ARTIKKELI

22.09.2015

Miten autorahoitus toimii?

Teksti: Topi Ranta

Helsingin Vallilassa juuri käyttöön otetun OP:n uuden pääkonttorin aula on hiljainen ja valoisa. Etelään Teollisuuskadulle avautuva, aina katolla saakka jatkuva koko rakennuksen korkuinen ikkuna valaisee harmaasta kivestä tehdyn rakennuksen sisäosan. Aulassa tapaan OPn autoliikepalveluiden johtajan Juha Huotarin sekä myyntijohtaja Markus Vuolteen.

Autotien kuluttaja-asiakaspalvelussa tulee paljon kyselyitä auton rahoitukseen liittyen, eikä ihme. Auto ostetaan nykyään yhä useammin rahoituksen turvin, joten autoa ostaessa, myydessä tai vaihtaessa rahoituskysymykset tulevat aina mieleen. Istumme alas kahville, ja alamme käydä yleisimpiä kysymyksiä läpi.

Kuukausierän suuruuteen vaikuttaa monta tekijää

Kun suunnitelmissa on auton ostaminen rahoituksella, usein juuri kuukausierä muodostuu kriteeritekijäksi auton ostajalle. Siksi onkin hyvä muistaa, mitkä kaikki tekijät kuukausierän suuruuteen vaikuttavat. ”Tietysti ensimmäinen on auton hinta, tai useimmiten väliraha autosta. Sen lisäksi vaikuttaa luottoaika, mahdollinen viimeinen erä, joka voi olla muita eriä suurempi, sekä korkoelementti: korko, käsittelykulut, luotonperustamiskulut”, Vuolle listaa. Huotari täydentää, että tarjottavat sopimukset ovat tällä hetkellä kiinteäkorkoisia, joten lähtökohtaisesti kuukausierät pysyvät samansuuruisina, ellei muusta pankin kanssa sovita.

Viimeinen ja suurempi maksuerä on yleensä suunniteltu autorahoituksessa maksettavaksi auton myynnin tai vaihdon yhteydessä, eli läheskään aina autoa ei välttämättä edes makseta sen käyttöaikana kokonaan pois. Viimeinen erä suunnitellaan niin, että sen voi kattaa auton myynnillä, ja asiakkaalle jää siitä myös itselle rahaa. Vaihtoehtoisesti, jos auto ei menekään vielä myyntiin, voi pankin kanssa tehdä uuden suunnitelman viimeisen erän jatkojärjestelyistä. ”Se ei siis suinkaan tarkoita sitä, että sen viimeisen erän rahat pitäisi olla tilillä odottamassa”, Vuolle täsmentää.


Juha Huotari ja Markus Vuolle

Muutoksia takaisinmaksuun etukäteen sopimalla

Elämäntilanteisiin tulee tietysti aina muutoksia, joten pankin kanssa kannattaa aina sopia hyvissä ajoin, mikäli tarvitsee muutoksia maksuohjelmaan. Maksuaikaa voi saada lisää tai luottoa voi maksaa enemmän kuin kuukausierän verran. Mikäli lainaa haluaa lyhentää enemmän kuin on alun perin suunniteltu, voi siten joko lyhentää takaisinmaksuaikaa tai vaihtoehtoisesti jäljelle jääviä kuukausieriä. Vuolteen mukaan ylimääräisiä maksueriä on mahdollista maksaa koska tahansa, ja koko jäljellä olevan lainan voi maksaa pois ilman ylimääräisiä kuluja. ”Kunhan vain muistaa sopia näistä etukäteen”, Vuolle muistuttaa.

Erillistä vakuutta ei tarvita, kun auto on pankin nimissä

Rahoituksen voi saada useimmiten suoraan autoliikkeen tiskiltä tai etukäteen esimerkiksi OPn Auton ostajan apuri –verkkopalvelusta. Autoliikkeet toimivat yleensä pankkien asiamiehinä, ja tekevät luottosopimuksen asiakkaan kanssa ”yhden kahvikupin ääressä”.

Tällaisella osamaksurahoituksella auto tulee pankin nimiin, ja ostaja tai ostajat tulevat  haltijoiksi. Vuolteen mukaan kyseessä on tällöin omistukseen johtava hallinta, ja auto siirtyy automaattisesti haltijan nimiin, kun velka on maksettu pois.

