09.04.2018

AL-Sport päivät Hyvinkään Sveitsissä

Autoliiton AL-Sport-päivät pidettiin tänä vuonna Sveitsissä. Äkkiseltään luulisi, että autourheilijat olisivat kokoustaneet kaukana keski-euroopassa, mutta yksi Sveitsi löytyy lähempääkin; Hyvinkäältä.

Hyvinkään Sveitsi on ollut matkailukohde jo 1800-luvun puolella, ja tätä nykyä se on todella monipuolinen matkailukeskittymä. Alueen keskuksena on vastikään uusittu Hotelli Sveitsi, jonka ympäristöstä löytyy mm. uimahalli, elokuvateatteri, seikkailupuisto, kuntokeskus, laskettelurinteet ja hulppeat ulkoilumaastot. Aika mahtava kokonaisuus!

AL-Sport-päivien ideana ei kuitenkaan ollut tutustua mahdollisimman moneen Sveitsin viihdykkeeseen, vaan tarjota viikonlopun mittainen tiivis paketti ajankohtaisia autourheiluasioita. Aiheena oli mm. tiedottaminen, sponsorihankinta, eMotorsports ja crosskart.

Tapahtumassa oli esillä Porschen valmistama Austro V vm. 1967, jolla ajetaan Historic Formula B -sarjaa.

Avaussanat

Autoliiton puheenjohtaja Martti Merilinna aloitti päivät katsauksella ajankohtaisiin asioihin.

Ensimmäiseksi Merilinna kertoi meille mielenkiintoista taustaa FIA:n eli maailman autourheilun kattojärjestön liikenneturvallisuustyöstä. Yleishyödyllinen toiminta antaa oikeuttaa FIA:n pääbisneksen eli autourheilun.

FIA panostaa voimakkaasti liikenneturvallisuuden parantamiseen ja autoilun ja liikenteen haittojen ja päästöjen vähentämiseen. Sillä on erillinen liikenneturvallisuutta edistävä säätiö, joka perustettiin, kun FIA myi aikoinaan televisio-oikeudet formulaan ja kuittasi siitä hyvät rahat. 

Säätiön näkyvin aikaansaannos on NCAP-kolaritestit, joiden ansiosta autojen liikenneturvallisuus on parantunut valtavasti. Kaikki kunnia ei tosin mene siitä FIA:lle, mutta se on ollut testien liikeelle paneva moottori. 

FIA:lla on myös globaali liikenneturvallisuuskampanja Action for Road Safety, jota edustaa Suomessa AKK:n Turvassa tiellä -kampanja.

Muita Merilinnan esiin nostamia asioita olivat uuden tieliikennelakiehdotuksen luottamusperiaate ja rangaistukset, joista hän kertoi jo viime vuoden puheessaan. 

Viimeisenä aiheenaan Merilinna pohti, että autoilu ei ole vähenemässä, vaikka media niin tuntuukin väittävän. Maailmassa myydään kuulemma enemmän autoja kuin koskaan. Myös Suomessa autoilu on viimeisen neljän vuoden aikana lisääntynyt ja joukkoliikenteen käyttäminen vähentynyt, mikä ilmenee Liikenneviraston tekemästä tutkimuksesta.

Kilpailun järjestämisen tiedotusopas

Seuraavana aiheena oli Autoliiton vastavalmistunut tiedotusopas kilpailun järjestäjille. Se kiteytyy sanoihin mitä, missä ja milloin!

Nykyään medialla ei ole aikaa jäädä odottelemaan vastauksia, vaan tiedon kilpailuista pitää löytyä heti. 

Esittelijä vertasi tilannetta automessuihin: lehtien toimituksiin ei enää lähetetä kilokaupalla ennakkomateriaalia autoista, vaan messuilla katsotaan vain lyhyt esittely autosta ja rynnistetään sitten lehdistöhuoeneseen julkaisemaan siitä juttu.

Esityksessä pohdittiin myös paljon kriisiviestintää ja sitä, miten se hoidetaan. Siihen pitää olla valmistautunut, jos jotain sattuu. Joku yleisöstä kylläkin huomautti, että KUN jotain sattuu - se on vielä “jos", mutta joskus tulee sattumaan. 

