ARTIKKELI

16.09.2015

Näillä liikut perjantain lakkopäivänä

Teksti: Topi Ranta

Palkansaajajärjestöt SAK, STTK sekä Akava järjestävät perjantaina 18.9 Helsingissä poliittisen mielenilmauksen, joka jumiuttaa koko maan liikenteen. Kokosimme tietoa liikkumismahdollisuuksista perjantaina sekä pääkaupunkiseudulla että pääkaupunkiseudulle

Junat Helsinkiin

Mielenilmauksesta huolimatta ennen kello kuutta lähtevät junat ajetaan Helsinkiin. Näistä Oulun juna saapuu perille vasta lähempänä puolta päivää, joten matkan varrelta saattaa olla tarjolla yhteyksiä pidemmällekin aamuun. Hinnat ovat ilman alennuksia, mutta VR:n palvelu tarjosi myös huomattavia tarjouksia Veturi-ohjelmansa asiakkaille. Helsingin Seudun Liikenne HSL:n mukaan ensimmäiset lähijunat kulkevat vasta illalla kello kuuden jälkeen.

  Hinta alkaen (ilman alennuksia) Lähtö        
             
Espoosta 4,9 eur 7:15        
Joensuusta 70 eur 5:28        
Kirkkonummelta 7,2  eur 7:02        
Kokkolasta 65,2 eur 5:20 7:32      
Kouvolasta 28,7 eur 4:55 6:27 8:18 8:27  
Kuopiosta 66,5 eur 5:37        
Lahdesta 18,2 eur 5:44 6:56 8:48 8:56  
Lappeenrannasta 49,5 eur 5:46 7:38      
Oulusta 85,7 eur 5:05        
Pasilasta Hintaa ei saatavilla 6:31 7:11 7:29 7:39 8:25
    8:47 9:25 9:30 9:39 11:22
Salosta 24,6 eur 6:09        
Seinäjoelta 56,4 eur 5:38 6:47 8:47    
Tampereelta 28,2 eur 5:33 7:00 7:07 8:00 10:00
Turusta 26,6 eur 5:37        
Vaasasta 65,9 eur 5:50        


Liikkuminen pääkaupunkiseudulla

Vertailumatka Tapiola – Elielinaukio, matka 9,7 kilometriä:

Taksit miehitettyinä

Suomen taksit ovat pääsääntöisesti käytettävissä perjantaina. Vertailumatkan hinnaksi tulee perustaksojen mukaan 20,94 euroa, mutta oletettavasti ruuhkan takia lasku nousee korkeammaksi. Odotustaksa 44,60 euroa tuntia kohden pyörii, kun liikenne on niin hidasta, että odotustaksa on kilometritaksaa korkeampi.

Känkkäränkkäkerroin: taksin tilaaminen voi olla kallista, mutta kyyti on tasaisen laadukasta. Menetetyt eurot harmittaa. Harmitus 2/5.

Uberit Helsingissä

Kyytipalveluja välittävä Uber antaa vertailumatkallemme internetsivuillaan hintahaarukaksi 29 – 37 euroa, mikä on ylättäen huomattavasti taksia korkeampi. Hinta-arvio on kuitenkin Uberin premiumpalvelulle Uber Blackille, joten todellisuudessa hinta lienee matalampi. Uber hinnoittelee palvelunsa kulloisenkin tilanteen mukaan, joten luultavasti Uber-asteikollakin liikutaan perjantaina korkeissa hinnoissa.

Känkkäränkkäkerroin: Uber-palvelu ei taida olla vielä kokenut vastaavaa kaaosta Helsingissä, joten hihasta vetämiseksi menee. Jos kyyti tulee nopeasti ja painuu taksiin nähden edulliseksi, voi harmitus jäädä 1,5/5 tienoille.

Limusiinilla töihin

Jos lompakon paksuudella ei ole justiinsa niin väliä, voi perjantaiaamulle tilata vielä limusiinin. Limusiinit.com–palvelusta kerrotaan, ettei ainakaan vielä perjantaille ole mielenilmauksen vuoksi tullut kyselyitä tai tilauksia. Limusiinin hinta-arvio vertailumatkallemme oli noin 300 – 320 euroa, ja viihdelaitteiston lisäksi kyytiin on tilattavissa lisähintaan kuohuvaa. Tyylillä töihin.

Känkkäränkkäkerroin: Ruuhka ärsyttää, mutta jos tälle linjalle lähtee, se ei niin sanotusti ole fygestä kiinni. Varmasti mukava kyyti ja pleikkaria on kiva pelailla. Harmitus 0,5/5, ja sekin vain oletettavan ruuhkan takia.

