10.01.2009

Kolareita kerrakseen

Ei riittänyt että Polo otti osumaa maanantaina, vaan tiistaina oli siskoni vuoro joutua kolariin.

Tampereelta Hervannasta takaisin Helsinkiin lähtenyt kolmikko oli ehtinyt ajaa alle kilometrin Hervannan valtaväylää, kun vasemmalta kolmion takaa oli tullut auto täyttä vauhtia suoraan siskoni kaverin auton vasempaan takakulmaan. Auto oli pyörähtänyt iskun voimasta ympäri, mutta henkilövahingoilta kuitenkin vältyttiin. Kolarin jälkeen päälle ajaneen auton kuski oli tullut sanomaan, että hän ajaa autonsa vähän sivumpaan, mutta lähtikin yllättäen karkuun. Siskoni ja kaverinsa eivät valitettavasti tajunneet ottaa muistiin törmääjän rekisterikilven numeroa, joten voi olla tosi hankalaa saada korvaajaa vahingoille. Pöllämystyneen porukan ei auttanut kuin jäädä odottamaan poliisien saapumista paikalle.

Torstaina menin töihin työkaverini kyydillä ja kauhistelin, kuinka ihmiset ajavat todella lähekkäin kahdeksan ruuhkassa. Laukaantielläkin 60 km/h alueella turvavälit olivat kaikkea muuta kuin turvalliset.

Pysähdyttyämme Grafilan valoihin katsoimme, että miksi parin auton päässä melkein risteysalueella sininen paku vaihtaa kaistaa suoraan menevien kaistalta vasemmalle kääntyvien kaistalle, että ei nyt tossa vaiheessa pitäisi enää mitään reittisuunnitelmia muuttaa. Liikennevalot vaihtuivat vihreiksi, mutta paku vain seisoi kahden kaistan välissä. Sitten autosta tuli ulos mies, kävi tarkastamassa autonsa vasemman takakulman, hyppäsi takaisin autoonsa ja ajoi Grafilan viereiselle bussipysäkille. Ajattelin, että auto vain hajosi, mutta ajaessamme itse bussipysäkin ohi, bongasin pakun edestä myös työkaverini autoineen. Sininen paku olikin ajanut hänen peräänsä!

Töissä haastattelin työkaveria ja hänen kyydissään ollutta toista työkaveria. Työkaverin lähstyessä Grafilan risteystä liikennevalot olivat vaihtuneet keltaisiksi. Edessä ollut mersu oli vielä kiihdyttänyt valoista läpi, mutta työkaveri pysähtyi valoihin sillä seurauksella, että sininen pakettiauto ajoi hänen peräänsä. Henkilövahingoilta vältyttiin tälläkin kertaa, sillä paku väisti vasemmalle kahden autojonon väliin ja kolhi työkaverini Bemarista vain vasenta takakulmaa ja vasenta kylkeä.

Kolarin jälkeen kyydissä istunut toinen työkaverini oli soittanut paikalle poliisit. Puhelimessa häneltä oli kysytty, että tarvitaanko paikalle ambulanssia, mutta ei tarvittu. Hetken kuluttua paikalle oli kuitenkin kaartanut ambulanssi. Vihaisena ambulanssikuski oli kysellyt, että miksi heidät oli pyydetty paikalle, kun ei kerran tarvita. Tämän jälkeen ambulanssikuski oli soittanut keskukseen (tjv.) ja perunut poliisin ja paloauton tulon eli kaveri ei saanut paikalle myöskään poliisia selvittelemään tapahtunutta. Asia kuitenkin saatiin sovittua pakukuskin kanssa ilman poliisiakin.

On kyllä käsittämätöntä, että kolaripaikalle lähetettiin poliisin lisäksi paloauto ja ambulanssi, vaikka niitä ei tarvittu. Jossain muualla voitaisiin juuri tarvita yksikköä, joka on joutunut lähtemään liikkeelle turhan takia ja pahimmassa tapauksessa turhan hälytyksen takia voidaan menettää jopa ihmishenkiä. Tässä tilanteessa vika ei ollut kaverissanikaan, sillä hän oli puhelimessa varta vasten tähdentänyt, että henkilövahinkoja ei ole eikä ambulanssia tarvita. Miksi hätäkeskus siis lähetti paikalle koko setin? Lisäksi täytyy myös ihmetellä, miksi ambulanssikuski perui myös poliisin tulon. Ehkä hän totesi että nämä selviävät keskenäänkin... Ei voi tietää.