Suuri haaste kriisiviestinnälle on nykyajan sikanopea tiedonvälitys. Ennen kuin tiedotusvastaava on ehtinyt tiedottaa esim. onnettomuudesta, internet on todennäköisesti jo täyttynyt kuvilla siitä. Kisaorganisaatiossa on syytä huolehtia siis ainakin siitä, että sieltä asiasta vastaa vain yksi taho, eikä kukaan anna mutukommentteja.

Kummikuljettajat

Autoliiton vuoden 2018 kummikuljettajat Kaisa Eiristö ja Joona Häyrinen kertoivat meille viime kauden kuulumisia.

Kartingia ajavan Kaisan kausi ei ollut oikein mennyt putkeen, sillä plakkarissa oli kasa nelossijoja

Rallisprintiä ajava Tonilla oli mennyt hyvin ja hän oli ajanut useita luokkavoittoja. Tonin kilpa-auton moottorin lohkosta oli kyllä tullut syksyllä “yksi verkonpaino lisää" sen haljettua.

Ihan liian monessa Kaisan kisassa satoi vettä.

Sponsorihankinta

Yhden tapahtuman kiinnostavimmista puheenvuoroista piti Vehon viestintäpäällikkö Pekka Koski. Ohjelmassa esityksen nimi oli sponsorihankinta, mutta heti alkajaisiksi Koski jyrähti, sponsorointi on kirosana, sillä sponsori auttaa vastikkeetta. Onkin puhuttava yhteistyökumppaneista.

Autourheilu on lajina todellinen eurojen oravanpyörä, joka vaatii strategista miettimistä. Jos jokin pala putoaa pois, ei ole mitään. Esimerkiksi väärä sarjavalinta voi aiheuttaa sen, että ei tule tulosta, jolloin ei saa julkisuutta, jolloin ei saa yhteistyökumppaneita, jolloin ei ole varaa kalustoon ja jolloin ei taas pysty osallistumaan sarjaan...

Koski täräytti, että yksikään yritys ei tarvitse moottoriurheilijaa markkinointinsa tueksi. Liki jokainen moottoriurheilija kuitenkin tarvitsee yrityksiä tukijoikseen, joten on löydettävä tapa, jolla tuottaa yritykselle lisäarvoa. 

Haasteena on moottoriurheilun tunnettuus. Ennen vanhaan toimittajilla oli nykyistä enemmän aikaa ja mielenkiintoa autourheilua kohtaan. Nykyisin palstatilasta on kisaamassa lukuisat uudet lajit ja niistä kirjoitetaan, mitkä on toimittajille tuttuja ja/tai missä lajiliiton tiedotus toimii. Ei siis passaa olettaa, että yhteistyökumppania hakiessa tämä tietäisi, mistä lajissasi on kyse.

Yhteistyökuvioista neuvotellessa on tärkeää jättää yrityksen edustajalle muistijälki. Koski neuvoi varustautumaan tapaamiseen kuvitetulla presentaatiolla, jossa on laji- ja kalustoesittely, selkeää dataa näytöistä, tavoitteet sekä budjetti. Tuen hakeminen on syytä aloittaa pienestä ja ajan kuluessa osoittaa olevansa suuremman tuen arvoinen. 

Kun yhteistyökumppani on saatu, yhteydenpito ja raportointi on äärimmäisen tärkeää. Siihen kannattaakin luoda säännöllinen tapa toimia, niin asiat on helpompi tehdä. Jos yhteistyökumppani soittaa kilpailun jälkeen, että miten meni, niin siinä vaiheessa ei mene hyvin… Sinä olit se, jonka piti raportoida!

Ryhmätyö

Pekka Kosken esityksen oppeja pääsimme soveltamaan ryhmätyöllä, missä jossa sai pohtia yhteistyökumppanien hankinnan eri vaiheita: suunnittelu, myynti, toteutus ja jälkihoito.

Ryhmätyö olisi mielestäni kaivannut alustusta, että mitä siinä tavoitellaan ja miten eri ryhmien tehtävät eroavat toisistaan. Nyt alkuun kaikki eivät oikein hiffanneet, mistä kyse. Itseni mukaan lukien. Oli myös hankala asennoitua tehtävään, koska omassa marginaalilajissa liikkuu lähinnä minimaaliset bensarahat; pihtausajajia kun ollaan.

Pitkiä asialistoja ryhmät kuitenkin saivat aikaiseksi, joten ilmeisesti tavoite tuli täytettyä.