Huotari korostaa, että tällaisen sopimuksen käyttäminen on helppoa ja järkevää, sillä ostettu auto toimii suoraan lainan vakuutena. ”Jos asiakas meneekin pankista hakemaan ihan normaalia lainaa, niin se auto ei käy suoraan vakuutena, eli pitää olla erikseen jokin reaalivakuus. Onko se sitten asunto, kesämökki, tai onko eri henkilöitä takaamassa.”

Vuolle muistuttaa, että erityisesti nyt matalien korkojen aikana tämmöisen kiinteäkorkoisen ottaminen autokaupasta on turvallinen ja helppo ratkaisu. Pankista erikseen hakemalla lainat ovat yleensä vaihtuvakorkoisia.

Autoa voi vaihtaa kesken sopimuksen

Vaikka auton laina olisi vielä maksamatta, voi autoa silti vaihtaa. Tällöin autoliike lunastaa loppuvelan vanhasta autosta ja ostaa vanhan, vaihdossa tulevan auton. Vanhasta autosta jäävä osa menee tyypillisesti omarahoitusosuudeksi seuraavaan autoon. Eikä se ole Vuolteen mukaan lainkaan harvinaista, päin vastoin. ”Näin useimmiten tapahtuukin, auto vaihdetaan, ennen kuin varsinainen luottoaika päättyy.”

Takaisinmaksuaikaa aina kuuteen vuoteen saakka

Huotarin mukaan tällä hetkellä OP-Pohjolassa luoton maksimiaika on kuusi vuotta. Käytetyssä autossa luottoajan sekä auton iän yhteenlaskettu maksimi on 15 vuotta, joten esimerkiksi 11 vuotta vanhaan autoon voisi saada luoton neljäksi vuodeksi, Huotari summaa.

Luottotiedot kunnossa, lainaa maksukyvyn mukaan

Julkisia maksuhäiriöitä hakijalla ei saa olla, jotta luoton voi saada, ja oman taloudenpidon pitää muutoinkin olla luonnollisesti kunnossa. Vuolteen mukaan ”autolainoissa me emme suoraan kysy asiakkaan tuloja, vaan pitää olla vakituinen työpaikka. Autorahoitusta myönnetään myös eläkeläisille ja esimerkiksi osa-aikaisissa työsuhteissa oleville, mutta ei työttömille tai opiskelijoille”.

Huotari sanoo, että pankki pyrkii kaikin tavoin siihen, että asiakas saisi sopivan kokoisen luoton, jonka takaisinmaksusta kykenee selviytymään hyvin. ”Emme halua, että asiakas meidän kautta joutuu velkapommiin.”

Autonostajan rahoitusmuistio

• Mieti, millaiset kustannukset autosta kokonaisuudessaan tulee. Kuukausilyhennyksen lisäksi autossa maksavat verot, vakuutukset, huollot, katsastukset sekä polttoaineet. Huomioi siis kuukausierän lisäksi kaikki muut autoilusta syntyvät kulut mitoittaessasi sopivaa kuukausierää.

• Voit kysyä rahoituksesta suoraan automyyjältä. Jos liike ei kuitenkaan tarjoa rahoitus- tai osamaksupalveluja, voit kääntyä suoraan pankin puoleen. Tällöin tarvitset lainaa varten erillisen vakuuden.

• Lainaa voi hakea  myös Autotien kautta tiettyihin autoihin sekä osoitteesta www.autonostajanapuri.fi.

• Voit sopia lainan takaisinmaksuun muutoksia pankin kanssa. Lainaa voi tarvittaessa lyhentää enemmän kuin on sovittu. Ole ajoissa yhteydessä pankkiin, jos tarvitset lisää maksuaikaa.

• Voit myös vaihtaa auton, vaikka sen lainaa ei olisi vielä kokonaan maksettu pois.

Keskustelu

jouni pölkkynen
18.09.2017 12.32

Loppuvelan lunastus ei varmaan onnistu jos liike ei voi pyytää autosta sitä hintaa mitä velkaa on jäljellä.Esim autosta on velkaa 3500e ja autosta liike voi pyytää autosta 1500-2000,