Pyörällä tai kävellen olisit jo perillä?

Perjantain sääennuste näyttää pilvistä sekä ukkosen mahdollisuutta aamuyhdeksän tienoilla, joten pyöräilijän ja kävelijän kannattaa varautua sateeseen. Jos fillarin investointikustannukset ja huoltojyvitykset sekä kengänpohjien kuluminen jätetään huomiotta, saa näille kulkutavoille hinnaksi 0 euroa.

Känkkäränkkäkerroin: Jos joutuu tarpomaan pitkän matkan, nousee ärsytyskäyrä jyrkästi. Vielä parempi on, jos sataa, ja muutenkin harvoin käytössä olevan fillarin ketjut vetäisee itsensä jumiin takavaihtajaan. Harmitus 3/5.

Seutulipulla ei luultavasti mennä mihinkään

”Kyllä se bussi sieltä vielä tulee”. Tuskin tulee. Sopivalla tuulella ukkonen roiskii vettä pysäkkikatoksen sisään oikein huolella, eikä mitään kulkineita kulje. Bussien ja lähijunien lisäksi raitiovaunut ja metrot seisovat varikoilla koko perjantain. Etukäteen ostettu seutulippu 5 euroa.

Känkkäränkkäkerroin: Nyt jurppii 5/5. 

Liitto- tai politiikkokyydillä

Ammattiyhdistykset järjestävät urakalla kyytejä mielenilmaukseen Helsinkiin, ja esimerkiksi kokoomusnuoret pyörittävät omaa bussiaan Otaniemen ja Helsingin keskustan välillä. Nämä kyydit maksavat 0 euroa.

Känkkäränkkäkerroin: aikakone 70-luvun Hakaniemeen tai vaaleansiniset kauluspaidat kertomassa heikommasta aineksesta saattavat ärsyttää vähemmän poliittisia ihmisiä. Kansainvälinen peittynee mukavasti korvatulpilla tai omalla musiikilla. Harmitus 4/5.

Omalla tilausajolla

Koska myös mielenilmaisijoiden täytyy päästä joillain kyydeillä Helsinkiin mielenilmaukseen, on perjantain seisauksessa yksi bussinmentävä porsaanreikä, nimittäin tilausajot. Soitto tilausajoja tekevän Kovasen myyntipalveluun kuitenkin paljastaa, että perjantai on jo täysin buukattu, joten omien tilausajojen järjestäminen alkaa olla jo kiven alla. Jos vapaita kuljettajia ja kalustoa vielä löytyy, kipuaa hinta helposti satoihin euroihin.

Känkkäränkkäkerroin: omalla porukalla on aina mukava matkustaa, ja hintaakin voi jakaa vaikka kymmenille kavereille. Kyydin voi varata koko päiväksi, jolloin esimerkiksi johtoporras voi siirtyä lounaalle tai afterworkeille Kaivopuiston ravintoloihin. Harmitus 1/5.

Kimppakyydillä vähennät ruuhkaa

Vaikka yksityisautolla liikkuminen voi olla jo parkkipaikkojen vuoksi erittäin hankalaa perjantaina, voi kimppakyydeillä hillitä osaltaan ruuhkaa niin tien päällä kuin parkkipaikoillakin. Esimerkiksi kyydit.net, Ridefy sekä Tziip tarjoavat kimppakyytipooleja Suomessa. Jaetuille bensoille tulee kustannuksia vertailumatkalla täydellä autolla noin 0,20 euroa, mutta vaivanpalkkalisää kannattaa ehkä hieman budjetoida. Tai voi budjetoida, jos satut itse istumaan kuljettajan penkillä.

Känkkäränkkäkerroin: Tämä on täysin seurasta kiinni. Mitä täydemmäksi auto tulee, sitä todennäköisemmin seuraan sattuu suulas kälättäjä, joka ei malta olla kertomatta menneestä – tai tulevasta – lomamatkastaan Teneriffan papukaijasafarilla. Seurasta riippuen harmitus 2/5 molemmin puolin.