Loppupäivän ohjelmat

Päivän päätteeksi saimme kuulla luennon kilpa-auton alustan rakentamisesta, mikä oli käytännössä hirveän teknistä juttua jousituksesta ja iskunvaimentimista. Viimeiseksi oli vielä juttua toimitsijalisenssiuudistuksesta.

Erilaisissa autoissa käytetään erilaisella heilahdustaajuudella olevia jousia.

Lauantai-iltana oli perinteiset iltajuhlat, joissa palkittiin vuoden 2017 AL-Sport autourheilija, toimitsija ja ratatuomari. 

Vuoden 2017 ratatuomari: Tuula Kanerva, AL- Helsingin Seudun osasto,
Vuoden 2017 AL-Sport toimitsija: Kurt Sjödahl, AL-Helsingin Seudun osasto, 
Vuoden 2017 AL-Sport autourheilija: Petteri Ruotsalainen, AL-Kuopion osasto (karting) 

eMotorsports

Sunnuntaiaamun ensimmäisenä aiheena oli eMotorsports eli virtuaalinen autourheilu, josta meille oli kertomassa promoottori Valtteri Leitola.

eMotorsports saattaa kuulostaa siltä, että pojat pelaa vähän tietokoneella, mutta taso on huipulla todella kova ja kuljettajilla on perinteisen autourheilun tapaan omat managerit, sponsorit, mekaanikot, kunto-ohjelmat yms. eMotorsports on Suomessa AKK:n alainen laji ja sarjalla on virallinen SM-arvo.

Leitola kertoi, että eMotorsportsin kokeilemiskynnys on hyvin matala, sillä ajamiseen ei tarvitse kuin keskitehoisen tietokoneen, ratin, polkimet ja Live for Speed tai Assetto Corsa -pelin. SM-sarjaa pelataan Assetto Corsa -pelillä. SM-sarjaan osallistuminen vaatii AKK jäsenseuran jäsenyyden sekä ratatutkinnon tai eMotorspots-tutkinnon, jonka voi suorittaa ajamalla debytanttikilpailuissa.

Lajin lähtökohdat ovat ihan erilaiset kuin perinteisessä autourheilussa. Kilpailijoiden asennoituminenkin erilaista, mistä johtuen on haastavaa saada kilpailijoita tulemaan paikan päälle kilpailutapahtumaan tai valokuvattavaksi. Nuorilta kuljettajilta puuttuu myös ymmärrystä, että lajiin pitää panostaa muutakin, kuin omaa aikaa ratin ja tietokoneen kanssa.

Lajin tavoitteena on lisätä sen tunnettuutta, koska siten saadaan lisää yleisöä, lisää uutisointia ja lisää sponsoreita. Eli ihan sama juttu, kuin mitä Pekka Koski jutteli edellispäivänä yhteistyökumppanien hankinnasta. Tilanne on tällä hetkellä jo varsin hyvä, sillä Ilta-Sanomien nettisivut ja Nelonen ovat alkaneet uutisoida lajista. Tällä kaudella mukaan tulee myös Veikkauksen vedonlyönti.

Lisätietoa lajista löytyy sivuilta iema.fi ja circuit.fi.

Sponsor Insight tutkimusyrityksen tekemän tutkimuksen mukaan elektroninen urheilu on toiseksi kiinnostavin urheilulaji 18-29-vuotiaiden miesten keskuudessa.

Crosskart

Sunnuntain toisen esitelmän aiheena oli nopeatempoinen crosskart, joka on ympärivuotisesti ajettava laji kartingin rinnalle. 

Crosskartia ajetaan esimerkiksi rallicross-radoilla. Pienin luokka on yli kuusivuotiaile tarkoitettu Mini, jonka autot kulkevat maksimissaan 60 km/h. Suosituin luokka on Xtreme. Sitä ajetaan Suzukin 750-kuutioisilla moottoreilla varustetuilla putkirunkoisilla autoilla, jotka painavat kuljettajan kanssa noin 420 kg ja kulkevat jopa 180 km/h.

Crosskart on tullut Suomeen vasta vuonna 2012 ja etsii vielä vähän paikkaansa muun moottoriurheilun seassa. Muualla pohjoismaissa laji on paljon suurempi ja esimerkiksi Ruotsissa sitä on ajettu 1980-luvun puolivälistä saakka.

