ARTIKKELI

16.01.2015

Mitä autoista halutaan tietää?

Teksti: Topi Ranta

Autotien lokakuussa auennut chat-asiakaspalvelu on tähän mennessä palvellut tuhansia asiakkaita ja vastannut lukuisiin erilaisiin tarpeisiin sekä kysymyksiin. Kokosimme jutun muotoon, millaisia kysymyksiä useimmin kysytään – ja miten me niihin vastaamme.

Mitä Autotien chat-asiakaspalvelussa voi kysyä?

Chatissa voi kysyä mitä tahansa Autotiehen, autoihin sekä autojen ostamiseen liittyvää. Pääsääntöisesti avustamme ja vastaamme tietysti Autotiehen liittyvissä kysymyksissä, mutta se ei kysymyksiä rajaa. Kaikkiin teknisiin tiedusteluihin autojen vioista emme välttämättä aina osaa vastata, mutta voimme aina auttaa tiedonhaussa ja tarvittaessa ohjata oikeaan suuntaan. Tarvittaessa otamme yhteystiedot ylös ja palaamme asiaan jälkikäteen.

Monesti chatissa osataan kysyä kysymyksiä, joita ei itse ole edes etukäteen osannut ajatella. Hakiessa on aina silloin tällöin oppinut itsellekin täysin uutta tietoa kun asiakkaan kysymykseen on lähdetty yhdessä etsimään vastauksia.

Paljonko tarjoamallani vaihtoautolla jää kauppahintaan väliä ja voiko hinnasta tinkiä?

Autotien chat-asiakaspalvelijat ovat töissä sivustollamme, jolla on autojen myynti-ilmoituksia lukuisista eri autoliikkeistä ympäri Suomen. Emme Autotiellä voi ottaa siis mitään kantaa yksittäisiin hinnoittelukysymyksiin, mutta näemme kyllä automallien tilastolliset keskimyyntihinnat sekä ajetut kilometrit keskimäärin kauppahetkellä. Chat-asiakaspalvelijat kertovat näitä tietoja mielellään ja näin pääset helpommin arvioimaan auton markkinahintaa.

Kun auton myynti-ilmoituksen kautta jättää soittopyynnön auton myyjälle, voi samalla lomakkeella tarjota myyjälle nykyistä autoaan vaihdossa. Syöttämällä auton rekisterinumeron sekä ajetut kilometrit lomakkeeseen lähetämme tekstiviestillä tilastoihimme perustuvaa vertailutietoa tarjoamasi auton arvosta. Kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että jokainen auto on yksilö, ja lopullisen hinnan määrittää autoliike riippuen auton kunnosta ja varustelutasosta.

Paljonko ilmoituksen autolle tulee käyttövoimaveroa maksettavaksi vuodessa?

Usein dieselillä kulkevaa autoa harkitessa herää kysymys sen kustannuksista ja taloudellisesta kannattavuudesta bensiinikäyttöiseen malliin nähden. Pääsääntöisestihän dieselit kuluttavat vähemmän ja polttoainekin on edullisempaa, mutta toisaalta dieselmalleista joutuu maksamaan valtiolle erikseen käyttövoimaveroa, joka lasketaan ajoneuvoveron perusosan päälle. Miten se siis määräytyy?

Dieselautoista maksetaan veroa 5,5 eurosenttiä päivässä jokaista alkavaa 100 kilogrammaa kohden, mikäli kyseessä on henkilöauto. Paketti-, matkailu- sekä huoltoautoissa vero on 0,9 senttiä. Näin esimerkiksi 1400 kilogrammaa painavalle dieselsedanille tulee perusveron lisäksi käyttövoimaveroa maksettavaksi 281,05 euroa vuodessa. Käyttövoimaveron määräytymiseen sekä perusveron laskentaperusteisiin voit tutustua tarkemmin Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin sivuilla. Lisäksi useimmissa Autotien myynti-ilmoituksissa on ajoneuvovero-kohtaan eritelty käyttövoimaveron osuus verosta.  

