31.03.2018

Kauden 2018 ecorun taloudellisuusajokilpailut - millä autolla ja kenen kanssa?

Tämän vuoden taloudellisuusajokilpailukausi startataan 14.4. eli kahden viikon päästä, kun Vantaalla järjestetään AL Helsinki Ecorun. Seuraava kilpailu on jo seuraavana päivänä Lohjalla, jossa kisataan Neste Pusula Ecorun. Oikein reipas startti kisakauteen siis!

Huhtikuun jälkeen seuraava kilpailu onkin vasta elokuussa 12.8. Jyväskylässä järjestettävä Suurajot Ecorun, joka on myös NEZ- eli pohjois-euroopan alueen kilpailu. Kauden päättää lokakuussa 6.10. ajettava Toyota Ecorun, jonka ensimäiset karsinnat onkin jo pidetty pääkaupunkiseudulla.

Lisäksi Norjassa Bod ajetaan 8-9.6. KNA Midnightsun Economy Run, joka on NEZ-kilpailu. Perinteinen Skoda Economy Run puolestaan ajetaan Tsekissä 22.9.

Aion osallistua tietenkin kaikkiin kauden kotimaisiin kilpailuihin ja jos vain mahdollista, myös Skoda-kilpailuun. Norjan kilpailun jätän väliin, koska se ajetaan yöllä ja mä nukun yöllä. Olin ratissa tai en…

Rengas- ja autovalinnat

Suunnittelin viime kesänä, että hankkisin erilliset 16" renkaat ja vanteet taloudellisuusajokilpailuja varten. Huhtikuun kisat ovat kuitenkin niin aikaisin, että uusia kesärenkaita ei ole mitään mahista ehtiä sisäänajaa ennen kisoja. Lajisäännöistä poiketen kisoissa on kuitenkin sallittu talvirenkaat, mikä sopii minulle paremmin kuin hyvin: voin ajaa kitkoilla, jotka ovat kesärenkaita taloudellisemmat!

Hankkisinko kesäkisarenkaat sitten elokuun kilpailua varten? Tällä hetkellä minusta tuntuu siltä, että en. Kolme vuotta vanha Seat Leon 1.4 TSI moottorilla ei vain yksinkertaisesti enää pärjää kisoissa, eikä sitä korjata renkailla, sillä uusilla yksilitraisilla bensakoneilla varustetut autot menevät ohi oikealta ja vasemmalta.

Elokuun kilpailuun meinasin pyytää lainaan uuden Polon yksilitraisella moottorilla. Kyselin sitä alustavasti jo huhtikuun kisoihin, mutta tulin siihen tulokseen, että ajan ne sittenkin mieluummin omalla autolla, koska siinä on kitkarenkaat. Polossa saattaisi olla vielä nastarenkaat, jos kelit olisivat talviset.

Kenen kanssa?

Koko viime kauden kartturinani oli Jaakko, jonka kanssa tykkään kisata, koska hän osaa hirveän hyvin laskea, millä nopeuksilla jaksot kannattaa ajaa. Jaakko on kuitenkin järjestämässä AL Helsinki Ecorunia, joten jouduin metsästämään kisaan jonkun muun kartturin.

Viidennellä yrityksellä tärppäsi: kauden ekaan kisaan kartturikseni lähtee Tero, jonka kanssa olen ajanut Polon viimeisen kisan kolme vuotta sitten. Olimme silloin molemmat aika ulapalla, millä nopeuksilla olisi kannattava ajaa, että ehtii sopivasti AT:lle. Pitäisi ehkä pyytää Jaakolta pieni briiffaus ennen kisaa? Hänellä on kyllä niin hieno Excel-taulukko sitä varten, että voi olla, ettemme edes yritä ymmärtää sitä, vaan ajetaan vaan fiiliksellä. 

Lohjan ja Jyväskylän kisat Jaakko lupasi olla kartturinani. Toyota-kisassa hän on järjestäjänä, mutta siihen on niin paljon aikaa, etten jaksa vielä miettiä, ketä siihen pyydän. Eiköhän joku löydy.