Kuulemani mukaan Bemarin korjaaminen tulisi maksamaan noin 2000 euroa. Saa nähdä paljonko Polon korjaaminen maksaa, sillä minun ymmärtääkseni se otti enemmän osumaa kuin alla olevassa kuvassa näkyvä Bemari.

Työkaverini Bemarin takapuskurista puuttuu pala.

Keskustelu

Kosti
12.01.2009 21.49

Kylläpä on huonoa tuuria kerrakseen! Hieman tuo viranomaistoiminta on pistänyt silmääni näissä tapauksissa.

Ensinnäkin se, että Poloisen kolarissa Passatin annettiin jatkaa matkaansa, vaikka konepelti oli noussut kuljettajan näkökenttään ja toinen ajovalo oli hajalla. Ja kun tuollaisella keulalla törmää jalankulkijaan... Lisäksi kuljetuspalvelu olisi ollut jo valmiiksi paikalla. Jännää on myös se, ettei Passatin kuljettajalle tullut pikavoittoa liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Hänhän ei havainnoinut liikennettä tarpeeksi, mikä aiheutti onnettomuuden.

Ystäväsi kolarin sotkut vaikuttavat hätäkeskuksen virheiltä. Siinä olisi vain kylmästi pitänyt soittaa uudestaan häkeen ja pyytää poliisia paikalle. Kommunikaatio on katkennut aika pahasti, jos ambulanssi on väittänyt hätäkeskukselle, ettei partiota enää tarvita. Jokaisella on oikeus pyytää kolaritilanteessa poliisi paikalle, eikä toinen viranomainen (varsinkaan pelastuslaitos!) voi estää tätä. Hätäkeskukselle voi antaa palautetta hätäkeskuslaitoksen sivuilta löytyvällä lomakkeella. Kuitenkin kyseessä oli selvä virhe ja väärin tehty tilannearvio, jolla, kuten sanoit, olisi voinut olla muitakin seurauksia kuin vain se, ettei ystäväsi saanut poliisia paikalle.

Toivottavasti autot ja asiat saadaan kuntoon.

Kevättalvisin terveisin,
Kosti

Jenni
16.01.2009 20.54

Juu, yhdelle viikolle lähipiirissä kyllä vähän liika kolareita...!

Poliisi ei tosiaan ottanut mitään kantaa Passatin ajamiseen, vaan toisti vain ikkunasta hinausauton kuljettajalle sen mitä Passatin omistaja takapenkiltä huuteli. Että kyllä hän selviää. Turvatyynystä mies arveli että tuskinpa se enää aukeaa mutta poliisi varoitteli että saattaa auetakin, että kannattaa olla varovainen. Mutta miten varot, jos airbag ottaa ja laukeaa kesken ajon?

Oli myös yllättävää, että Passatin kuljettaja ei saanut sakkoja kolarista, koska, kuten sanoit, häin ei selkästi havainnoinut liikennettä riittävästi. Poliisi merkitsi raporttiin seuraamus-kohtaan vain "Vähäinen liikennerikkomus, liukas keli". Keli oli toki liukas, mutta se risteysalue ei mielestäni ollut mikään tavattoman liukas vaan ihan normaali talvikeli.

Kaverini tapauksessa uskon, että törmääjälle olisi tullut sakot, mikäli poliisi olisi paikalle saapunut. Liikennevaloja lähestyessä pitäisi seurata valoja siinä määrin että tällaista ei todellakaan pitäisi pääsät tapahtumaan, että toinen ehtii pysähtyä valoihin ja sitten toinen ajaa perään. Ainakin minulle autokoulussa opetettiin, että valoja lähestyessä pitäisi aina vähän höllentää kaasua ja valmistautua pysähtymään.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (2) Ajovarusteet (8) AL-Sport (6) Audi (13) Autokoulu (30) Autoliitto (4) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (6) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (40) Ford (3) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (38) Hybridiautot (6) Hyundai (3) Jarrut (9) Jenni (37) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (8) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (13) Kevytliikenne (8) Kia (2) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (46) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (1) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (44) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (3) Moottori (3) Moottoripyöräily (29) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (62) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (1) Opetuslupa (3) Pimeällä ajo (8) Pohdiskelu (30) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (33) Renault (2) Renkaat (34) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (40) Seat Leon (42) Skoda (7) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (14) Takuu (4) Taloudellinen ajo (49) Talvi (35) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (34) Tesla (5) Toyota (8) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (9) Unelmointi (14) Valot (8) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (51) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (16) Yleinen (22) Äänentoisto (4)
nwdb