07.09.2010

Auton perusrakenne tutuksi

Tulin juuri kotiin ensimmäisestä autonhuoltokurssin kokoontumisesta. Kurssin pitopaikka on keskussairaalan takana Tekevän autokorjaamolla. Katsoin päivällä googlemapsista osoitteen että osaan ajaa sinne, mutta niin vain ajoin ohi risteyksestä, sillä kartta näytti siltä että olisi junaradan ennen risteystä. Noh, ei muuta kuin auto ympäri ja takaisin.

Pelkäsin, että kurssille olisi liian vähän osallistujia ja sitä ei ehkä järjestettäisi, mutta huoleni oli turha. Joka vuosi järjestetylle kurssille on parhaimmillaan ollut oikein tunkua ja paikat ovat menneet täyteen parissa tunnissa. Nyt osallistujia oli yhteensä kymmenen; kaksi miestä ja kahdeksan naista. Osallistujien keski-ikä taisi olla 40-50 välillä ollessani itse nuoremmasta päästä. Kurssi on aiemmin ollut vain naisille, mutta rajaus poistettiin joitakin vuosia sitten, kun kurssi kiinnosti miehiäkin.

Aluksi opettaja kertoi luokkatilassa suuripiirteisellä tasolla autojen tekniikan kehityksestä. Monisteen ja fläppitaulun avulla tutustuimme auton perusrakenteeseen, jousitukseen ja voimansiirtoon. Opin että takavetoisen auton on moottorin voima siirtyy takana oleviin pyöriin kardinaaliakselin avulla. Opin myös että etuvetoisessa autossa vaihdelaatikko ja tasauspyörästö ovat samassa. Tasauspyörästön toimintaa en ole kyllä koskaan hiffannut ihan täysin vaikka olen katsellut aiheesta videoita ja tutkinut tekniikkaa myös Lego-autosta. Ehkäpä opin vielä jossain vaiheessa.

Noin tunnin sisällä olon jälkeen siirryimme halliin tutustumaan auton rakenteeseen käytännössä. Eräs nainen ajoi halliin autonsa, jonka konepellin alla olevat osat opettaja kertasi. Sitten auto nostettiin ilmaan ja pääsimme tutustumaan osiin mitä auton alta löytyy. Olen vilkuillut sinne aina katsastuksessakin, mutta nyt pääsi oikeasti katsomaan ja kyselemään mikä mikäkin osa on. Hämmästyin sitä, kuinka ohuessa putkessa bensa kulkee ja kuinka paljaana putki on auton pohjassa.

Auton ollessa nosturilla opettaja myös kertoi autojen korien kehittymisestä ja siitä kuinka hienosti korin täytyy olla suunniteltu, että se kestää ja joustaa oikeista kohdista törmäyksessä. Sen kyllä tiesinkin jo, miten auton keula ottaa vastaan törmäyksen ja pehmentää iskua. Opettaja kertoi kuinka vanhat amerikanraudat kestivät törmäyksissä tyyliin mitä vain muuttamatta juurikaan muotoaan, mutta ihmisille ne eivät olleet niinkään turvallisia. "Amerikanraudat ovat todella RAUTAA." Totta tosiaan...

Ensimmäinen kurssikerta oli mielenkiintoinen ja viihdyin mainiosti. Edelleen jäi kuitenkin epäselväksi, miten autoa aiotaan huoltaa kurssilla. Nähtävästi seuraavilla kerroilla käydään auton tekniikkaa tarkemmin läpi osa-alue kerrallaan; tyyliin moottori, jousitus, renkaat jne. ja niihin liittyy sitten vian tunnistusta. Vaikka varsinaiseen huoltoon ei päästäisikään, niin mielenkiintoiselta kurssi silti vaikuttaa.

Keskustelu

Antti-Juhani Kaijanaho
08.09.2010 11.56

Tulee mieleen ainakin nesteiden tarkastus ja täydennys, luultavasti myös öljynvaihto ja mahdollisesti tulppien vaihto. Nämä eivät mikään ole käsittämättömän vaikeita käsittääkseni.

Jenni
08.09.2010 12.36

Nesteet on selkeä, mutta esim. öljynvaihto ei käsittääkseni onnistu ihan kotipihassa ja lisäksi jäteöljy on ongelmajätettä josta pitää osata hankkiutua eroon oikealla tavalla. Mutta katsotaan mitä oppeja tulee.

Antti-Juhani Kaijanaho
08.09.2010 12.40

Ei onnistu kotipihassa mutta autotallissa saattaa onnistua, jos on sopivasti varusteltu. Ja ainahan on tee-se-itse-hallit (ainakin Tourulan Nesteeltä löytyy). Jäteöljy on ongelmajätettä, toki.

Timo L.
08.09.2010 13.10

Tämä ainakin itselläni auttoi paremmin hahmottamaan, miten tasauspyörästö toimii http://www.youtube.com/watch?v=F40ZBDAG8-o

Jenni
08.09.2010 13.35

Kiitos linkistä. Juuri tuota videota mä katselin toissa keväänä ja yritin ymmärtää toimintaa! Videon on tosiaan opettavainen. Tajuan sen että renkaiden pyöriminen voidaan erottaa toisistaan, mutta hieman epävarmasti tuon kohdan, kuinka voima saadaan välitettyä niille. Ilmeisesti tuo iso vaakatasossa hammastettu levy tuossa hoitaa saman homman kuin aiemmissa kohdissa on vain käsikäyttöisesti pyöritetty.

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Autonhuollon perusteet

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (2) Ajovarusteet (8) AL-Sport (6) Audi (13) Autokoulu (30) Autoliitto (4) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (6) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (40) Ford (3) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (38) Hybridiautot (6) Hyundai (3) Jarrut (9) Jenni (37) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (8) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (13) Kevytliikenne (8) Kia (2) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (46) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (1) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (44) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (3) Moottori (3) Moottoripyöräily (29) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (62) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (1) Opetuslupa (3) Pimeällä ajo (8) Pohdiskelu (30) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (33) Renault (2) Renkaat (34) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (40) Seat Leon (42) Skoda (7) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (14) Takuu (4) Taloudellinen ajo (49) Talvi (35) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (34) Tesla (5) Toyota (8) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (9) Unelmointi (14) Valot (8) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (51) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (16) Yleinen (22) Äänentoisto (4)
nwdb