17.04.2015

Moottorijarrutus vai vapaalla rullaaminen?

Olen miettinyt pitkään voisiko tietyissä tilanteissa  vaihteen vaihtaminen vapaalle saada auton kuluttamaan vähemmän kuin moottorijarrutus. Vapaa vaihdehan ei katkaise polttoaineen syöttöä kuten moottorijarrutus, mutta toisaalta se ei hidasta auton menoa. Esimerkiksi, kun tulen hyvin loivassa ylämäessä liikennevaloihin, vapaa vaihde saa auton vierimään pidemmälle, kun taas moottorijarrutus syö nopeuden turhan nopeasti ja joudun painamaan kaasua pidempään ennen kuin voin päästää auton hidastumaan moottorijarrutuksen varassa. Mutta kumpi oikeasti kuluttaa vähemmän? Miten tämän muka voisi testata? Asia on jäänyt teorian tasolle.

Vapaalla rullauksen puolesta puhuisi se, että joissain uusissa autoissa moottorijarrutus on korvattu vapaavaihteella. Jos autotehtaatkin ovat sitä mieltä, että auto kuluttaa vähemmän vapaalla, niin asiassa täytyy olla perää! Itse asiassa ominaisuus tulee olemaan meidän uudessa Leonissakin. 

Polossa on perinteinen moottorijarrutus, joten nyt kun auto on vielä hetken meillä, päätin lähteä testaamaan näitä kahta tekniikkaa taloudellisen ajon vakiolenkilleni, jolla olen testannut koeajoautojen kulutusta. En muuten ollut ajanut lenkkiä aiemmin Pololla, koska ei sitä vain tule lähdettyä ajelemaan muuten vaan, vaikka ajamisesta pidänkin. Mutta nyt oli todellinen syy. Vaikka onhan se ihan kiva saada tietää kulutus yleensäkin, jotta sitä voi verata muihin autoihin.

Testilenkkini on pituudeltaan 20 km ja se sisältää taajamaa, maantietä, moottoritietä ja kaupunkiajoa. Ajoaika on  noin 26 minuuttia ja keskinopeus 46 km/h. Olen ajanut moottoritien aiemmin pääsääntöisesti 100 km/h nopeusrajoituksen mukaan, mutta nyt ajoin vain 80 km/h (navinopeuksia kaikki), jotta eri testikierroksilla oleva mahdollinen rekkaliikenne ei vaikuta tuloksiin.

Ajoin testilenkin ensin kahdesti pelkkää moottorijarrutusta käyttäen ja sitten vielä kerran vapaata vaihdetta hyödyntäen. Polossa oli alla kitkarenkaat. Pelkkää moottorijarrutusta hyödyntäessä Polon kulutus oli ajotietokoneen mukaan ensimmäisellä kierroksella 4,7 ja toisella 4,8 l/100 km. Kolmannella kierroksella, kun annoin auton vieriä mahdollisimman paljon vapaalla vaihteella, kulutus oli 4,6 l/100 km. Eli eroa vapaalla rullaamisen eduksi oli 0,1-0,2 l / 100 km!

Mielenkiintoista oli myös se, että ennen kaupunkiin palaamista Keljon liikenneympyrässä keskikulutus oli ensimmäisillä kierroksilla 4,9 l/100 km, mutta kolmannella kierroksella vain 4,5 l/100 km. Moottoritien lopussa on loivaa alamäkeä, jossa pääsee tosi pitkälle vapaalla vaihteella ja se on ainakin tainnut vaikuttaa.

Ainakin tämän pienen empiirisen kokeen mukaan vapaalla rullausta kannattaa käyttää. Aion testata sitä myös huomisessa Ecorunissa, katsotaan miten käy!

Keskustelu

Piia / Rattituntuma
20.04.2015 10.33

Cactuksen reaaliaikainen kulutusmittari näyttää eron myös siinä päästääkö vaihteen vapaalle vai painaako kytkin pohjassa. Yleensä päästän vaihteen vapaalle, mutta lyhyet rullaukset vetelen kytkin pohjassa samaan aikaan, sillä totesin, että kuluttaa aavistuksen vähemmän! En tiedä mistä johtuu, mutta näin näyttäisi olevan!

harmittaa muuten että eilen unohtui matka&kulutusmittarin nollaus ennen Mikkeliin ajoa, sillä liikenne salli tasaisen ajotyylin ja rauhassa jäin ajelemaan rekkojen perään jos en kiihdyttämättä ehtinyt ohi. Olisi ollut kiva verrata kulutusta siihen parin viikon takaiseen oman elämäni EcoRuniin kun pihistelin 15 litralla perille vaikka motarilla rajoituksen mukaan.

