ARTIKKELI

28.10.2014

Minkä auton ostaisin?

Teksti: Jyrki Jaala

Ei ole helppoa auton hankinta

Jokainen autoa hankkiva  pohtii jossain vaiheessa tätä kysymystä.  Ei siksi, että tarjontaa ei olisi, päinvastoin sitä on niin paljon, että oikean vaihtoehdon löytäminen tarjonnan tulvasta voi tuntua todella työläältä.

Mikä automerkki on hyvä? Mikä sopii minun tarpeisiini? Missä on paras hinta-laatusuhde? Pääseekö siitä käytettynä eroon? Tuleeko kalliita remontteja? Toimiiko huolto? Entä kulutus ja verotusperusteena olevat päästöt? Millainen takuu? Onko turvallinen ja hyvä ajettava? Mukavuus?  Ja vielä tietenkin ne toisarvoiset kysymykset: Mitä naapurit ajattelevat? Tykkääkö muut perheenjäsenet? Entä sukulaiset? Valintaperusteiden lista on lähes loputon.

Useimmat vastaukset ovat  henkilökohtaisia ja niihin on niitä vaikea toisen antaa pitäviä vinkkejä ja vastauksia. Joitain periaatteita kannattaa kuitenkin suunnittelussa huomioida.

Auto omiin tarpeisiin

Ensimmäinen on omien tarpeiden lähtökohta. Ne kannattaa analysoida tarkasti. Autoa ei kannata hankkia esimerkiksi naapurin härnäämistä varten tai anopin kerran vuodessa kyydittämiseen. Autokaupan tarjonta on loputtoman kirjavaa. On erilaisia korimalleja: tila-autoja, sedaneita, viistoperiä, maastureita, SUVeja, farkkuja ja coupeita. Autoja pitkille maantiematkoille ja kaupunkikäyttöön. Perheellisille ja sinkuille. Etu-, taka- ja nelivetoisina. Tarjonnan paljoudessa tärkein pohdittava asia on, mikä on auton pääasiallinen käyttö ja kuinka usein ääritarpeita tulee vastaan.

Anopin kuljetukseen

Seuraavassa kuvitteellinen ja  todellinenkin  esimerkki yhdestä  autonostajaryhmästä: autoa liikkeessä kierrellessään ostaja katsoo ensimmäiseksi takapenkkitiloja. Istuu sinne  ja testaa tilat.  Kun asiakkaalta kysyy, kuinka usein kyydissä on matkustajia tai yleensä aikuisia hmisiä, saattaa vastaus olla: ”Aika harvoin. Lapset ja ehkä anoppi silloin tällöin.”  Tällaisessa  tapauksessa anoppi kannattaisi kustantaa vaikkapa taksin takapenkille. Tulisi halvemmaksi ja joissain tapauksissa jopa mukavammaksi. Satunnaisiin tarpeisiin autoa ei kannata ostaa. Tämä  pätee myös omia

ajo-olosuhteita arvioitaessa. Jos esimerkiksi 90 prosenttia ajotapahtumista on kaupunkien tuntumassa ruuhka-ajoa tai kauppa-asioilla käymistä, ei kannata ostaa isomoottorista maantierautaa. Joissain poikkeustilanteissa kannattaa vaikka vuokrata isompi auto.

Järki vai tunteet

Jompikumpi on aina voitolla. Tunteet useimmiten silloin, kun ajat ovat hyvät ja rahaa käytössä ilman uhkakuvia. Vaikeina aikoina järki taas voittaa helpommin. Tosin automyyjä tietää, että tällöinkin järjen äänen voi varsin helposti nujertaa. Kiiltävä pelti ja hivelevät muodot. Keulalla arvostusta nostava merkkilogo. Omistajansa asemasta ja dynamiikasta kertova iso moottori. Huippunopeuskin yli 240 kilometriä tunnissa. Hieno väri ja ylellinen sisustus. Rahalla ne kyllä saa ja siinä järjen ääni voi helposti hiipua.

On kuitenkin muistettava, että auton uutuuden viehätys ja glooria katoavat varsin nopeasti ja ajokin todellinen käyttökelpoisuus ja hinta tulevat esiin pidemmän juoksun arkikäytössä. Pohjimmiltaanhan auto on kuitenkin vain väline, jolla liikutaan paikasta A paikkaan B. Auto ei tänä  päivänä toimi enää sosiaalisen aseman näyttövälineenä, kaikenlaisia autoja nähdään joka paikassa ihan riittävästi.

Mikä merkki?