 

Keskustelu

Ei kommentteja

Kirjoituksen avainsanat

hyöty mielenilmaus

Artikkeleiden ja uutisten avainsanat

115 (1) 124 spider (1) 2016 (1) 244 (1) 4WD (2) 520d (1) 60-luku (2) a3 (1) a4 (1) a8 (1) aasia (1) AEB (1) aggregointi (2) ajokortti (1) ajoneuvovero (6) ajovalot (1) Akaa (1) akkuteknologia (3) Alfa Romeo (7) Amazon (1) amg (2) angry birds (1) apple (7) arita (2) armeija (1) Arteon (1) arttu toivonen (1) audi (15) audi a5 (1) audi a5 g-tron (1) autobahn (1) autobrändit (1) AutoCorner (1) autoilun kustannukset (1) autoilun vapaus (1) autokauppa (11) autokeskus (1) autoluotto (1) automaattiset autot (1) automainokset (1) automalli (1) autonjako (1) autonomia (5) autonominen hätäjarrutus (1) autonomous emergency braking (1) auto-onnettomuudet (1) autosalpa (1) autosalpa klubi (1) autotehdas (2) autoteollisuus (4) autotie (9) autovero (5) AWD (1) avoautot (1) bensiini (3) bensiinimoottori (1) Bentley (4) berkeley (1) big data (1) björn wahlroos (1) blogi (1) bmw (13) bmw 7 (1) bmw m3 (1) brexit (1) brändi (4) brändäys (1) budd-e (1) bugatti (1) c3 (1) c4 cactus (2) c4 picasso (1) C63 coupé (1) camaro (1) cardi (1) carrera 4 GTS (1) car-sharing (3) CC (1) celica (1) CES (1) CES Asia (1) chevrolet (3) christine (1) Chrysler (1) citroen (3) citroën (1) civic (3) civic r (2) clarity (1) Continental GT (1) corolla (3) corvette (1) cross country (1) Crossover (4) Cupra (1) cx-5 (1) dacia (1) dacia duster (1) daewoo (1) data (5) datsun (1) defender (2) delorean (2) design (1) diesel (5) dieselgate (1) dieselmoottori (1) digitalisaatio (1) dmc-12 (2) Do Not Disturb While Driving (1) driftaus (1) duster (1) e350 (1) ecorun (2) e-expert (1) eko (9) eleanor (1) elokuvat (6) elon musk (5) ennätys (1) ensiauto (6) escort (1) espoo (1) etelä-korea (1) e-tron (1) EU (2) EuroNCAP (1) evankeliumi (1) FCA (1) Ferrari (3) fiat (4) fiat-chrysler (5) fiesta (2) fiesta active (1) Focus (1) Focus RS (3) ford (17) ford fiesta st (1) ford focus (1) ford mustang (1) Ford Mustang GT (1) Ford Puma (1) ford ranger (1) Formula E (1) fpace (1) fractal (1) G300 (1) general motors (1) Geneven automessut (2) GenX Nano (1) Giulia (6) giulietta (1) golf (2) Goodyear (1) google (6) grand cherokee (1) Great Wall (1) gt s (2) Harley-Davidson (1) hilux (1) hinnat (1) historia (2) Honda (9) HR-V (1) h-tron (1) huracan (1) huumori (1) hybridi (3) hyperauto (1) hyundai (3) hyöty (38) hälytysajoneuvot (1) hätäjarrutus (1) i8 (2) icar (1) in english (1) infiniti (1) informaatio (5) i-ROAD (1) i-TRIL (1) ix35 (1) J.D. Power Vehicle Dependability Survey (1) jaguar (7) jakamistalous (1) japani (1) jeep (3) john cooper works convertible (1) joukkoliikenne (5) joulu (1) juhannus (1) juna (2) jussi sippola (1) kaasuautoilu (1) Kadjar (1) kamux (1) katsastus (1) katumaasturi (2) kauppa (1) kaupunkiauto (1) kaupunkiautoilu (1) kaupunkiliikenne (1) kaupunkimaasturi (1) keräilysarja (5) kesä (1) kesäauto (1) kesärenkaat (2) kia (6) kia sorento (1) kiina (3) kisa (2) koeajo (25) kolumni (16) konsepti (2) konseptiautot (3) kuga (1) kuljettajaton auto (3) kuluminen (1) kuluttajansuoja (1) kulutus (3) kuuloaisti (1) Kwid (1) käyttövoima (3) laakkonen (1) lada (2) lait (3) Lamborghini (3) land rover (3) laurel (1) leasing (1) lexus (4) lf-fc (2) lifestyle (1) liikenne (11) liikennekaari (2) liikenneruuhkat (1) liikennesuunnittelu (7) liikenneturvallisuus (1) liikennevalot (1) lincoln (1) lisävarusteet (1) Los Angeles (1) los angeles auto show (2) lotus (1) luksus (1) luotettavuus (1) länsimetro (3) m3 (1) maastoauto (1) mainonta (1) markkinatalous (1) markkinointi (1) maserati (1) maybach (1) mazda (6) melu (1) menneisyys (1) mercedes (2) mercedes-amg (2) mercedes-amg C63 (1) mercedes-amg gt s (1) mercedes-benz (17) mercedes-benz x (1) mielenilmaus (2) mielipide (1) mini (3) mirai (1) mission e (1) mobiili (3) Model 3 (2) moottori (2) moottoripyörät (2) moottoriteknologia (1) moottoritie (3) moottoriöljy (1) mopoauto (1) Moskova (1) motogp (1) muotoilu (1) musiikki (1) mustang (3) myyjäpalaute (2) mökkiauto (1) Nano (1) navigator (1) neliveto (2) Nissa Signal Shield (1) nissan (8) nissan leaf (2) nissan micra (2) nx (1) octavia (1) onnettomuustietoinstituutti (1) onnibus.com (1) opel (1) ostajan opas (23) pakettiauto (1) palvelu (3) Pebble Beach (1) Perävaunu (1) peugeot (10) peugeot 508 (1) peugeot e-expert (1) picanto (1) pickup (1) pick-up (1) piloted driving (1) pistokehybridi (6) plymouth (1) plymouth fury (1) podcast (28) pokemon go (1) polttoaine (2) polttoainehinnat (1) polttokenno (1) polttomoottori (6) polttomoottoriauto (2) pop up (2) porsche (3) porsche 911 (1) prius (1) Project One (1) promo (6) puolustusvoimat (2) puristussuhde (1) pyöräily (1) päästöhuijaus (1) päästöt (5) r8 (2) radio suomipop (1) rahoitus (4) rahtikuljetus (1) range rover (1) ranger (2) raskas liikenne (1) ratti.fi (1) rekka (1) Renault (7) Renault Zoe (2) renkaat (7) robottiautot (4) rolls-royce (1) romutuspalkkio (3) ruotsi (1) ruuhka (5) ruuhkamaksu (2) RX-Vision (1) s8 (1) s8 plus (1) s90 (1) saab (3) sakko (5) saksa (1) santander (2) scch (2) scout (1) Seat (1) Seat ateca (1) seat leon (2) sesonki (1) setsuna (1) sierra (1) silver shadow (1) singapore (1) skoda (2) Skoda Octavia (1) Skyactiv-G (1) Skyactiv-X (1) smith-polvinen (1) Sosiaalinen (1) soul ev (1) spark ignition (1) sports car club of helsinki (1) ssangyong (1) S-sarja (1) st (1) stelvio (1) steve jobs (1) ST-Line (1) subaru (2) sunny (1) suojat (1) suojatie (1) superauto (5) Supercharger (2) superkondensaattori (1) suv (4) sähköauto (8) sähköautoilu (20) sähkörekka (1) taas Teslaa (1) Takata (1) talisman (1) taloudellisuus (1) talsiman (1) talvi (1) talvirenkaat (3) tampere (1) Tata (1) tax (1) tekniikka (6) teknologia (28) televisio (1) tempaus (2) Tesla (20) Tesla Model S (1) testarossa (1) testikuski (21) tiedote (22) tieliikenne (1) tiemerkinnät (1) tieraivo (1) tietoturva (1) tietyö (1) tires (1) toimintasäde (1) top gear (2) toyota (17) Toyota C-HR (1) trendi (1) tulevaisuus (7) tuotantolinja (1) turvallisuus (10) turvallisuuskulttuuri (1) turvatyynyt (1) turvavarusteet (1) tutkimus (1) typenoksidit (1) tyyppivika (1) työturvallisuus (1) uber (5) urheiluauto (5) urheilullisuus (2) uutinen (6) uutuus (29) v60 (2) v70 (1) v90 (1) vaihteistot (3) vaihtoauto (1) vakuutus (1) varusteet (10) vauxhall (1) Waymo (2) veneet (1) verkkokauppa (1) verot (11) verotus (5) vertailu (2) vertaisvuokraus (1) vety (3) vetyautoilu (8) video (12) vihreä kaista (1) Viihde (30) vinkki (14) volga (1) volkswagen (10) volkswagen golf (2) volvo (13) volvo 240 (1) volvo xc90 (1) VR (1) vuokraus (1) värit (1) xc60 (1) xc90 (1) xe (1) xj (1) xq30 (1) yhdysvallat (2) ympäristö (2)