Kirjoituksen avainsanat

ostajan opas hyöty rahoitus

Artikkeleiden ja uutisten avainsanat

115 (1) 124 spider (1) 2016 (1) 244 (1) 4WD (2) 520d (1) 60-luku (2) a3 (1) a4 (1) a8 (1) aasia (1) AEB (1) aggregointi (2) ajokortti (1) ajoneuvovero (6) ajovalot (1) Akaa (1) akkuteknologia (3) Alfa Romeo (7) Amazon (1) amg (2) angry birds (1) apple (7) arita (2) armeija (1) Arteon (1) arttu toivonen (1) audi (15) audi a5 (1) audi a5 g-tron (1) autobahn (1) autobrändit (1) AutoCorner (1) autoilun kustannukset (1) autoilun vapaus (1) autokauppa (11) autokeskus (1) autoluotto (1) automaattiset autot (1) automainokset (1) automalli (1) autonjako (1) autonomia (5) autonominen hätäjarrutus (1) autonomous emergency braking (1) auto-onnettomuudet (1) autosalpa (1) autosalpa klubi (1) autotehdas (2) autoteollisuus (4) autotie (9) autovero (5) AWD (1) avoautot (1) bensiini (3) bensiinimoottori (1) Bentley (4) berkeley (1) big data (1) björn wahlroos (1) blogi (1) bmw (13) bmw 7 (1) bmw m3 (1) brexit (1) brändi (4) brändäys (1) budd-e (1) bugatti (1) c3 (1) c4 cactus (2) c4 picasso (1) C63 coupé (1) camaro (1) cardi (1) carrera 4 GTS (1) car-sharing (3) CC (1) celica (1) CES (1) CES Asia (1) chevrolet (3) christine (1) Chrysler (1) citroen (3) citroën (1) civic (3) civic r (2) clarity (1) Continental GT (1) corolla (3) corvette (1) cross country (1) Crossover (4) Cupra (1) cx-5 (1) dacia (1) dacia duster (1) daewoo (1) data (5) datsun (1) defender (2) delorean (2) design (1) diesel (5) dieselgate (1) dieselmoottori (1) digitalisaatio (1) dmc-12 (2) Do Not Disturb While Driving (1) driftaus (1) duster (1) e350 (1) ecorun (2) e-expert (1) eko (9) eleanor (1) elokuvat (6) elon musk (5) ennätys (1) ensiauto (6) escort (1) espoo (1) etelä-korea (1) e-tron (1) EU (2) EuroNCAP (1) evankeliumi (1) FCA (1) Ferrari (3) fiat (4) fiat-chrysler (5) fiesta (2) fiesta active (1) Focus (1) Focus RS (3) ford (17) ford fiesta st (1) ford focus (1) ford mustang (1) Ford Mustang GT (1) Ford Puma (1) ford ranger (1) Formula E (1) fpace (1) fractal (1) G300 (1) general motors (1) Geneven automessut (2) GenX Nano (1) Giulia (6) giulietta (1) golf (2) Goodyear (1) google (6) grand cherokee (1) Great Wall (1) gt s (2) Harley-Davidson (1) hilux (1) hinnat (1) historia (2) Honda (9) HR-V (1) h-tron (1) huracan (1) huumori (1) hybridi (3) hyperauto (1) hyundai (3) hyöty (38) hälytysajoneuvot (1) hätäjarrutus (1) i8 (2) icar (1) in english (1) infiniti (1) informaatio (5) i-ROAD (1) i-TRIL (1) ix35 (1) J.D. Power Vehicle Dependability Survey (1) jaguar (7) jakamistalous (1) japani (1) jeep (3) john cooper works convertible (1) joukkoliikenne (5) joulu (1) juhannus (1) juna (2) jussi sippola (1) kaasuautoilu (1) Kadjar (1) kamux (1) katsastus (1) katumaasturi (2) kauppa (1) kaupunkiauto (1) kaupunkiautoilu (1) kaupunkiliikenne (1) kaupunkimaasturi (1) keräilysarja (5) kesä (1) kesäauto (1) kesärenkaat (2) kia (6) kia sorento (1) kiina (3) kisa (2) koeajo (25) kolumni (16) konsepti (2) konseptiautot (3) kuga (1) kuljettajaton auto (3) kuluminen (1) kuluttajansuoja (1) kulutus (3) kuuloaisti (1) Kwid (1) käyttövoima (3) laakkonen (1) lada (2) lait (3) Lamborghini (3) land rover (3) laurel (1) leasing (1) lexus (4) lf-fc (2) lifestyle (1) liikenne (11) liikennekaari (2) liikenneruuhkat (1) liikennesuunnittelu (7) liikenneturvallisuus (1) liikennevalot (1) lincoln (1) lisävarusteet (1) Los Angeles (1) los angeles auto show (2) lotus (1) luksus (1) luotettavuus (1) länsimetro (3) m3 (1) maastoauto (1) mainonta (1) markkinatalous (1) markkinointi (1) maserati (1) maybach (1) mazda (6) melu (1) menneisyys (1) mercedes (2) mercedes-amg (2) mercedes-amg C63 (1) mercedes-amg gt s (1) mercedes-benz (17) mercedes-benz x (1) mielenilmaus (2) mielipide (1) mini (3) mirai (1) mission e (1) mobiili (3) Model 3 (2) moottori (2) moottoripyörät (2) moottoriteknologia (1) moottoritie (3) moottoriöljy (1) mopoauto (1) Moskova (1) motogp (1) muotoilu (1) musiikki (1) mustang (3) myyjäpalaute (2) mökkiauto (1) Nano (1) navigator (1) neliveto (2) Nissa Signal Shield (1) nissan (8) nissan leaf (2) nissan micra (2) nx (1) octavia (1) onnettomuustietoinstituutti (1) onnibus.com (1) opel (1) ostajan opas (23) pakettiauto (1) palvelu (3) Pebble Beach (1) Perävaunu (1) peugeot (10) peugeot 508 (1) peugeot e-expert (1) picanto (1) pickup (1) pick-up (1) piloted driving (1) pistokehybridi (6) plymouth (1) plymouth fury (1) podcast (28) pokemon go (1) polttoaine (2) polttoainehinnat (1) polttokenno (1) polttomoottori (6) polttomoottoriauto (2) pop up (2) porsche (3) porsche 911 (1) prius (1) Project One (1) promo (6) puolustusvoimat (2) puristussuhde (1) pyöräily (1) päästöhuijaus (1) päästöt (5) r8 (2) radio suomipop (1) rahoitus (4) rahtikuljetus (1) range rover (1) ranger (2) raskas liikenne (1) ratti.fi (1) rekka (1) Renault (7) Renault Zoe (2) renkaat (7) robottiautot (4) rolls-royce (1) romutuspalkkio (3) ruotsi (1) ruuhka (5) ruuhkamaksu (2) RX-Vision (1) s8 (1) s8 plus (1) s90 (1) saab (3) sakko (5) saksa (1) santander (2) scch (2) scout (1) Seat (1) Seat ateca (1) seat leon (2) sesonki (1) setsuna (1) sierra (1) silver shadow (1) singapore (1) skoda (2) Skoda Octavia (1) Skyactiv-G (1) Skyactiv-X (1) smith-polvinen (1) Sosiaalinen (1) soul ev (1) spark ignition (1) sports car club of helsinki (1) ssangyong (1) S-sarja (1) st (1) stelvio (1) steve jobs (1) ST-Line (1) subaru (2) sunny (1) suojat (1) suojatie (1) superauto (5) Supercharger (2) superkondensaattori (1) suv (4) sähköauto (8) sähköautoilu (20) sähkörekka (1) taas Teslaa (1) Takata (1) talisman (1) taloudellisuus (1) talsiman (1) talvi (1) talvirenkaat (3) tampere (1) Tata (1) tax (1) tekniikka (6) teknologia (28) televisio (1) tempaus (2) Tesla (20) Tesla Model S (1) testarossa (1) testikuski (21) tiedote (22) tieliikenne (1) tiemerkinnät (1) tieraivo (1) tietoturva (1) tietyö (1) tires (1) toimintasäde (1) top gear (2) toyota (17) Toyota C-HR (1) trendi (1) tulevaisuus (7) tuotantolinja (1) turvallisuus (10) turvallisuuskulttuuri (1) turvatyynyt (1) turvavarusteet (1) tutkimus (1) typenoksidit (1) tyyppivika (1) työturvallisuus (1) uber (5) urheiluauto (5) urheilullisuus (2) uutinen (6) uutuus (29) v60 (2) v70 (1) v90 (1) vaihteistot (3) vaihtoauto (1) vakuutus (1) varusteet (10) vauxhall (1) Waymo (2) veneet (1) verkkokauppa (1) verot (11) verotus (5) vertailu (2) vertaisvuokraus (1) vety (3) vetyautoilu (8) video (12) vihreä kaista (1) Viihde (30) vinkki (14) volga (1) volkswagen (10) volkswagen golf (2) volvo (13) volvo 240 (1) volvo xc90 (1) VR (1) vuokraus (1) värit (1) xc60 (1) xc90 (1) xe (1) xj (1) xq30 (1) yhdysvallat (2) ympäristö (2)

