07.02.2017

Audi Quattro Tour 2017 - miten Audit selvisivät laskettelurinteestä?

Miltä tuntuisi ajaa autolla laskettelurinnettä ylös? Siitä lähdin ottamaan selvää, kun Audi Quattro Tour pysähtyi Riihivuoreen tammikuun lopulla.

Kiertueella oli koeajettavana ainakin kymmenen eri Audia; Q2:sta SQ7:aan ja monta A:ta välissä. Valtava määrä, mutta ei selvästikään liikaa, sillä aurinkoisena lauantaipäivänä autot tuntuivat olevan jatkuvasti menossa ja osaa joutui jonottamaankin.

Minua kiinnosti Quattro Tourilla eniten Audin uusi pieni katumaasturi Q2, sillä isäni haaveilee sellaisesta. Mutta siinä missä isälleni riittäisi noin 32 000 e maksava 1,0-litrainen perusmalli, oli kiertueauto huomattavasti paremmin varusteltu ja maksoi noin 60 000 e. Olisi ollut kiinnostavaa tietää, mitä kaikkea siinä oli, mutta en tajunnut katsoa varustelistaa ja kiertueen nettisivuilla autoista ei tyhmästi kerrota muuta kuin moottorikoko. Mutta hinnan perusteella sanoisin, että kaikilla herkuilla! 

Uusi Audi Q2 on nätti ilmestys. Yllättäen takavaloista tulee ihan mieleen Polo.

Saapuessani Riihivuoreen puolilta päivin Audi Q2 oli ajossa ja seuraavakin ajovuoro oli jo varattu. Noh, mitäs muita Audeja olisi vapaana? Ainakin A4 ja A6, mutta valitsin silti koeajoon alemman keskiluokan A3:n. Tykkään näet eniten koeajaa saman kokoluokan autoja, kuin itsellänikin on, ja jollainen voisi periaatteessa olla seuraava autoni - vaikka juuri nyt autonvaihto ei olekaan ajankohtainen.

Lyhyellä koeajolla ei ehtinyt erityisemmin perehtyä auton varusteisiin, vaan aika meni lähinnä ajo-profiilien tunnusteluun. Autona siinä ei ollut valitettavaa, vaan se tuntui yksinkertaisen hyvältä. Tämä oli merkille pantavaa, sillä yleensä huomaan autoista heti muovisuutta tai tyhmiä ratkaisuja, mutta A3:sta huokui laadukkuus. Toki onhan se toki ihan eri hintaluokassakin kuin esimerkiksi kattavasti koeajamani Toyota Auris.

Ihanan pirteän keltainen A3, takana jyhkeä Q5. Ja muuten onkin aika tyhjää...

A3:n koeajon jälkeen pääsin Q2:n rattiin. Olipas siinä tottumattomalle korkea ja ryhdikäs istuma-asento! Erityisesti jalkojen asennosta polkimilla tuli mieleen edellinen automme Volkswagen Polo, jossa myös oli vähän pystympi ajoasento. Muuten ei ollut valittamista. Kyllä tämä varmaan isälle kävisi, mutta 150-senttistä äitiäni varten autoon pitäisi kyllä ottaa lisävarustelistalta sähköinen takaluukku. En usko että hän ylettäisi sulkea sitä käsin, vaikka luukku ei noussutkaan yhtä korkealle kuin edellisessä kirjoituksessa kertomassani Toyota C-HR:ssä.

Nelivedoissa oli siistiä se, miten kiihdytyksissä tunsi, että kaikki pyörät vetävät. Rajansa kuitenkin kaikella. Oli kohtuullisen liukas keli ja kun kiihdytin Q2:lla maantielle lähes talla pohjassa, auto tahtoi vähän heittelehtiä.

Q2:ssa siisteintä oli virtuaalinen mittaristo, jonka toimintoja koitin ehtiä räplätä ajon aikana parhaani mukaan. Eli oikeasti aika vähän. Pitäisi joskus ottaa joku Audi koeajoon ihan vain virtuaalimittariston koeajoa varten, että pääsisi oikeasti tutustumaan siihen.

Audin virtuaalinen mittaristo oli hieno! Ratin takana oleva läpinäkyvä levy on hud-näyttö, josta näkee auton nopeuden ja vallitsevan nopeusrajoituksen.

Hei mutta niin, mitenkäs se laskettelurinteen ajaminen sujui? Totta puhuen ihan laskettelurinteessä ei ajettu, vaan sen vieressä kulkevaa huoltotietä pitkin. Sen verran jyrkkä ja liukas rinne oli kuitenkin kyseessä, että en lähtisi sitä yrittämään omalla autollani. Etenkin, kun Leonissa on kitkarenkaat alla. Mutta arvatkaapa mitä? Kitkarenkaat oli Audeissakin! Ja niin vaan niillä painettiin mäkeä ylös lumi pöllyten.

Audi Q3 paahtamassa rinnettä ylös.

A3:lla pysähdyin esittelijän toiveesta testiksi puoleen väliin rinnettä. Oli hämmästyttävää, miten se pystyi lähtemään uudestaan liikkeelle, matkaa kun vaan painoi kaasua. Q2:lla sen sijaan meinasi tulla vähän vaikeuksia, tosin vika taisi olla enemmän kuskissa kuin autossa.

Pysäytin Q2:n varmaankin rinteen jyrkimpään kohtaan, koska halusin ottaa näkymästä valokuvan. (Tuo ylempänä oleva mittaristokuva.) Yrittäessäni lähteä uudestaan liikkeelle, renkaat sutivatkin tyhjää ja kun painoin jarrun pohjaan, auto valui hieman taaksepäin. Esittelijä tuumi, että saatamme joutua peruuttamaan vähän loivemmalle kohdalle ottamaan vauhtia, mutta halusin kokeilla vielä kerran. Painoin nyt kaasua vain aavistuksen ja vähitellen auto lähtikin nousemaan mäkeä ylös. Eli ensimmäisellä yrityksellä olin vain painanut liikaa kaasua, kun tuntui, että mitään ei tapahdu. Kitkoilla kun ei kuule edes mitään rahinaa. 

Yhteenvetona pikaisista koeajoista sanoisin, että hämmästyttävän hyvä on kitkarenkailla varustettujen nelivetojen eteneminen. Kantsii käydä kokeilemassa jos kiertue sattuu omalle kohdalle!

Audi Q2 parkissa, ilmeisesti A4 ajaa ohi. Oli vähän haasteita tunnistaa... :D

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

Audi Koeajo Muilla autoilla ajaminen Tapahtuma

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (2) Ajovarusteet (8) AL-Sport (6) Audi (13) Autokoulu (30) Autoliitto (4) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (6) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (40) Ford (3) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (38) Hybridiautot (6) Hyundai (3) Jarrut (9) Jenni (37) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (8) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (13) Kevytliikenne (8) Kia (2) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (46) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (1) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (44) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (3) Moottori (3) Moottoripyöräily (29) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (62) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (1) Opetuslupa (3) Pimeällä ajo (8) Pohdiskelu (30) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (33) Renault (2) Renkaat (34) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (40) Seat Leon (42) Skoda (7) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (14) Takuu (4) Taloudellinen ajo (49) Talvi (35) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (34) Tesla (5) Toyota (8) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (9) Unelmointi (14) Valot (8) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (51) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (16) Yleinen (22) Äänentoisto (4)
nwdb