Kuinka paljon auton osamaksun kuukausieräksi tulee ja millä ehdoin rahoituksen voi saada?

Autotiellä ilmoittavat autoliikkeet tekevät yhteistyötä eri rahoitusyhtiöiden kanssa ja tarjoavat asiakkailleen erilaisia rahoitussopimuksia. Kuukausimaksun suuruuteen vaikuttavat auton hinnan lisäksi esimerkiksi määräytyvä korko sekä luoton takaisinmaksuaika. Korkoon puolestaan vaikuttaa esimerkiksi, otetaanko korko kiinteänä tai  kuka rahoituksen tarjoaa.

Autotiellä osassa myynti-ilmoituksia näkyy arvio auton kuukausierän suuruudesta riippuen myyjän tahdosta. Arvio perustuu jälleen tilastoihimme, joten muun muassa edellisessä kappaleessa mainitut tekijät vaikuttavat siihen, millaiseksi lopullinen kuukausierä tarkalleen määräytyy.

Voinko antaa chatissa palautetta Autotiestä?

Kyllä! Lokakuussa avattu Autotie on varsin nuori sivusto ja kehitämme sitä jatkuvasti. Kaikki saamamme palaute on arvokasta ja chatin kautta olemme saaneet paljon kehittävää palautetta sivustomme toiminnasta sekä hienoja kehitysehdotuksia. Chatin kautta kaikki palautteet sekä yhteydenottopyynnöt Autotien henkilökunnalle välittyvät eteenpäin. Näin pysymme kärryillä siitä, mitä kävijät sivustoltamme toivovat ja voimme kehittää sivustoa oikeaan suuntaan.

Olipa palautteesi sitten risuja tai ruusuja, chatissa palautteesi tulee varmasti tietoomme. Autamme myös, mikäli tiedämme, mistä ongelma saattaa johtua ja miten sen voi korjata.

Oletko oikea ihminen vai botti?

Chat-asiakaspalvelussamme vastaa kaikkiin viesteihin aina oikea ihminen, joka on töissä Autotiellä. Suomessa vielä varsin uusi ja tuntematon chat-palvelu aiheuttaakin aina välillä yllättyneisyyttä ja ihmettyneisyyttä. Yllätys onkin aina positiivinen, kun sivustolla on asiakaspalvelijan tarjoamaa tukea sekä vastauksia heränneisiin kysymyksiin.

Autotien chat-asiakaspalvelu on edelläkävijöiden joukossa niin autoalalla kuin suomalaisessa internetkulttuurissakin. Kaikki asiakaspalvelijamme tuntevat sivustomme ja palvelevat vain Autotien asiakkaita. Chat on auki silloin kun kävijät sitä tarvitsevat, eli illalla ja viikonloppuisin. Aukioloaikoja seurataan ja kehitetään juuri sen mukaan, miten chatilla on kysyntää. Tule siis rohkeasti kysymään tai juttelemaan kanssamme, me olemme täällä Sinua varten!

Autotien chat-asiakaspalvelu vastaa kysymyksiin ja palautteisiin arkisin 17-22, lauantaisin 15-22 ja sunnuntaisin 14-22. Tervetuloa käyttämään poikkeuksellisen hyvää internetasiakaspalvelua.   

Kirjoittaja palvelee kollegoidensa kanssa sinua Autotien chatissa tälläkin viikolla.

