02.11.2015

Koeajossa superhauska Mazda MX-5

Lokakuinen aamu kello kahdeksan, lämpötila viisi astetta ja vettä sataa. Mitä tekee Jenni? No lähtee testaamaan avoautoa!

Mazda MX-5 kiertue vieraili viikko sitten Jyväskylässä ja olihan se legendaarinen roadster pakko päästä testaamaan. Onnellisten ajokoulun myötä Mazda lunasti oman paikkansa sydämessäni ja seuraan mielelläni, mitä merkillä on tarjolla. Tykkään myös Mazdan tavanomaiset ratkaisut haastavasta "defy convention" -ideologiasta hirveän paljon!

Mazda MX-5, jenkkiläisittäin Miata, on maailman eniten myyty kaksipaikkainen avourheiluauto. Iloisen hymyilevästä autosta julkaistiin vuosi sitten uusi, neljäs sukupolvi, jonka ulkonäkö noudattelee nyt Mazdan Kodo-muotoilukieltä. En alussa oikein lämmennyt auton ulkonäölle, sillä olisin kaivannut keulaan ja ajovaloihin samaa tiukkaa ilmettä kuin muissa nyky-Mazdoissa. Siinä on varmaan haluttu säilyttää sukunäkö edellisiin malleihin, eikä keulaa ole siksi uudistettu niin voimakkaasti. Nyt kun olen nähnyt auton livenä ja katsellut näitä ottamiani kuvia on pakko sanoa, että on se aika makea ilmestys. Vaikka etuvalot ovatkin edelleen vähän hassut.

MX-5 on säilyttänyt hymynsä, joskin se on nyt ehkä hieman aiempaa ilkikurisempi. :)

Ensimmäinen MX-5 saapui Suomeen syyskuussa ja lehdistön testien jälkeen auto lähti kiertämään jälleenmyyjäliikkeitä. Vaikka autoja on Suomessa vain yksi, sitä ei lukittu kiertueella showroomeihin vaan sillä pääsi myös ajamaan. Hieno homma!

Itse sovin koeajon jo hyvissä ajoin etukäteen ja ehdinkin kiertää autolla aamutuimaan mukavan lenkin Mazdan edustajan kanssa. Olisin voinut ajaa yksinkin, mutta tällaisen erikoismallin koeajosta sai mielestäni paljon enemmän irti, kun mukana on auton tunteva henkilö. Pystyi keskustelemaan auton ominaisuuksista ja ajamisesta. En muuten koskaan ollut ajanut millään tämän tyyppiselläkään autolla.

Suuntasin Jyväskylän keskustasta ensin Muurameen ja sieltä Isolahteen, jossa on mukavaa mutkatietä. Olen ajanut siellä monesti moottoripyörällä ja täytyy sanoa, että se oli myös täydellinen reittivalinta tällaiselle urheiluautolle! Vauhti meinasi karata mutkatiellä jatkuvasti hieman ylinopeuden puolelle, kun auto oli vain niin kiva ajaa! Matalan painopisteen ansiosta auto tuntui oikein imeytyvän tiehen ja kaarteisiin ajaminen oli todella nautinnollista.

Paperilla MX-5 ei ole mikään supertehokas auto ja tässä tehokkaammassa kaksilitraisessa mallissakin heppoja on vain 160, mikä on vain kymmenen enemmän kuin Leonidaksessa. MX-5 on kuitenkin todella kevyt; paino noin tuhat kiloa; minä seurauksena pikkuiset hepat riittävät vetämään autoa vallan mainiosti. Tai oikeastaan työntämään, sillä MX-5 on takavetoinen.

Sivuprofiilia.

Vääntöä kaksilitraisesta vaparikoneesta löytyi mukavasti. 50 km/h rajoitusalueella auto suositteli toistuvasti käyttämään kutosvaihdetta ja vaikka kierrokset olivat tällöin matalat, auto jaksoi silti lähteä yllättävän hyvin kiihtymään. Urheilullisempaa meno oli tietenkin, kun ajoi pykälää pienemmällä vaihteella.