Jenni
28.04.2015 22.40

Tuon suuntaista Emma Kimiläinenkin kirjoitti oppaassaan, että kytkin vs. vapaa on eri tulos. Autotekniseltä kannalta en tajua, miten mahdollista, mutta toisaalta en tekniikkaa täydellisesti tunnekaan. :)

Tylsiä nuo autot, joissa mittari ei nollaudu itsestään! Jonkun koeajoauton kanssa oli sama juttu. Noh, vielähän sulla on Mikkelin reissuja tiedossa cactuksella? Kyllä tosiaan ajotyylillä saa vaikutettua kulutukseen ihan merkittävästi, rekkojen tahdissa ajaessa saa säästettyä.

Ilkka
24.07.2017 20.34

Minä rullaan paljon vapaalla. Kun nopeusrajoitus alenee esim. 80 -> 60 km/h, heitän vapaalle. Rullaan alamäet vapaalla. Hidastan vauhtia ensisijaisesti vapaalla. Jos tarvitsee hidastaa nopeammin, sitten vaihde päällä. Jarrua vain lopulliseen pysähtymiseen.

Olen saanut paljon palautetta vapaalla rullauksesta mm. eikö vaihde päällä olisi taloudellisempaa jne. Omat kokemukset kuitenkin puoltavat vapaalla rullausta.

Autoni on Seat Leon 1.0 TSI:
https://www.spritmonitor.de/en/detail/824720.html

Jenni
25.07.2017 23.19

Kiitos kommentista!

Olen itsekin (edelleen) sitä mieltä, että vapaarullaus on taloudellisempi kuin moottorijarrutus ja sillä tyylillä ajan myös kilpailut. Ecorunissa on myös käsittääkseni ihan huipputason kilpailijoita jotka eivät sitä käytä, että tiedä sitten. Ehkä heille sopii vaan paremmin moottorijarrutus, mutta olisi mielenkiintoista tietää, millaisiin tuloksiin pääsisivät vapaata käyttäen.

Mulla on Leonin automaattivaihteistossa coasting-toiminto eli vapaarullaus, joka mene päälle automaattisesti, kun päästän kaasun ylös. Auto menee sillä taajamassa ihan huiman pitkiä matkoja, jos on vähänkään alaspäin viettävä katu. Myöskin nopeusrajoituksn tippuessa vapaa on hyvä, mutta toisaalta jos on tasaista tai yhtään alamäkeä, niin auto ei ehdi hidastua riittävästi siitä kun näkee merkin siihen, kuin nopeus pitäisi olla alempi. Suurimman hyödyn koenkin siitä olevan taajamassa, sillä maantiellä vauhti helposti kiihtyy liikaa tai sitten rullaus ei vaan riitä pitämään vauhtia yllä.

Autosi menee ihan huikean pienellä kulutuksella! Ja vielä noin uusi, sehän vielä siitä vetristyykin! Nuo litraiset moottorit vaan on superpihejä ja olet selvästikin osaava kuski. :) Lähde joskus kokeilemaan taloudellisen ajon kilpailua?!

Ilkka
28.07.2017 08.28

Olen miettinyt joskus osallistumista taloudellisen ajon kilpailuun. Katsotaan josko ensi kesänä saisi aikaan. Ehtii autokin vetristyä.

Jenni
28.07.2017 12.45

Ensi kesään mennessä autosi on tuttu ja täydessä iskussa! Tervetuloa mukaan! :)

Ja niin, tänä syksynä ajetaan vielä Toyota Ecorun. Siihen on karsinnat syyskuussa jälleenmyyjillä muutamalla paikkakunnalla ihan silleen että ajetaan koeajo hybridillä määrättyä reittiä pitkin. Loppukilpailu ajetaan Lahdessa lokakuussa ja sekin on liikkeen autolla. Harkitse myös sitä!

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Bensan kulutus Polo Junior Taloudellinen ajo

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (2) Ajovarusteet (8) AL-Sport (6) Audi (13) Autokoulu (30) Autoliitto (4) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (6) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (40) Ford (3) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (38) Hybridiautot (6) Hyundai (3) Jarrut (9) Jenni (37) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (8) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (13) Kevytliikenne (8) Kia (2) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (46) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (1) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (44) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (3) Moottori (3) Moottoripyöräily (29) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (62) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (1) Opetuslupa (3) Pimeällä ajo (8) Pohdiskelu (30) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (33) Renault (2) Renkaat (34) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (40) Seat Leon (42) Skoda (7) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (14) Takuu (4) Taloudellinen ajo (49) Talvi (35) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (34) Tesla (5) Toyota (8) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (9) Unelmointi (14) Valot (8) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (51) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (16) Yleinen (22) Äänentoisto (4)
nwdb