjestellä mitään.”

Kävi sitten niin, että auto tipahti taivaalta bloggaajakollegani eAutoilijan Tesla Model 3 muodossa ja dynaamisen duon Tero järjestyi yhdellä tekstarilla kartturiksi ja majoittajaksi, niin eihän siinä ollut enää vastaan sanomista!

Ensimmäinen EV-Challenge järjestettiin viime vuonna kuukauden varoajalla. Se sai hyvän vastaanoton ja MTV Uutiset teki siitä kaksikin juttua. Blogijuttuni kisasta voit lukea tästä.

Tänä vuonna kaikki on pistetty paljon isommalle!

Kilpailu järjestetään Nummelan lentokentällä, jossa on varmasti tilaa pitää hyvät turvavälit toisiin kilpailijoihin.

Kiihdytys- ja jarrutuskoe

Ennen varsinaista taloudellisuusajoa halukkaat kilpailijat pääsevät testaamaan lentokentällä autonsa kiihtyvyyttä ja jarrutusvoimaa.

Ai miksi? Miksi ei!

Monet sähköautot ovat tunnetusti ripeitä kiihtymään ja lentokenttä tarjoaa mainiot puitteet sen testaamiseen. Kiihdytyskokeessa mitataan valoporttien avulla, miten nopeasti auto suorittaa matkan pysähdyksistä 100 metriin.

Jarrutuskokeessa testataan, miten pitkän matkan auto etenee, ennen kuin se pysähtyy täysjarrutuksessa 60 km/h nopeudesta. Sähköautoilla on tosi paljon massaa, joten ne eivät välttämättä pysähdy ihan yhtä sähäkästi kuin kevyet bensakipot ja se voi päästä yllättämään. (Itse laittaisin jarrutuskokeeseen lisäksi jarrutuksen 45 km/h:sta, koska on aina yhtä silmiä avaavaa havaita, kuinka jarrutusmatka tippuu puoleen nopeuden tippuessa vain 1/4. Mutta ehkä se on liian ajokoulumaista...)

Kiihdytys- jarrutuskokeet eivät ole pakollisia eivätkä ne vaikuta mitenkään itse taloudellisuusajokilpailun tuloksiin.

Kilpailu

Taloudellisen ajon kilpailureitti on 150 km pitkä, ja se on jaettu kolmeen jaksoon. Reitti on lähes 70 km viime vuotta lyhyempi, jotta pienempiakkuisetkin sähköautot voivat osallistua siihen ilman huolta, että akku loppuu.

Jos tiedät, että akku ei riitä edes tuohon matkaan, mutta taloudellisuusajo kiinnostaisi, niin voit tulla mukaan vaikka vain yhden jakson ajaksi ja palata sitten lentokentälle.

Kilpailussa noudatetaan AL-Sportin ecorun taloudellisuusajokilpailujen sääntöjä. Tämä tarkoittaa, että jokaisella jaksolla on tietty aika, jossa se pitää ajaa tai tulee sakkoja. Myös ylinopeuksia valvotaan kilpailussa tarkasti ja tutkia on reitin varrella useita, joten ei kannata painaa menemään tuhatta ja sataa.

Kilpailureitti ja -materiaali tullaan julkaisemaan netissä ensi viikolla, joten reitin voi käydä koeajamassa halutessaan jo ennen kilpailua.

En oikein pidä tästä, koska se asettaa paikalliset parempaan asemaan kuin toiselta puolelta Suomea kisaan saapuvat. Kilpailu on leikkimielinen, mutta itse taidan olla vähän liian vakava harrastaja!

Ennen kilpailua järjestetään myös ennakkokoulutus, jossa kerrotaan, miten taloudellisuusajokilpailuissa lasketaan aikaa ja miten kelloja kannattaa käyttää. Kutsu koulutukseen lähetetään kaikille ilmoittautuneille.

Tulokset

Kilpailureitillä kulutetun sähkön määrä katsotaan autojen ajotietokoneista. Se ei välttämättä ole ihan todellinen lukema, mutta parempaakaan keinoa kulutuksen mittaamiseen ei ole löydetty.

