02.07.2008

Arvioiva ajo

Kävin eilen ajamassa autokoulun kakkosvaiheen arvioivan ajon. Jes, pääsin lopulta testaamaan yhtä Autokoulu Moottorin uusista Audeista!

Hankkiessani viime vuonna ajokortin, ajoin Moottorin "vanhalla" (3-vuotiaalla) Audi A3:lla, joka oli mielestäni tosi kiva ja halusin itsekin samanlaisen. Kun sitten syksyllä oli vuorossa pimeäajo, odotin mielenkiinnolla, miltä kouluauto tuntuisi kuukauden Pololla ajelun jälkeen. Ei se ollutkaan enää yhtään kiva ja sammui herkästi. Alkuvuodesta koulu hankki uudet autot ja siitä saakka olin odottanut että pääsen testaamaan tuliterää A3:sta.

Olihan se kiva auto. Luonnollisesti isomman auton tuntua kuin Polossa mutta silti ketterän oloinen verrattuna isin A4:ään. Kaasu vain tuntui jotenkin tunnottomalta ja lähdöt olisivatkin voineet olla parempia kun oppisi tuntemaan auton paremmin. Vaikka kuulemma mun lähdöissä ei ollutkaan mitään vikaa, mutta itse ajattelen että kaasun ja kytkimen käyttöä voisi optimoida kun tuntisi auton.

Eka tutustuttiin autoon ja käytiin pyörähtämässä Vaajakoskes liikenneympyrässä. Hauska kun opettaja kommentoi moottoritiellä että voisit kokeilla sitä kutosvaihdetta kanssa, niin mä olin että mitä ihmettä onko tässä kuusi vaihdetta. :D Ovat kuulemma yleistymässä liittyen polttoaineen kulutuksen optimointiin. Enpäs tiennytkään. Nätisti Audi kiihtyi moottoritiellä ja nopeus ei oikeastaan tuntunut missään.

Seuraavaksi piti ajaa hippokselle ja otin eri kaistan kuin mitä meinasin ja niin sitten pulahdettiin motarilta pois tourulassa. On hämäävää kun reunimmainen kaista ei viekään reunimmaiseen suuntaan...! Juttelin opettajalle kaikkea ja unohdin seurata opasteita. Eipä siinä mitään, koska reitti oli vapaavalintainen. Ajeltiin sitten yliopistonkadun työmaan läpi ja siinä myös huomasi miten pehmeältä auton kulku tuntui Poloon verrattuna. Kyllä olisi meinaan Poloinen tärisyttänyt vähän eri tahtiin.

Taloudellinen ajo

Hippokselta ajettiin itse taloudellisen ajon lenkki. Eka oman pään mukaan ja toinen kierros opettajan antaessa vinkkejä. Lenkki oli kyllä ihan onnettoman lyhyt; vain reilu kolme kilsaa ja yksikin eri tahtiin liikennevaloihin osuminen vaikutti heti kulutukseen. Minun puolestani saisi olla tyyliin kymmenen kilsan lenkki että kulutuksen muuttuminen olisi totuudenmukaisempi. Väistin ekalla lenkillä parissa kohtaa jalankulkijoita, mikä heti lisäsi kulutusta. Suojatien reunassa seisseen papan ohi olisi kuulemma kannattanut vaan ajaa eikä antaa tietä. Papat kumoon vaan! :D

Ekalla lenkillä kulutukseni oli 8,6 litraa ja toisella 7,2 litraa eli 1,4 litraa eroa. Papan väistäminen ja yhdet liikennevalot vaikuttivat kyllä. Lisäksi arvioiva ajo on mielestäni epäreilu suorittaa vieraalla autolla ja en suostukaan uskomaan että saisin Pololla tipahtamaan kulutuksen yhtä paljon. Argh, en voi verrata koska Polossa ei ole kulutusmittaria!

Olen luullut osaavani höllentää kaasua kohtuullisen ajoissa risteyksiin ja töyssyihin tultaessa mutta nyt se vietiin vielä muutamia pykäliä korkeammalle tasolle. Minusta vain tuntuu aina siltä että häiritsen muita tienkäyttäjiä kun annan auton hidastua ajoissa. Töyssyt olivat ok mutta kun perässä tuli auto vai pari ja annettiin nopeuden tippua 40 km/h alueella risteykseen niin oli semmoinen fiilis että anteeksi kun hidastelen.