Keskustelu

Alpo Sotaniemi
25.05.2016 08.51

Heips..
Millätavalla kannattaisi lähestyä seuraavanlaista ongelmaa.Autossa on melkein kaikki myynti-ilmoituksessa esitetyt asiat pielessä,eli myynti-ilmoitus on laadittu samanmerkin parhaimmistosta ja myytävä auto oli huonoin versio,suurinpuute moottorin tehot heittää 60Hv-90Nm.Ikäväkyllä kaupat on tehty,myyjä oli todella taitava asiakaskäsitteliä,kaikki muu tuli kerrottua mutta autontiedot osattiin kiertää hyvin ovelasti.moottoriongelmat ilmaantuivat parinkuukauden jälkeen,öljyvalo alkoi palamaan,auto vietiin korjaamolle,koneremontti,auto ajoon viikko öljyä kului litrakaupalla ,uudelleen korjaamolle,turbo vaihdettiin,taasen ajoa,nytkin öljyn kulutus parhaillaan litra sadallekilometrille,uusi korjaamoreissu tiedossa ensiviikolla.En tietenkään olisi ostanut jos olisin ymmärtänyt että autolla ja myynti-ilmoituksella ei ole muuta yhteistä kuin nimi.

Topi Ranta /Autotie
25.05.2016 13.58

Moikka Alpo!

Erittäin ikävä kuulla, että kauppa on mennyt noin pieleen. Aivan ensimmäiseksi kannattaa toki reklamoida myyjälle, mutta mikäli tämä tie päättyy, kannattaa ottaa yhteyttä esimerkiksi kuluttajariitalautakuntaan, mikäli auton on myynyt autoliike. Yksityiskaupan tapauksessa lautakunta ei valitettavasti voi antaa toimenpidesuosituksia, jolloin asia puidaan tarvittaessa käräjäoikeudessa.

Kannattaa lukea artikkelimme myyjän ja ostajan vastuista. Siellä asiaa on pohdittu laajemmin. Toivottavasti siitä on apua!

http://www.autotie.fi/tien-sivusta/mista-kaikesta-auton-myyja-on-vastuussa-ja-mita-ostajan-tulee-tietaa-