Autoja ei pistetä paremmuusjärjestykseen pelkän kulutuksen perusteella, vaan kulutus suhteutetaan auton painoon. Luokkia kisassa ei ole kuin yksi; tulosten laskukaava pistää samalle viivalle niin jättimäiset Tesla Model X:t kuin pikkuiset Seat Miitkin.

Tulosten laskukaavaa on kehitetty kovasti viime vuoden kilpailun kulutusten perusteella. Silloin pieniä mutta tosi taloudellisia autoja rankaistiin liikaa keveydestään, mutta nyt kaavan pitäisi olla tasavertaisempi kaiken painoisia autoja kohtaan.

Kilpailun voittaja saa mainetta ja kunniaa, mutta sen suurempia palkintoja ei jaeta.

Tapahtuma ei ole vakavamielinen, vaan tarkoitus on olla mukava lauantaiajelu, jossa katsotaan kuka osaa lukea parhaiten maastoa ja liikennettä ja tietysti ajaa keveimmällä kaasujalalla. Paras palkintohan on kilpailun jälkeinen spekulointi!

Lisäksi kaikkien osallistujien kesken arvotaan Bridgestonen rengassarja.

Autojen lataus

Sähköautojen latauspaikkoja löytyy Nummelan seudulta useita. Myös lentokentälle on tulossa sähköautojen latauspisteitä, mutta vielä on auki, ehtivätkö ne käyttöön ennen kilpailua. Toivottavasti ehtivät!

Voimavirtaa lentokentältä kuitenkin saa useammasta pistokkeesta, joten vaikka auton range olisi pieni, ei energian saannin pitäisi olla ongelma. Latauspaikoissa pieniakkuiset ovat tietysti etusijalla ja isompiakkuiset saavat mennä lataamaan kauemmas.

Lopuksi

Sitten vielä yksi siisti juttu: EV-Challengella on kilpailun ajan oma radiokanava, josta voi kuunnella tapahtuman kovaäänisten kuulutukset oman autoradion kautta!

EV-Radio kuuluu kilpailun ajan noin kilometrin säteellä lentokentästä taajuudella 97,2 MHz. Tämä on todella hieno innovaatio näin korona-aikaan, kun osallistujien ei tarvitse pakkautua pienelle alueelle, vaan halutessaan voi pysytellä oman auton suojissa vaikka koko kilpailun ajan!

Koronavirus huomioiden kilpailupaikalla on tarjolla myös käsidesiä ja kasvomaskeja.

Kilpailuun on ilmoittautunut tätä kirjoittaessa jo yli 30 autokuntaa. Maksimiosallistujamäärä on 50 autoa, joten jos haluat mukaan, niin pidä kiirettä!

Viimeinen ilmoittautumispäivä on kuluvan viikon sunnuntai 27.9.2020. Osallistuminen maksaa 49 e (ennakkoon maksettuna, paikan päällä 60 e) ja maksu sisältää kilpailumateriaalin ja lämpimän aterian.

Kilpailun nettisivuilta löydät kilpailukutsun ja ilmoittautumaan pääset tästä. Ecorunin yleisiin sääntöihin puolestaan voit tutustua tässä.

Nähdäänkö Nummelassa?

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Ecorun Taloudellinen ajo

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (2) Ajovarusteet (8) AL-Sport (6) Audi (13) Autokoulu (30) Autoliitto (4) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (6) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (42) Ford (3) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (39) Hybridiautot (6) Hyundai (3) Jarrut (9) Jenni (37) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (9) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (13) Kevytliikenne (8) Kia (2) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (48) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (1) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (46) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (3) Moottori (3) Moottoripyöräily (29) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (64) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (1) Opetuslupa (3) Pimeällä ajo (8) Pohdiskelu (30) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (33) Renault (2) Renkaat (35) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (41) Seat Leon (44) Skoda (7) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (15) Takuu (4) Taloudellinen ajo (51) Talvi (35) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (35) Tesla (5) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (9) Unelmointi (14) Valot (8) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (51) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (16) Yleinen (22) Äänentoisto (4)
nwdb