Uusimmat kirjoitukset

ARTIKKELI 30.11.2020

Testikuski-koeajo: Kia Sorento Hybrid 2021

Kiasta ei ole voinut aina puhua samassa lauseessa saksalaisten premium-merkkien kanssa. Köyhien ihmisten autoksikin aikoinaan tituleerattu KIA on kuitenkin nostanut osakkeitaan merkittävästi viime vuosien aikana. Ulkoinen habitus on muuttunut räyheämmäksi, sporttisemmaksi ja ennen kaikkea katu-uskottavammaksi, ja laatuvaikutelma on valovuosia edellä sitä mitä se joskus oli. Tällä hetkellä on vaikeaa keksiä järkisyitä olla ostamatta Kiaa, jos täytyy autokaupoille suunnata. Uusi Sorento ei ole tähän poikkeus, vaan se jatkaa Kian nousujohteista linjaa ja kurottelee taivaalta esim. saksalaista johtotähteä. Uusi Sorento on tyylikäs ja moderni, tälle sukupolvelle rakennettu auto. Ja kun puhun tälle sukupolvelle rakennetusta, todella tarkoitan sitä. Otetaan esimerkkinä autosta löytyvät 6 USB-porttia. Siis 6?! Kia haluaa todellakin ajatella erilaisten digitaalisten välineiden suurkuluttajia ja pitää huolta siitä, että sitä omaa laitetta on aina mahdollista ladata. Vaikka meidän koeajamamme yksilö ei ollutkaan varusteiden osalta se kattavin mahdollinen vaihtoehto, vaan varustelutaso oli ”ainoastaan” Business, löytyi autosta silti esim. kaukovaloautomatiikka, kaista-avustin, mukautuva vakionopeudensäädin, mäkilähtöavustin, navigaattori sekä suomenkielinen Supervision -mittaristo. Mitä muuta sitä tavallinen Matti Meikäläinen autoonsa edes tarvitsee?Mikä parasta (ainakin perheellisiä ajatellen), uusi Sorento on 7-paikkainen, eli takakonttiin saa nostettua vielä yhden ylimääräisen penkkirivin tarvittaessa. Jos molemmat auton takana olevista penkkiriveistä puolestaan kaataa, toimii Sorento melkeinpä pienenä pakettiautona. Eli mikäli tie vie usein Tallinnaan, uusi Sorento voi olla erittäin hyvä vaihtoehto kuljettamaan vähän isompiakin kuormia.Köyhien ihmisten autoksi uutta Sorentoa ei voi irvistelemättä kutsua, sillä hintaa meidänkin koeajamallamme yksilöllä oli lähes 60 tuhatta euroa. Sillä 60 tonnilla saa kuitenkin auton, jossa on oikeastaan kaikki mitä autolta voi vaatia. Ulkonäköä, lisähärpäkkeitä ja mukavuutta.

ARTIKKELI 28.10.2020

Testikuski-koeajo: Ford Puma

Kevythybridien määrä on lisääntymään päin, mutta onko se tekniikkana tarpeeksi kiinnostavaa tavalliselle kadun tallaajalle? Tällä kertaa meillä oli testissä uusi Ford Puma, joka on Fiestan pohjalle rakennettu crossover. Puma muistuttaa muotoilultaan jonkin verran Nissan Jukea, eli sen ulkonäkö tulee varmasti jakamaan mielipiteitä. Koeajamamme Puma oli kevythybridi, mikä tarkoittaa siis sitä, että sähkömoottoria käytetään autossa vain pienentämään pienen bensamoottorin kuormitusta, esimerkiksi kiihdytystilanteissa. Auto myös kerää jarrutusenergiaa talteen. Mutta, toisin kuin tavallista hybridiä, kevythybridiä ei voi ajaa lainkaan pelkällä sähköllä. Ajettavuudeltaan Puma on taattua Fordia, eli äärimmäisen miellyttävä auto ajaa. Ohjaustuntuma on herkkä ja auto liikkuu ketterästi pienessäkin tilassa, vaikka katumaasturi onkin. Ajettavuuden lisäksi autossa säväytti sen varustepuoli. Koeajamamme mallin hinta oli alle 25 000 euroa, mutta silti siitä löytyi esimerkiksi aktiivisen vakionopeudensäätimen, hierovien etupenkkien ja puhelimen langattoman latauksen kaltaisia ominaisuuksia. Melko hyvää vastinetta rahalle siis. Puma tarjoilee myös luokkansa suurimman tavaratilan, sillä varsinaisen tavaratilan alta löytyy erillinen Megabox -lisätila, joka laajentaa jo ennestään isohkoa tavaratilaa vielä 80 litran verran. Kaiken kaikkiaan Puma oli erittäin positiivinen yllätys jo valmiiksi kilpailtuun crossover-luokkaan. Katso videolta, mitä muuta kerrottavaa meillä oli tästä Fordin uutuudesta.
nwdb