Tunteita herättää myös auton merkki. Joillekin jokin automerkki ei kelpaa millään, vaikka omia kokemuksia ei olisi lainkaan. Joku on kertonut jotain jollekin, ennakkoasenteet ovat syvällä. ”Voortti ei oo auto, eikä piika ihminen”. Historiasta sloganeita löytyy joka lähtöön. Tosiasia on, että todella huonoja automerkkejä ei markkinoilla nykyisin ole. Monet asiat ratkaisevat eri merkkien erot puoleen tai toiseen. Kannattaa luottaa omaan järkeensä ja selvittää omistajien todellisia kokemuksia.

Raha ratkaisee

Autoilun kustannukset ovat nykyaikana suuret. Varallisuudesta riippumatta kaikki ovat kiinnostuneita niistä. Mikä ratkaisee auton hinnan ja kustannukset? Kyseessä on monen asian summa. Auton ostohinta ei vielä kerro ajokin kokonaishintaa,  sillähän  on vielä jälleenmyyntiarvoa  vuosienkin päästä. Todellinen auton hinta on ostohinnan ja sen käytettynä myytäessä saadun hinnan välinen erotus. Jo autoa ostaessa kannattaa pohtia sen myytävyyttä käytettynä: liian erikoinen ja uutenakin huonosti kaupaksi menevä versio on sitä myös eteenpäin myytäessä. Kalliit lisävarusteet eivät juurikaan nosta hintaa  käytettynä, sillä lisävarusteet maksetaan yleensä vain kerran uutena ostettaessa. Parhaan tuloksen saa yleensä automallilla, joka on uutena ollut haluttu: se on sitä myös käytettynä. On muistettava, että ehdottomasti suurin kuluerä autossa on arvon aleneminen.

Käyttökulut

Käyttökulut ovat toinen suuri kustannustekijä. Kannatta katsoa, millaisia ovat auton huoltoväli, takuu, polttoaineen kulutus ja päästöt, joiden perusteella määritellään autovero uutena ostettaessa  ja käyttövero vuosittain. Eri automerkeillä on eroja myös vakuutusmaksuissa. Pienistä puroista tulee joki. 

Ei helppo päätös

Auton osto ei ole suinkaan helppo päätös. Tänä päivänä on kuitenkin saatavissa paljon tietoa valinnan tueksi ja internet on oiva väline tässä. Auton ostovaiheessa kannattaa käyttää aikaa vertailuihin. Tuloksena on yleensä hyvä tuntipalkka ja parempi ratkaisu omiin autonkäyttötarpeisiin. Silti ostaminen ei ole edelleenkään helppoa. Tästä opettavana kokemuksena on erään kauan firman autolla ajaneen automyyjän kommentti hänen ostaessaan itselleen eläkepäivien autoa: ”Kyllä auton myyminen on paljon helpompaa kuin ostaminen. Eipä sitä ennen arvannutkaan, miten vaikeaa on olla tiskin takana toisella puolella  ja ostaa itselleen järkevä auto”.

Jyrki Jaala

Kirjoittaja on auto- ja liikennetoimittaja, sekä autokauppias (evp.)

Keskustelu

Anneli Sallinen
22.07.2015 20.59

mikä oli paras käytetty auto minulle ajan vähän ilmasto ja neliovinen saisi olla hinta 6000 tonnia alle tai vähän yli

jaa a
18.08.2015 11.47

Riippuu millaista autoa haet. Ajatko paljon kaupunki ajoa vai maantietä. Kaupungissa esim.Toyota Yaris\aygo ovat näppäriä pelejä. Sopivat tuohon budjettiinkin.
maantielle hyviä pelejä löytyy myös.
Jos ostat vanhemman auton saat lisävarusteita enemmän, mutta myös korjaamiseen kannattaisi varata rahaa.

Roman
19.03.2017 17.46

Myös auton laatu. On parempi ostaa auto mikä kuluttaa 1-2l/100km enemmän ja säästää korjaus kustannuksissa. Esimerkiksi Honda Accord 2.0 kuluttaa noin 8-9l/100km mutta moottori on paljon luotettavampi kuin joku vw konsernin tsi moottorit.

Aimo Vierimaa
11.07.2017 18.10

Honda C-RV diesel 2,2 (turpo) HYVA!