Pari idioottiakin tuli vastaan

Scandicin kulmalla ajettiin ihan normaalisti oikeinta kaistaa, niin juuri ennen jakajaa joku kiilasi eteen ilman mitään vilkkuja. Reilu peli hei!

Toinen vielä idiootimpi tuli vastaan toisella taloudellisen ajon lenkillä, kun käännyttiin keskussairaalalle vievältä tieltä Rautpohjankadulle. Meillä oli etuajo-oikeus kun käännyttiin oikealle, mutta vastaan tullut samalle kadulle eli omalle vasemmalleen kääntynyt Seat-kuski päätti silti ehtiä ensin. Opettajakin ehti melkein hypätä jarrulle kun tätä idioottia jouduttiin väistämään. Opettajan mukaan tämä idiootti kuului siihen sakkiin, joka kun tunnistaa autokouluauton teippauksineen niin tunkee heti eteen...

Vielä aika hurjaksi voisi mainita senkin tilanteen, kun ajettiin motaria Vaajakosken suuntaan... Motarin vasemmalla kaistalla oli joku "tietyö" menossa eikä siitä ollut mitään varoitusta ennen vilkkuvaa kuorma-autoa. Muutama kymmenen metriä kuorma-auton jälkeen nimittäin oli työmies pikkukärryllä ilmeisesti merkkaamassa keskiviivoja tai jotain eli ihan keskellä kahden kaistan välissä. Siinä sitä tyytyväisenä merkkailtiin kun autot ajoivat parhaillaan satasta ohi - riippuen siitä miten hiljensivät keltaiset vilkut nähdessään. Itse taisin ehtiä pudottamaan nopeuden 70 kkm/h hujakoille millä silti olisi tullut rumaa jälkeä jos työmieheen olisi kolahtanut. Ihan järjetöntä touhua. Miksei ollut nopeusrajoitusta?

Huomenna vuorossa kakkosvaiheen liukkaan kelin ajo, mitä olen odottanut myös innolla. Talvella Autokoulu Moottorilla olisi ollut tarjolla ilmainen liukkaankelin ratapäivä, mutta sinne ei tullut riittävästi osallistujia. Olisiko ollut peräti kaksi... Nyt pääsen lopulta testaamaan Poloa liukkaalla, mahtavaa!

Keskustelu

Anonyymi
05.08.2008 18.07

Minullakin oli juuri tänään arvioiva ajo ja tuntui menneen ihan kivasti. Sain kulutuksen putoamaan Volvo V50:llä ensimmäisen ajon 5.4l/100km noin litralla.. toisen ajon keskikulutus oli 4.3l/100km.

Uuden auton totuttelemiseen meni tietysti ekalla kierroksella hetki, mutta sanoisin ettei sillä ole kulutuksen kanssa juuri mitään tekemistä. Samalla tavalla käytän moottorijarrutusta volvossa kuin omassa autossanikin.

Toinen ajo tuntui vähän jotenki liiotellulta, kun kakkonen tuli laittaa silmään jo kauan ennen risteystä. Siinä sitten köröteltiin risteykseen letka perässä kakkosella ;-D

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (2) Ajovarusteet (8) AL-Sport (6) Audi (13) Autokoulu (30) Autoliitto (4) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (6) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (40) Ford (3) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (38) Hybridiautot (6) Hyundai (3) Jarrut (9) Jenni (37) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (8) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (13) Kevytliikenne (8) Kia (2) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (46) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (1) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (44) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (3) Moottori (3) Moottoripyöräily (29) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (62) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (1) Opetuslupa (3) Pimeällä ajo (8) Pohdiskelu (30) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (33) Renault (2) Renkaat (34) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (40) Seat Leon (42) Skoda (7) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (14) Takuu (4) Taloudellinen ajo (49) Talvi (35) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (34) Tesla (5) Toyota (8) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (9) Unelmointi (14) Valot (8) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (51) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (16) Yleinen (22) Äänentoisto (4)
nwdb