Tiesin, että MX-5 on pieni auto, mutta parkkipaikan autorivistössä sen koko pääsi silti yllättämään. Se oli NIIN pieni! 1,7 metriä leveä, 3,9 metriä pitkä ja 1,2 m korkea. Toisaalta kaksipaikkaisen roadsterin ei tarvitse yhtään isompi ollakaan. MX-5:n penkit ovat todella matalalla ja siksi autoon istuessa tuntui ekana siltä, kuin olisi lattialle istunut. Kaipasin tottumuksesta hieman korkeampaa istuinta, mutta penkissä ei ollut korkeussäätöä. Istuimen etureunan korkeutta sen sijaan pystyi säätämään ja sitä muuttamalla ajoasennosta saikin tosi mukavan. Autolla ajaessa sen koko unohtui täysin ja kun astuin lopulta ulos autosta, hämmästyin uudestaan, miten pieni se oli. :D

Hallintalaitteet ovat tuttua Mazda-laatua. Vaihdekeppi oli kätevällä etäisyydellä, mutta navigointijärjestelmän kiertokytkin jäi minulla hieman liian taakse, kun penkki oli niin edessä. 

Palattuamme Jyväskylään heitin vielä lenkin Vaajakosken moottoritiellä. Hauskan ajettavuuden lisäksi pieni auto oli myös todella ketterä. Tein uukkarin Sulunperän rampin ja Vaajakoskentien risteyksestä takaisin moottoritielle ja auto kääntyi ympäri todella näppärästi.

Koska aamulla satoi, koeajo piti tietysti suorittaa katto ylhäällä. Sateen tauottua pääsin kuitenkin kokeilemaan autoa muutaman kilsan matkalla myös katto alhaalla ja siinä oli kyllä tunnelmaa! Ilman lämpötila oli +5 °C, mutta sisällä avonaisessa ohjaamossa oli silti oikein lämmin. Mun piti oikein varmistua ilman lämpötilasta nostamalla käsi tuulilasia korkeammalle ja kyllä siellä aika vilpoinen tuuli oli. Ohjaamossa sen sijaan oli oma lämmin mikroilmastonsa.

Ajoin myös todistetusti katto alhaalla!

Vaikka MX-5 on urheiluauto, sen polttoaineen kulutus ei ole järin suuri. Valmistajan ilmoittama yhdistetty kulutus on 6,9 l/100 km ja maantiekulutus 5,5 l/100 km. Ajamani vajaan 60 km mittaisen lenkin keskikulutus oli ajotietokoneen mukaan 5,9 l/100 km, mikä on mielestäni todella hyvä! En edes yrittänyt viedä pihistelyä äärimmilleen, vaan keskityin nauttimaan ajamisesta. En ole maailman taloudellisin kuski manuaalivaihteisella autolla ja lisäksi tein monta ns. turhaa kiihdytystä, kun halusin vaan kokeilla miten auto kulkee. Voisinkin kuvitella, että pienellä yrittämisellä luvattu maantiekulutus olisi helppo saavuttaa ja ajaminen olisi silti hauskaa.

Mazdan mukaan MX-5:n filosofiana on, että auto olisi yhtä kuljettajansa kanssa ja että sillä olisi hauska ajaa. Allekirjoitan tämän täysin, sillä fiilis MX-5 ratin takana oli mahtava! Kun koeajon jälkeen pääsin töihin, oli naamani koko aamupäivän kuin Hangon keksillä. Pitäisiköhän vaihtaa moottoripyörä käytettyyn Miataan...? :P

Keskustelu

Aimo Ajelija
26.04.2019 13.39

Voin kokemuksesta kertoa, että MX-vitosen pahin vika todellakin on, että se jatkuvasti kouristaa hymylihaksia äärimmilleen!

Jenni
26.04.2019 14.34

Tunne, jota ihan joka auto ei tarjoa! :)

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Koeajo Mazda Muilla autoilla ajaminen

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (2) Ajovarusteet (8) AL-Sport (6) Audi (13) Autokoulu (30) Autoliitto (4) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (6) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (40) Ford (3) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (39) Hybridiautot (6) Hyundai (3) Jarrut (9) Jenni (37) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (9) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (13) Kevytliikenne (8) Kia (2) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (47) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (1) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (46) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (3) Moottori (3) Moottoripyöräily (29) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (63) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (1) Opetuslupa (3) Pimeällä ajo (8) Pohdiskelu (30) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (33) Renault (2) Renkaat (34) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (40) Seat Leon (43) Skoda (7) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (14) Takuu (4) Taloudellinen ajo (49) Talvi (35) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (34) Tesla (5) Toyota (9) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (9) Unelmointi (14) Valot (8) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (51) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (16) Yleinen (22) Äänentoisto (4)
nwdb