Vesa Klemetti
17.07.2017 00.48

Ostetaan Jeep Wrangler 2001-2009

Kirjoituksen avainsanat

hyöty ostajan opas

Artikkeleiden ja uutisten avainsanat

115 (1) 124 spider (1) 2016 (1) 244 (1) 4WD (2) 520d (1) 60-luku (2) a3 (1) a4 (1) a8 (1) aasia (1) AEB (1) aggregointi (2) ajokortti (1) ajoneuvovero (6) ajovalot (1) Akaa (1) akkuteknologia (3) Alfa Romeo (7) Amazon (1) amg (2) angry birds (1) apple (7) arita (2) armeija (1) Arteon (1) arttu toivonen (1) audi (15) audi a5 (1) audi a5 g-tron (1) autobahn (1) autobrändit (1) AutoCorner (1) autoilun kustannukset (1) autoilun vapaus (1) autokauppa (11) autokeskus (1) autoluotto (1) automaattiset autot (1) automainokset (1) automalli (1) autonjako (1) autonomia (5) autonominen hätäjarrutus (1) autonomous emergency braking (1) auto-onnettomuudet (1) autosalpa (1) autosalpa klubi (1) autotehdas (2) autoteollisuus (4) autotie (9) autovero (5) AWD (1) avoautot (1) bensiini (3) bensiinimoottori (1) Bentley (4) berkeley (1) big data (1) björn wahlroos (1) blogi (1) bmw (13) bmw 7 (1) bmw m3 (1) brexit (1) brändi (4) brändäys (1) budd-e (1) bugatti (1) c3 (1) c4 cactus (2) c4 picasso (1) C63 coupé (1) camaro (1) cardi (1) carrera 4 GTS (1) car-sharing (3) CC (1) celica (1) CES (1) CES Asia (1) chevrolet (3) christine (1) Chrysler (1) citroen (3) citroën (1) civic (3) civic r (2) clarity (1) Continental GT (1) corolla (3) corvette (1) cross country (1) Crossover (4) Cupra (1) cx-5 (1) dacia (1) dacia duster (1) daewoo (1) data (5) datsun (1) defender (2) delorean (2) design (1) diesel (5) dieselgate (1) dieselmoottori (1) digitalisaatio (1) dmc-12 (2) Do Not Disturb While Driving (1) driftaus (1) duster (1) e350 (1) ecorun (2) e-expert (1) eko (9) eleanor (1) elokuvat (6) elon musk (5) ennätys (1) ensiauto (6) escort (1) espoo (1) etelä-korea (1) e-tron (1) EU (2) EuroNCAP (1) evankeliumi (1) FCA (1) Ferrari (3) fiat (4) fiat-chrysler (5) fiesta (2) fiesta active (1) Focus (1) Focus RS (3) ford (17) ford fiesta st (1) ford focus (1) ford mustang (1) Ford Mustang GT (1) Ford Puma (1) ford ranger (1) Formula E (1) fpace (1) fractal (1) G300 (1) general motors (1) Geneven automessut (2) GenX Nano (1) Giulia (6) giulietta (1) golf (2) Goodyear (1) google (6) grand cherokee (1) Great Wall (1) gt s (2) Harley-Davidson (1) hilux (1) hinnat (1) historia (2) Honda (9) HR-V (1) h-tron (1) huracan (1) huumori (1) hybridi (3) hyperauto (1) hyundai (3) hyöty (38) hälytysajoneuvot (1) hätäjarrutus (1) i8 (2) icar (1) in english (1) infiniti (1) informaatio (5) i-ROAD (1) i-TRIL (1) ix35 (1) J.D. Power Vehicle Dependability Survey (1) jaguar (7) jakamistalous (1) japani (1) jeep (3) john cooper works convertible (1) joukkoliikenne (5) joulu (1) juhannus (1) juna (2) jussi sippola (1) kaasuautoilu (1) Kadjar (1) kamux (1) katsastus (1) katumaasturi (2) kauppa (1) kaupunkiauto (1) kaupunkiautoilu (1) kaupunkiliikenne (1) kaupunkimaasturi (1) keräilysarja (5) kesä (1) kesäauto (1) kesärenkaat (2) kia (6) kia sorento (1) kiina (3) kisa (2) koeajo (25) kolumni (16) konsepti (2) konseptiautot (3) kuga (1) kuljettajaton auto (3) kuluminen (1) kuluttajansuoja (1) kulutus (3) kuuloaisti (1) Kwid (1) käyttövoima (3) laakkonen (1) lada (2) lait (3) Lamborghini (3) land rover (3) laurel (1) leasing (1) lexus (4) lf-fc (2) lifestyle (1) liikenne (11) liikennekaari (2) liikenneruuhkat (1) liikennesuunnittelu (7) liikenneturvallisuus (1) liikennevalot (1) lincoln (1) lisävarusteet (1) Los Angeles (1) los angeles auto show (2) lotus (1) luksus (1) luotettavuus (1) länsimetro (3) m3 (1) maastoauto (1) mainonta (1) markkinatalous (1) markkinointi (1) maserati (1) maybach (1) mazda (6) melu (1) menneisyys (1) mercedes (2) mercedes-amg (2) mercedes-amg C63 (1) mercedes-amg gt s (1) mercedes-benz (17) mercedes-benz x (1) mielenilmaus (2) mielipide (1) mini (3) mirai (1) mission e (1) mobiili (3) Model 3 (2) moottori (2) moottoripyörät (2) moottoriteknologia (1) moottoritie (3) moottoriöljy (1) mopoauto (1) Moskova (1) motogp (1) muotoilu (1) musiikki (1) mustang (3) myyjäpalaute (2) mökkiauto (1) Nano (1) navigator (1) neliveto (2) Nissa Signal Shield (1) nissan (8) nissan leaf (2) nissan micra (2) nx (1) octavia (1) onnettomuustietoinstituutti (1) onnibus.com (1) opel (1) ostajan opas (23) pakettiauto (1) palvelu (3) Pebble Beach (1) Perävaunu (1) peugeot (10) peugeot 508 (1) peugeot e-expert (1) picanto (1) pickup (1) pick-up (1) piloted driving (1) pistokehybridi (6) plymouth (1) plymouth fury (1) podcast (28) pokemon go (1) polttoaine (2) polttoainehinnat (1) polttokenno (1) polttomoottori (6) polttomoottoriauto (2) pop up (2) porsche (3) porsche 911 (1) prius (1) Project One (1) promo (6) puolustusvoimat (2) puristussuhde (1) pyöräily (1) päästöhuijaus (1) päästöt (5) r8 (2) radio suomipop (1) rahoitus (4) rahtikuljetus (1) range rover (1) ranger (2) raskas liikenne (1) ratti.fi (1) rekka (1) Renault (7) Renault Zoe (2) renkaat (7) robottiautot (4) rolls-royce (1) romutuspalkkio (3) ruotsi (1) ruuhka (5) ruuhkamaksu (2) RX-Vision (1) s8 (1) s8 plus (1) s90 (1) saab (3) sakko (5) saksa (1) santander (2) scch (2) scout (1) Seat (1) Seat ateca (1) seat leon (2) sesonki (1) setsuna (1) sierra (1) silver shadow (1) singapore (1) skoda (2) Skoda Octavia (1) Skyactiv-G (1) Skyactiv-X (1) smith-polvinen (1) Sosiaalinen (1) soul ev (1) spark ignition (1) sports car club of helsinki (1) ssangyong (1) S-sarja (1) st (1) stelvio (1) steve jobs (1) ST-Line (1) subaru (2) sunny (1) suojat (1) suojatie (1) superauto (5) Supercharger (2) superkondensaattori (1) suv (4) sähköauto (8) sähköautoilu (20) sähkörekka (1) taas Teslaa (1) Takata (1) talisman (1) taloudellisuus (1) talsiman (1) talvi (1) talvirenkaat (3) tampere (1) Tata (1) tax (1) tekniikka (6) teknologia (28) televisio (1) tempaus (2) Tesla (20) Tesla Model S (1) testarossa (1) testikuski (21) tiedote (22) tieliikenne (1) tiemerkinnät (1) tieraivo (1) tietoturva (1) tietyö (1) tires (1) toimintasäde (1) top gear (2) toyota (17) Toyota C-HR (1) trendi (1) tulevaisuus (7) tuotantolinja (1) turvallisuus (10) turvallisuuskulttuuri (1) turvatyynyt (1) turvavarusteet (1) tutkimus (1) typenoksidit (1) tyyppivika (1) työturvallisuus (1) uber (5) urheiluauto (5) urheilullisuus (2) uutinen (6) uutuus (29) v60 (2) v70 (1) v90 (1) vaihteistot (3) vaihtoauto (1) vakuutus (1) varusteet (10) vauxhall (1) Waymo (2) veneet (1) verkkokauppa (1) verot (11) verotus (5) vertailu (2) vertaisvuokraus (1) vety (3) vetyautoilu (8) video (12) vihreä kaista (1) Viihde (30) vinkki (14) volga (1) volkswagen (10) volkswagen golf (2) volvo (13) volvo 240 (1) volvo xc90 (1) VR (1) vuokraus (1) värit (1) xc60 (1) xc90 (1) xe (1) xj (1) xq30 (1) yhdysvallat (2) ympäristö (2)