Kuluttajaturvalain muutokset

Päivän viimeisenä aiheena oli kuluttajaturvalain muutoksiin liittyvä pilottiprojekti Hyvinkään vauhtipuistossa. Siitä saadaan hyvä pohja muille radoille, ettei jokaisen tarvitse miettiä asioita uudestaan, kuten kävi ympäristölain muutosten yhteydessä 2000-luvun alussa.

Yhteenveto

AL-Sport-päivillä oli tänä vuonna todella monipuolisesti esitelmiä autourheilun alalta. Osa oli tosi kiinnostavia kun taas osa ei koskettanut itseä yhtään. Mutta varmaan jokaiselle jotakin?!

Tapahtumapaikkana toiminut Hotelli Sveitsi oli mukava tuttavuus ja voisin kuvitella meneväni sinne toistekin. Vasta remontoidut tilat olivat viihtyisät ja kivan näköiset. Tykkäsin erityisesti seinien kokoisista luontovalokuvista ja isoista kävyistä, jotka toistuivat logoissa ja koristeissa. 

Ruoka oli hyvää, mutta aamupalalla henkilökunta ei tuntunut ehtivän täyttää astioita sitä mukaa, kun ne tyhjenivät. Perjantai-illaksi klo 21 ennakkoon tilattua ruokaa piti puolestaan odottaa tunti ravintolaan saapumisen jälkeen, mikä oli käsittämätöntä. 

Keskustelu

Ei kommentteja

Aiheeseen liittyvää

Uusimmat kirjoitukset

Kirjoituksen avainsanat

AL-Sport Tapahtuma

Arkisto

Blogin avainsanat

#onnellistenajokoulu (12) Ajoharjoittelu (2) Ajovarusteet (8) AL-Sport (6) Audi (13) Autokoulu (30) Autoliitto (4) Autolla ulkomailla (10) Auton hankkiminen (6) Autonhuollon perusteet (11) Autoslalom (2) Bensan kulutus (13) Citroën (1) Demo Tour (6) Driveco (6) Econen (2) Ecorun (40) Ford (3) Hakkapedia (3) Hakkapeliitta 8 (2) Honda (1) Huolto (38) Hybridiautot (6) Hyundai (3) Jarrut (9) Jenni (37) Joukkoliikenne (2) Jyväskylä (12) Jyväskyläläistä liikennekulttuuria (7) Kaasuauto (2) Katsastus (8) Kaupunkiajo (8) Kawasaki ER-5 (13) Kevytliikenne (8) Kia (2) Kilpailu (2) Kirja (1) Koeajo (46) Kolarointi (12) Kolhut (5) Kuntotarkastus (1) Lainsäädäntö (5) Land Rover (1) Leonidas (44) Lexus (3) Liikennesäännöt (16) Liikenneturvallisuus (7) Lotus (3) Maalipinta (5) Maantiellä ajo (22) Maastoajo (4) Mazda (16) Mercedes-Benz (3) Moottori (3) Moottoripyöräily (29) MP-kurssi (9) Muiden käyttäytyminen (27) Muilla autoilla ajaminen (62) Navigointi (6) Nishiki Hybrid Comp (3) Nishiki Reno (7) Nissan (14) Ohittaminen (6) Omat mokat (11) Ongelmatilanteet (13) Opel (1) Opetuslupa (3) Pimeällä ajo (8) Pohdiskelu (30) Poliisi (2) Polkupyöräily (14) Polo (69) Polo Junior (52) Polo Senior (47) Polttoaine (1) Puhtaanapito (14) Pysäköinti (14) Rata-ajo (16) Reissut (33) Renault (2) Renkaat (34) Ruuhka (7) Scirocco (7) Seat (40) Seat Leon (42) Skoda (7) Subaru (1) Sumu (2) Suzuki (1) Sähköauto (14) Takuu (4) Taloudellinen ajo (49) Talvi (35) Tampere (2) Tankkaus (3) Tapahtuma (34) Tesla (5) Toyota (8) Tuunaus (5) TV-ohjelmat (3) Törttöily (9) Unelmointi (14) Valot (8) Verotus (1) Video (9) Volkswagen (51) Volvo (1) Vuokraus (6) Yhteistyö (16) Yleinen (22) Äänentoisto (4)
nwdb