14.09.2010

Kuinka moottori toimii?

Tämän päiväisen autonhuoltokurssin aiheena oli moottorin toiminta. Eli mitä oikeasti tapahtuu, jotta auto saadaan liikkumaan.

Viime viikolla opettaja kertoi, kuinka Speden sketsistä selviää hyvin, miten tasauspyörästö toimii. Hain kyseisen jakson Youtubesta ja katsoin samalla myös jakson, joka kertoo moottorin toiminnasta. Mieleeni jäi kohta, jossa nainen ihmettelee, että miten bensan palaminen muka saa auton moottorin pyörimään. Nimittäin eihän saunan kiuaskaan heitä volttia, vaikka siellä palaa tuli. (Nuo vanhat sketsit ovat muuten aivan helmiä, kannattaa katsoa!)

Omat ennakkotietoni moottorin toiminnasta rajoittuivat siihen, että tiesin että on sylintereitä ja mäntiä jotka liikkuu ja kipinöitä ja bensaa. Ja sitten niiden avulla moottori käy. Haha. Tiedän myös miltä Lego Technic -auton moottori näyttää ja miten männät siinä liikkuvat. Muistelen myös että työkaverini selitti minulle joskus ruokatunnilla kaksi- ja nelitahtisten moottoreiden, mutta en ihan pysynyt kärryillä.

Tänään moottorin toimintatapa kuitenkin tuli selvitettyä juurta jaksain. Tai no, vain nelitahtimoottorin toimintatapa, koska autoissa käytetään sellaisia. Nelitahtimoottorin toiminta jakautuu neljään eri vaiheeseen.

Havainnekuva nelitahtimoottorin toiminnasta. (Tekijä: UzOnBike)
  1. Imutahti
    Mäntä liikkuu alas sylinterissä ja sylinterin palokammioon virtaa imuventtiilistä ilman ja polttoaineen seos.
  2. Puristustahti
    Mäntä liikkuu takaisin ylös ja puristaa seosta voimakkaasti.
  3. Työtahti
    Oikealla hetkellä seos sytytetään kipinällä. Palaessaan seos laajenee voimakkaasti, minkä seurauksena mäntä liikkuu uudelleen alas. Tämä voima otetaan talteen vauhtipyörään.
  4. Poistotahti
    Männän liikkuessa vielä alaspäin aukeaa pakoventtiili ja palamisen oheistuotteena muodostuneet kaasut purkautuvat pois.

Ja sitten alusta. Luulin ensin että kaikki tapahtuisi yhdellä männän kierroksella, mutta saamaamme monistetta ja Wikipedian animaatiota nelitahtimoottorista katsomalla ymmärsin, että mäntä liikkuukin tahdin aikana kaksi kierrosta. Eli käy yhteensä neljä kertaa liikeratansa jommassa kummassa ääriasennossa. (Näillä oli hienot nimet YKK ja AKK eli yläkuolokohta ja alakuolokohta.)

Opettaja kertoi, että nykyisin peruskoulun fysiikan tunneilla ei opeteta enää auton moottorin toimintaa. Ennen oli autojen tekniikka oli yleistietoa, mutta nykyisin edes fysiikan opettajat eivät kuulemma tiedä, miten moottori toimii. Kurssimme opettaja olikin saanut joltain koululta käytöstä poistuneen vanhan mekaanisen laitteen, joka esitti sylinterin ja männän toimintaa. Se oli tosi havainnollinen.

Sylinterin poikkileikkaus.


Päivän varsinaisen ahaa-elämyksen sain, kun opettaja kertoi, kuinka moottorin tilavuus määräytyy. Se on männän liikeradan ääripäiden etäisyys toisistaan kerrottuna sylinterin pohjan pinta-alalla ja kerrottuna vielä sylinterien määrällä. Eli koska Polon neljäsylinterisen moottorin tilavuus on 1390 cm3, niin yhden sylinterin tilavuus on silloin 347,5 cm3. Polon perässä lukeva 1.4 sai merkityksen.

Ilmeisesti henkilöautoissa on yleensä aina neljä sylinteriä. Niiden määrä ja koko vaikuttavat auton tehoon. Nokka-akseli on akseli, jossa on nokkia, jotka avaavat sylinterien venttiilejä. Sylinterit ovat kiinni kampiakselissa niin, että palamisreaktio tapahtuu eri aikaan eri sylintereissä. Kampiakseli on hihnan välityksellä kiinni nokka-akselissa, jolloin akselit saadaan pyörimään samassa tahdissa. Auton kierroslukumittari kertoo, kuinka monta kertaa kampiakseli pyörähtää minuutissa.

Opin myös että auton perässä lukeva 16V kertoo moottorin venttiilien määrän. 16V-merkityssä 4-sylinterisessä moottorissa venttiileitä on siten 4 per sylinteri eli yhteensä 16 kpl. Yhdessä sylinterissä venttiileitä pitää olla vähintään kaksi; yski sisään ja toinen ulos.

Numeron edessä oleva V-kirjain sen sijaan tarkoittaa jotain aivan muuta. V kertoo että sylinterit on aseteltu V:n muotoiseen asentoon, jolloin niitä mahtuu samalle alalle enemmän kuin normaalissa rivimoottorissa, jossa sylinterit ovat peräkkäin. Eli esim. V8-moottorissa on 4 sylinteriä peräkkäin ja 2 rinnan.

Myös kaasupolkimen painaminen sai todellisen merkityksen, kun sen toiminta käytiin läpi käytännössä. Sillä vain yksinkertaisesti annostellaan moottorille syötettävän ilman määrää. Pelkistäen kaasupoljin avaa luukun, josta ilma pääsee kulkemaan sylintereille.