Uusimmat kirjoitukset

ARTIKKELI 30.11.2020

Testikuski-koeajo: Kia Sorento Hybrid 2021

Kiasta ei ole voinut aina puhua samassa lauseessa saksalaisten premium-merkkien kanssa. Köyhien ihmisten autoksikin aikoinaan tituleerattu KIA on kuitenkin nostanut osakkeitaan merkittävästi viime vuosien aikana. Ulkoinen habitus on muuttunut räyheämmäksi, sporttisemmaksi ja ennen kaikkea katu-uskottavammaksi, ja laatuvaikutelma on valovuosia edellä sitä mitä se joskus oli. Tällä hetkellä on vaikeaa keksiä järkisyitä olla ostamatta Kiaa, jos täytyy autokaupoille suunnata. Uusi Sorento ei ole tähän poikkeus, vaan se jatkaa Kian nousujohteista linjaa ja kurottelee taivaalta esim. saksalaista johtotähteä. Uusi Sorento on tyylikäs ja moderni, tälle sukupolvelle rakennettu auto. Ja kun puhun tälle sukupolvelle rakennetusta, todella tarkoitan sitä. Otetaan esimerkkinä autosta löytyvät 6 USB-porttia. Siis 6?! Kia haluaa todellakin ajatella erilaisten digitaalisten välineiden suurkuluttajia ja pitää huolta siitä, että sitä omaa laitetta on aina mahdollista ladata. Vaikka meidän koeajamamme yksilö ei ollutkaan varusteiden osalta se kattavin mahdollinen vaihtoehto, vaan varustelutaso oli ”ainoastaan” Business, löytyi autosta silti esim. kaukovaloautomatiikka, kaista-avustin, mukautuva vakionopeudensäädin, mäkilähtöavustin, navigaattori sekä suomenkielinen Supervision -mittaristo. Mitä muuta sitä tavallinen Matti Meikäläinen autoonsa edes tarvitsee?Mikä parasta (ainakin perheellisiä ajatellen), uusi Sorento on 7-paikkainen, eli takakonttiin saa nostettua vielä yhden ylimääräisen penkkirivin tarvittaessa. Jos molemmat auton takana olevista penkkiriveistä puolestaan kaataa, toimii Sorento melkeinpä pienenä pakettiautona. Eli mikäli tie vie usein Tallinnaan, uusi Sorento voi olla erittäin hyvä vaihtoehto kuljettamaan vähän isompiakin kuormia.Köyhien ihmisten autoksi uutta Sorentoa ei voi irvistelemättä kutsua, sillä hintaa meidänkin koeajamallamme yksilöllä oli lähes 60 tuhatta euroa. Sillä 60 tonnilla saa kuitenkin auton, jossa on oikeastaan kaikki mitä autolta voi vaatia. Ulkonäköä, lisähärpäkkeitä ja mukavuutta.

ARTIKKELI 28.10.2020

Testikuski-koeajo: Ford Puma

Kevythybridien määrä on lisääntymään päin, mutta onko se tekniikkana tarpeeksi kiinnostavaa tavalliselle kadun tallaajalle? Tällä kertaa meillä oli testissä uusi Ford Puma, joka on Fiestan pohjalle rakennettu crossover. Puma muistuttaa muotoilultaan jonkin verran Nissan Jukea, eli sen ulkonäkö tulee varmasti jakamaan mielipiteitä. Koeajamamme Puma oli kevythybridi, mikä tarkoittaa siis sitä, että sähkömoottoria käytetään autossa vain pienentämään pienen bensamoottorin kuormitusta, esimerkiksi kiihdytystilanteissa. Auto myös kerää jarrutusenergiaa talteen. Mutta, toisin kuin tavallista hybridiä, kevythybridiä ei voi ajaa lainkaan pelkällä sähköllä. Ajettavuudeltaan Puma on taattua Fordia, eli äärimmäisen miellyttävä auto ajaa. Ohjaustuntuma on herkkä ja auto liikkuu ketterästi pienessäkin tilassa, vaikka katumaasturi onkin. Ajettavuuden lisäksi autossa säväytti sen varustepuoli. Koeajamamme mallin hinta oli alle 25 000 euroa, mutta silti siitä löytyi esimerkiksi aktiivisen vakionopeudensäätimen, hierovien etupenkkien ja puhelimen langattoman latauksen kaltaisia ominaisuuksia. Melko hyvää vastinetta rahalle siis. Puma tarjoilee myös luokkansa suurimman tavaratilan, sillä varsinaisen tavaratilan alta löytyy erillinen Megabox -lisätila, joka laajentaa jo ennestään isohkoa tavaratilaa vielä 80 litran verran. Kaiken kaikkiaan Puma oli erittäin positiivinen yllätys jo valmiiksi kilpailtuun crossover-luokkaan. Katso videolta, mitä muuta kerrottavaa meillä oli tästä Fordin uutuudesta.
nwdb