Artikkeleiden ja uutisten avainsanat

115 (1) 124 spider (1) 2016 (1) 244 (1) 4WD (2) 520d (1) 60-luku (2) a3 (1) a4 (1) a8 (1) aasia (1) AEB (1) aggregointi (2) ajokortti (1) ajoneuvovero (6) ajovalot (1) Akaa (1) akkuteknologia (3) Alfa Romeo (7) Amazon (1) amg (2) angry birds (1) apple (7) arita (2) armeija (1) Arteon (1) arttu toivonen (1) audi (15) audi a5 (1) audi a5 g-tron (1) autobahn (1) autobrändit (1) AutoCorner (1) autoilun kustannukset (1) autoilun vapaus (1) autokauppa (11) autokeskus (1) autoluotto (1) automaattiset autot (1) automainokset (1) automalli (1) autonjako (1) autonomia (5) autonominen hätäjarrutus (1) autonomous emergency braking (1) auto-onnettomuudet (1) autosalpa (1) autosalpa klubi (1) autotehdas (2) autoteollisuus (4) autotie (9) autovero (5) AWD (1) avoautot (1) bensiini (3) bensiinimoottori (1) Bentley (4) berkeley (1) big data (1) björn wahlroos (1) blogi (1) bmw (13) bmw 7 (1) bmw m3 (1) brexit (1) brändi (4) brändäys (1) budd-e (1) bugatti (1) c3 (1) c4 cactus (2) c4 picasso (1) C63 coupé (1) camaro (1) cardi (1) carrera 4 GTS (1) car-sharing (3) CC (1) celica (1) CES (1) CES Asia (1) chevrolet (3) christine (1) Chrysler (1) citroen (3) citroën (1) civic (3) civic r (2) clarity (1) Continental GT (1) corolla (3) corvette (1) cross country (1) Crossover (4) Cupra (1) cx-5 (1) dacia (1) dacia duster (1) daewoo (1) data (5) datsun (1) defender (2) delorean (2) design (1) diesel (5) dieselgate (1) dieselmoottori (1) digitalisaatio (1) dmc-12 (2) Do Not Disturb While Driving (1) driftaus (1) duster (1) e350 (1) ecorun (2) e-expert (1) eko (9) eleanor (1) elokuvat (6) elon musk (5) ennätys (1) ensiauto (6) escort (1) espoo (1) etelä-korea (1) e-tron (1) EU (2) EuroNCAP (1) evankeliumi (1) FCA (1) Ferrari (3) fiat (4) fiat-chrysler (5) fiesta (2) fiesta active (1) Focus (1) Focus RS (3) ford (17) ford fiesta st (1) ford focus (1) ford mustang (1) Ford Mustang GT (1) Ford Puma (1) ford ranger (1) Formula E (1) fpace (1) fractal (1) G300 (1) general motors (1) Geneven automessut (2) GenX Nano (1) Giulia (6) giulietta (1) golf (2) Goodyear (1) google (6) grand cherokee (1) Great Wall (1) gt s (2) Harley-Davidson (1) hilux (1) hinnat (1) historia (2) Honda (9) HR-V (1) h-tron (1) huracan (1) huumori (1) hybridi (3) hyperauto (1) hyundai (3) hyöty (38) hälytysajoneuvot (1) hätäjarrutus (1) i8 (2) icar (1) in english (1) infiniti (1) informaatio (5) i-ROAD (1) i-TRIL (1) ix35 (1) J.D. Power Vehicle Dependability Survey (1) jaguar (7) jakamistalous (1) japani (1) jeep (3) john cooper works convertible (1) joukkoliikenne (5) joulu (1) juhannus (1) juna (2) jussi sippola (1) kaasuautoilu (1) Kadjar (1) kamux (1) katsastus (1) katumaasturi (2) kauppa (1) kaupunkiauto (1) kaupunkiautoilu (1) kaupunkiliikenne (1) kaupunkimaasturi (1) keräilysarja (5) kesä (1) kesäauto (1) kesärenkaat (2) kia (6) kia sorento (1) kiina (3) kisa (2) koeajo (25) kolumni (16) konsepti (2) konseptiautot (3) kuga (1) kuljettajaton auto (3) kuluminen (1) kuluttajansuoja (1) kulutus (3) kuuloaisti (1) Kwid (1) käyttövoima (3) laakkonen (1) lada (2) lait (3) Lamborghini (3) land rover (3) laurel (1) leasing (1) lexus (4) lf-fc (2) lifestyle (1) liikenne (11) liikennekaari (2) liikenneruuhkat (1) liikennesuunnittelu (7) liikenneturvallisuus (1) liikennevalot (1) lincoln (1) lisävarusteet (1) Los Angeles (1) los angeles auto show (2) lotus (1) luksus (1) luotettavuus (1) länsimetro (3) m3 (1) maastoauto (1) mainonta (1) markkinatalous (1) markkinointi (1) maserati (1) maybach (1) mazda (6) melu (1) menneisyys (1) mercedes (2) mercedes-amg (2) mercedes-amg C63 (1) mercedes-amg gt s (1) mercedes-benz (17) mercedes-benz x (1) mielenilmaus (2) mielipide (1) mini (3) mirai (1) mission e (1) mobiili (3) Model 3 (2) moottori (2) moottoripyörät (2) moottoriteknologia (1) moottoritie (3) moottoriöljy (1) mopoauto (1) Moskova (1) motogp (1) muotoilu (1) musiikki (1) mustang (3) myyjäpalaute (2) mökkiauto (1) Nano (1) navigator (1) neliveto (2) Nissa Signal Shield (1) nissan (8) nissan leaf (2) nissan micra (2) nx (1) octavia (1) onnettomuustietoinstituutti (1) onnibus.com (1) opel (1) ostajan opas (23) pakettiauto (1) palvelu (3) Pebble Beach (1) Perävaunu (1) peugeot (10) peugeot 508 (1) peugeot e-expert (1) picanto (1) pickup (1) pick-up (1) piloted driving (1) pistokehybridi (6) plymouth (1) plymouth fury (1) podcast (28) pokemon go (1) polttoaine (2) polttoainehinnat (1) polttokenno (1) polttomoottori (6) polttomoottoriauto (2) pop up (2) porsche (3) porsche 911 (1) prius (1) Project One (1) promo (6) puolustusvoimat (2) puristussuhde (1) pyöräily (1) päästöhuijaus (1) päästöt (5) r8 (2) radio suomipop (1) rahoitus (4) rahtikuljetus (1) range rover (1) ranger (2) raskas liikenne (1) ratti.fi (1) rekka (1) Renault (7) Renault Zoe (2) renkaat (7) robottiautot (4) rolls-royce (1) romutuspalkkio (3) ruotsi (1) ruuhka (5) ruuhkamaksu (2) RX-Vision (1) s8 (1) s8 plus (1) s90 (1) saab (3) sakko (5) saksa (1) santander (2) scch (2) scout (1) Seat (1) Seat ateca (1) seat leon (2) sesonki (1) setsuna (1) sierra (1) silver shadow (1) singapore (1) skoda (2) Skoda Octavia (1) Skyactiv-G (1) Skyactiv-X (1) smith-polvinen (1) Sosiaalinen (1) soul ev (1) spark ignition (1) sports car club of helsinki (1) ssangyong (1) S-sarja (1) st (1) stelvio (1) steve jobs (1) ST-Line (1) subaru (2) sunny (1) suojat (1) suojatie (1) superauto (5) Supercharger (2) superkondensaattori (1) suv (4) sähköauto (8) sähköautoilu (20) sähkörekka (1) taas Teslaa (1) Takata (1) talisman (1) taloudellisuus (1) talsiman (1) talvi (1) talvirenkaat (3) tampere (1) Tata (1) tax (1) tekniikka (6) teknologia (28) televisio (1) tempaus (2) Tesla (20) Tesla Model S (1) testarossa (1) testikuski (21) tiedote (22) tieliikenne (1) tiemerkinnät (1) tieraivo (1) tietoturva (1) tietyö (1) tires (1) toimintasäde (1) top gear (2) toyota (17) Toyota C-HR (1) trendi (1) tulevaisuus (7) tuotantolinja (1) turvallisuus (10) turvallisuuskulttuuri (1) turvatyynyt (1) turvavarusteet (1) tutkimus (1) typenoksidit (1) tyyppivika (1) työturvallisuus (1) uber (5) urheiluauto (5) urheilullisuus (2) uutinen (6) uutuus (29) v60 (2) v70 (1) v90 (1) vaihteistot (3) vaihtoauto (1) vakuutus (1) varusteet (10) vauxhall (1) Waymo (2) veneet (1) verkkokauppa (1) verot (11) verotus (5) vertailu (2) vertaisvuokraus (1) vety (3) vetyautoilu (8) video (12) vihreä kaista (1) Viihde (30) vinkki (14) volga (1) volkswagen (10) volkswagen golf (2) volvo (13) volvo 240 (1) volvo xc90 (1) VR (1) vuokraus (1) värit (1) xc60 (1) xc90 (1) xe (1) xj (1) xq30 (1) yhdysvallat (2) ympäristö (2)