Päivän totaalinen triviatieto oli, että jos yrittäisi tappaa itsensä perinteisesti auton pakokaasuilla, niin ei todennäköisesti onnistuisi nykyautoilla. Sen verran vähäpäästöisiä ovat.

Vielä kaikenlaisia muitakin oppeja tuli, mutta en listaa tähän nyt ihan kaikkea.

Olin tänäänkin kurssilla ihan innoissani kuuntelemassa uusia asioita. En avannut että olisin ihan näin innostunut auton tekniikasta. Kaksi ja puoli tuntia kului aivan liian nopeasti ja opettajallakin olisi riittänyt juttua vielä vaikka kuinka. Harmittaa jo etukäteen että kolme kertaa jää käymättä. Täytyy ehkä ensi vuonna käydä kertaamassa...

Tutkimme 90-luvun alusta olevaa Peugeotin moottoria.

Keskustelu

Antti-Juhani Kaijanaho
15.09.2010 10.38

Mulla on ollut sellainen mielikuva, että moderneissa moottoreissa kaasupoljin lähinnä antaa signaalia moottorinohjausyksikölle, joka sitten annostelee bensan ja ilman tarpeen mukaan. Tästä johtunee keskustelupalstoilla esiintyvä termi "toivomuskaasu".

Anonyymi
07.10.2010 09.32

kiitos tässä oli oikein yksinkertaisesti ja hyvin selitetty moorroin toiminta!

Anonyymi
28.10.2010 18.12

Hieno homma!

Anonyymi
03.08.2011 18.43

Vihdoin sain tietää ton ja vieläpä yksinkertasesti kiitti!

Jenni
03.08.2011 23.06

Kiitos A-J:lle kaikille anonyymeille kommenteista, kiva että selvityksestä on ollut hyötyä! ^^

Anonyymi
06.02.2012 17.09

wau kiitoksia selityksestä!

Jenni
06.02.2012 19.18

Kiva että kelpasi! :)

Anonyymi
19.07.2012 00.24

Todella hyvää tekstiä! Juuri tätä kaipasin kun googlettelin miten polttomoottori toimii, kiitos.

Anonyymi
04.04.2013 06.43

Kiitos, oli todella hyvin selitetty! Paniikissa etsin netistä lisää tietoa moottorin toiminnasta. Onhan tänään mulla sentään moottoriteorian koe

Anonyymi
08.07.2013 13.22

thanks. oli mukavaa saada kertausta

Anonyymi
18.11.2013 02.55

Kiitti! Tämä tieto tuli tarpeeseeen! Olen itse ollut autojen parissa 5 vuotta rakentaen kilpa-autoja mutta jotain on jäänyt tietämättä. kiitos todella paljon

Sanna98
26.01.2017 14.38

Hei, todella mielenkiintoista luettavaa oli! Kiitos todella paljon että julkaisit tämän! Olen kiinnostunut autoista. Minulla ei ole mitään kokemusta autoista, mutta olen tehnyt pikku huoltoja vaan, kuten jarrupalat vaihtanu, levyt, jarrukengät, öljyt, akut vaihtanu ja laturihihnaa kiristäny. Siien se melkein jääkin. En tiedä autoista juuri yhtään mutta halua olisi oppia. En tiedä uskallanko mennä amikseen opiskelemaan jos olen ainut kuka ei osaa mitään.. :/

Jenni
26.01.2017 14.52

Kiitos Sanna mukavasta kommentista!

Lähde ihmeessä opiskelemaan autoalaa! Ei kouluun mennä siksi että jo osataan asiat, vaan siksi että halutaan oppia niitä. Sillä pääsee pitkälle. :) Sitä paitsi minusta sinulla on jo vaikka mitä kokemusta auton huolloista, hattua nostaisin jos semmoinen olisi päässäni. :) Tsemppiä!

Antero Helenius
16.03.2017 20.11

hyvää opiskelua

Fisui
08.05.2017 04.15

Tervehdys. Helppo homma muistaa männän toiminta. Imu, puristus, työnytö ja poisto. Eikö vain. Sama kuin "RAKKAUDEN AAKKOSET". Tämän opetuksen sain kun kävin Kuljettajakirjaan tarvittavaa koneenhoitajan oppitinteja. Sillähetkellä luin Merenkulkuun johtavaa tietoa.
Hyvä toi jarru toi jarrurru vertailu. Ja Voitele ettei leikkaa kiinni. ??
T. Fisu

Jenni
08.05.2017 10.20

Moi! Kiitos kommentista, kiva kuulla että olet pitänyt autonhuoltokurssin jutuista! Rakkauden aakkoset oli kyllä mulle ihan uutta tietoa... :D

5555
31.07.2018 22.19

kiva

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Autonhuollon perusteet Moottori

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (2) Ajovarusteet (8) AL-Sport (6) Audi (13) Autokoulu (30) Autoliitto (4) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (6) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (40) Ford (3) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (38) Hybridiautot (6) Hyundai (3) Jarrut (9) Jenni (37) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (8) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (13) Kevytliikenne (8) Kia (2) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (46) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (1) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (44) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (3) Moottori (3) Moottoripyöräily (29) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (62) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (1) Opetuslupa (3) Pimeällä ajo (8) Pohdiskelu (30) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (33) Renault (2) Renkaat (34) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (40) Seat Leon (42) Skoda (7) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (14) Takuu (4) Taloudellinen ajo (49) Talvi (35) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (34) Tesla (5) Toyota (8) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (9) Unelmointi (14) Valot (8) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (51) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (16) Yleinen (22) Äänentoisto (4)
nwdb