Tällä kaudella pitää sopia kartturin kanssa, että hän pitää sormea aina karttakirjan vuorossa olevalla rivillä. Näin pystyn vilkaisemaan sivusilmällä itsekin kirjaa aina tarvittaessa. Jos tämän olisin tajunnut viime vuonna, ei Tsekin kisassakaan olisi ollut kauheaa stressiä yhdestä risteyksestä, kun olisin voinut lukea kirjaa lennossa itsekin.

Oonko ecoruosteessa?

Kauden ekoihin kisoihin on siis aikaa enää kaksi viikkoa. Olen siitä vähän huolissani, sillä minulla on fiilis, että taloudellisen ajon taitoni ovat päässeet ruostumaan talven aikana. Olisi siis aloitettava tiukka harjoitusrupeama!

Mutta miksi talvi on sitten ruostuttanut pihistelytaitoni? Ensinnäkin olen ajanut todella vähän muuta, kuin 13 liikennevalot sisältävää alle 10 km pituista työmatkaani. Siinä ei aina tule hirveästi ajateltua taloudellisuutta, vaikka yritänkin vältellä pysähtymistä.

Lisäksi olen koko talven ajanut perinteisellä moottorijarrutuksella, kun taas kisoissa (ja kesäkaudella muutenkin) ajan moottorin ekomoodilla, jossa auto rullaa vapaalla, kun vaan päästää kaasun ylös. Talvella olen pitänyt moottorin normaalitilassa, koska huoltoneuvoja niin suositteli. Ekomoodissa auton moottori käy tavallista matalemmilla kierroksilla, mikä ei kuulemma lataa akkua riittävästi.

Vaikka olen koko talven ajanut tavallisella moottorijarrutuksella niin tuntuu, etten oikein osaa ajaa sillä. Kaupunkiajossa auto tuntuu hidastuvan aina liian nopeasti ja joudunkin monesti antamaan vielä lähellä risteystä lisää kaasua, että voin pysähtyä niihin seuraaviin liikennevaloihin. Ei kovin taloudellista? 

Tänään napsautin Leonin ekomoodin takaisin päälle. Nyt pitäisi siis taas omaksua vapaarullauksen käyttö ja muistaa, miten pitkiä matkoja auto kulkee sillä!

Sähköautot mukaan!

Ecorunin sarjat pysyvät samana kuin viime vuonna: on hybridiautojen Modern Cup sekä perinteisten bensa- ja dieselautojen Traditional Cup. Viimevuotisesta Fossil Cup nimestä hankkiuduttiin eroon, koska se ei ollut kovin mairitteleva.

Uusi juttu tämän vuoden ecoruneissa on, että niihin voi osallistua myös sähköautoilla. Ne eivät ole vielä mukana virallisissa cupeissa, vaan harrasteluokkana. Sähköautoja ei ladata kisoissa, vaan kulutus katsotaan yksinomaan auton ajotietokoneesta. Kausi on samalla testi, että miten sähköautot saadaan mukaan kisoihin! Autobloggaajakollegani Marko eli Sähköautoileva motoristi on ainakin tulossa Vantaan kilpailuun. Toivottavasti muitakin innokkaita löytyisi! 

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Ecorun Taloudellinen ajo

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (2) Ajovarusteet (8) AL-Sport (6) Audi (13) Autokoulu (30) Autoliitto (4) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (6) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (40) Ford (3) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (38) Hybridiautot (6) Hyundai (3) Jarrut (9) Jenni (37) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (8) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (13) Kevytliikenne (8) Kia (2) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (46) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (1) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (44) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (3) Moottori (3) Moottoripyöräily (29) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (62) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (1) Opetuslupa (3) Pimeällä ajo (8) Pohdiskelu (30) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (33) Renault (2) Renkaat (34) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (40) Seat Leon (42) Skoda (7) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (14) Takuu (4) Taloudellinen ajo (49) Talvi (35) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (34) Tesla (5) Toyota (8) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (9) Unelmointi (14) Valot (8) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (51) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (16) Yleinen (22) Äänentoisto (4)
nwdb