Uusimmat kirjoitukset

ARTIKKELI 30.11.2020

Testikuski-koeajo: Kia Sorento Hybrid 2021

Kiasta ei ole voinut aina puhua samassa lauseessa saksalaisten premium-merkkien kanssa. Köyhien ihmisten autoksikin aikoinaan tituleerattu KIA on kuitenkin nostanut osakkeitaan merkittävästi viime vuosien aikana. Ulkoinen habitus on muuttunut räyheämmäksi, sporttisemmaksi ja ennen kaikkea katu-uskottavammaksi, ja laatuvaikutelma on valovuosia edellä sitä mitä se joskus oli. Tällä hetkellä on vaikeaa keksiä järkisyitä olla ostamatta Kiaa, jos täytyy autokaupoille suunnata. Uusi Sorento ei ole tähän poikkeus, vaan se jatkaa Kian nousujohteista linjaa ja kurottelee taivaalta esim. saksalaista johtotähteä. Uusi Sorento on tyylikäs ja moderni, tälle sukupolvelle rakennettu auto. Ja kun puhun tälle sukupolvelle rakennetusta, todella tarkoitan sitä. Otetaan esimerkkinä autosta löytyvät 6 USB-porttia. Siis 6?! Kia haluaa todellakin ajatella erilaisten digitaalisten välineiden suurkuluttajia ja pitää huolta siitä, että sitä omaa laitetta on aina mahdollista ladata. Vaikka meidän koeajamamme yksilö ei ollutkaan varusteiden osalta se kattavin mahdollinen vaihtoehto, vaan varustelutaso oli ”ainoastaan” Business, löytyi autosta silti esim. kaukovaloautomatiikka, kaista-avustin, mukautuva vakionopeudensäädin, mäkilähtöavustin, navigaattori sekä suomenkielinen Supervision -mittaristo. Mitä muuta sitä tavallinen Matti Meikäläinen autoonsa edes tarvitsee?Mikä parasta (ainakin perheellisiä ajatellen), uusi Sorento on 7-paikkainen, eli takakonttiin saa nostettua vielä yhden ylimääräisen penkkirivin tarvittaessa. Jos molemmat auton takana olevista penkkiriveistä puolestaan kaataa, toimii Sorento melkeinpä pienenä pakettiautona. Eli mikäli tie vie usein Tallinnaan, uusi Sorento voi olla erittäin hyvä vaihtoehto kuljettamaan vähän isompiakin kuormia.Köyhien ihmisten autoksi uutta Sorentoa ei voi irvistelemättä kutsua, sillä hintaa meidänkin koeajamallamme yksilöllä oli lähes 60 tuhatta euroa. Sillä 60 tonnilla saa kuitenkin auton, jossa on oikeastaan kaikki mitä autolta voi vaatia. Ulkonäköä, lisähärpäkkeitä ja mukavuutta.

ARTIKKELI 28.10.2020

Testikuski-koeajo: Ford Puma

Kevythybridien määrä on lisääntymään päin, mutta onko se tekniikkana tarpeeksi kiinnostavaa tavalliselle kadun tallaajalle? Tällä kertaa meillä oli testissä uusi Ford Puma, joka on Fiestan pohjalle rakennettu crossover. Puma muistuttaa muotoilultaan jonkin verran Nissan Jukea, eli sen ulkonäkö tulee varmasti jakamaan mielipiteitä. Koeajamamme Puma oli kevythybridi, mikä tarkoittaa siis sitä, että sähkömoottoria käytetään autossa vain pienentämään pienen bensamoottorin kuormitusta, esimerkiksi kiihdytystilanteissa. Auto myös kerää jarrutusenergiaa talteen. Mutta, toisin kuin tavallista hybridiä, kevythybridiä ei voi ajaa lainkaan pelkällä sähköllä. Ajettavuudeltaan Puma on taattua Fordia, eli äärimmäisen miellyttävä auto ajaa. Ohjaustuntuma on herkkä ja auto liikkuu ketterästi pienessäkin tilassa, vaikka katumaasturi onkin. Ajettavuuden lisäksi autossa säväytti sen varustepuoli. Koeajamamme mallin hinta oli alle 25 000 euroa, mutta silti siitä löytyi esimerkiksi aktiivisen vakionopeudensäätimen, hierovien etupenkkien ja puhelimen langattoman latauksen kaltaisia ominaisuuksia. Melko hyvää vastinetta rahalle siis. Puma tarjoilee myös luokkansa suurimman tavaratilan, sillä varsinaisen tavaratilan alta löytyy erillinen Megabox -lisätila, joka laajentaa jo ennestään isohkoa tavaratilaa vielä 80 litran verran. Kaiken kaikkiaan Puma oli erittäin positiivinen yllätys jo valmiiksi kilpailtuun crossover-luokkaan. Katso videolta, mitä muuta kerrottavaa meillä oli tästä Fordin uutuudesta.
nwdb