Uusimmat kirjoitukset

ARTIKKELI 30.11.2020

Testikuski-koeajo: Kia Sorento Hybrid 2021

Kiasta ei ole voinut aina puhua samassa lauseessa saksalaisten premium-merkkien kanssa. Köyhien ihmisten autoksikin aikoinaan tituleerattu KIA on kuitenkin nostanut osakkeitaan merkittävästi viime vuosien aikana. Ulkoinen habitus on muuttunut räyheämmäksi, sporttisemmaksi ja ennen kaikkea katu-uskottavammaksi, ja laatuvaikutelma on valovuosia edellä sitä mitä se joskus oli. Tällä hetkellä on vaikeaa keksiä järkisyitä olla ostamatta Kiaa, jos täytyy autokaupoille suunnata. Uusi Sorento ei ole tähän poikkeus, vaan se jatkaa Kian nousujohteista linjaa ja kurottelee taivaalta esim. saksalaista johtotähteä. Uusi Sorento on tyylikäs ja moderni, tälle sukupolvelle rakennettu auto. Ja kun puhun tälle sukupolvelle rakennetusta, todella tarkoitan sitä. Otetaan esimerkkinä autosta löytyvät 6 USB-porttia. Siis 6?! Kia haluaa todellakin ajatella erilaisten digitaalisten välineiden suurkuluttajia ja pitää huolta siitä, että sitä omaa laitetta on aina mahdollista ladata. Vaikka meidän koeajamamme yksilö ei ollutkaan varusteiden osalta se kattavin mahdollinen vaihtoehto, vaan varustelutaso oli ”ainoastaan” Business, löytyi autosta silti esim. kaukovaloautomatiikka, kaista-avustin, mukautuva vakionopeudensäädin, mäkilähtöavustin, navigaattori sekä suomenkielinen Supervision -mittaristo. Mitä muuta sitä tavallinen Matti Meikäläinen autoonsa edes tarvitsee?Mikä parasta (ainakin perheellisiä ajatellen), uusi Sorento on 7-paikkainen, eli takakonttiin saa nostettua vielä yhden ylimääräisen penkkirivin tarvittaessa. Jos molemmat auton takana olevista penkkiriveistä puolestaan kaataa, toimii Sorento melkeinpä pienenä pakettiautona. Eli mikäli tie vie usein Tallinnaan, uusi Sorento voi olla erittäin hyvä vaihtoehto kuljettamaan vähän isompiakin kuormia.Köyhien ihmisten autoksi uutta Sorentoa ei voi irvistelemättä kutsua, sillä hintaa meidänkin koeajamallamme yksilöllä oli lähes 60 tuhatta euroa. Sillä 60 tonnilla saa kuitenkin auton, jossa on oikeastaan kaikki mitä autolta voi vaatia. Ulkonäköä, lisähärpäkkeitä ja mukavuutta.

ARTIKKELI 28.10.2020

Testikuski-koeajo: Ford Puma

Kevythybridien määrä on lisääntymään päin, mutta onko se tekniikkana tarpeeksi kiinnostavaa tavalliselle kadun tallaajalle? Tällä kertaa meillä oli testissä uusi Ford Puma, joka on Fiestan pohjalle rakennettu crossover. Puma muistuttaa muotoilultaan jonkin verran Nissan Jukea, eli sen ulkonäkö tulee varmasti jakamaan mielipiteitä. Koeajamamme Puma oli kevythybridi, mikä tarkoittaa siis sitä, että sähkömoottoria käytetään autossa vain pienentämään pienen bensamoottorin kuormitusta, esimerkiksi kiihdytystilanteissa. Auto myös kerää jarrutusenergiaa talteen. Mutta, toisin kuin tavallista hybridiä, kevythybridiä ei voi ajaa lainkaan pelkällä sähköllä. Ajettavuudeltaan Puma on taattua Fordia, eli äärimmäisen miellyttävä auto ajaa. Ohjaustuntuma on herkkä ja auto liikkuu ketterästi pienessäkin tilassa, vaikka katumaasturi onkin. Ajettavuuden lisäksi autossa säväytti sen varustepuoli. Koeajamamme mallin hinta oli alle 25 000 euroa, mutta silti siitä löytyi esimerkiksi aktiivisen vakionopeudensäätimen, hierovien etupenkkien ja puhelimen langattoman latauksen kaltaisia ominaisuuksia. Melko hyvää vastinetta rahalle siis. Puma tarjoilee myös luokkansa suurimman tavaratilan, sillä varsinaisen tavaratilan alta löytyy erillinen Megabox -lisätila, joka laajentaa jo ennestään isohkoa tavaratilaa vielä 80 litran verran. Kaiken kaikkiaan Puma oli erittäin positiivinen yllätys jo valmiiksi kilpailtuun crossover-luokkaan. Katso videolta, mitä muuta kerrottavaa meillä oli tästä Fordin uutuudesta.
nwdb